Skocz do zawartości

Audiostereo.pl: Audiostereo Forum - Audiostereo.pl


Korekcja RIAA. Jakie kondensatory?

riaa kondensatory

  • Nie możesz odpowiedzieć
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 Użytkownik nie jest zalogowany   NE5532

  • Użytkownicy
  • 455 postów
  • Rejestracja: 05.08.2005

Napisano 12.10.2017 - 10:01

Witam,
chciałbym poznać Wasze zdanie na temat typu (rodzaj dielektryka) kondensatorów, jakie powinno się stosować w obwodach korekcji RIAA. Spotyka się różne rodzaje: styrofleksowe (KSF), polipropylenowe (MKP, KP, FKP?), silver mica (głównie w DIY) albo mylarowe (takie ciemnozielone "listki"). Sami projektanci/ producenci mają na temat różne teorie - Tim de Paravicini uważa że w tym miejscu powinny być styrofleksy a nie silver mica, Graham Slee preferuje polipropyleny przeznaczone do pracy w układach impulsowych, Jean Hiraga opisywał projekty z kondensatorami mylarowymi. Jaka jest Wasza opinia? Jakieś doświadczenia?

Użytkownik NE5532 edytował ten post 12.10.2017 - 10:04


#2 Użytkownik nie jest zalogowany   moltos

  • Użytkownicy
  • 693 postów
  • Rejestracja: 19.11.2010

Napisano 12.10.2017 - 13:45

Witam,
[font="Times New Roman"][size=3]dużo zależy od wymaganej pojemności i napięcia pracy. Tolerancja oczywiście musi być jak najmniejsza. W układach na półprzewodnikach wybór jest łatwiejszy bo napięcia nie są duże. W lampowych trzeba niestety kondensatory na wyższe napięcia. Wg mnie najlepsze są styrofleksowe ale dzisiaj jest o nie trudno. Tim de Paravicini w EAR834P stosował styrofleksy ale ci co robią jego klony wolą SM. Łatwiej znaleźć np. 330 pF czy 100 pF na 300V z tolerancją 1% wśród SM niż wśród styrofleksowych. Są też tacy co preferują kondensatory powietrzne w takich konstrukcjach (Romy the Cat). Gdy wymagane pojemności są już rzędu kilku do kilkudziesięciu nF jak np. w konstrukcjach lampowych z pasywną korekcją, to raczej w grę wchodzą polipropylenowe. Moim skromnym zdaniem jeśli korekcja jest pasywna to wymagania odnośnie jakości kondensatorów rosną a szczególnie w układach lampowych.[/size][/font]

#3 Użytkownik nie jest zalogowany   bolo_senor

  • Użytkownicy
  • 995 postów
  • Rejestracja: 28.04.2010

Napisano 12.10.2017 - 16:36

w opisie pre srpp na lampach ecc81 i 83 też polecają styrofleksy.

Użytkownik bolo_senor edytował ten post 12.10.2017 - 16:37


#4 Użytkownik nie jest zalogowany   porlick

  • Użytkownicy
  • 8041 postów
  • Rejestracja: 18.03.2005

Napisano 13.10.2017 - 08:10

Robiłem RJM PHONO PRE PASSIV. Czerwona Wima (pojemność składana ze 100nF) spisała się znakomicie

Użytkownik porlick edytował ten post 13.10.2017 - 08:11


#5 Użytkownik nie jest zalogowany   RubyTube

  • Użytkownicy
  • 21 postów
  • Rejestracja: 16.10.2017

Napisano 20.10.2017 - 13:02

Wyświetl postUżytkownik moltos dnia 12.10.2017 - 13:45 napisał

Moim skromnym zdaniem jeśli korekcja jest pasywna to wymagania odnośnie jakości kondensatorów rosną a szczególnie w układach lampowych

Dlaczego akurat w torze lampowym? Zły kondensator brzmi źle, niezależnie od typu toru.

Co do czerwonej Wimy - zgadzam się. To dobre kondensatory za niewiele pieniędzy.
Ostatnie Kemety polipropylenowe (szare) też są dobre. Ale droższe. Wima to dobry punkt startowy,
chociaż są sytuacje gdy do Wimy się wraca po ślepym teście typu "Wima Vs Kondensator za stówkę" ;)
Pozdrawiam.

#6 Użytkownik nie jest zalogowany   lofix

  • Użytkownicy
  • 32 postów
  • Rejestracja: 15.12.2010

Napisano wczoraj, 16:37

bo w lampowym powinno się jeszcze brać pod uwagę wysokie napięcia pracy lamp, zobacz np tu
http://skarabo.net/sid-21-prea-riaa.htm

Autor wątku nie sprecyzował co to ma być za filtr

#7 Użytkownik nie jest zalogowany   RubyTube

  • Użytkownicy
  • 21 postów
  • Rejestracja: 16.10.2017

Napisano dziś, 11:16

Wyświetl postUżytkownik lofix dnia 22.10.2017 - 16:37 napisał

bo w lampowym powinno się jeszcze brać pod uwagę wysokie napięcia pracy lamp

Przecież to są rzeczy oczywiste. Przedszkole elektroniczne.
Autor pyta o typ kondensatora. A ja dodatkowo pytam kolegi moltosa
dlaczego "jeśli korekcja jest pasywna to wymagania odnośnie jakości kondensatorów rosną a szczególnie w układach lampowych"

#8 Użytkownik nie jest zalogowany   porlick

  • Użytkownicy
  • 8041 postów
  • Rejestracja: 18.03.2005

Napisano dziś, 11:25

W korekcji RIAA zawsze należy pilnować precyzji korekcji- przecież od tego zależy liniowosv charakterystyki na wyjściu. Nieważne, czy korekcja jest pasywna, czy w pętli sprzężenia.

