Skocz do zawartości
IGNORED

Wasza naj-lepsza-gorsza sala koncertowa?


cynamon

Rekomendowane odpowiedzi

1/ Gdzie Wam się przydarzyło przeżyć najlepszy koncert, gdzie ściany grały z artystą ?

 

2/ Gdzie akustyk/pomieszczenie zarżnęło szansę na przeżycie czegoś wielkiego ?

 

_____________________________________________________________________________________

Dla mnie niesamowita po koncertach Motion Trio i Vandermark 5 jest salka w piwnicach Alchemii w Krakowie. REWELACJA. Klimat i akustyka prima.

Bardzo dobrze akustycznie jest też w Centrum Kultury Japońskiej 'Manga'. Też Kraków.

 

A żenada No1 to Kongresowa. I wcale nie chodzi mi o W-wa vs K-ów.

 

_________________________________

Napiszcie o swoich magicznych i odpychających miejscach. Fajnie jest się czegoś dowiedzieć przed wyjazdem na kosztowny koncert. Można uniknąć ryzyka wtopy tam gdzie niewiele się udaje.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tam lubie kongresową. co do miejsc, które wspominam najlepiej to koncerty jazzowe w kościele w bielsku białej (w połowie lat 90-tych) - m.in. garbarek, wynton marsalis. a najlpesza akustyka to wiadomo - w salach koncertowych typu FN czy tzw white house w katowicach (koncertuje tam wospr - uuuups teraz to nospr pod gabrielem chmurą). świetnie wypadają koncerty na festiwalu muzyki organowej w warszawie w archikatedrze sw jana chrzciciela w wawie. a jazz to w małych salach - tylko komu opłaca się w takich grać...:(

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najgorsza? To nawet nie sala, tylko nagłośnienie:

Biała Synagoga w Sejnach. Grał miejscowy zespół klezmerski, nazwy nie pamiętam. Pomieszczenie wyjątkowo (!!) żywe akustycznie, gdzie nawet słowo szeptem wypowiedziane słychać bez problemu. I w ogóle niezbyt wielkie. Publiczności (naturalnego wytłumiacza) niezbyt wiele. I do tego nagłośnienie takie, że wiatr z głośników czesał mi włosy! Artyści trzy metry przed nami. Każdy muzyk oraz solistka z mikrofonem. Odsłuchy. Aktywne kolumny na stendach, jakieś 2 m od publiczności. Jak zagrali... Z tego, co śpiewała wokalistka nie dawało sie zrozumieć ani słowa. Muzyka (??) zlewała się w jeden łoskot. Po prostu koszmar.

Tak, głuchota to choroba zawodowa muzyków. Ale nie dziwię się, przy takich metodach i poziomach głośności, to nawet głuchy by ogłuchł.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

-> Parmenides,

Też pozdrawiam Bielsko. W tym kościele byłem na koncercie Joe Hendersona. Tam gdzie stałem ludzi było jak na pasterce, ale uświadomiłem to sobie dopiero jak koncert się skończył.

 

A kongresowa mi nie leży za styl, duchy przodków i nagłośnienie. Pat Mettheny pare lat temu był OK, ale np.: Casandra Wilson '03 to ciągłe nastawianie ucha - miałem wrażenie, że nie dociera do mnie połowa tego co dzieje się na scenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawostka: Filharmonia w Odessie została umieszczona w dawnym (jeszcze przedrewolucyjnym i przepięknym) budynku giełdy papierów wartościowych. Sale giełd miały to do siebie, że w trakcie ich projektowania architekt starał się uzyskać jak najgorszą akustykę wnętrza aby poufne rozmowy były trudne do podsłuchania. Efekt jest taki, że orkiestra gra tam do mikrofonów a dźwięki słuchane przez publiczność pochodzą z obficie rozmieszczonych (i też chyba przedrewolucyjnych :-) ) głośników. Wrażenia niezapomniane!!! :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiscie S1 w Warszawie to jedna z najlepszych akustycznie sal w Polsce. Jest jeszcze Filharmonia w Bydgoszczy oraz w Lublinie. Mysle ze w tej kolejnosci. Poza naszym krajem jest duzo sal o bardzo dobrej akustyce. Np. New Gewandhause w Lipsku, Carnegie Hall w N.Y. czy Ikebukuro Art Center w Sapporo. Wszyskie rewelacyjne. Jedna z najgorszych akustycznie jest chyba Galeria Porczynskich w Warszawe. Jest to przedwojenny gmach gieldy z wielka kopula gdzie niczym nie wytlumiony dzwiek zlewa sie tam w jedna magme. Poglos trwa chyba z minute. Nie wiadomo czego sluchac. Mowie o dzwieku zywym, bez zadnego elektonicznego wsparcia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

S1 akustykę rzeczywiście ma świetną, natomiast fatalnie rozwiązano system wentylacji. W czasie koncertow już po piętnastu minutach robi się nieznośnie duszno i gorąco mimo, że pomieszczenie do małych nie należy. Z kolei, jak opowiadała mi znajoma skrzypaczka, w czasie prób bywa tak zimno, że palce drętwieją.

