Skocz do zawartości
IGNORED

Pytania nad koncepcją kolumny do rozwoju systemu aktywnego.


Kamil Ełk

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad koncepcją kolumny w rozwoju swojego systemu, celem jest budowa systemu aktywnego na 3 bądź 4 drogi. Środkami w czasie do pełnego uaktywnienia jest połączenie początkowo monitorów które mam jako pasywnych z modułem basowym jako aktywną podstawką a z czasem możliwości finansowych uaktywnienie monitorów. To czego mi teraz brakuje to dół pasma oraz jego porządne wysterowanie, natomiast środek jak i góra bardzo mi się podobają i obawiałbym się nad budową tego pasma od nowa stąd uważam że do satysfakcji brakuje mi dołu a odciążenie monitorów od tego pasma jak i wzmacniacza mogłoby poprawić to co jest. Lampa na monitory zaś tranzystor na bas, być może z czasem i lampa na bas dla możliwości kombinacji lampami w dzwięku. Początkowo myślę nad zwrotnicą cyfrową dla ustalenia podziału pasma a z czasem nad lampową, no i ta jest też sporo droższa a więc trzeba będzie trochę pozbierać finansów. Pomieszczenie nie stałe bo stancja, ale myślę że uniwersalnie byłoby na ok 20 m2. Mam kilka pytań.

1. Czy rodzaj głośnika niskotonowego tj materiał membrany basu powinien nawiązywać do tego który jest w średniotonowym, w moim przypadku kompozyt polipropylenowy po to by uzyskać spójność brzmienia całości, czy też można to jakoś uniwersalnie łączyć ?

2. Czy głośnik niskotonowy i jego pozycja w obudowie tj. na jakiej jest wysokości wpływa na lokalizację basu na scenie, czy powinien być możliwie blisko średniotonowego, by była lepsza spójność w np równym docieraniu fali dzwiękowej od tych głośników. Podobnie z kątem nachylenia tego głośnika wraz z przednią ścianką, jakie to ma znaczenie?

3. Można spotkać się często z oddzielnymi sekcjami obudów głośników najczęściej separacja śrdniotonowy z wysoktonowym od basu, czy oddzielnie np w 4 drogach dwóch basowych jako oddzielnych sekcji obudów zajmujących się przetwarzaniem odciętych pasm jest skuteczne, tzn w efekcie słyszalne ?

4. jest różnica w oddzielaniu sekcji na kolcach jedna na drugiej a zbudowaniu stojaka dla każdej z sekcji ? Zdaje się że drgania na kolcach powinny i tak dobrze się przenosić.

5. Czy dzwięk się może udać czy też to szczśliwy traf chodzi mi o problem zgrania faz przez zwrotnicę lampową, bo w cyfrowej o ile si ę orientuję można to korygować.

6. Jaki byłby optymalny głośnik niskotnowy na ok 20 m2, czy jest sens użycie większego mam na myśli powyżej 20 cm np 22 czy 26 czy może 18tka wystarczy ? Chodzi też o specyfikę basu czy przy większych głośnikach jest słyszalna utrata kontroli ? Jakie tutaj są niuanse.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

arcam 23t > synthesis ensemble el84 > excite x16 (mod.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie ten bas będziesz ciął?

 

Nie mam pojęcia w jakim to miejscu wypadłoby najlepiej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

arcam 23t > synthesis ensemble el84 > excite x16 (mod.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak myślisz nawet o 4 drogach to jak najniżej.

Poniżej 150Hz praktycznie nie jest kierunkowy a na pewno poniżej 80 Hz.

 

Basowe klamoty ciąłbym własnie około 80-150Hz.

Wówczas nie ma żadnego znaczenia ich miejsce (powiedzmy poniżej 100Hz) i kierunek dmuchania. Owszem otoczenie może wpływać mocno i może mieć znaczenie kierunek dmuchania (membrana, dziura jak jest,...). Ściany, narożniki...

 

Co do materiału membrany.

Jestem purystą.

Jak średnio tonowy jest z X to basowy również powinien być z X. Gwizdek ma mniejsze znaczeniem, choć i tu nie warto dodawać ekstremalnych brzmień w stosunku do X.

Powiem więcej, membrany powinny mieć tę samą technologię wykonania (konkretna linia).

Bo membrany się dzielą (mają swoje drgania w strukturze membrany), generują jakieś tam harmoniczne. Niech więc te artefakty będą spójne dla słyszalnego zakresu...

 

Ale ostatnio widzę taką praktykę, że dowolnie miesza się materiałami...

I zaraz zlecą się krytykańci, spójność brzmieniowa membran? Co to? Tego nie słychać... ale bezpieczniki to słyszą wyraźnie... ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czy rodzaj głośnika niskotonowego tj materiał membrany basu powinien nawiązywać do tego który jest w średniotonowym, w moim przypadku kompozyt polipropylenowy po to by uzyskać spójność brzmienia całości, czy też można to jakoś uniwersalnie łączyć ?

 

Można ale nie musi. Aluminiowe basy np SEAS L26ROY gra z plastikowym średnim nowej generacji.

 

2. Czy głośnik niskotonowy i jego pozycja w obudowie tj. na jakiej jest wysokości wpływa na lokalizację basu na scenie, czy powinien być możliwie blisko średniotonowego,

 

Im bliżej tym ładniej optycznie i akustycznie a najlepiej 2x26cm wtedy brzmi najfajniej.