#9 Użytkownik nie jest zalogowany   RubyTube

  • Użytkownicy
  • 21 postów
  • Rejestracja: 16.10.2017

Napisano dziś, 12:56

Wyświetl postUżytkownik porlick dnia 23.10.2017 - 11:25 napisał

W korekcji RIAA zawsze należy pilnować precyzji korekcji- przecież od tego zależy liniowosv charakterystyki na wyjściu

To też oczywiste. W końcu to przedwzmacniacz RIAA. Ja pytam dlaczego wymagania rosną "szczególnie w układach lampowych" ;)

#10 Użytkownik nie jest zalogowany   porlick

  • Użytkownicy
  • 8041 postów
  • Rejestracja: 18.03.2005

Napisano dziś, 13:23

Bo w lampach wszystko jest "szczególne" 😄

#11 Użytkownik nie jest zalogowany   RubyTube

  • Użytkownicy
  • 21 postów
  • Rejestracja: 16.10.2017

Napisano dziś, 13:49

Wyświetl postUżytkownik porlick dnia 23.10.2017 - 13:23 napisał

Bo w lampach wszystko jest "szczególne"
Taaak, wszyscy to wiemy. Tyle że to nie jest odpowiedź.

#12 Użytkownik nie jest zalogowany   porlick

  • Użytkownicy
  • 8041 postów
  • Rejestracja: 18.03.2005

Napisano dziś, 14:24

Bo widzisz- nie robiłem "szczególnego" przedwzmacniacza, mój był zwyczajny, choć z pasywną korekcją 😀

#13 Użytkownik nie jest zalogowany   moltos

  • Użytkownicy
  • 693 postów
  • Rejestracja: 19.11.2010

Napisano dziś, 19:24

Wyświetl postUżytkownik RubyTube dnia 23.10.2017 - 13:49 napisał

Taaak, wszyscy to wiemy. Tyle że to nie jest odpowiedź.
Nie trzeba ironizować tylko starać się poznać temat. Układy lampowe są specyficzne i na pewno nie można ich wrzucić do jednego kubła z półprzewodnikowymi.
Klasyczny układ  pre phono z pasywną korekcją RIAA składa się z dwóch stopni. Między pierwszym a drugim stopniem jest filtr dolnoprzepustowy z elementów RC, który ma za zadanie zrównoważyć charakterystykę prędkościową nagrania na płycie winylowej i dać w  rezultacie poziom płaską charakterystykę odtwarzania pasma od 20 Hz do 20 kHz (w przybliżeniu). W przypadku układów półprzewodnikowych tj. na tranzystorach lub operacyjnych wylicza się je prosto np. za pomocą kalkulatora takiego jak poniżej:

www.kabusa.com/riaa.htm

Oczywiście dobiera się tak wartość rezystora R1 aby kondensatory C1 i C2 w filtrze były jak najbliższe wartości z typoszeregu. Rezystory jest łatwiej dobrać do jakiejś nietypowej wartości choćby przez łączenie czy to równoległe czy szeregowe. I to tyle pracy z doborem elementów pasywnego filtra RIAA.
Niestety układy lampowe są bardziej wymagające. I tu zaczynają się schody.
Rezystancja wewnętrzna lampy musi być znana dla konkretnej lampy i to akurat konkretnych warunkach pracy. Następnie wylicza się wypadkową rezystancję z połączenia równoległego rezystora anodowego i właśnie tej rezystancji wewnętrznej lampy. Na tym jednak nie koniec a dopiero początek z doborem elementów filtra RIAA. Dla dociekliwych jak się to liczy do końca żeby charakterystyka odtwarzania pre phono tube była jak najbardziej zbliżona do wzorcowej:

http://www.audionote.co.uk/articles/tweak_ai_p2_phono_mod_01.shtml

Nasuwa się przy tym wniosek, że oprócz dość uciążliwego liczenia i dobierania elementów filtra RIAA w układach pre phono na lampach z pasywną korekcją RIAA, wymiana lamp na podobne lub mniej podobne skutkuje zmianą charakterystyki odtwarzania co dla takich układów jest dyskwalifikujące.

Wracając do tematu czyli większych wymagań odnośnie kondensatorów w układach pasywnych lampowych to najprościej mówiąc:
oprócz szczególnych wymagań odnośnie dużo wyższego napięcia pracy niż w układach półprzewodnikowych są jeszcze problemy z wartością takich kondensatorów w filtrze, dużo trudniej będzie dobrać C1 i C2 ze standardowego koszyka.





Użytkownicy przeglądający to forum: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Audiostereo Magazyn

 
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

Audiostereo dokłada wszelkich starań, aby traktować użytkowników uczciwie i otwarcie, przy uwzględnieniu najlepszych praktyk. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania naszego serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj