Skocz do zawartości

mttj

Użytkownicy
  • Postów

    169
  • oraz w archiwum

    504
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja Całkowita

95 Neutralny (1/17)

Audiostereo

91

Bocznica

4

Informacje profilowe

  • Zainteresowania
    motoryzacja (już nie v12 mi ukradli, brak czasu), astronomia (już nie brak czasu), fizyka kiedyś tam i była elektronika (też już nie)
  • Branża
    Nie ustawione

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Osiągnięcia mttj

  1. mttj

    HDMI

    Testowałem w wersji HDMI 2.1, marki nie pamiętam ale nie ma to większego znaczenia (kilka stów za chyba 10 metrów). Generalnie po co to? Jak wiemy to dane cyfrowe, czyli kabel jest bez znaczenia, ale... o ile do monitorów typu Full HD lub 2560x1600@60Hz, 8 lub 10 bit koloru starczało co popadnie (z grubsza kabel za 3-4zł w hurcie był jak jak najbardziej ok) to przy 4k już nie do końca, powiedzmy że te 12zł w hurcie 5 lat temu. Ale jaja zaczęły się dziać 3 lata temu przy HDMI 2.1 (RTX 3000) i 4k 120Hz HDR - czyli 48Gbps. To już musi być porządny kabel (za 30-40zł). Porządność kabla to jest stała odległość pomiędzy splecionymi parami, aby pojemność na każdym odcinku była taka sama, za 30zł złote wtyki w gratisie 😉 48Gbps jak na miedź to jest sporo, tak to jest 48x szybciej niż zwykła sieć 1 giga bit. To jest coś bardzo podobnego do tego czego się używa w szybkich sieciach komputerowych i w sumie mam kompa pracowego zapiętego na QSFP28 (100GbE) a taki HDMI 2.1 to coś pomiędzy QSFP+ 40GbE a QSFP28 (w zasadzie jest to najbliżej Mellanoxowego standardu QSFP+ 56GbE). do sedna... problemem jest tutaj że mamy 4 pary w takim HDMI, każdy śle 12Gbps czyli pierońsko duże częstotliwości co powoduje że spora moc idzie w.. grzanie kabla, odbiorniki ledwo są w stanie to odebrać bo sygnał słaby i/lub rozmyty. więc kable sieciowe QSFP+ 40GbE są miedziane tylko do długości 5 metrów (może ktoś robi 7 metrów jeszcze), powyżej są tylko światłowody. No i z tego samego powodu HDMI 2.1 są do 5 metrów. Stare kable HDMI działały w Full HD nawet przy 15 metrach, ale to nie zadziała jak się chce puścić 4k 120Hz HDR... kabel starego typu zazwyczaj nie przepuści nawet jak ma tylko 2 metry, bo nie trzyma parametrów (zwłaszcza że HDMI 2.0 miało 3 pary na dane i czwarta to zegar - więc mogła być "gorsza", HDMI 2.1 ma 4 pary na dane i zegar razem z danymi leci). więc kabel HDMI 2.1 światłowodowy ma.. 4 nadajniki i 4 odbiorniki na dane każdy z nich 12Gbps i kilka kabli danych dodatkowych niskiej częstotliwości - z tego powodu jest kierunkowy bo z jednej strony nadajniki a z drugiej odbiorniki. Np. gotowy kabel sieciowy światłowodowy QSFP+ ma z jednej strony 4 nadajniki i 4 odbiorniki i z drugiej to samo, więc nieważne którym końcem się zapnie do komputera którym do switcha. ok tyle... Teraz tak najciekawsza rzecz jak brzmi? Tak samo jak każdy inny działający kabel HDMI 😉 (tak "słuchałem" na nim stereo 192/24, DTS oraz DTS-X i Atmosa). Ostatnia rzecz: na 100% nie mają one separacji galwanicznej tak jak toslink, są takie nadajniki i odbiorniki z zasilaczami nie wiem czy w wersji HDMI 2.1 (pamiętam takie DVI do 2650x1600 - szło po 1 światłowodzie) ale to pewnie koło 2000zł kosztuje (strzelam) do 48Gbps. i żeby nie było w domu z powodu szumów i izolacji galwanicznej używam właśnie toslinków a nie spdifa - tego w muzyce ofc. nie słychać ale kiedyś (z 10..15 lat temu) robiłem testy na Denon 3802 i toslink faktycznie robił rożnicę z szumami tak że szum był na poziomie 20bitu, i słychać