Skocz do zawartości
IGNORED

Jaki przedwzmacniacz, bufor lampowy.


Kuba_53892

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich forumowiczów, to mój pierwszy post. Na audiostereo.pl goszczę dość często i zazwyczaj znajduje tu wiele ciekawych wątków. Od roku poszukuje lampowego przedwzmacniacza/bufora lampowego i nie potrafię podjąć w moich oczach trafnej decyzji, który wybrać i czas bym zapytał o to mądrzejszych od siebie. Otóż mój sprzęt to B&W 801 Matrix i B&W 801 Nautilus. Końcówki mocy to przeważnie Marantz Ken Isihwata i Luxman w kl.A/B i być może w przyszłości kl. D.

 

Muzyka jakiej słucham to: klasyk rocka, blues, jazz.

 

Źródła: Radio (często słuchane w sposób ciągły), MP3, winyl. (DAC odpada.)

 

Jestem fanem takich firm jak Luxman, Marantz, Lampizator. Tak, wiem że są pewnie jeszcze inne dobre przedwzmacniacze jak Audio Reserche, czy Tube Technology (prophet), ale takich korporacji można by wyliczać w nieskończoność.

Wybrałem takie opcje, co o tym myślicie?

 

-Marantz 7 (w Stanach znalazłem gościa, który robi idealne kopie M7, koszt 3,5 kzł)

 

-Luxman cl-88 (Dostępny używany za 13kzł, w zasięgu portfela, ale nie zdrowego rozsądku. Klonów nie stwierdziłem.)

 

-Yamamoto Sound Craft Ha-02, HA-03 (wiem, że to wzmacniacz słuchawkowy, ale czy przy odpowiednim nastawieniu poziomu dźwięku nie mógłby służyć jako bufor ocieplający dźwięk?)

 

-Luxman Lv-105u (Wpadłem na pomysł, by wymontować z tego cdplayera zasilacz wraz z modułem lampowym i zastosować go jako bufor lampowy pomiędzy źródło, a końcówkę mocy. Kolejno dokonać modyfikacji tego modułu wdg pomysłu Łukasza Fikusa. Lampy 6cg7, zachwalane są przez wszystkich. Czytałem na forach za granicą, że wszyscy z małą modyfikacją wymieniają lampy 12ax7 na 6cg7.)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

-Lampizator Kit 3.0. (Cudze chwalicie, swego nie znacie. Dlaczego miałbym nie docenić polskiej myśli technicznej? Cieszmy się, że taka osoba jest i wspierajmy ją w swoich poczynaniach.)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek zrób "prosie"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Jest schemat, płytka do termotransferu, a najbardziej cieszy wyczerpujący opis.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Monitor Audio RX8, RX Center, Silver 1; DAC : 8-ch DIYINHK ES9016, XMOS Multichannel; Power AMP : 6-ch TPA3255

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest prosty w uruchomieniu, do zasilania wystarczy trafo 12V, na pewno nie popapra dźwięku, trochę niefortunnie umiejscowili stabilizator żarzenia, podgrzewa on elektrolita ale to można zmienić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A moze cos takiego...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miło mi bardzo, że mój post cieszy się zainteresowaniem, jednakże byłoby mi jeszcze bardziej miło gdybyście do swych propozycji udostępnili również wyczerpujący opis i wrażenia z odsluchu, bo cóż mogę powiedzieć patrząc na same zdjęcia? Wspominałem że mam przez wielu uważane za najlepsze kolumny na świecie, więc to nie może być jakiś noname tylko rzeczywiście konkretny kit, najlepszy!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor lampowy generalnie zdegraduje ci dźwięk dodając jednak pewnego charakteru. Ja np. lubię włączać bufor dla starych mp3, bo odnoszę wrażenie, że jest lepiej :)

A jeśli chodzi o wrażenia odsłuchu to najlepiej samemu posłyszeć. Kup złożonego na ebay za 130 złociszy, posłuchaj.... jeśli całkiem nie tak, to sprzedaj,

jeśli nawet ze startą to będziesz bogaty o doświadczenia. Jeśli ci się spodoba złóż samemu z lepszymi lampami i dobrymi kondensatorami MKP i będziesz szczęśliwy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Monitor Audio RX8, RX Center, Silver 1; DAC : 8-ch DIYINHK ES9016, XMOS Multichannel; Power AMP : 6-ch TPA3255

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, nareszcie coś konkretnego. Masz rację, często tak robię kupuje, poslucham i sprzedaje. Nie chce zaś kupić czegoś beznadziejnego, co mnie zniechęci całkowicie do lamp. Co myślisz o tych kitach od Łukasza Fikusa?

