Skocz do zawartości
IGNORED

Muzyka poważna użyta w filmie.Najciekawsze przykłady.


wojciech iwaszczukiewicz

Rekomendowane odpowiedzi

Zafundowałem sobie ostatnio mały przegląd filmów Stanley'a Kubricka.Mam an myśli "Lśnienie" i "Oczy szeroko otwarte".I oprócz oczywistego zachwytu nad robotą filmową mistrza moją uwagę zwróciła muzyka.Muzyka bynajmniej nie napisana dla potrzeb tych filmów ale utwory muzyki tzw. poważnej istniejące wcześniej,autonomiczne.Funkcjonujace niezależnie,napisane przez wybitnych kompozytorów współczesnych.Zasługą Kubricka było użycie tych utworów w zaskakujący,nieoczywisty sposób.W przypadku "Lśnienia" były to utwory Ligeti'ego i Pendereckiego a w przypadku "Oczu..." też Ligeti'ego i Szostakowicza ( oszałamiający walc nr.2).

Już we wcześniejszych filmach czyli w "Mechanicznej pomarańczy" i "Odysei kosmicznej 2001" były takie zaskakujące przykłady.W "Pomarańczy" IX Beethovena a w "Odysei" utwory Richarda Straussa,Johanna Straussa,Chaczaturiana czy G.Ligeti'ego.Za każdym razem Kubrick używał tej muzyki w sposób nieszablonowy a nawet pozornie wbrew naturze tej muzyki jak w Odysei wiedeńskie walce w filmie SF.

Takich przykładów w filmie jest więcej.I temu zagadnieniu chciałem poświęcić ten wątek.

A więc oryginalne,nietypowe a nawet zaskakujące użycie muzyki poważnej w filmach.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parenaście lat temu obejrzałem odyseję i zapadł mi w ucho nieznany mi wówczas motyw. Dopiero kilka lat temu sobie o tym przypomniałem, zupełnie nieświadomie włączając "Also Sprach Zarathustra".Cały czas jest to jedno z moich ulubionych dzieł w muzyce klayscznej. Posiadam tylko jedno wydanie - z DG pod Karajanem - i tak mi się podoba, że nie szukam innego. Chyba, że coś możecie polecić.

 

Z mojej strony w tym temacie to wspomnę o "Czasie Apokalipsy" F. Copolli, z Wagnerowskim "Cwałem Walkirii". Bardzo charakterystyczna i znakomita scena. Poza tym utworem, praktycznie nie znam Wagnera. Przeraża mnie trochę wielkość (w sensie, że są duże) jego dzieł i czas jaki musiałbym na nie poświęcić.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

System gra dobrze, albo nie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dostałem i własnie słucham CD z muzyką z filmu - The Revenant skomponowaną przez 3 wspólczesnych kompozytorów muzyki klasycznej

i współczesnej - Ryuichi Sakamoto , Alva Noto i Bryce Dressnera . Piękny soundtrack 70 min. świetnej muzyki - POLECAM.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda, The Revenant świetna transowa muzyka. Ale to typowy dedykowany soundtrack pisany dla filmu. Inna ścieżka gdzie wykorzystano utwory całej plejady współczesnych kompozytorów to Wyspa Tajemnic Martina Scorsese ( m.in. Penderecki, Richter )

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

'Death and the Maiden' - słynny klasyczny dramat/thriller Romana Polańskiego z mistrzowską rolą Sigourney Weaver i Bena Kingsley'a. Muzykę do filmu napisał Wojciech Kilar, ale motyw przewodni, to właśnie tytułowy 'Death and the Maiden' Franza Schuberta w wykonaniu Amadeus Quartet. Nie mam co prawda tego w wykonaniu Amadeus Quartet, ale mam za to wersję w wykonaiu Takacs Quartet z brytyjskiego Hyperion, która swoją dramaturgią może nawet i przewyższa wersję filmową. Generalnie jest bardzo dołująca muzyka, choć piękna, zresztą podobnie jak i sam film, który można chyba powiedzieć, posiada niemalże teatralny feeling. Super!

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Parker's Mood

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przychodzi mi na myśl film L.Viscontiego "Śmierć w Wenecji" z adagiettem z V symfoniii Mahlera.Nie jest to co prawda jakieś nowatorskie użycie,wręcz przeciwnie.Jest konwencjonalne.Ale dopiero w tym filmie usłyszałem po raz pierwszy tę muzykę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nalot helikopterów na wietnamską wioskę przy wtórze "Cwałowania Walkirii" to faktycznie mocny moment, jedna z najbardziej rozpoznawalnych scen tego arcydzieła Coppoli.

