Skocz do zawartości
IGNORED

Wstęga+kopułka 2"+bas 8" (CA22RNY+rs225+NEOCD1.0


Olorew

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich serdecznie

 

Planuję wykonać 3-rój drożny zestaw kolumn podłogowych do sypialni (ok 18 mkw). Muzyka: jazz, filmowa, etno, klasyczna. Obecnie gram na wzmacniaczy CA840 i odtwarzaczu strumieniowym CXN. Planuję zakup lampy, więc myślę o kolumnach o stosunkowo wysokiej efektywności.

 

Początkowo rozważałem 2-wu drożne Hurricane, ale nie jestem przekonany do konstrukcji 8+1 cali. Pomyślałem o zastosowaniu kopułki 2" i wstęgi zamiast Seas 27TBCD/GB-DXT.

 

Kopułka o dobrych opiniach i pomiarach to Dayton rs225-8. Rozważam średniotonowy-kopułkowy ponieważ CA22RNY ma ładną niższą średnicę, więc nie chcę go nisko ciąć. Poza tym mam już zestaw z 7 calowym średniakiem i chcę spróbować czegoś innego.

 

Rozważana wstęga to FOUNTEK NEOCD1.0 (koszt), ewentualnie CD3.

 

Planowany podział dolny to 1,7kHz (jak w Hurricane), albo niżej a podział z wstęgą powyżej 3 kHZ (jeszcze ie wiem), Zobaczę podczas pomiarów.

 

 

Popełniłem już kilka zestawów ale się nimi jeszcze nie chwaliłem na forum - może czas zacząć.

 

Proszę o opinie oparte na doświadczeniach odnośnie mojego planu.

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważana wstęga to FOUNTEK NEOCD1.0

 

Zwróć uwagę na ich niską wytrzymałość, "system power" podawany dla tweeterów jest dla nich bardzo niski.

Powinny mieć wysokie cięcie na 5 kHz, i moga się nadawać pod telewizor albo do komputera, np. do pary z małymi W4-1320.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kopułka Dayton to nie RS225-8 (to jest oznaczenie woofera 8") tylko RS52AN-8.

 

Wstęgi Fountek (przynajmniej seria NeoCD) są podbite polimerem, dlatego nie niszczą się tak łatwo jak czysto aluminiowe. Jednak zniekształcają podobnie - na przeciskanie się powietrza między nabiegunnikami a wstęgą nie ma mocnych. Większy NeoCD2.0 u Zapha pokazał się z przyzwoitej strony dopiero od 4kHz w górę. A taki podział będzie wrażliwy na zmiany wysokości odsłuchu dla dużej odległości średniak - tweeter.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście chodziło mi o RS52AN-8 i dziękuję za poprawkę. Myślicie, że ten Seas i kopułka Daytona to dobre połączenie?

Co do wysokonowego to wiem, że misiomor polecałeś połączenie z Seasem 22TAF/G ale jeszcze nie eksperymentowałem z wstęgami i chcę spróbować. Z tym średniotonowym możliwe jest cięcie powyżej 3 kHz i dlatego myśle o wstędze. Rozumiem wrażliwość na zmiany wysokości odsłuchu, ale dla tego zestawu miejsce odsłuchowe będzie w miarę stałe. Poziom odsłuchu tez nie będzie wysoki (sypialnia), więc czy te zakłucenia wynikające z przepływów powietrza będą słyszalne?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie NeoCD1 chyba odpuszczę. Czy ktoś wie, czym w praktyce różni się Fountek NeoCD3.0 od Fountek Neo X 1.0 - ceny podobne?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie głośnik im ciszej gra, tym bardziej zwiększa mu się odstęp sygnału od zniekształceń.

Niektórzy wierzą w zniekształcenia od nierównomiernego tarcia wewnętrznego zawieszeń, że rosną dla niskich poziomów sygnału (kwestia przynajmniej pod rozwagę).

Wstęgi zawieszeń jednak nie mają.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie głośnik im ciszej gra, tym bardziej zwiększa mu się odstęp sygnału od zniekształceń.

Niektórzy wierzą w zniekształcenia od nierównomiernego tarcia wewnętrznego zawieszeń, że rosną dla niskich poziomów sygnału (kwestia przynajmniej pod rozwagę).

Wstęgi zawieszeń jednak nie mają.

Wszystkie dostępne pomiary mówią o kolosalnej wręcz przewadze kopułek nad wstęgami w dziedzinie zniekształceń.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie dostępne pomiary mówią o kolosalnej wręcz przewadze kopułek nad wstęgami w dziedzinie zniekształceń.