Rzecz też polega na tym że jest całe mnóstwo lampowych kitow i tak kupować, sprzedawać można w nieskończoność. Więc innymi słowy co byłoby najlepszym strzalek w 10-tke?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosiak jest na ECC88.

 

Tutaj masz wszystko na temat buforków i przedwzmacniaczy lampowych w pigułce;

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepszy przedwzmacniacz to brak przedwzmacniacza .

Zainteresuj się pasywnym preampem Khozmo .

 

Witam,

 

W teorii pewnie pasywka byłaby najlepsza. Ale co mam zrobić jak końcówka mocy ma impedancję wejściową o wartości np. 15k. Mam taki ulubiony wzmacniacz BGW250D (studyjny amerykański z lat 70-tych). I co mam dać pasywkę 1k? A przed tą pasywką impedancja wyjściowa odtwarzacza CD o wartości 50. Bez sensu. A gdzie inne popularne źródła dźwięku np. pre gramofonowe czy tuner. Mam akurat kilka pre gramofonowych swojej produkcji i są takie o bardzo małej impedancji wyjściowej. Ale ja wiem jak to wszystko dopasować. Ale są ludzie którzy nie są biegli w temacie i chcą poskładać klocki do słuchania muzyki z jak najlepszym efektem a teoria a tym bardziej wlasnoręczna budowa tych klocków ich nie interesuje.

Problem buforów i pasywek poruszony jest w artykule Nelsona Passa z 2008r. pt. "The first Watt B1 Buffer Preamp":

Oto fragment artykułu:

"Is impedance matching an issue? Passive volume controls do have to make a trade-off between input impedance and output impedance. If the input impedance is high, making the input to the volume control easy for the source to drive, then the output impedance is also high, possibly creating difficulty with the input impedance of the power amplifier. And vice versa: If your amplifier prefers low source impedance, then your signal source might have to look at low impedance in the volume control.

 

This suggests the possibility of using a high quality buffer in conjunction with a volume control. A buffer is still an active circuit using tubes or transistors, but it has no voltage gain – it only interposes itself to make a low impedance into a high impedance, or vice versa.

If you put a buffer in front of a volume control, the control’s low impedance looks like high impedance. If you put a buffer after a volume control, it makes the output impedance much lower. You can put buffers before and after a volume control if you want."

 

W zeszłym roku robiłem porównanie. Ponieważ DIY to moje hobby od lat wielu to zrobiłem na fali mody osławionego Gainclona i sterowałem go przez potencjometr i a później zrobiłem bufor (właśnie ten Nelsona Passa) i niestety potencjometr (dobry Alps) wypadł gorzej. Ja wiem, że zaraz się odezwą głosy, że pasywka to nie potencjometr itd. Ale z punktu widzenia prawa Ohma to niestety dzielnik rezystorowy.

 

Radzę zapoznać się ze zjawiskiem zwanym efektem Millera, który jest często lekceważony a skutki tego zjawiska w postaci degradacji dźwięku są poważne. I dużo częściej wystąpi to w przypadku nieprzemyślanego zastosowania pasywki niż bufora. Najbezpieczniejszy do sterowania końcówki mocy będzie więc bufor lampowy w konfiguracji wtórnika katodowego gdzie zjawisko to akurat nie wystąpi (oczywiście potencjometr przed buforem a nia za).

 

Pozdrawiam

MM

 

Przepraszam za błędy. To wszystko przez pośpiech.Teraz będzie już chyba dobrze:

 

 

Witam,

 

W teorii pewnie pasywka byłaby najlepsza. Ale co mam zrobić jak końcówka mocy ma impedancję wejściową o wartości np. 15kΩ. Mam taki ulubiony wzmacniacz BGW250D (studyjny amerykański z lat 70-tych). I co mam dać pasywkę 1kΩ?

