Skocz do zawartości
IGNORED

Sollazzo Ensemble


samotulinus

Rekomendowane odpowiedzi

Po dłuższej przerwie witam starych znajomych :)

Miłośnikom muzyki dawnej chciałbym gorąco polecić swoje najnowsze odkrycie - Sollazzo Ensemble. To międzynarodowa grupa młodych muzyków, specjalizujących się w muzyce późnego średniowiecza. W 2015 roku wygrali York Early Music International Young Artists Prize, której pokłosiem jest debiutancka płyta wydana w ubiegłym roku przez Linn Records:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Zamówiłem ją zachęcony kilkoma klipami zamieszczonymi na YT. Ujął mnie niezwykły i szczery entuzjazm dla niełatwej (zarówno w odbiorze, jak i wykonawczo) muzyki, wirtuozeria, swoboda i świeże interpretacyjne podejście:

 

 

Obie sopranistki już są rozchwytywane przez inne zespoły i zapraszane do udziału w różnych projektach koncertowych i nagraniowych. Perrine Devillers wróżę w nieodległej przyszłości świetlaną karierę solową, także w repertuarze barokowym. Oto próbka jej muzykalności i perfekcyjnej kontroli głosu:

 

 

Z noworocznym pozdrowieniem

Samotulinus

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podoba mi się ta klawiatura

 

Jej użytkownik też jest świetny :)

Warto przy tym zauważyć, jak dużą swobodę dialogowania daje nauczenie się na pamięć partii akompaniamentu...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie lubię słowa akompaniament. Akompaniament to były faktyczny podkład. Jednak w tym przypadku zależnie od funkcji granych na klawesynie czyli akordów, dur lub moll zmienia się właściwie melodia. Ona śpiewa ten sam dżwięk a klawiszowiec może podłożyć kilka akordów do tego dźwięku Ciekawie jakby brzmiał akompaniament w Baroku !!

Taka muzyka wydaje mi się dużo ciekawsza od nawalania barokowego np przebrzmiałego Bacha czy Haendla

Dla mnie to są wszystko instrumenty. Wokal jak i klawesyn czy klawikord

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W podobnych klimatach repertuaru i bardzo ciekawej interpretacji , prezentuje się szwajcarski zespół Ensemble Profeti Della Quinta który osiadł

w Bazylei . Zachęcam do posłuchania i znalezienia wspólnych korzeni z Sollazo Ensemble.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie lubię słowa akompaniament. Akompaniament to były faktyczny podkład. Jednak w tym przypadku zależnie od funkcji granych na klawesynie czyli akordów, dur lub moll zmienia się właściwie melodia. Ona śpiewa ten sam dżwięk a klawiszowiec może podłożyć kilka akordów do tego dźwięku

 

Z twoich dywagacji wynika, że zakładasz improwizację klawesynisty, który pod dźwięki melodii może "podkładać dowolne akordy", a przecież jego swoboda w przypadku tego madrygału Luzzaschiego ogranicza się właściwie do decyzji, kiedy rozłożyć dany akord a kiedy zagrać wszystkie składniki równocześnie. Dużo więcej inwencji twórczej klawesyniści muszą demonstrować w seconda prattica, gdzie uproszczony zapis basu cyfrowanego dawał większe pole do popisu.

 

Funkcja, jaką pełniły instrumenty harmoniczne (klawesyn, lutnia, fortepian itp.)towarzyszące partiom melodycznym (wokalnym lub instrumentalnym) na przestrzeni wieków uległa zmianie. Chyba dopiero w okresie późnego klasycyzmu (Beethoven) i romantyzmu fortepian stał się na tyle istotnym partnerem, że takie duety zaczęto tytułować np. pieśń na głos i fortepian lub sonata na skrzypce i fortepian. Wydaje się, że w przypadku muzyki późnego renesansu i wczesnego baroku termin "akompaniament" w utworach wokalno-instrumentalnych jest jeszcze uprawniony, chociaż...

akurat w odniesieniu do tego konkretnego 5-głosowego madrygału muszę przyznać Ci rację :), gdyż mamy tu do czynienia z fakturą polifoniczną, gdzie każda z pięciu linii melodycznych jest jednakowo istotna, a po odpowiednim podłożeniu tekstu można by było z powodzeniem wykonać to a cappella.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zachęcam do posłuchania i znalezienia wspólnych korzeni z Sollazo Ensemble.