Co by nie mówić o "specyficznej" stylistyce Sali Kongresowej, moim zdaniem ma ona najlepszą akustykę ze wszystkich większych sal koncertowych w Wawie. Zauważcie, że zbudowana została na planie koła, podobnie jak La Scala czy Carnegie Hall, co skutecznie niweluje wszelkie odbicia i sprawia, że dźwięk rozchodzi sie równomiernie. Plusz, którym obito siedzenia i grube wykładziny też nie są bez znacznia. Oczywiście zdarza się, że jeden koncert na pięć zabrzmi fatalnie, ale zwykle jest to sprawa samego nagłośnienia, a nie akustyki.

Z kolei najgorsza sala , w jakiej miałem wielokrotnie nieprzyjemność słuchać muzyki to Kameralna w FN. Tragedia - same ostre kąty i marmur. Nauczony doświadczeniem, zawsze siadam z przodu, wtedy efekty nie są aż tak słyszalne. A nie daj Boże iść tam na koncert muzyki z prądem - z występu Steve'a Colemana zapamiętałem tylko ogłuszające dudnienie stopy perkusyjnej i przenikliwy pisk dźwięku odbitego od ścian.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bylem w wielu salach, ale z tych w ktorych bylem (tylko wieksze) najbardziej podobaly mi sie Filharmonia Bydgoska (bardzo cieply i pelny dzwiek),

Victoria Hall (Genewa) (wyraziste dete). Najgorsza Dwor Artusa w Toruniu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(bardzo cieply i pelny dzwiek),

 

To określenia znaczą wszystko i kompletnie nic Musialbys odniesc je do elementow muzycznych i rodzaju utworu ktory slyszales

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest tylko moje slyszenie. Nie jestem realizatorem dzwieku i nie umiem podac wymaganych parametrow akustycznych tej sali.

Jesli jestes zainteresowany sprawdz sam. Chodzi o przyjemnosc ze sluchania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest tylko moje slyszenie. Nie jestem realizatorem dzwieku i nie umiem podac wymaganych parametrow akustycznych tej sali.

 

Nie chce zebys podawał "parametry akustyczne sali", pytam o brzmienie muzyczne, czyli charakter brzmienia poszególnych instrumentow/ich zestawien w orkiestrze w ww sali. Aby napisac konkretnie na ten temat, nie trzeba byc rezyserem dzwieku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

->soundeng

 

Nie czepiaj się człowieka. Wiemy że słyszy to co potrzebne - problem z powiedzeniem tego co wie :-)

Mi ręce opadają gdy widzę jak laicy zabierają się do rysowania. "Nie umiem rysować". Każdy umie bo skoro oczy ma i odróżnia światła na skrzyżowaniach to wystarczy trochę treningu. Ze słuchem tak samo - nie ma "nie słyszy" skoro przeszkadza im podskakiwanie (w końcu na krańcu pasma:-) w mieszkaniu na górze. A to że większości błoga nieświadomość nie przeszkadza nie jest rzeczą nadzwyczajną. Wielu nie chce się nauczyć podstaw ekonomii i wciąż bredzi jakieś lewicowe dyrdymały.

 

W końcu mamy ten kilogram szarej masy pod czaszką :-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr

Ze słuchem tak samo - nie ma "nie słyszy" skoro przeszkadza im podskakiwanie (w końcu na krańcu pasma:-)

 

Niestety jest -"nie slyszy". Pasmo sobie moze slyszec, bo to sprawa pewnego wyczulenia, ale sluchu muzycznego nie mozna nabyc, albo sie go ma albo nie, dalej to kwestia jesgo poszerzania, ksztalcenia

Sa osoby ktore nigdy nie wylowia pojedynczych dzwiekow ze wspolbrzmienia sekundowego oboju fletu i smyczkow, wiec nie beda potrafily powiedziec nic rowniez na temat jakości tego wspolbrzmienia w danym kontekscie muzycznym, (co przeciez jest podstawa instrumentacji) czy obecnosci formantu, wybijającej się harmonicznej w dzwieku klawesynu (siodmej-dlatego brzmi dysonansowo). A takie rzeczy są podstawowymi kryteriami brzmienia i ogolnie oceny jakosci nagran muzycznych. Wiekszosc "audiofili" o tym zreszta nie ma bladego pojecia....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W taki razie sprobuj opisac charakter brzmienia instrumentow w dowolnej sali i przy sluchaniu dowolnego utworu,

wtedy naucze sie jak to powinno wygladac.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam ochoty ani czasu, proponuję lekturę jednej z ostatnich publikacji am pod redakcją A.Rakowskiego-tam znajdziesz odnośny artykuł na temat postrzegania barwy dzwięku i kryteriow jej oceny

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W grudniu sluchalem filharmonikow nowojorskich w ich Avery's Fisher Hall; sala jest dluga jak kiszka, wysoka (3 poziomy balkonow) i slabo wytlumiona. Na suficie specjalne ustroje rozpraszajace. Fortepian brzmi dosc ciemno dopoki nie wchodzi w rejestr 5 oktawy - nastepuje wtedy kilkukrotne wzbudzenie. Podobnie instrumenty smyczkowe. Blacha jest dosc agresywna i scisnieta. Na plytach brzmi to przewaznie podobnie (zwrocie uwage na waska scene i scisniecie instrumentow - to odpowiada prawdzie.

