Skocz do zawartości
IGNORED

Klub Miłośników dobrych monitorów


Arkadix
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przez kilka lat grałem na monitorach JMLab Electra 905. W końcu przyszedł czas zmian.

Dlatego pod koniec marca 2007 postanowiłem uzupełnić swoją wiedzę o monitorach z wyższej półki cenowej które są teoretycznie dostępne na polskim rynku. Wypisałem na kartce papieru 14 monitorów które zamierzałem posłuchać i rozpocząłem wizyty w warszawskich sklepach.

Niestety życie miłośnika monitorów nie jest usłane różami, bo na 14 monitorów z mojej listy w sklepach dostępna była tylko 1 para ( słownie: jedna para ) w pełni sprawnych monitorów i jedna para niepełnosprawnych !!!

 

Oto moja lista i odpowiedź z warszawskich sklepów na przełomie marca i kwietnia 2007:

 

1. JMLab MiniUtopia Be - dystrybutor sprowadza wyłącznie na zamówienie

2. JMLab Electra 1007Be - dystrybutora ma testową parę, ale w jednej kolumnie

głośnik wysokotonowy ( berylowy !! ) jest dziurawy

3. Dali Helicon 300 - dystrybutor sprowadza wyłącznie na zamówienie

4. B&W 805S - brak , dystrybutor nie potrafił poinformować kiedy bedą dostępne,

jedyna para jaką mieli została właśnie sprzedana

5. Dynaudio Special25 - brak , dystrybutor nie potrafił poinformować kiedy bedą dostępne

6. Dynaudio Confidence C1 - brak, dystrybutor nie potrafił poinformować kiedy bedą dostępne

7. Dynaudio Contour S1.4 - w.g. dystrybutora jedna para jest w jakimś sklepie , ale nie wie w

którym

8. ADAM Compact - brak , jedyny egzemplarz właśnie kupiony przez rekina, kiedy

będzie następny dystrybutor nie potrafi poinformować

9. ELAC BS 602X-Jet - dystrybutor sprowadza wyłącznie na zamówienie

10. Phonar Credo M100 - dystrybutor sprowadza wyłącznie na zamówienie

11. Sonus Faber Auditor - SĄ !!! , można posłuchać u dystrybutora

12. Lipinski L707 - telefon dystrybutora podany w reklamie w Hi-Fi i Muzyka nie

odpowiadał

13. Gamut L3 - brak, dystrybutor nie potrafił poinformować kiedy będą dostępne

14. Gamut Phi 3 - nowość, dystrybutor reklamuje w gazetach ale nie wie kiedy

będą dostępne

 

Trochę zniechęcony rozpocząłem poszukiwania wśród znajomych, grzebałem w ogłoszeniach , no i cierpliwie czekałem aż w sklepach pojawią się monitory. W trzech sklepach zostawiłem swój telefon z prośbą o kontakt jak tylko monitory dojadą. Żaden ze sklepów w których w końcu monitory się pojawiły nie oddzwonił.

 

Do końca września 2007 udało się przesłuchać 10 z 14 monitorów z w/w listy.

Niestety do dziś NIE udało mi się przesłuchać:

- JMLab Mini Utopia Be

- Dali Helicon 300

- Phonar Credo M100

- ELAC BS 602X-Jet

 

Nadprogramowo udało mi się posłuchać następujących monitorów które wcześniej nie były na mojej liście:

- Lipinski L505

- Wilson Benesh ARC

 

Niestety NIE mogę napisać , że wszystkie w/w monitory były słuchane w identycznych warunkach odsłuchowych i z dokładnie takim samym sprzętem towarzyszącym. Dlatego bardzo wnikliwa analiza porównawcza właściwości brzmieniowych nie jest możliwa.

Jednak z drugiej strony te odsłuchy oraz wcześniejsze różne doświadczenia z takimi monitorami jak JMLab Electra 905, JMLab PS5.1, JMLab Mini Utopia , Totem Mani-2, Totem Model1, B&W805, ESA Furioso, Harbeth Compact 7, Sonus Faber Electa Amator, Chario Academy Millenium 2, Ancient Audio Holography oraz kilkoma monitorami z niższych półek cenowych pozwoliły zgromadzić mi dość obszerną wiedzę o możliwościach brzmieniowych monitorów.

 

Czy są na forum osoby zainteresowane wymianą doswiadczeń na temat dobrych monitorów ?

