Skocz do zawartości
IGNORED

Korekcja RIAA. Jakie kondensatory?


NE5532

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

chciałbym poznać Wasze zdanie na temat typu (rodzaj dielektryka) kondensatorów, jakie powinno się stosować w obwodach korekcji RIAA. Spotyka się różne rodzaje: styrofleksowe (KSF), polipropylenowe (MKP, KP, FKP?), silver mica (głównie w DIY) albo mylarowe (takie ciemnozielone "listki"). Sami projektanci/ producenci mają na temat różne teorie - Tim de Paravicini uważa że w tym miejscu powinny być styrofleksy a nie silver mica, Graham Slee preferuje polipropyleny przeznaczone do pracy w układach impulsowych, Jean Hiraga opisywał projekty z kondensatorami mylarowymi. Jaka jest Wasza opinia? Jakieś doświadczenia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

dużo zależy od wymaganej pojemności i napięcia pracy. Tolerancja oczywiście musi być jak najmniejsza. W układach na półprzewodnikach wybór jest łatwiejszy bo napięcia nie są duże. W lampowych trzeba niestety kondensatory na wyższe napięcia. Wg mnie najlepsze są styrofleksowe ale dzisiaj jest o nie trudno. Tim de Paravicini w EAR834P stosował styrofleksy ale ci co robią jego klony wolą SM. Łatwiej znaleźć np. 330 pF czy 100 pF na 300V z tolerancją 1% wśród SM niż wśród styrofleksowych. Są też tacy co preferują kondensatory powietrzne w takich konstrukcjach (Romy the Cat). Gdy wymagane pojemności są już rzędu kilku do kilkudziesięciu nF jak np. w konstrukcjach lampowych z pasywną korekcją, to raczej w grę wchodzą polipropylenowe. Moim skromnym zdaniem jeśli korekcja jest pasywna to wymagania odnośnie jakości kondensatorów rosną a szczególnie w układach lampowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem jeśli korekcja jest pasywna to wymagania odnośnie jakości kondensatorów rosną a szczególnie w układach lampowych

 

Dlaczego akurat w torze lampowym? Zły kondensator brzmi źle, niezależnie od typu toru.

 

Co do czerwonej Wimy - zgadzam się. To dobre kondensatory za niewiele pieniędzy.

Ostatnie Kemety polipropylenowe (szare) też są dobre. Ale droższe. Wima to dobry punkt startowy,

chociaż są sytuacje gdy do Wimy się wraca po ślepym teście typu "Wima Vs Kondensator za stówkę" ;)

Pozdrawiam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo w lampowym powinno się jeszcze brać pod uwagę wysokie napięcia pracy lamp, zobacz np tu

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Autor wątku nie sprecyzował co to ma być za filtr

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo w lampowym powinno się jeszcze brać pod uwagę wysokie napięcia pracy lamp

 

Przecież to są rzeczy oczywiste. Przedszkole elektroniczne.

Autor pyta o typ kondensatora. A ja dodatkowo pytam kolegi moltosa

dlaczego "jeśli korekcja jest pasywna to wymagania odnośnie jakości kondensatorów rosną a szczególnie w układach lampowych"

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W korekcji RIAA zawsze należy pilnować precyzji korekcji- przecież od tego zależy liniowosv charakterystyki na wyjściu. Nieważne, czy korekcja jest pasywna, czy w pętli sprzężenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W korekcji RIAA zawsze należy pilnować precyzji korekcji- przecież od tego zależy liniowosv charakterystyki na wyjściu

 

To też oczywiste. W końcu to przedwzmacniacz RIAA. Ja pytam dlaczego wymagania rosną "szczególnie w układach lampowych" ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo widzisz- nie robiłem "szczególnego" przedwzmacniacza, mój był zwyczajny, choć z pasywną korekcją

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taaak, wszyscy to wiemy. Tyle że to nie jest odpowiedź.

Nie trzeba ironizować tylko starać się poznać temat. Układy lampowe są specyficzne i na pewno nie można ich wrzucić do jednego kubła z półprzewodnikowymi.