A przed tą pasywką impedancja wyjściowa np. odtwarzacza CD o wartości np. 50Ω. Bez sensu. A gdzie inne popularne źródła dźwięku np. pre gramofonowe czy tuner. Mam akurat kilka pre gramofonowych swojej produkcji i są też takie o bardzo małej impedancji wyjściowej. Ale ja mniej więcej wiem jak to wszystko dopasować. Ale są ludzie którzy nie są biegli w temacie i chcą poskładać klocki do słuchania muzyki z jak najlepszym efektem a teoria a tym bardziej własnoręczna budowa tych klocków ich nie interesuje.

 

Problem buforów i pasywek poruszony jest w artykule Nelsona Passa z 2008r. pt. "The first Watt B1 Buffer Preamp":

Oto fragment artykułu:

"Is impedance matching an issue? Passive volume controls do have to make a trade-off between input impedance and output impedance. If the input impedance is high, making the input to the volume control easy for the source to drive, then the output impedance is also high, possibly creating difficulty with the input impedance of the power amplifier. And vice versa: If your amplifier prefers low source impedance, then your signal source might have to look at low impedance in the volume control.

 

This suggests the possibility of using a high quality buffer in conjunction with a volume control. A buffer is still an active circuit using tubes or transistors, but it has no voltage gain – it only interposes itself to make a low impedance into a high impedance, or vice versa. If you put a buffer in front of a volume control, the control’s low impedance looks like high impedance. If you put a buffer after a volume control, it makes the output impedance much lower. You can put buffers before and after a volume control if you want."

 

W zeszłym roku zrobiłem porównanie. Zrobiłem z ciekawości osławionego Gainclona i sterowałem go przez potencjometr i a później zrobiłem bufor (właśnie ten Nelsona Passa) i niestety potencjometr (dobry Alps) wypadł gorzej. Ja wiem, że zaraz się odezwą głosy, że pasywka to nie tylko potencjometr itd. Ale z punktu widzenia prawa Ohma to niestety dzielnik rezystorowy.

 

Radzę zapoznać się ze zjawiskiem zwanym efektem Millera, który jest często lekceważony a skutki tego zjawiska w postaci degradacji dźwięku są poważne. I dużo częściej wystąpi to w przypadku nieprzemyślanego zastosowania pasywki niż bufora. Najbezpieczniejszy do sterowania końcówki mocy będzie więc bufor lampowy w konfiguracji wtórnika katodowego gdzie zjawisko to akurat nie wystąpi (oczywiście potencjometr przed buforem a nie za).

 

Pozdrawiam

MM

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłem próby z dwoma preampami i wolałem Khozmo .

Od Khozmo wolałem stratną regulację cyfrową z Stream Magic 6.

 

Khozmo ma też preampy pasywne z przełącznikiem wejść .

 

Przy czym z mojego doświadczenia wynika że każda dodatkowa rezystancja psuje rozdzielczość i dynamikę .

 

Zainteresuj się czymś takim jak Placette . Regulacja głośności na transformatorach :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

wszystkie kity i inne konstrukcje kręcą się wokół tego samego: mała lampka i prosty schemat. Nie ma żadnych cudów. Barwa zależy w 90 % od doboru punktów pracy i reżimu pracy lampy a w 10 % od samej lampy. Pański wybór powinien być otwarty na własne eksperymenty. Generalnie KAZDĄ lampę można zmusić by grała ładnie i wykonywała nasze zadanie. Każdy ma odmienne opinie i odmienne pomysły, ja jednak pozwolę sobie na kilka rad z własnego doświadczenia:

1. swietnie gra na najprostszym zasilaczu typu mostek i CRC, zadnych udziwnien i zadnych bajerów. Zwykłe części, kondensatory np po 100uF na 400 V i opornik 3,3K / 2W pomiędzy nimi.

2. Nie gra dobrze zaden bufor katodowy (wtórnik). Potrzebne jest wzmocnienie. Sugeruję potencjometr 100K nie mniejszy i za nim albo wtórnik anodowy albo SRPP. Gra to podobnie ale SRPP jest bardziej wybaczające błędy. Lepszy od potencjometru jest skokowy potencjometr, a najlepsza jest drabinka decybelowa sterowana procesorem i przekaźnikami. Zupełnie nie polecam regulacji na transformatorach bo to bardzo trudno zgrac z lampami. Jezeli przedwzmacniacz steruje wzmacniaczem o bardzo niskiej impedancji wejsciowej, to wtórnik anodowy (najczysciej grający) się nie nada i trzeba zrobic SRPP albo dodac wtórnik katodowy. Za niską uwaza się impedancję poniżej 47K.