 

Chętnie podzielę się swoimi spostrzeżeniami i poczytam opinie innych miłośników monitorów. Przykładowo bardzo chciałbym poczytać opinie osób które posiadają takie klasyki jak Sonus Faber Extrema czy Spendor SP100. Ostatnio słyszałem również bardzo pozytywną opinię na temat monitorów T+A Criterion 400, niestety firma T+A nie jest obecna na polskim rynku, może ktos słuchał ?

 

Jedyna prośba : w tym wątku NIE ROZMAWIAMY o monitorach budżetowych.

 

Praktyka pokazała, że w Polsce możliwości odsłuchu co lepszych monitorów są ograniczone. Dzielmy się więc wiedzą na ich temat. Zdjęcia monitorów mile widziane :-)

 

A na początek dyskusji pozwolę sobie przedstawić moje 3 nominacje do nagrody najlepszego monitora ( oczywiście dotyczy wyłącznie monitorów które słuchałem ) , alfabetycznie:

 

- Dynaudio C1

- JM Lab Mini Utopia

- Lipinski L707

 

 

Zwycięzcą jest ................ o tym może później :-)

 

pozdrawiam

Arkadix

 

P.S.

Podziękowania dla: krzys_mak, TUX, peperoni, A.Lipiński - za zorganizowanie domowych sesji odsłuchowych,

oraz dla troy - za konsultacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Arkadix

super temat, napewno bede sledzil watek :-)

 

Mialem nie tak dawno temu przyjemnosc posluchac Dynaudio Special25 z kompletem Accuphase, byl to krotki odsluch, bardzo przyjemny i spojny dzwiek, dobre nasycenie i wypelnienie, nie do konca neutralny, troche podkolorowany, z obfitym basem jak na monitor, ale glosnik przeciez niczego sobie, urzekajaca srednica, minimalny brak otwartosci i szybkosci. co moze byc ciekawe, system byl zasilany sieciowkami Transparenta, po przelaczeniu na Nordosta Brahme zdecydowanie ozyl, zrobil sie szybszy i bardziej transparentny, mniej kremowy, a to znaczy ze kolumna pokazuje duzo, dla mnie super, zreszta sluchalem duzych C5 i tez mi sie bardzo podobaly.

...a dlaczego pominales w swoich odsluchach kolumn w ktorych siedza Accutony? z wyporzyczeniem nie powino byc az tak zle, no chyba ze sie myle i tez robia tylko na zamowienie ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Arkadix

Czyżby zwycięzcą były Lipinski? :)

Jesli kumplowi starczy kasy(właśnie jest na rozmowie z braćmi Lipinski w US), to może zagoszczą niedługo u niego 707-ki. Sam jestem ich ciekaw.

Mogę wypowiedzieć się jedynie w temacie Adamów, ale to trudne głośniczki i nie wszystko je napędza - nie mam pojęcia dlaczego???

Mam nadzieję, że słuchałeś wszystkich monitorków wygrzanych, bo świerzynki to na ogół lipa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arkadix

 

Co to są monitory NIE budżetowe? I czy mówimy o cenach katalogowych, rzeczywistych czy z rynku wtórnego?

 

Ja jestem miłośnikiem monitorów i od samego początku mojej przygody z audio ich używam. Teraz, już parę lat, mam CM-11. Są zdjęcia na forum. Interesują mnie dobre (!) monitory, zakres cen nie odgrywa roli. Interesują, zaznaczam. Bo na co mnie stać to już inna sprawa. Ale gdybym znalazł coś istotnie lepszego niż moje obecne i był do nich na prawdę przekonany, to kto wie, może poszedł bym na całość?

Poza dźwiękiem istotny jest dla mnie także wygląd. Reszta sprzętu może być jakakolwiek, ale głośniki są najbardziej widocznym i reprezentacyjnym, moim zdaniem, elementem. Powinny więc grać pięknie i równie pięknie wyglądać. Dlatego np. odrzuciłem małe Thiele. Grały przyzwoicie (słuchałem w HiFiClubie w dobrym systemie), ale ich wygląd mnie odstraszył.

Z tych, które wymieniłeś na swojej liście chętnie posłuchał bym JMLab 1007 Be. Mam ochotę także sprawdzić ATC SCM12 - po bardzo dobrych doświadczeniach z SCM7. Ich atutem jest konstrucja zamknieta, której bas lubię. Wadą natomiast firmowy tweeter, który moim zdaniem odstaje poziomem od reszty przetworników ATC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

inżynier >

 

"Co to są monitory NIE budżetowe? "

 

Zgodnie z tytułem wątku chciałbym aby dyskusja dotyczyła monitorów z wyższej półki, a nie skierowała się w kierunku modeli jak to napisałem budżetowych. Czyli raczej sugeruję skupić się na modelach które w katalogach producentów stoją na szczycie lub blisko szczytu oferty.

