Skocz do zawartości

FAQ: Głośniki / Kolumny

'

W co powinienem się wsłuchać porównując kolumny?


W momencie porównywania dwóch głośników stojących obok siebie, dokonując porównania głośników AB, bądź bardzo uważny w dobieraniu ich poziomu (klasy) przed oceną. Nieznaczna różnica w klasie może sprawić, że jeden głośnik zagra lepiej od drugiego, pomimo tego, iż różnica może być nieodczuwalna jako różnica w klasie. Niektórzy twierdzą, że może mieć na Ciebie wpływ różnica mniejsza niż 1/2 dB!

Pierwszą i główną wskazówką niech będzie dla Ciebie fakt, że dźwięk powinien być naturalny. Jeśli słuchasz śpiewu, zamknij oczy i spróbuj sobie wyobrazić śpiewającego artystę w Twoim własnym pokoju. Czy brzmi to realistycznie? Podobnie z instrumentami. Wybrałeś utwory z instrumentami, których lubisz słuchać i słyszałeś je "na żywo". Czy brzmią one tak realistycznie jak na koncercie? Twoim pierwszym odczuciem powinno być stwierdzenie: "co za miły dźwięk". Jeśli Twoja początkowa reakcja zaczyna się słowami: "ojej, ależ tu mnóstwo detali", system prawdopodobnie wydaje dużo sopranów (często interpretowany przez początkujących jako "bardziej szczególny") i w końcu wyda Ci się dokuczliwy. Jeśli jednak Twoim pierwszym spostrzeżeniem będzie: "hej, ale potężny bas", system głośników będzie raczej obfity w bas, niż idealny. Bardzo częstym błędem u początkujących jest kupowanie głośników z potężnym basem, ponieważ na pierwszy rzut oka (a raczej ucha) robią olbrzymie wrażenie. Jednak po chwili poczujesz się zmęczony uderzeniami, wysuwającymi się na pierwszy plan.

Nie żeby powiedzieć, że dobry bas i soprany nie są ważne. Ale Twoją pierwszą rzeczą, jaka Ci się nasunie po odsłuchu powinno być uprzytomnienie sobie, że cala muzyka dobiegająca ze środka głośnika tworzona jest przez zbiór zrównoważonych dźwięków, bez jakiejkolwiek dominacji któregoś z brzmień. Usiądź i posłuchaj przez chwile. Powinieneś być zdolny wybrać indywidualny instrument, jeśli tego chcesz. Instrumenty jednak nie powinny Ci się narzucać. Powinieneś być w stanie usłyszeć muzykę jako całość, sumę wszystkich jej elementów, bez odczucia, jak gdyby któryś z instrumentów próbował odwrócić Twoją uwagę od innych.

Powinieneś sprawdzić jak głośniki brzmią, kiedy gałka na wzmacniaczu przekracza godzinę 12, jak również jak się zachowują przy ściszonej muzyce. Niektóre głośniki brzmią bardzo ładnie na niższych poziomach, natomiast zaczynają brzmieć nieswojo w momencie podgłaśniania.
W momencie słuchania śpiewającej wokalistki albo osoby mówiącej, słuchaj "syczenia", wydawania dźwięków 'hiss' na końcu 's' i 'z'. Odsłuchaj również kolumn przy maksymalnym wychyleniu gałki wzmacniania głośności. Jest rzeczą dopuszczalną, a czasem nawet zalecaną przełączanie z trybu stereo na mono w celu oceny naturalności. Tryb mono jest dobrym testem zarówno dla pokoju jak i samych głośników. Obraz powinien przedstawiać się jako twardy jak skała, martwy ośrodek z niewzruszonym sygnałem czy poziomem. Jeśli nie jest to perfekcyjne mono, będzie prawie niemożliwym osiągniecie dobrego stereo.

Głośnik w dużym pudle jest w stanie wytworzyć niskie częstotliwości na dużej głośności z większą efektywnością niż głośnik w małym pudle, ale nie oznacza to, że małe pudło nie może wytworzyć mocnego basu. Nie będzie po prostu tak efektywny i nie będzie grał tak głośno jak głośnik w dużym pudle. Dobre głośniki potrafią stworzyć naturalną scenę, umiejscawiając niektóre instrumenty na lewo od lewej kolumny, niektóre dźwięki w środku, a niektóre na prawo od prawej kolumny. Gorszym głośnikom jest trudniej zlokalizować dźwięki.





×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.