było 23 bit (testowane tak: duża głośność, muzyka zakodowana na 2 ostatnich bitach, 24bitu już nie było słychać za bardzo szumiało). A przy miedzi cyfrowej było odrobinkę bardziej zaszumione, nie pamiętam ile bardziej ale chyba conajmniej dwukrotnie. PS. i2s słane kablem - to bardzo dziwny pomysł, raczej to do komunikacji chip-chip powinno być, tam idzie kilka MHz więc pójdzie po byle czym (nawet i po kablu z wieszaka na ubrania metalowego), ale i tak dłuuuugie kable wchodzące bezpośrednio w DACa (rozumianego jako chip nie urządzenie) to nie jest mądre z punktu widzenia analogowego perfekcjonizmu, ale wciąż na brzmienie wpływu nie ma 😉
  2. Już odpowiadam 🙂 moje uwagi co do Dali Oberon 7 można skrócić do 2 rzeczy: -Oberony 7 mogą być trudne w wysterowaniu tak jak Oberony 9 na 100% są trudne (ledwo to słychać na ucho) -Oberony 7 są równie kolorowe jak Oberony 9 (no może trochę mniej), co można lubieć lub nie ale to jest na tyle dziwne że się tego equalizerem ani DSP nie wyprowadzi. Dla Oberon9 wygląda to tak (2kHz+ roller coaster na wykresie ): \ i w Denonie znali to i rada (tak, przed zakupem) "ustawić prosto - będzie lepiej niż pochylone do słuchacza". Teraz rzeczy z którymi się nie zgadzam 😉 Oczywiście że zastąpisz, i to nawet słuchacz nie musi być idealnie na wprost: matematycznie to wygląda tak że puszczasz ten sygnał po równo na lewą i prawą i tyle. generalnie każdy dźwięk możesz tym "trickiem" dowolnie zpozycjonować pomiędzy kolumnami, robisz balans pomiędzy lewą i prawą, jak chcesz trochę "więcej" (i/lub krzywą na której jest) zrobić to jeszcze opóźnienia, wyjście poza kolumny to DSP analiza akustyki i głowa w imadło. DTS i Dolby: tak soft w denonku wie że nie ma środka to robi inaczej ten mix (i robił to już 3802 i 3803 dla DTS 96/24). Zastąpią, dźwiękowo zastąpią. Nie zrobią furgoiczących nogawek przy 8Hz (aż tak) jak sub z 70cm głośnikiem, ale naprawdę to co można nazwać dźwiękiem (powiedzmy 17Hz+) oddają (one są w ilości 4, podkreślam 4 - to blisko do sporego suba). One mają problemy na 2kHz nie na 30Hz - tu są absolutnie rewelacyjne. Dlaczego błędne ? (mówimy o 4 takich samych podłogach) DTS-X oraz Dolby Atmos są tworzone w locie przez ampli na podstawie własnego setupu głośników który się deklaruje. to jest co innego niż DTS 96/24 gdzie było np 6 kanałów na sztywno (i była jakaś tam rekomandacja którą można było zmienić i tak i gorzej nie było). Tu wszystko jest realtime na procach Denona. Teraz tak co nie grało na Denon 3700h: 4 Ohm Basy nie grały i tylko to, uwaga one nie grały nawet w stereo. Nie wiem czy on ma jakiś limit mocy/prądu czy zasilacz nie wyrabiał, nie drążyłem ale wyszło to tylko dlatego że chwilę wcześniej był zapięty Denon 3805 (jeden) światłowodem grał właśnie sygnał DTS tylko konwetował go z 5.1 na 4.0 i tu było ok, a na 3700h mocy brakowało. Pomiary potwierdziły ucho. Żadnej winy tutaj nie ma po prostu Oberony 9 i 7 są kolorowe a Denon 3700h był ryzykowny, był już 4700h z nowym chipem HDMI 48gbps od 2 tygodni czy coś takiego. Tak - to jest dziwactwo, ale pod Atmosa który był wtedy nowy i mało co go dekodowało. Proponują 4x taką samą kolumnę na podłogi ? Jak dla mnie to działa i suba nie trzeba (bo 2x więcej powierzchni głośnika basowego) a suby brzydkie są 😉 Dziwne tak! Moim zdaniem z dobrym dźwiękiem to się nie rozmija, a nawet Denon ma prościej bo wszystko symetryczne, pewnie taki Sound Blaster X-Fi z 2006 (tak one szumią i daców nie mają - to nie RME) by ze 60 dźwięków w takich warunkach wyliczył nawet (albo i PS3).