Oczywiście taka definicja jest niedoskonała. Z drugiej strony trudno podać jakąś konkretną cenę, bo zaraz ktoś się zapyta czy to cena z polskiego katalogu czy np. z USA.

 

Skoro jednak jak rozumiem chciałbyś poznać jakąś wartość progową to proponuję 6000zł - polska cena katalogowa.

Słuchałem kilka zacnych monitorów które kosztują w Polsce mniej niż 6000zł ( np. ProAc Studio 100 , Dynaudio 52SE )

ale w tej cenie nie spotkałem monitorów o których powiedziałbym , że to naprawdę wysoka klasa brzmienia.

 

pozdr.

Arkadix

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rekin,

 

>Jesli kumplowi starczy kasy(właśnie jest na rozmowie z braćmi Lipinski w US), to może zagoszczą

>niedługo u niego 707-ki. Sam jestem ich ciekaw.

 

Andrzej Lipiński ma mieszkanie w Warszawie gdzie czasmi bywa. Trzeba po prostu trafić w moment gdy jest w Polsce, no i jakoś spróbować wprosić się na odsłuchy. Duża szansa, że model 707 stanie się obiektem marzeń :-)

 

>Mam nadzieję, że słuchałeś wszystkich monitorków wygrzanych, bo świerzynki to na ogół lipa.

To jest poważny problem z odsłuchami. Niestety jak się słucha w sklepie to nie widomo dokładnie jak bardzo kolumny sa dotarte.

Tak było w przypadku np. Dynaudio C1. U Jasika nówki grały bardzo ładnie ale czegoś im brakowało. Za to ponad roczne słuchane

u znajomego grały bajecznie.

 

>Mogę wypowiedzieć się jedynie w temacie Adamów,

No własnie. Tak jak kiedys mailowalismy byłeś zadowolony ale chyba nie zachwycony. Czy cos się zmieniło ?

 

 

pozdr.Arkadix

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kumpel akurat jest w NY i z tego co mówił ma umówione spotkanie z Lipinskim - zobaczymy co z tego wyniknie?

W temacie Adamów zdania nie zmieniam - to przyzwoicie grające monitory. Mnie się podobają bardzo, ale będę dalej szukał amplifikacji do nich - zbyt wielkie są różnice przy różnych wzmacniaczach, żeby to tak zostawić, a mój obecny wzmacniacz, to nie jest coś, co wydobywa wszystko z Adamów.

Potrzeba wybitnie szybkiego wzmaka - myslę nad jakąś lampą typu 2A3, ale większej mocy (szybkość OK, ale nie napędza monitorków). Adamy brzmią niesłychanie naturalnie na wokalach i z dobrym źródłem potrafią doskonale pokazać gradacje planów w głąb. Scena na boki mocno uzależniona jest od miejsca odsłuchu. Są mocno kierunkowe zarówno w osi poziomej jak i pionowej. Góra gra niezwykle gładko i szcegółowe, ale nie męcząco. Niski podział w tych kolumienkach pozwala również popracować Etonowi na dole - naprawdę słychać szybkość na basie. Przypominaja mi nieco Holography z odsłuchu AA - tyle, że bez tych ograniczeń dynamicznych, które nie wiem z czego wynikały (Grand Silver?)? Na Adamach im głośniej tym lepiej - brak kompresji. Potrzebują niestety mocnego wzmacniacza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

annawroc, 8 Paź 2007, 20:59

 

>no i Dali Grand Coupe- te monitory basem zawstydzają niejedne podłogówki. Poza tym cały przekaz na

>wysokim poziomie.

 

poieram Państwa w 100%ach, dzis nowsza wersja Euphonia rs3, bardzo mnie sie widzą

 

od siebie dodam ulubieńca DIYców ProAck Resp.1. Dobrze je wspominam

( w nawiasie, porównywaliśmy je kiedys w Audio Lazur, właśnie z Dali GC i dzielnie sie broniły)

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>A na początek dyskusji pozwolę sobie przedstawić moje 3 nominacje do nagrody najlepszego monitora (

>oczywiście dotyczy wyłącznie monitorów które słuchałem ) , alfabetycznie:

>

>- Dynaudio C1

>- JM Lab Mini Utopia

>- Lipinski L707

 

 

 

Arkadix czy zamierzasz napisac uzasadnienie do nominacji:)? Zwlaszcza opinia o C1 bylaby cenna, w jakim pomieszczeniu sluchales, z jakim osprzetem etc.