Klasyczny układ pre phono z pasywną korekcją RIAA składa się z dwóch stopni. Między pierwszym a drugim stopniem jest filtr dolnoprzepustowy z elementów RC, który ma za zadanie zrównoważyć charakterystykę prędkościową nagrania na płycie winylowej i dać w rezultacie poziom płaską charakterystykę odtwarzania pasma od 20 Hz do 20 kHz (w przybliżeniu). W przypadku układów półprzewodnikowych tj. na tranzystorach lub operacyjnych wylicza się je prosto np. za pomocą kalkulatora takiego jak poniżej:

 

www.kabusa.com/riaa.htm

 

Oczywiście dobiera się tak wartość rezystora R1 aby kondensatory C1 i C2 w filtrze były jak najbliższe wartości z typoszeregu. Rezystory jest łatwiej dobrać do jakiejś nietypowej wartości choćby przez łączenie czy to równoległe czy szeregowe. I to tyle pracy z doborem elementów pasywnego filtra RIAA.

Niestety układy lampowe są bardziej wymagające. I tu zaczynają się schody.

Rezystancja wewnętrzna lampy musi być znana dla konkretnej lampy i to akurat konkretnych warunkach pracy. Następnie wylicza się wypadkową rezystancję z połączenia równoległego rezystora anodowego i właśnie tej rezystancji wewnętrznej lampy. Na tym jednak nie koniec a dopiero początek z doborem elementów filtra RIAA. Dla dociekliwych jak się to liczy do końca żeby charakterystyka odtwarzania pre phono tube była jak najbardziej zbliżona do wzorcowej:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Nasuwa się przy tym wniosek, że oprócz dość uciążliwego liczenia i dobierania elementów filtra RIAA w układach pre phono na lampach z pasywną korekcją RIAA, wymiana lamp na podobne lub mniej podobne skutkuje zmianą charakterystyki odtwarzania co dla takich układów jest dyskwalifikujące.

 

Wracając do tematu czyli większych wymagań odnośnie kondensatorów w układach pasywnych lampowych to najprościej mówiąc:

oprócz szczególnych wymagań odnośnie dużo wyższego napięcia pracy niż w układach półprzewodnikowych są jeszcze problemy z wartością takich kondensatorów w filtrze, dużo trudniej będzie dobrać C1 i C2 ze standardowego koszyka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moltos, znam te strony. I nie ironizuję. Filtr RIAA to w skrócie stałe czasowe: 3183 us, 74 us, 321 us (jest jeszczeczwarta: IEC 7960 us) (mikrosekund - brak mi czcionki mikro),

i nie ma znaczenia czy robisz to na scalaku czy lampie. Tak, wiem że wstawiając filtr za lampą, należy uwzględnić obciążenie lampy i rezystor anodowy.

I znowu napiszę: to są podstawy. I napiszę po raz kolejny: jakość kondensatorów w filtrze jest tak samo ważna dla układu lampowego, tranzystorowego czy scalonego.

O wyższym napięciu wspominał już kolega Lofix. Co do doboru ze nie/standardowego koszyka: dla projektanta to nie jest problem.

 

Powiedz Moltos: mam rację?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz Moltos: mam rację?

No to do roboty. Po co tyle piszesz o tym jak Wiesz lepiej? Ja swojego zdania nie zmienię bo zrobiłem w życiu samych pre phono ok. 20 w tym kilka na lampach i niestety praktyka mówi co innego niż teoria.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to do roboty. Po co tyle piszesz o tym jak Wiesz lepiej? Ja swojego zdania nie zmienię bo zrobiłem w życiu samych pre phono ok. 20 w tym kilka na lampach i niestety praktyka mówi co innego niż teoria.

:) Moltos, bez urazy, ale spodziewałem się (po tym forum) że jak zadam pytanie, to dostanę konkretną odpowiedź.

Że jak ktoś pisze, że do lamp kondensator musi być znacznie lepszy, to wie co pisze i potrafi to wytłumaczyć.

Bo cały czas się uczę i szukam nowych rzeczy. Ciekawość. Mnie to interesuje. Rozumiesz?

Jakiś czas temu, innym wątku, ktoś napisał apropos jakiegoś chińskiego przedwzmacniacza, że przy wkładkach z ostrym szlifem można osiągnąć ciekawe rezultaty samą wymianą lamp. Zapytałem o konkrety i nastała cisza. A to już byłaby jakaś konkretna informacja, np.z konkretną wkładką, konkretnym modelem lampy i w konkretnej topologii można ukształtować ostrzejszą charakterystykę góry pasma. Albo większy środek.

 

W życiu nie zrobiłem dwudziestu przedwzmacniaczy. Trzy, może cztery. I zawsze zaczynam od teorii by przejść do praktyki. Mam uszy, przyrządy i daję radę. ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 24

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.