 

Bylem tez w Blue Note na triu Scofielda. Akustyka jest dokladnie taka jak to slychac na np. Live at The Blue Note tria K. Jarretta z 96r. Oklaski slychac z poziomu nad muzykami oraz troche ponizej (stoliki sa ustawione na galeryjce o wysokosci ok 1,2m oraz na podlodze - muzycy, z kolei, stoja na podium wysokosci ok 70cm.). Na plytach scena powinna byc bardzo szeroka i niezbyt gleboka, z bardzo dobra nosnoscia wyzszych czestotliwosci mimo wytlumienia scian.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę informacji, o salach koncertowych

(nie byłem w żadnej, z nich) :-(

 

Concert Halls

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

Kilka zdjęć wnętrz, japońskich sal koncertowych:

 

Nagata Acoustics, Inc.

Selected Projects

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

---------------------

 

Rzecz miała miejsce, co prawda nie w sali koncertowej, ale na dziedzińcu poznańskiego Zamku.

Było to latem, zeszłego roku.

Być może, nie był to najlepszy koncert, którego miałem mozliwość wysłuchać, ale bardzo mi się podobał.

Występował, hiszpański (amatorski, mieszany), zespół wokalny.

Oprócz głosów, używali mnóstwo istrumentów perkusyjnych, charakterystycznych dla tego regionu, jak i spoza.

Nie było w tym, żadnego efekciarstwa.

 

Jak na amatorów (i nie tylko), prezentowali wysoki kunszt.

Bardzo ładnie potrafili wykonać "przejścia" głosów z prawej strony na lewą i odwrotnie, a także w obu tych kierunkach jednocześnie(a także, z góry na dół,...)

Zespół, prezentował ładną harmonię, spójność.

Nie brakowalo też hiszpańskiego temperamentu oraz "wibracji" :-)

Ciekawą, była również barwa głosów (nie tylko solistów).

Muzycy z łatwością, nawiązywali kontakt z publicznością.

Owszem, zdarzały sie też wpadki.

Zarówno przez publiczość, jak i muzyków, potraktowane z humorem.

Na koniec, coś dla gospodarzy (Polaków), utwór, wykonany w języku polskim.

Koncert zakończył się degustacją hiszpańskiego wina - jedna lampka per capita :-)

 

P.S.

Również, slyszałem dobre opinie, o akustyce Filharmonii Bydgoskiej.

W Poznaniu, oprócz kilku kościołów, sale raczej nie posiadają dobrej akustyki (nie były budowane z takim załozeniem)

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za błąd.

Prawidłowy link do strony, z japońskimi salami koncertowymi:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tytuł jest następujący-"Kształtowanie i percepcja sekwencji dzwiekow muzycznych" pod redakcją Rakowskiego

Dotyka wielu tematów związanych ogólnie z postrzeganiem dzwiekow muzycznych, jest obszerny artykuł i dyskusja na temat barwy dzwieku jak cechy wielowymiarowej

Drugą rzeczą godną polecenia jest -"http://www.chopin.edu.pl/polskie/aktualnosci/p002.html"

Dotyka nieco bardziej problemów psychologii słyszenia muzycznego

To oczywiście sa tylko przykłady, ale dają obraz tego, jak należy/można podejść do opisu tego co się słyszy

Acha-nie radzę nasladować sposobu oceny

nagran proponowanego przez wielu tzw fachowcow oraz tzw. fachowe pisma (typu HFiM,

Estrada i Studio) , bo jest to najzwyklejszy pseudo-fachowy bełkot, którym posługują się ludzie bez odpowiedniej wiedzy, aby stać się "audiofilami". Za "dół, średnicę i górę" powinni dawać kulkę

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kopię mógłbym oddać za darmo, ale jest to mocno kłopotliwe

Te książki i masę innych wydanych przez Katedrę Akustyki Muzycznej AMFC, można nabyć na Akademii Muzycznej w Warszawie, albo poczytac korzystając z czytelni...Sprawdz, czy biblioteka AM miasta w któym mieszkasz nie posiada tych publikacji

Oprócz tego polecam IX Sympozjum Reżyserii i Inżynierii Dźwięku ISSET 2001

- Materiały z Sympozjum

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej nie posiada, bo oni tu mowia po francusku. Wiec chetnie za Twoim posrednictwem zdobylbym te (lub jakiekolwiek inne) materialy

dotyczace slyszenia, oceny dzwieku itp.. Albo polec mi cos dostepnego. Nie boje sie fizyki i angielskiego.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na większe koncerty -Opera Leśna-Sopot,na mniejsze,loklanie _ Pokład Gdynia (ostatnio Scott Hamilton) ,po tym jak zasłabł był Mr Karolak

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 12

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.