  3. Właśnie nie miał bo jakościowo 7 są sporo lepsze? (nazwijmy to w uproszczeniu wierniejsze i bardziej płaskie)? To nie do końca jest kino, to pracowy konferencyjny i pokój do osłuchów powiedzmy "referencyjnych" Atmosa/DTS-X. Centralny - brak, jak są dobre kolumny to sam się "tworzy", tak Oberony 9 bez problemu to zrobią (tak, działa idealnie). Sub: brak, dlatego są Oberony 9 a nie 7 żeby nie trzeba było suba - to też w 100% jest ok. System: 4.0.4 Stereo to 2.0.0 Zwykłe kino to: 5.1.0 jak masz dobre głośniki to robisz 4.1 (.0 - to ostatnie to sufity) bo centralny niepotrzebny Jak masz wielkie głośniki i membrany w niskotonowym to rezygnujesz z suba. czyli robisz 4.0 no i tu padło na 4x Oberon 9 na podłogi i żeby była góra kopuły Atmosa/DTS-X są 4 głośniki na górze (już małe). tak jest 4x to samo żeby nie kombinować już z subem i tył gra identycznie jak przód, żadnych Hz się nie wycina pełne pasmo na każdy z nich. Moje stare doświadczenia były że Denon 38xx,42xx,48xx,52xx,58xx wyrabiały tego typu rzeczy no i 3700h jest 20lat młodszym ampli niby następcą 38xx (tylko 11ch) i nie wyrobił 😕 za to stary 3805 spokojnie dawał radę. Sprzedawał Denon w Krk, też trochę doradzali mieli swoje ale, "ale" klient uparty więc kupił 4x Oberona 9. Górę oni wybrali jest naprawdę ok. Zrobili co mogli 😉 Żeby nie było dramatu na ucho grało bardzo podobnie do ich demo "za 80k" który mieli wtedy rozłożony a było to sporo sporo tańsze (chyba koło 27-30k za całość). Jedyny fuckup to ten 3700h ale był w sprzedaży wtedy może 1 tydzień (chodziło o to 48Gbps) i mówili.. że 4700h to zupełnie co innego... ale OLX i za 500-600zł przybył 3805 kolejny i całość gra ok - są nawet "monobloki" z nich zrobione 😉 jedyne co to Denon 3700h nie wypruje Atmosa w postaci 4x toslink, a to byłby ideał wtedy 3805 by sobie dekodował na 2 zone i było by idealnie 8x 192kHz 24bit.
  4. Przerabiałem podobny temat tylko Dali Oberon 9 (i zostały oberony 9) Pomieszczenie około 40 metrów, b. trudna akustyka, szkło po lewej i po prawej, system miał dawać maksymalnie dobry dźwięk (tak bardziej dźwięk niż muzyka) w 2 trybach: -Stereo -Atmos /DTS-X padło na: 4x Oberon 9 4x sufity już nie pamiętam jakie też Dali za około 1600 sztuka, 3 lata temu Denon 3700h no i niespodziewanie... Denon nie wyrobił ale nie że trochę tylko aż tak że na ucho było słychać odrazu, bez pomiarów - i żaden DSP nie był w stanie wyprowadzić, brak mocy na dole. O dziwo stare Denon 3803 oraz 3805 dawały radę - tylko nie zdekodują atmosa. Szybkie wnioski: Dali Oberon 9, są strasznie kolorowe w tym zastosowaniu jedyny plus taki że bas tak dobry że system 4.0.4 jest ok nie trzeba żadnego suba. Ale na dole jest przegięcie z basem przy czym góra istnieje, da się puścić muzykę dla nietoperzy ale płasko nie jest. Cholernie ciężko to wysterować pewnie Denon 4700h/4800h(chyba taka nazwa tego nowego modelu) totalne minimum. Tematu Denona nie udało się "uratować" bo wtedy 4700h był absurdalnie drogi (koło 11k pln) więc Denon 3700h robi za kartę dźwiękową HDMI 2.1 (potrzeba było 48Gbps do 4k 120Hz HDR bez kompresji) a wzmaczniaczami są 2x Denon 3805, jeden na lewą drugi na prawą stronę - podłączone analogowo niestety nie cyfrowo (więc już szumy zbiera w okolicy 17-18 bitu, zamiast 20-21), to było na szybko poskładane i tak zostało. A pokój obok stoi Tannoy chyba M3 + Denon 3806 (kupione jako używka dawno temu za grosze) podłączony cyfrowo i... gromi to wszystko jakościowo 😉
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.