 

W ogole to na pierwszy rzut oka zaskakujace zestawienie, monitorow Andrew Lipinskiego nie sluchalem ale wg recenzji prasowych uchorza za wzor przejrzystosci a C1 to jak wydaje sie odmienna szkola dzwieku... Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arkadix,

 

W każdej dyskusji o dobrych monitorach musi pojawić się ta jedna legendarna nazwa : Sonus Faber Extrema.

Słuchane wile lat temu u dystrybutora w Nieporęcie zostawiły niezapomniane wrażenia, niestety wtedy były po za zasięgiem finansowym.

Jestem pewnien, że gdyby dziś można było posłuchać Extrem to znalazłyby się na Twojej liście nominacji.

Dlaczego SF przestał je produkować ?

Czy ktokolwiek w Polsce je posiada ?

Czy warto dziś kupić używane 10-letnie na ebay ?

 

TUX

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arkadix

 

A z jaką elektroniką chcesz je zestawić ? Poza tym,znając Twoje uprzednie gusta,zaskakuje mnie obecność Dynaudio na tej liście. Szkoda,że odpadł Wilson Benesch - sekundowałem mu - ta marka zawsze mnie frapowała.

 

Dodaj do listy nowe Yamahy Soavo,ciekawe czy już Audioklan sprowadza - muszę odsłuchać !

 

Co do Lipińskiego, z tego co wiem, jego produkt jest rozwnięciem monitorów Dunlavy,a takie choć używane ma w ofercie Nieporęt i/lub Pemark Audio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..wypadałoby dołożyć do listy odsłuchowej nieprodukowane już Rehdeko i Tannoy'e..

..no i Dali Grand Coupe..

..a dlaczego pominales w swoich odsluchach kolumn w ktorych siedza Accutony?..

..Warto dorzucic do listy Argosy Beta...

..Dodaj do listy nowe Yamahy Soavo...

Teoretycznie można by jeszcze wymienić dużo różnych monitorów. Ale w praktyce możliwość ich posłuchania jest bardzo ograniczona. A posłuchanie monitorów już nie produkowanych jest możliwe wyłącznie gdy ich właściciel zaprosi na przesłuchanie. Niestety właścicieli co lepszych monitorów jest niewielu i są porozrzucani po całej Polsce. No i raczej nie należy oczekiwać aby wypożyczyli swoje ukochane cacka do odsłuchu. Dlatego człowiek jest skazany na jeżdżenie po salonach i po ludziach i słuchanie w nie znanych warunkach akustycznych. Czy takie postepowanie ma sens ? Ktoś obiektywnie patrzący powiedziałby , że nie. Ale jakie jest inne rozwiązanie ?

 

 

...a dlaczego pominales w swoich odsluchach kolumn w ktorych siedza Accutony? z wyporzyczeniem nie powino byc az tak zle, no chyba ze sie myle i tez robia tylko na zamowienie...

Mailowałem z Labyrinthosem w sprawie możliwości odsłuchu monitorów CRQ1 w Warszawie. Zaproponowano mi odsłuch podłogówek , a monitory wykonują na zamówienie.

Zresztą szczerze mówiąc na różnych AS słuchałem kiedyś "ceramicznych " monitorów Akkusa, "ceramicznych" monitorów CSR oraz "ceramicznych" podłogówek Avalona i chyba mi się nie podobało.

 

 

...Czy ktokolwiek w Polsce je ( SF Extrema ) posiada ?

Dystrybutor z Nieporętu twierdzi, że w przeszłości kilka sprzedał. Niestety żadnego posiadacza nie znam.

 

 

...monitorow Andrew Lipinskiego nie sluchalem ale wg recenzji prasowych uchorza za wzor przejrzystosci...

Czytałem dwie recenzje 707 - w HFM i Stereophile. Ale żadna recenzja nie zastąpi odsłuchu.

Jedno co moge powiedziec - w brzmieniu 707 przejrzystość nie jest wcale bardzo wyśrubowana. Cechy które charakteryzują 707 to przezroczystość i chłodny obiektywizm.

 

 

...W ogole to na pierwszy rzut oka zaskakujace zestawienie...

Choc każdy z wymienionych zestawów gra inaczej to każdy jest na swój sposób doskonały.

I właśnie za tą doskonałość dostały nominacje.

 

...Arkadix czy zamierzasz napisac uzasadnienie do nominacji:)?