W praktycznym odsłuchu nie jest to aż tak bardzo słyszalne zwłaszcza jak wybierze się podział wyżej niż dolne zalecenie producenta, ale rzeczywiście kopułka budzi większe wrażenie solidności. Robiłem próby ze wstęgami i nie mam do nich praktycznych zastrzeżeń, ale wróciłem do kopułki bo jakoś tak bardziej budzi zaufanie. Pewnie dlatego że wiem o tych zniekształceniach w rejonie niższych częstotliwości. Oczywiście po oddaleniu się z podziałem od tego rejonu wyobraźnia mniej dokucza ale zawsze coś pod skórą przeszkadza. Natomiast na plus jest to że pasmo tej wstęgi kończy się na 40-50 kHz a to z kolei pobudza wyobraźnię pozytywnie.

P.S. Najlepszą przestrzeń i blachy perkusji mam z systemu w którym pracuje miękka wielka (34 mm) kopułka Audaxa przenosząca tylko do 20 kHz. Od lat próbuję ją czym zastąpić i nic nie mogę znaleźć w rozsądnej cenie. Wiem, TPL150, ale cena zniechęca do eksperymentu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planowany podział dolny to 1,7kHz (jak w Hurricane), albo niżej a podział z wstęgą powyżej 3 kHZ (jeszcze ie wiem), Zobaczę podczas pomiarów.

RS52 radzi sobie z niższymi podziałami, 1k osiągnie spokojnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, TPL150, ale cena zniechęca do eksperymentu.

 

Jest nowy, mniejszy i trochę tańszy TPL75. Ja jednak nie jestem go całkowicie pewien. Ktoś kiedyś opublikował pomiary planarów Bohlender Graebener, i wyszła dość silna kompresja termiczna. Może AMT są w jakiś tajemniczy sposób wolne od tej przypadłości. Albo jednak warto mieć te 100dB efektywności TPL150.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś kiedyś opublikował pomiary planarów Bohlender Graebener, i wyszła dość silna kompresja termiczna.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S. Najlepszą przestrzeń i blachy perkusji mam z systemu w którym pracuje miękka wielka (34 mm) kopułka Audaxa przenosząca tylko do 20 kHz. Od lat próbuję ją czym zastąpić i nic nie mogę znaleźć w rozsądnej cenie. Wiem, TPL150, ale cena zniechęca do eksperymentu

 

Czy chodzi o TW034X0, czy o TW034X0 P47N?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest nowy, mniejszy i trochę tańszy TPL75.

Widziałem go, ale jakbym miał stosować już w praktyce to tylko TPL150. 100dB to zaleta, ale w układzie aktywnym to może być wada w przypadku współpracy z głośnikami o dużo niższej skuteczności. Ze względu na brak tłumienia (dzielnik redukujący) pomiędzy wzmacniaczem a głośnikiem szumy elektroniki, która znajdzie się za regulatorem (końcówki mocy), będą bardziej eksponowane tj. o wartość różnicy do najmniej skutecznego głośnika w zestawie. Najlepiej dobierać głośniki z podobną skutecznością (różnica nie więcej niż 3 dB). U mnie ten głośnik musiałby być zredukowany o około 8 dB. To dużo. Ewentualnie można dać dzielnik klasyczny pomiędzy głośnikiem a wzmacniaczem, ale tracimy wtedy zalety połączenia aktywnego choć w przypadku głośnika wysokiego pewnie nie będzie to odczuwalne zwłaszcza że przebieg charakterystyki impedancji tego głośnika jest bardzo płaski.

Czy chodzi o TW034X0, czy o TW034X0 P47N?

Używam starszej wersji TW034X0 czyli HD13D34. To właściwie ten sam głośnik. Różni się tylko drobną kosmetyką zewnętrzną (śrubki stożkowe). Układy drgające są pomiędzy nimi zamienne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie lepiej użyć Fountek Neo X 1.0? Sporo pojawia się na wyprzedażach

...albo taka opcja

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

zniekształcenia w przypadku tego głośnika

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim głównym celem jest zbudowanie zestawu o stosunkowo wysokiej skuteczności (90 db mi wystarczy). Jak wiemy wysoko skuteczne midbasy mają lekkie membrany i w zawiązku z tym mogą obsługiwać niższą średnicę, np. CA22RNY (pomijając mod-y).

 

Pomyślałem, więc o uzupełnieniu takiego midbasa kopułką średniotonową i wstęgą. Może jednak zamiast tego zastosować wysokonowca z waveguide- np. SEAS T35C002 + Waveguide (da się kupić gotowe) jak w projekcie TQWT. Nie chciałbym jednak budować obudowy tubowej jak w wymienionym projekcie.