Liderka Sollazzo produkuje się tutaj na violi da gamba. Światek wykonawców muzyki dawnej jest dość wąski, więc z pewnością członkowie tej utalentowanej grupy nie ograniczą się do swojego repertuaru i jeszcze nie raz o nich usłyszymy w projektach innych zespołów wykonujących muzykę od średniowiecza do baroku. Warto zapamiętać ich nazwiska.

 

A wspólne korzenie... to Schola Cantorum Basiliensis :)

 

Errata

Madrygał "Aura soave" jest 4-głosowy :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje się, że w przypadku muzyki późnego renesansu i wczesnego baroku termin "akompaniament" w utworach wokalno-instrumentalnych jest jeszcze uprawniony, chociaż...

akurat w odniesieniu do tego konkretnego 5-głosowego madrygału muszę przyznać Ci rację :), gdyż mamy tu do czynienia z fakturą polifoniczną, gdzie każda z pięciu linii melodycznych jest jednakowo istotna, a po odpowiednim podłożeniu tekstu można by było z powodzeniem wykonać to a cappella.

Użytkownik samotulinus edytował ten post dziś, 16:21

 

Chyba przypadkiem tylko trafiłem tutaj z racją. Generalnie nawet w muzyce jazzowej jest ściśle określony bass i funkcja harmoniczna. Wszyscy wiemy, że najważniejsza jest ta najniższa nuta czyli bass. Chodziło mi generalnie, że klawiszowiec gdyby miał dobry humor na żarty zaczął by podkładać inne akordy grając tą samą nutę w basie jak była w nutach. Ponieważ e w basie może oznaczać akord e-moll, C-dur w pierszym przewrocie, E-dur, A-dur z kwintą w basie itd. Można zmieniać charakter pieśni improwizując tonacją, gdyż w przypadku gdy wokalistka śpiewa nutę G możesz z tego zrobić np G-dur czyli wesoły utwór lub smutny c-moll. Problem zaczyna się wtedy gdy następne nuty nie pasują do akordu zmienionego przez klawesyn. Świetną zabawą jest improwizować tonacjami, co jest możliwe.Niewiele wiem o zapisach w muzyce dawnej, ale tak jak piszesz zapis był mocno uproszczony, więc były większe możliwości improwizacji niż np w Baroku. Notabene można nagrać ścieżkę melodii tej wokalistki i nagrać kilka wersji akompaniamentu. Czysta matematyka i fajna zabawa

 

Chcesz powiedzieć, że w średniowieczu była także polifonia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz powiedzieć, że w średniowieczu była także polifonia.

 

Omawialiśmy tutaj późnorenesansowy madrygał Luzzaschiego ;) , ale oczywiście - TAK!!! W późnym średniowieczu (XII-XIV w.) także panowała polifonia!

 

Niewiele wiem o zapisach w muzyce dawnej, ale tak jak piszesz zapis był mocno uproszczony, więc były większe możliwości improwizacji niż np w Baroku.

 

Pisałem o zapisie uproszczonym (bas cyfrowany) właśnie w odniesieniu do muzyki barokowej (w przeciwieństwie do polifonicznych motetów, madrygałów itp., gdzie melodie wszystkich głosów zostały ściśle zanotowane przez kompozytora), więc nie bardzo rozumiem, skąd ten wniosek?

Pojęcie "muzyka dawna" jest dość ogólnikowe ;), lecz... jeśli ograniczymy je do średniowiecznej monodii (np. "Cantigas de Santa Maria") Twoje twierdzenie może się uprawdopodobnić ;)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale chyba raczej chodziło tylko o muzykę wokalną. System czterogłosowy,gdzie każdy głoś jest równoaważny

Barok to polifonia instrumentalna. Chyba dlatego J.S.Bach został prekursorem polifonii

Widzę, że metrum też mieli ciekawe. 4/2 czy 2/1 albo 8/4

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Barok to polifonia instrumentalna. Chyba dlatego J.S.Bach został prekursorem polifonii

 

Poddaję się :) Odsyłam do podręczników i encyklopedycznych haseł. Pozdrawiam i życzę owocnej lektury.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poddaję się :) Odsyłam do podręczników i encyklopedycznych haseł. Pozdrawiam i życzę owocnej lektury.

Uprzedzałem. Historie muzyki i formy miałem 20 lat temu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 13

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.