Oto uzasadnienie:

 

Dynaudio C1 - za niesamowicie realistyczne oddanie uczucia, napiecia, atmosfery w utworze "Zamiast" Edyty Gepert

JM Lab Mini Utopia - za radosną , wybuchową ekspresję dynamiczną w utworze "The Lady Don't Mind" grupy Talking Heads

Lipinski L707 - za chłodny, niewzruszony obiektywizm w odtworzeniu Credo Pendereckiego

 

Z ogłoszeniem werdyktu jeszcze poczekam ;-)))

 

Jak na razie jedynie rekin podzielił się swoją opinia o monitorach. Kto następny ?

 

pozdr.

Arkadix

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku lat 90tych w stolicy państwa kapitalistycznego usłyszałem kolumienki Celestion 3 w sklepie ok. 15m2 i odsłuch ten zrobił na mnie duże wrażenie . Wówczas w domu miałem Altony 110 właśnie w ok. 15m2 . Po powrocie wyciąłem z papieru prostokąt odpowiadający wymiarom ścianki przedniej Celestion 3 i przyczepiłem do maskownicy Altonów 110. Na oko Celestion 3 były jakieś 5 razy mniejsze Altonów 110. Wówczas zrozumiałem ,że nie zawsze kolumna większa znaczy lepsza ;-)

 

Z nominowanych przez Arkadixa monitorów chciałem zagłosować obiema rękami na JM Lab Mini Utopie . Trochę z sentymentu jako były posiadacz Zollerów Imagination i JM Lab Electra 905 a trochę z doświadczenia.

 

Jedną z ważnych zalet tej konstrukcji jest fakt ,że mini Utopie mają wysoką efektywność i dogodny przebieg impedancji umożliwiający podłączenie szerokiej gamy wzmacniaczy włączają w to lampy na 300 B .

 

Miałem możliwość bezpośredniego porównania monitorów ( to samo pomieszczenie 20m2 , ten sam wzmacniacz , to samo źródło, te same nagrania ) JM Lab Electra 905 z mini Utopiami. Spróbuję poniżej opisać czym się różni dźwięk mini Utopii od w/w bardzo dobrego monitora należącego do znacznie niższego przedziału cenowego.

 

Obie konstrukcje są technologicznie do siebie zbliżone ( ten sam producent , materiały na membrany głośników są takie same , układ głośników identyczny , 2-drożne konstrukcje bass-reflex , układ d’Apolitto)

Główna różnica to zastosowanie w mini Utopiach głośników nisko-średniotonowych o większej średnicy , solidniejsza obudowa i umiejscowienie otworu bass reflex.

 

Zarówno Electry 905 jak i mini Utopie reprezentują ta sama szkołę brzmienia.

– szybkiego , detalicznego , barwnego , rytmicznego , emocjonującego.

 

Porównując pobieżnie na pierwszy rzut ucha wydaje się nawet ,że kupowanie mini Utopii to nonsens mając tak podobnie brzmiące i o tyle tańsze Elektry 905.

Jednak uważny słuchacz ( a tylko tacy czytają to forum ;-) usłyszy ,że :

 

1) Wysokie tony są jak zwykle w tioxidowych głośnikach Focala niezmiernie czyste w obu konstrukcjach ale bardziej detalicznie w Utopii – a jednocześnie zakres wysokotonowy brzmi na nich spokojniej niż w Electrach 905 . Brzmi to trochę jak sprzeczność ale na mini Utopiach słychać więcej nowych dźwięków , wcześniej na E905 na tych samych płytach niesłyszanych a obywa się to bez typowego w takich wypadkach rozjaśnienia dźwięku .

2) Przestrzeń – choć 905 są w tym aspekcie trudne do pobicia to jeżeli napisze ,że 905 mają bardzo dobrą przestrzeń to o o mini Utopiach należy powiedzieć ,że kreują spektakularną głębię i stereofonię – słychać detale akustyczne pomieszczenia i jak to piszą profesjonalni recenzencii „ można określić nie tylko odległość ale i wysokość na której znajdują się pozorne źródła dźwięku” ;-)

3) zakres średniotonowy w 905 jest dosyć wyszczuplony – tymczasem średnica w Utopiach jest wyraźnie bardziej wypełniona w Utopiach. Tworzy spójną całość z resztą - więcej się dzieje w tym zakresie – znowu te nowe dźwięki – esensja audiofilii ;-)

4) Bas – nie jest zaskoczeniem ,że w tym zakresie dokonał się największy postęp – wszak w mini Utopiach zastosowano większe głośniki nisko-średniotonowe. Ale to nie ilość basu wzrosła ale zdecydowanie jego jakość. Momentami wydawało się nawet ,ze E905 maja więcej basu ale był to efekt bass-reflexu umieszczonego w E905 z tyłu. Pomieszczenie wspomagało w ten sposób E905 tworząc złudzenie większej ilości niższego basu .