A może uważacie CA22RNY+T35 (lub TW034) to dobre połączenie i waveguide nie jest potrzebny?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W życiu nie dostaniesz 90dB z CA22RNY. To znaczy dostaniesz, ale kosztem braku kompensacji baffle step (BSC), co daje brzmienie totalnie jazgotliwe, z dominacją wyższego środka i góry nad basem i niższym środkiem. W ten sposób wychodzą kolumny do audiofilskiego plumkania, bo nic innego nie da się na nich słuchać. BSC w Hurricane jest zrealizowana przez znacznie zwiększoną (względem podręcznikowych wzorów) cewkę filtru midwoofera i odpowiednie dopasowanie poziomu SPL tweetera.

 

Co do dużych kopułek typu T35C002 / TW034 - WG może pomóc im odzyskać trochę kierunkowości na samej górze, ale będzie też wymagał korekcji spadku najwyższej góry jak w Hurricane (głównie zmniejszony kondensator filtru 3rd to robi, ale resztę też trzeba optymalizować). 35mm kopułki mogą zejść trochę niżej od DXT w Hurricane (1.7kHz), ale przynajmniej Audax będzie wymagał w tym celu twardej chirurgii opisanej przez Troelsa Gravesena.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Supravox ma bardzo rozbudowaną ofertę wooferów o wysokiej efektywności.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Wczytaj się w specyfikacje bo te głośniki miewają zaskakujące zestawienia parametrów, ale będą świetnie nadawać się do lampy.

Większość Supravoxów można wysoko ciąć, można połączyć takiego z np. NEOCD2.0, i zawężenie promieniowania przy wysokim cięciu połączy się w miarę dobrze z zawężeniem promieniowania w pionie, które wniesie długa wstęga.

Zapewne już doświadczyłeś że liczy się "power response", czyli jak jest podświetlane dźwiękiem całe pomieszczenie, nie może być dużych przeskoków w tym zakresie pomiędzy głośnikami.

 

Głośniki te trochę kosztują, ale nie potrzebują mocnego wzmacniacza.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze w kwestii utrzymania efektywności z odgrody nieskończonej - można spróbować obudowy a'la SF Stradivari, coś jak PMS Gravesena. Wtedy CA22RNY może jakoś da te 90dB bez mega skopanego dźwięku.

 

Pytanie też jak chcesz ustawić te kolumny w sypialni - po audiofilsku daleko od ścian, czy jednak bardziej w kącie. W tym drugim przypadku szeroki przód może być niegłupią opcją.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Traci się część efektywności głośnika, ale zasadniczo na korekcji zabudowanego głośnika.

Ale można poeksperymentować i z baffle step, chociaż raczej tylko na słuch.

 

Gdyby zastosować tego Seasa i TW034, to ta kopułka powinna być IMHO w płytkim falowodzie, żeby zmusić ją trochę do zawężenia promieniowania w punkcie podziału.

U mnie TW034 pracują w parze z małymi SB15NRX więc nie mam podobnego problemu.

Te kopułki to stare konstrukcje i nie ciął bym ich nisko, Troels je przerabiał do niskiego podziału.

 

Powstał już projekt DIY z CA22RNY i Seas 27TBCD/GB-DXT, który ma małą tubkę (pogooglaj za "Hurricane").

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W życiu nie dostaniesz 90dB z CA22RNY.

 

Faktycznie, Hurricane ma maximum SPL przy 150Hz, wiec patrząc na charakterystykę ca22rny to będzie jakieś 88dB. Dużej korekcji bsc tez nie widzę. Za to opis brzmienia basu jest piękny. Teraz mam w sypialni zestaw na 18 cm rewelatorach i basu jest za dużo a średnica mnie niezadowala (w porównaniu do ushera 8948a, który gra w salonie).

 

Czy to znaczy, że przy wysokoefektywnych głośnikach basowych (z lekką membraną) w miarę niskie zejście daje tylko wielka powierzchnia membrany albo tuba?

 

 

Pytanie też jak chcesz ustawić te kolumny w sypialni - po audiofilsku daleko od ścian, czy jednak bardziej w kącie. W tym drugim przypadku szeroki przód może być niegłupią opcją.

 

Ściana ma 4,3 m a kolumny stoją na środku i odsunięte jakieś 70cm. Odległość odsłuchowe to jakeś 3 m. Problem z tym pomieszczeniem jest to ze jest bliskie kształtu kwadratu (4,3x 4,5) i to prawdopodobnie jest powód podbicia basu. Jak zatykam br to kolumny grają przyjemńiej ale brakuje mi niższego basu.

 

Poszukam jeszcze innych głośników - Arachnus dziękuję za link. Przyczepiłem się tego Seas-a bo ma dobre opinie a wiadomo ze 8" grający do 1,5 KHz nie będzie tłokowy i pytanie jak na dźwięk wpłyną mody? Znowu wracamy do zasady żeby wcześniej posłuchać , ale ja lubię słuchać u siebie i długo :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy CA22RNX mogą grać inaczej na basie niż 22RNY?