3. Można spotkać się często z oddzielnymi sekcjami obudów głośników najczęściej separacja śrdniotonowy z wysoktonowym od basu, czy oddzielnie np w 4 drogach

 

Zobacz Visaton.de w propozycjach dla Diy i sam ocenisz.

 

5. Czy dzwięk się może udać czy też to szczśliwy traf chodzi mi o problem zgrania faz przez zwrotnicę lampową, bo w cyfrowej o ile si ę orientuję można to korygować.

 

moim zdaniem nie idzie tu o zgranie fazowe ale o samą koncepcje kolumny: wybór częstotliwości podziału, zbocza akustyczne, rodzaje membran, napędów, akustyki pomieszczenia.

 

Dobrze zaczynasz z zwrotnicą DSP, bo możliwości linkowego przestrajania, porównywania w ułamkach sekundy nie dają żadne pasywne rozwiązania. Ja mam DCX2496 i jak mam ochotę to stroje na nowo lub jak teraz po odsłuchaniu i strojeniu na cyfrowej przełożyłem zwrotnicę na pasywną i gra gitara a radość jest przednia słychać piękny głos i wybrzmienie tej piosękarki

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem nad estetyką kolumny, monitor mam szerokości 20,5 cm więc w tej szerokości wiele się nie zmieści 18-20 cm głosnik, ale może trzeba pokombinować i zostawić estetykę na bok bądź zdać się na kompromis, kształt rozszerzającej się obudowy ku dołu byłby to w zasadzie może i najlepszy ponieważ pozwalałoby to z czasem wstawić głośnik niżej o większej średnicy, no ale może np 1x 23 czy 26cm by wystarczył, w zasadzie wolę dobrą kontrolę niżeli subsoniczne rozciągnięcie. Nie wiem tylko jaki głośnik dałby dobrą kontrolę przy w miare dobrym rozciągnięciu z nietrudnoscią jego obciążenia, początkowo myslałem nad scan speak illuminator 18cm bądz 18 cm 8ohm revelator. Spora różnica w cenie, tańszy ma zejście o 5hz niższe jak droższy, 28 hz i 6.4 ohma pod lampę jak znalazł. Zdaje się że pozostaje też dobrą alternatywą na głośnik średniotonowy a wtedy przy zmianie koncepcji wystarczyłoby dać tylko tweeter i jest druga konstrukcja w razie chęci zmiany. Jaka różnica między nimi revelator/ illuminator, dobra to droga ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

arcam 23t > synthesis ensemble el84 > excite x16 (mod.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze zaczynasz z zwrotnicą DSP, bo możliwości linkowego przestrajania, porównywania w ułamkach sekundy nie dają żadne pasywne rozwiązania. Ja mam DCX2496 i jak mam ochotę to stroje na nowo lub jak teraz po odsłuchaniu i strojeniu na cyfrowej przełożyłem zwrotnicę na pasywną i gra gitara a radość jest przednia słychać piękny głos i wybrzmienie tej piosękarki

Przełożenie nastaw dla zwrotnicy aktywnej, zwłaszcza o takich możliwościach jak w/w DSP wprost na klasyczną zwrotnicę pasywną to chyba niezbyt szczęśliwe rozwiązanie. Chyba że myślisz o zmianie z DSP na aktywny analog to co innego. Trzeba tylko uwzględnić w konstrukcji kolumny możliwość wyrównywania fazy na podziale bo znane mi fabryczne zwrotnice analogowe (np. CX3400) nie mają takich możliwości w domenie elektronicznej. DSP oczywiście ma. Trzeba zapewnić mechaniczną możliwość regulacji w konstrukcji skrzynek czyli dla np. trzech dróg trzy skrzynki dla każdej dla każdej drogi oddzielna.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zwłaszcza o takich możliwościach jak w/w DSP wprost na klasyczną zwrotnicę pasywną to chyba niezbyt szczęśliwe rozwiązanie.

 

Ja tak to zrobiłem, bo akurat w pokoju gościnnym radio gra jako tło muzyczne i charakterystyka na osi jest jedną z wielu. Charakter brzmienia zestawu jest jednak wypadkową wielu składowych jak już pisałem rodzajem zwrotnicy, przetworników itd. To co gra u mnie w gościnnym to wynik kompromisu domowników jak np zastosowanie Audaxa szmatkowego TW025A26 z Ameliniowymi Seasami. Bardzo melodycznie się zgrywają.i nie kują w uszy jak twierdzi moja obecna żona. W ramach układu dostaje super ugotowane obiady gdyż żona słucha kolumn przez całe ranki i to że jest śpiewaczką w chórze potwierdza słuszność koncepcji zestawu głośnikowego na plus.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ramach układu dostaje super ugotowane obiady gdyż żona słucha kolumn przez całe ranki i to że jest śpiewaczką w chórze potwierdza słuszność koncepcji zestawu głośnikowego na plus.

Super, też tak mam choć nie co dzień bo żona pracuje. Moja też jak uaktywniłem drugi system zaczęła słuchać od rana do wieczora.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do 20m2 to zrób sobie referencyjne 2way i na prawdę nie kłopocz się konstrukcjami 4-drożnymi;)

Do bliskiego pola OK, ale jak kolega chce słuchać z 3m od kolumn(?) i nagłaśniać całe pomieszczenie(?), to bym szedł zdecydowanie w 3-way i większy woofer niż 18cm.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.