Mini Utopie mają bas reflex z przodu.Zróżnicowanie dźwięków instrumentów basowych, barwy tego zakresu , dokładność , czystość w mini Utopiach jest wg mnie referencyjna. Do tego muzyka ma tempo , krótkie szybko wybrzmiewające uderzenia sekcji rytmicznej spawiają ,że jest „drive” .

Cechy te powodują ,że Utopie mają bardzo dobre walory rytmiczne - tapping factor .

Czystość zakresu wysoko-średniotonowego , walory stereofoniczne i przestrzenne, rytm przekłada się bezpośrednio na dobre odzwierciedlenie wszelkich emocjonalnych składników nagrań sprawiając ,że mini Utopie nigdy nie usypiają , nie grają muzyki „do kotleta”

 

Do tej pory nic nie napisałem o barwie. Obie konstrukcje grają bardzo neutralnie ale po jasnej stronie Księżyca . Nie dobarwiają nagrań ciepełkiem więc o barwę muszą się zatroszczyć muzycy i realizatorzy nagrania. Nieodłącznym więc elementem zestawu będzie dobrze nagrana płyta. A jeżeli już taką mamy to na pewno odróżnimy dlaczego mini Utopie kosztują kilka razy więcej niż Electry nawet nie czytają powyższych wypocin ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

->Arkadix,

 

Moja opinia nt. monitorów Gamut L-3

 

Sprzęt towarzyszący:

Wzmacniacz Sound Art. Jazz, MAC - 6500

Cyfra - CD EERA DL 1,

Analog – Acoustic Signature Challenger, Jelco SA-250ST, Dynavector Karat 17D3,

Phono: Lehmann Audio Black Cube SE, Graham Slee Reflex + Elevator EXP

Kable: głośnikowe - Fadel, interkonekt - Tara Labs, zasilanie – Neel

Pomieszczenie około 17m, wytłumione naturalnie.

 

Gamuty posiadam prywatnie od roku, kupione w Audio Systemie w W-wie, oczywiście po odsłuchach. Obecnie sprzedaję z uwagi na całkowitą zmianę toru audio (budowany na słabej lampie i głośnikach tubowych)

Jestem osobą, która dość często zmienia systemy o czym niektórzy z Was zapewne wiedzą.i nie wynika to z chęci posiadania coraz to lepszych zabawek a raczej z braku przywiązania do sprzętu czy też określonego brzmienia, jakie w efekcie uzyskujemy z danego zestawu.

Dlatego też przewinęło się już u mnie trochę sprzętu, o którym mogę powiedzieć coś więcej niż tylko na podstawie krótkich odsłuchów (często nietrafionych zestawień) w salonach audio. Przykład: wrażenia jednej z osób, która słuchała L-3 prosto z kartonu z przypadkowym zestawieniem w Audio Systemie, moim zdaniem zupełnie nietrafione.

 

Gamuty – odsłuch w Audio Systemie

Sprzęt towarzyszący:

Audio Aero Capitole, Cary 330/300, z pre Manley i bez, końcówka mocy Plinius 102 oraz wysokie Fadele.

 

Pierwsze podejście do tych monitorów i piorun we mnie nie uderzył, Cary z lampą na wyjściu i lampowym pre Manleya dał zbyt gęsty przekaz, miejscami kluchowaty.

Po wyłączeniu lampek w Cary wyszło na jaw jak przejrzyste są te monitory, przestrzeń, lokalizacja źródeł, barwa już bez zarzutu. Wydawało się, że nie można już lepiej ale po podłączeniu AAC nie miałem pytań. Jakoś nie bardzo leży mi pomieszczenie na Waliców, sporo osób pisało, że jest przetłumione i coś w tym jest. Niemniej nie oznacza to, że nie słychać czy sprzęt gra dobrze, czy źle.

 

Dom.

Gamuty poczęstowane 350W z hybrydy Sound Artu – Jazz zagrały przepięknie. Wysokie tony dokładne, przejrzyste aż do bólu a przy tym niesamowicie gładkie i jedwabiste. Słucha się tego bez najmniejszego zmęczenia a wszelkie niuanse wyciągana na wierzch z nagrania sprawiają wrażenie pełnego realizmu.

Średnica jest naturalna, bez podbarwień co moim zdaniem również jest ogromną zaletą tych monitorów. Naturalna nie znaczy mało angażująca.. Z Jazzem daje to świetny efekt i przepięknie brzmiący wokal, właśnie angażujący.