Pozostając w tej tematyce... równie silne wrażenie wywołuje na mnie przejmujące "Adagio" na smyczki Samuela Barbera w niemniej kultowym obrazie "Platoon" Oliviera Stone'a:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też pomyślałem o Plutonie i Barberze.

 

"Krajobraz po bitwie" Wajdy oglądałem dawno temu w TV, ale pamiętam że "Cztery pory Roku" Vivaldiego robiły wrażenie w połączeniu z obrazem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"...Kto zagląda pod powierzchnię, czyni to na własną odpowiedzialność..."

Don Kichote to zły człowiek był...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

' W milczeniu owiec ' kiedy Hannibal Lecter siedzący w metalowej klatce włączając magnetofon szykuje się do drugiego posiłku a twarze widzów skierowane są na talerz z półsurowym mięsem , pojawia się niebiańska muzyka - Aria z Wariacji Goldbergowskiej Bacha w wykonaniu Zimmermana .

To był totalny wstrząs nie tylko dla mnie bo ta scena utkwiła mi głęboko w pamięci na tyle że po kilku latach zacząłem kompletować przeróżne wykonania wariacji Bacha.

 

Do dzisiaj uzbierałem kilkanaście a może i kilkadziesiąt wykonań zarówno na fortepian i rózne instrumenty oraz na orkiestrę.

Aria i całe Wariacje Goldbergowskie ( imho ) są najpiękniejszym utworem klasycznym jaki wyszedł spod pióra J.S.Bacha. Słuchanie tych kompozycji jeszcze nigdy nie znudziło mi się i prawdopodobnie nie znudzi.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Magnepan potwierdziłeś moją tezę, ze wielu melomanów słuchających Bacha to psychopaci !! Jednak miałem racje !!

 

Teraz , to pojechałeś z grubej rury i na całego.

 

Psychopaci zazwyczaj nie lubują się w muzyce ani się na niej nie znają. Bach był genialnym kompozytorem i Aria tylko potwierdza jego mistrzostwo.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety też mam płytę Goulda,

 

Akurat wykonanie Goulda nie cenię najwyżej - jak dla mnie jest za bardzo odhumanizowane i zbyt techniczne. Zabrakło serca i piękna .

Dla mnie wykonanie Wariacji przez Murray Perahia jest najwyżej notowane.

 

 

Bardzo cenię wykonanie Bacha przez Daniela Barenboima. W tym wykonaniu czuje się dużą dozę zadumy przeplatanej zachwytem wykonawczym.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie w Bachu jest za dużo linii melodycznych, są utwory którę lubię ale generalnie jego muzyka mnie męczy, zresztą muzycy zawodowi nie słuchają dużo muzyki, przecież listonosz który codziennie rowerem rozwozi pocztę po mieście nie jeździ na wczasy na rower tylko odpoczywa

 

Miliony nastolatków dowiedziało się o Claude Debussy dopiero jak obejrzało ten film.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słynny film "The Hunger" Tony'ego Scotta (z Davidem Bowie i Susan Sarandon), gdzie pojawia się fortepianowa adaptacja

duetu z "Lakme" Léo Delibes'a...

 

Ponadto ogromne wrażenie wywarło na mnie preludium do "Tristana i Izoldy" Wagnera w "Melancholii" Larsa von Triera.

Von Tier przyznał zresztą w jednym z wywiadów, że pomysł na konkretnie tę kompozycję - w tak istotnej scenie - zaczerpnął z lektury swojego ulubionego Marcela Prousta. Proust jak wiadomo uważał to preludium za największe muzyczne arcydzieło wszechczasów.

 

No i oczywiście kultowe "Oczy szeroko zamknięte" gdzie pojawia się część fortepianowego cyklu Ligetiego "Musica ricercata". Wcześniej w tym samym filmie przewija się również jedna z suit Szostakowicza.

 

Na koniec oczywiście pamiętny "Amadeusz" Formana. Tam motywów z muzyki klasycznej nie brakuje ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na koniec oczywiście pamiętny "Amadeusz" Formana. Tam motywów z muzyki klasycznej nie brakuje ;-)

ten o Mozarcie

a jaka muzyka była w tym filmie ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten o Mozarcie

a jaka muzyka była w tym filmie ?

 

Jak wiadomo przeważała ta, skomponowana przez Mozarta (Requiem, fragmenty koncertów, fragmenty arii, gran partita itd), ale przewinął się również Pergolesi, pojawił się finał "Axur, re d'Ormus" Salierego, również "Caro mio ben" Giuseppe Giordaniego...