3. w zastosowaniu typu przedwzmacniacz trzeba lampy żarzyć stałym napięciem. I znowu - prosto - mostek i CRC gdzie C = 10 000 uF/16 a R = 1 Ohm 2W.

W przedwzmacniaczu lampy powinny byc mało mikrofonowe dlatego zdecydowanie najlepiej sprawdzają się mikrolampy typu 6N16 albo amerykańskie 6111. Te ostatnie są chyba najlepsze do tego projektu - brzmią wprost fenomenalnie i są łatwe w aplikacji. Chyba nic tego nie pobije. Na allegro są po 5 zł.

Zycze sukcesów. Łukasz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie się tak swobodnie wypowiadają ...no no szacunek

 

prosiaka zaproponować do Nautiliusa

 

Albo temat jest prowokacją bo sprzęt zestawiony od "ogona strony" albo ktoś se nieźle leci z Wami w kulki bo nie chce mu się poszukać ...

 

Czytacie tekst ? czy tylko tak se odpisujecie

Kto normalny zapnie lampę do zestawów głośnikowych za 140 000 pln ??????

 

Kogoś gdzieś poniosła fantazja ..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najlepiej sprawdzają się mikrolampy typu 6N16

Jaki punkt pracy ustawiasz dla tych lamp?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6N16 SPRAWDZAJĄ SIĘ W ZAKRESIE R KATODOWEGO RZĘDU 500 - 1000 OHM. U ZASILANIA DLA SRPP NIE POWINNO PRZEKRACZAC 200V. DLA WTORNIKA ANODOWEGO V ZASILANIA MOZE BYC NAWET 400V. PROPONUJE 620 LUB 680 OHM I 200V. BEZ KONDENSATORA W KATODZIE.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

wszystkie kity i inne konstrukcje kręcą się wokół tego samego: mała lampka i prosty schemat. Nie ma żadnych cudów. Barwa zależy w 90 % od doboru punktów pracy i reżimu pracy lampy a w 10 % od samej lampy. Pański wybór powinien być otwarty na własne eksperymenty. Generalnie KAZDĄ lampę można zmusić by grała ładnie i wykonywała nasze zadanie. Każdy ma odmienne opinie i odmienne pomysły, ja jednak pozwolę sobie na kilka rad z własnego doświadczenia:

1. swietnie gra na najprostszym zasilaczu typu mostek i CRC, zadnych udziwnien i zadnych bajerów. Zwykłe części, kondensatory np po 100uF na 400 V i opornik 3,3K / 2W pomiędzy nimi.

2. Nie gra dobrze zaden bufor katodowy (wtórnik). Potrzebne jest wzmocnienie. Sugeruję potencjometr 100K nie mniejszy i za nim albo wtórnik anodowy albo SRPP. Gra to podobnie ale SRPP jest bardziej wybaczające błędy. Lepszy od potencjometru jest skokowy potencjometr, a najlepsza jest drabinka decybelowa sterowana procesorem i przekaźnikami. Zupełnie nie polecam regulacji na transformatorach bo to bardzo trudno zgrac z lampami. Jezeli przedwzmacniacz steruje wzmacniaczem o bardzo niskiej impedancji wejsciowej, to wtórnik anodowy (najczysciej grający) się nie nada i trzeba zrobic SRPP albo dodac wtórnik katodowy. Za niską uwaza się impedancję poniżej 47K.

3. w zastosowaniu typu przedwzmacniacz trzeba lampy żarzyć stałym napięciem. I znowu - prosto - mostek i CRC gdzie C = 10 000 uF/16 a R = 1 Ohm 2W.

W przedwzmacniaczu lampy powinny byc mało mikrofonowe dlatego zdecydowanie najlepiej sprawdzają się mikrolampy typu 6N16 albo amerykańskie 6111. Te ostatnie są chyba najlepsze do tego projektu - brzmią wprost fenomenalnie i są łatwe w aplikacji. Chyba nic tego nie pobije. Na allegro są po 5 zł.

Zycze sukcesów. Łukasz

Czy układ znajdujący się pod adresem:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wciąż jest godny uwagi, czy może w międzyczasie pojawiły się jakieś uwagi lub alternatywne rozwiązania np. zastosowanie lamp typu EF80, EF800...?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.