Najsłabsze ogniwo – Bassss. Jest szybki, wybrzmienia krótkie lub dłuższe tak jak zostały zarejestrowane. Słychać, że jest to monitor a nie podłogówka, to nie ulega wątpliwości, zwłaszcza, gdy wcześniej posłuchamy np. papamkowych podłogówek ATC.

Niemniej w mniejszych pomieszczeniach (do 20, 25m) monitor ten gra bez większych ograniczeń w tym paśmie.

Były same plusy, no to teraz jeden niuans – góra pasma jest tak wybitna, że czasami daje wrażenie, iż średnica i dół za nią nie nadąża, przynajmniej takie są moje osobiste spostrzeżenia, co jednak może wynikać ze specyfiki danego nagrania.

Podobne wrażenia miałem z Makiem 6500, uważam nawet, że to idealny partner dla L-3 tak jak Jazz Sound Art.-u czy silna końcówka Pilnius 102.

 

Prasa.

Ocenia te głośniki bardzo dobrze i uważam, że są to rzeczowe recenzje, nie przesadzone. (po raz pierwszy zgadzam się też z recenzją Stryjeckiego :-).

Ogólnie w światowej prasie recenzji tych monitorów jest jak na lekarstwo. Były testowane w Stereophile ale niestety recenzja nie pojawiła się w formie pisanej. Potwierdzeniem tego faktu jest korespondencja jaką prowadziłem z jednym z recenzentów tego czasopisma, który napisał jasno: to najlepsze monitory jakich dotychczas słuchałem a słuchałem naprawdę wielu konstrukcji, jednak recenzja nie wyjdzie z powodu (tu wpiszcie sobie co chcecie, ale jak zawsze chodzi o. . . )

 

Moja ocena ogólna.

Nie ma wątpliwości, że Gamut L-3 to nieprzeciętny monitor, jego klasę słychać od razu po włączeniu w tor ale czy trafi w gusta wszystkich? Zapewne nie.

Wszystkim, którzy planują kupić ten głośnik proponuję aby wcześniej posłuchali Dynaudio Confidence C1 i to chyba jest jedyny monitor, który nie ustępuje Gamutom a być może nawet je przewyższa, pomimo faktu, że jest od nich trochę droższy.

Dlaczego nie Lipiński? Bo to dla mnie zbyt rzetelny monitor, w pełni studyjny, żadnej gładkości w górze pasma a tego nie lubię, od tego są Bowersy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troy, Profil,

Świetne opisy. Dzięki.

 

Kto następny podzieli się swoimi wrażeniami ?

 

 

....Jak duża jest różnica w brzmieniu pomiędzy Lipińskimi L-505 i L-707 ....?

Słuchane w tym samym pomieszczeniu ( studio A.Lipińskiego w W-wie ) na tym samym sprzęcie. Ogólny charakter brzmienia w zakresie średnicy i wysokich zbliżony. Ale w zakresie basu to zupełnie co innego. L-505 to po prostu małe głośniki ( obudowa zamknięta !!! ) zaprojektowane jako głośniki do współpracy z subwooferem albo jako głośniki efektowe. Bez suba grają cienko.

 

....Czy możesz zaprezentować nominacje na miejsca 4,5,6 w rankingu....

Eeee, będzie trudno. Nominacje na trzy pierwsze miejsca były dla mnie oczywiste bo każde z nominowanych monitorów to konstrukcje na swój sposób wybitne. Natomiast co do miejsc 4,5,6 i będę się musiał mocno zastanowić ..... jednego kandydata już nawet mam ..... Duńczyk oczywiście :-)

 

...czy sluchales Special 25?, jak je odebrales i czym sie roznia od C1...

Słuchałem S25 ale nie w tym samym pomieszczeniu i nie z tym samym sprzętem co C1.

Trudno więc o dokładne porównanie. O S25 napisałbym mniej więcej dokładnie to co napisał ABS. Moim zdaniem S25 to naturalna ewolucja typowych monitorów Dynaudio i takie klasyczne brzmienie Dynaudio. Natomiast C1 to flagowy monitor Dynaudio, zaprojektowany podobno całkowicie od nowa i brzmiący wyraźnie inaczej niż S25. C1 grają przejrzyściej, szybciej, czyściej, neutralniej, ale nie mają takiego zakresu dynamiki i tak nisko schodzącego basu.

Dla mnie różnica dwóch klas na korzyść C1, ale miłośnik klasycznego brzmienia Dynaudio mógłby miec inne zdanie ....