 

A swoją drogą, pokolenie przed Amadeuszem, zrobili bardzo ciekawy i klimatyczny film "Kronika Anny Magdaleny Bach". W rolę Bacha wcielił się nie kto inny, tylko wybitny klawesynista Gustav Leonhardt :-)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

no to obejrzę, moze czegoś się dowiem o Bachu

 

na razie wiem, że zmarł w 1750 roku

 

szkoda, ze wersja niemiecka, poduczę się Niemieckiego

 

a Newbie znasz to ?

 

Szedł Mozart i Bach

 

To było dobre

 

Niepoważna muzyka Powaznego J.S.Bacha lub odwrotnie

 

już nawet nie pamietam

 

PS. A propo Snobów czy Psychopatów wsród wielkich kompozytorów, dowiedziałem się że z Chopina było niezłe ziółko, podobno pisał

 

przed śmiercią jak Pies

 

i to w TV info

 

ale kto tam mówi prawdę w tej telewizji

 

bo napewno nie Wkurwski

 

był ogólnopolski test wiedzy o Chopinie

 

nieskromnie powiem, że znałem wszystkie odpowiedź dobre

 

PS.

 

Już wiem czemu Niemcy nakręcili ten film !!

 

Bo Bach był w sumie Niemcem, czy Prusem jakimś tam

 

 

żartowałem z tym pytaniem kogo jest muzyka w filmie Amadeusz

 

znam ten film na pamięć

 

zastanawiam się co zagrali na klawesynie, trochę brzmi początek jak prosta improwizacja bluesowa

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

zastanawiam się co zagrali na klawesynie, trochę brzmi początek jak prosta improwizacja bluesowa

 

 

Zagrali trzecią część 15go koncertu fortepianowego (KV 450). Sam początek to fragment kadencji z tego koncertu.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

proste melodyjki

 

mógłbym takie komponować na śniadanie

 

Newbieopera ty cwaniaku

 

ty grasz takie rzeczy z orkiestrą co tydzień całe życie

 

przychodzisz tutaj i pouczasz wielkiego kompozytora Marbuta

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy to najciekawsze przykłady wykorzystania muzyki tzw. poważnej w filmie, ale dla mnie to fragmenty szczególne. Niezmiennie piękne.

 

Wspomniany już film The Hunger i Andante con moto z tria Schuberta, i dwa razy Jarmusch: aria z GV Bacha w jednej z sekwencji "Ten minutes older: The trumpet" i "Ich bin der Welt abhanden gekommen" Mahlera w sekwencji z "Coffee & Cigarettes".

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przychodzi mi na myśl film L.Viscontiego "Śmierć w Wenecji" z adagiettem z V symfoniii Mahlera.Nie jest to co prawda jakieś nowatorskie użycie,wręcz przeciwnie.Jest konwencjonalne.Ale dopiero w tym filmie usłyszałem po raz pierwszy tę muzykę.
Użycie adagietta jest w tym filmie bardzo wyrafinowane i przesądza o jego hipnotycznej wielkości. Zresztą Śmierć to w ogóle mój top 10 wszechczasów. O ile wiem to medialna moda na adagietto zaczęła się właśnie od tego filmu. Wg mnie film przerasta oryginał, dzięki przesunięciu akcentów i odejściu o mannowskich mądrości w kierunku swego rodzaju mistycznego melodramatu.

 

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

Ciekawe są też parafrazy i cytaty z klasyki. Np. w filmie Zjawa z di Caprio ze zdziwieniem odkrywałem nawiązania do Kwartetu na koniec czasu Messiaena.

 

Niesamowite było też obserwowanie inspiracji muzycznych u Lyncha w jego arcydziele Twin Peaks The Return. On np. wykorzystuje zarówno bezpośrednie cytaty - w (dziś już można tak powiedzieć) legendarnym 8 epizodzie Tren Pendereckiego stanowi centralną kulminację symfonii audiowizualnej, której skrajne części to kawałki Nine Inch Nails i...The Platters. W innych epizodach mamy z utwory odtwarzane w wielokrotnym spowolnieniu, no. Księżycową Ludwiga van.

 

Wysłane z mojego LG-H870 przy użyciu Tapatalka

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I kolejny przykład,znowu z Kubricka.Właśnie przypomniałem sobie "Barry Lyndona".Akcja filmu rozgrywająca się w drugiej połowie XVIII wieku zilustrowana jest ( oprócz muzyki Bacha,Hendla i Vivaldiego co jest oczywiste) przepięknym triem fortepianowym Schuberta.Muzycznego przedstawiciela Romantyzmu.Co nie tylko nie przeszkadza ale daje filmowi niesłychany nastrój.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 20

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.