 

Używam tych pierwszych w obudowie 60 litrowej BR. Basu pod względem wypełnienia i ataku nie jest zbyt dużo.

Kombinowałem z różnymi zwrotnicami, objętością, strojeniem BR oraz wzmacniaczami. Nie zmieniło to specjalnie charakteru grania tego pasma- pomimo dobrego zejścia do niskich rejestrów.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurek, dzięki za opinię. Tego sie właśnie obawiam. Nie potrzebuję sub-basu ale nie powinno go brakować przy wiolonczeli, czy fortepianie. Z porównania parametrów (niższe MMS, wyższe fs) wynika ze rnx zchodzi niżej niż rny,ale moze nie o zejście tu chodzi. Rny ma niższy QTS co wpłynie na rdzaj basu. Ciekawi mnie opinia kogoś kto porównywał te głośniki w praktyce.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po mojemu to NRY to do 40l Br ze strojeniem na 40Hz Uwzględniając oporność cewki 1,0 Ohm

 

a RNX to do zamkniętej 40l -->ftc 53Hz Qtc 0,8 i -6dB przy 40Hz Uwzględniając oporność cewki 1,0 Ohm

 

Ja mam Seasa L22RNX/P i basuje w zamkniętej 38l. Bas jest zawsze bardzo dobry i dzieci gonią mnie że za głośno słucham. Ale ja mam wzmacniacz tranzystorowy z dużą mocą wyjściową.

 

Kolumny są oddalone o 45cm od sciany.

 

a na wysokotonowego kusi Visaton B100

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

b100_6_1.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, Hurricane ma maximum SPL przy 150Hz, wiec patrząc na charakterystykę ca22rny to będzie jakieś 88dB. Dużej korekcji bsc tez nie widzę.

A ja widzę - gdyby chcieć policzyć podręcznikowy filtr 2nd LR @ 6.5ohm, 1.7kHz, dostalibyśmy indukcyjność 1.2mH. Hurricane mają ponad 2x większą.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem czemu tu piszą ze jest 90-91 db z tego głosnika i spójrz prosze na charakterstykę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

W jaki zakresie częstotliwości obudowa jak PMS Gravesena podbije charakterystykę w stosunku do obudowy jak w hurricane?

 

Charakterystyka mkII

post-67927-0-96961400-1506518885_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są różne szkoły podejścia do kompensacji BS (jak również do ograniczeń metody pomiarowej MLS, która kończy się zwykle znacznie powyżej baffle step). Trudno znaleźć 2-way autorstwa Troelsa które miałoby więcej niż 1.3mH łącznej indukcyjności szeregowej dla midwoofera (8ohm), natomiast przykładowo konstrukcje Zapha miewają i 3mH - SR71 chociażby. Co kto lubi.

 

Jest jeden sposób analizy jaką BSC ma konkretna konstrukcja 2-way. Mianowicie przyjrzenie się wykresowi impedancji. Zwykle jeżeli impedancja zaczyna rosnąć powyżej 200 - 300Hz, znaczy że cewka filtru midwoofera jest duża, i wprowadza tłumienie środka względem basu - a ponieważ reaktancja nie rozprasza mocy, tłumienie objawia się podwyższeniem modułu impedancji, nie ma czegoś takiego jak w L-pad'ach gdzie rezystorem równoległym można dowolnie obniżyć impedancję przy jakimś tłumieniu. Oczywiście można sobie wyobrazić zwrotnicę 2-way wyposażoną w BSC która nie będzie miała tego wzrostu impedancji, ale to rzadkie przypadki, i wiązałoby się to z wydzielaniem dużej mocy w zwrotnicy.

 

Często zdarza się tak, że lokalne minima impednacji w okolicach 200Hz i na górze (za sprawą L-pad'a) są sobie mniej więcej równe, ale jednak górka impedancji związana z podziałem jest przesunięta w lewo - wypada np. przy 1kHz a nie tam gdzie podział. To jest objaw pewnej asymetrii w filtrach elektrycznych - że filtr midwoofera tłumi znacznie mocniej w okolicach podziału, i najczęściej jest to związane właśnie z kompensacją baffle step.

 

Ciekawe że nowe konstrukcje Troelsa, te których schematy są już płatne, mają impedancję rosnącą już powyżej 300Hz. Za to stare, opublikowane dawniej - nie. Przykład - nowe SBA-61-NRXC vs stare Maya czy CNO.

 

Sam przez to kiedyś przechodziłem, nie mogłem się pogodzić z taką stratą efektywności, jednak w końcu jazgot zmusił mnie do rewizji poglądów. Nie potrafiłem ograniczyć się muzycznie do plumkania.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 30

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.