Albo inaczej:

S25 - chłopaki z Dynaudio na 25 urodziny postanowili zrobić klasycznie wyglądające monitory dla miłosników klasycznego brzmienia Dynaudio i neutralność nie była ich priorytetem

C1 - chłopaki z Dynaudio postanowili zrobić najlepsze monitory na świecie i w tym celu odeszli od klasycznego wyglądu i brzmienia Dynaudio.

 

Ponownie zachęcam do opisów swoich spotkań z dobrymi monitorami, zdjęcia mile widziane :-)

Ponawiam też zapytanie : Sonus Faber Extrema - ktokolwiek widział, ktokolwiek słyszał, ktokolwiek ma ..... niech się odezwie.

 

pozdr.

Arkadix

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie słuchałem monitorów o których tu piszecie. Wytworom JMLab'a dawno temu wystawiłem 4 do 4+ i taka ocena pozostaje u mnie do dziś. Jakoś do końca nie mogę się do nich przekonać, choć doceniam. Raczej nie wybrałbym ich dla siebie, bo chyba, IMHO nieco bezduszne ? Na najwyższym poziomie - nie mówię nie ale nie słuchałem to nie wiem co sądzić.

Moje fascynacje monitorowe na ok. "6kzł poziomie" to - w kolejności jak je poznawałem:

 

ESA Furioso.

Zrobiły na mnie piorunujące wrażenie, 2. AS /mój pierwszy na którym byłem/. CD Micromega, wzmak Struss, dalej nie pamiętam. Wymiatały, że hej i wtedy, po nich, żadne inne kolumny tak mi się nie podobały.

Wrażenie pozostało. /Nie wiem jak oceniłbym je dziś./

 

2. Harbeth 7. CD Creek, integra Creek 5250SE. Też podczas któregoś AS (3.?). Wracałem kilka razy dziennie by ich posłuchać z ogromną przyjemnością. Klasa do kwadratu i tyle. Choć wg moich dzisiejszych kryteriów za mało uniwersalne. Wokale, instrumenty klasyczna - sam smak. Radial to radial.

 

3. Pokrzywdziłem ale wymieniam: brzydkie, duże skrzynie Audio Note podczas 2. AS. i podczas ubiegłorocznego. (To te same ?)

 

4. COAX. Dzieło wejherowskiego Akkusa. Chyba 5,5kzł/para. Wielokrotnie chwaliłem. Chyba są jakieś problemy z dostępem do koaksjalnych przetworników TWX 1240. A może po prostu nie było na te kolumny chętnych ? Cena jak na monitory - ehm - zacna. Sami zresztą wiecie co można za taką kasę kupić, np. z 2. ręki, że o DIY nie wspomnę.

 

 

Żadne nie są idealne ale mają to coś i mi się podobały.

 

Serdecznie pozdrawiam sympatyków dobrych monitorów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zaproponuję mój nowy nabytek, co prawda są z najniższego akceptowalnego przez kolegę Arkadix'a pułapu cenowego ale uważam że są warte swojej ceny.

Mowa o monitorach DALI MENTOR 2 bardzo dobrze wykonane i brzmią niczego sobie.

Choć jeszcze nie są dokładnie wygrzane, ale można już ocenić wstępnie brzmienie jako delikatne i bardzo przyjemne dla ucha, duża przestrzeń i analityczność nagrań. Nie są zbyt bezkompromisowe dla materiału muzycznego, a co za tym idzie i za nad to naturalne, ale również żadna składowa nie dominuje zbynio. W mojej ocenie bardzo przyjemny monitor za swoją cenę. Jak będę chciał posłuchać naturalnego brzmienia to wybiorę się na koncert.

 

A tak się prezentują.....

post-13090-100002815 1192059863_thumb.jpg

post-13090-100002816 1192059863_thumb.jpg

post-13090-100002817 1192059863_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej miłośnicy Totemów , może ktoś zamieści zdjęcie Totema w domowych pieleszach i coś o nim napisze ?

Ludzie od Sonus Faber też milczą, a przecież wiem, że właściciel Electy Amator czyta ten wątek.

Gdzie jest Harbeth, czyżby miłośnicy tej zacnej firmy czytali tylko własny klubowy wątek :-))))

A może miłośnik AudioNote skrobnie kilka słów, czy ktoś w tym kraju ma wogóle monitory AudioNote ?

 

Do kolekcji : zdjęcie Focal Electra 1007Be przed przesłuchaniem.

 

pozdr.

Arkadix

post-304-100002754 1192128196_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.