Skocz do zawartości

FAQ


  1. Głośniki:
    1. 1.1. Czego powinienem słuchać w momencie porównywania głośników?
    2. 1.2. W co powinienem się wsłuchać porównując kolumny?
    3. 1.3. Po co mi subwoofer? Czy pomoże? Jeden czy dwa?
    4. 1.4. Czego potrzebuję aby uzyskać dźwięk przestrzenny?
    5. 1.5. Jakie kolumny powinienem brać pod uwagę w przedziale cenowym XXX?
    6. 1.6. Jak mogę poprawić brzmienie mojego systemu głośnikowego?
    7. 1.7. Słyszałem, że głośnik centralny można umieszczać bezpośrednio na TV? Czy to prawda?
    8. 1.8. Czy powinienem używac kolcy pod kolumny? Monety pod kolce?
    9. 1.9. Jak zapewnić stabilność kolumny stojącej na stendzie?
  2. Jak chronić sprzęt przed zakłóceniami elektromagnetycznymi?
    1. 2.1. Rodzaje zakłóceń
    2. 2.2. Ochrona przed zakłóceniami
      1. 2.2.1. Przykłady ekranowania kabli sygnałowych (system nieuziemiony)
      2. 2.2.2. Przykłady ekranowania kabli zasilających odbiornik nieuziemiony
      3. 2.2.3. Ekranowania kabli głośnikowych
Głośniki
1.1. Czego powinienem słuchać w momencie porównywania głośników?

Najważniejszą rzeczą jest słuchanie nagrań, które Ty znasz. Każdy dobry sprzedawca odtworzy Ci nagrania, które będą podkreślać atrakcyjność danych głośników. Nie wstydź się zabierać ze sobą stert płyt przychodząc do sklepu.

Nie szczędź czasu na odsłuch. Kilkakrotnie zmieniaj parę głośników w ciągu krótkiego czasu. To pomoże Ci w porównywaniu głośników. Jeśli robisz zakupy w dobrym sklepie hifi, sprzedawca, po otrzymaniu od Ciebie informacji o rozmiarach Twojego pokoju, wymaganiach co do kolumn, preferencjach muzycznych oraz zasobach pieniężnych jakie zamierzasz przeznaczyć, powinien być w stanie zaprezentować Ci kilka par, które najbardziej będą pasować do Twojego opisu. Posłuchaj kilkanaście minut każdej pary głośników. Kiedy wydaje Ci się, że jesteś już blisko wyboru, nie wstydź się poprosić o przedłużenie czasu odsłuchu nawet do kilkudziesięciu minut! W końcu będą one stać u Ciebie przez dłuższy okres czasu. Często bowiem zdarza się, że głośniki sprawiają wrażenie, że czujesz się zmęczony już po chwili odsłuchu. Upewnij się, zanim wydasz pieniądze (!), że głośniki, które zamierzasz kupić, naprawdę Ci się podobają. Bardzo ciekawą rzeczą, jaką możesz zastosować w czasie odsłuchu, są "nagrania mówione". Większość ludzi ma bardzo dobrą zdolność oceny, kiedy mówiony dźwięk brzmi nienaturalnie, nawet wtedy, kiedy nigdy wcześniej nie słyszeli osoby mówiącej "na żywo". Jeśli odtworzysz sobie utwór, w którym znajduje się instrument muzyczny, znajdź coś, co wyróżnia ten instrument solo, albo w malej grupie. Upewnij się, że instrument brzmi tak, jak powinien. Prawie każdy słyszał "na żywo" fortepian. Fortepian może być bardzo objawiający. Blues, jazz, folk, czy luźna muzyka z kilkoma instrumentami i żeńskim głosem potrafi również dużo odsłonić. Dobrze wykonany żeński śpiew zapewnia bardzo dobry test na zachowanie zestawu głośnikowego. Spróbuj czegoś prostego i ciepłego, co pozwoli Ci usłyszeć hałas dobiegający z głośników; oraz czegoś bardziej złożonego, z mnóstwem instrumentów grających jednocześnie, żeby upewnić się, że dźwięk wydobywający się z głośników nie stanie się po chwili słuchania mętny, kiedy dojdzie do takich sytuacji.. Oczywiście wypróbuj kilka swoich ulubionych kawałków i zobacz jak wtedy zachowuje się system. Jeśli sprzedawca zasugeruje jakąś muzykę do posłuchania, niekoniecznie może to być najlepszy pomysł. Sprzedawcy bowiem mają zwyczaj sugerować rzeczy, które według nich świetnie brzmią, lecz nie zdają sobie sprawy z tego, że każdy klient ma różne preferencje muzyczne. Cokolwiek posiadasz i lubisz, jest dobre, ponieważ Ty to wiesz i jesteś szczęśliwy słuchając swoich utworów. Choćby nie wiadomo jak utwór był dobry, jeśli Ci się nie podoba (np. aria operowa), nie będziesz go dokładnie słuchał w przeciwieństwie do swoich ulubionych kawałków.

Najważniejszą rzeczą jest słuchanie utworów, które znasz. Podpowiedzią w dokonywaniu decyzji, które głośniki wybrać, niech będą wypowiadane przez Ciebie słowa: "A niech mnie, nigdy nie słyszałem tutaj tego instrumentu!".

do góry  

1.2. W co powinienem się wsłuchać porównując kolumny?

W momencie porównywania dwóch głośników stojących obok siebie, dokonując porównania głośników AB, bądź bardzo uważny w dobieraniu ich poziomu (klasy) przed oceną. Nieznaczna różnica w klasie może sprawić, że jeden głośnik zagra lepiej od drugiego, pomimo tego, iż różnica może być nieodczuwalna jako różnica w klasie. Niektórzy twierdzą, że może mieć na Ciebie wpływ różnica mniejsza niż 1/2 dB!
Pierwszą i główną wskazówką niech będzie dla Ciebie fakt, że dźwięk powinien być naturalny. Jeśli słuchasz śpiewu, zamknij oczy i spróbuj sobie wyobrazić śpiewającego artystę w Twoim własnym pokoju. Czy brzmi to realistycznie? Podobnie z instrumentami. Wybrałeś utwory z instrumentami, których lubisz słuchać i słyszałeś je "na żywo". Czy brzmią one tak realistycznie jak na koncercie? Twoim pierwszym odczuciem powinno być stwierdzenie: "co za miły dźwięk". Jeśli Twoja początkowa reakcja zaczyna się słowami: "ojej, ależ tu mnóstwo detali", system prawdopodobnie wydaje dużo sopranów (często interpretowany przez początkujących jako "bardziej szczególny") i w końcu wyda Ci się dokuczliwy. Jeśli jednak Twoim pierwszym spostrzeżeniem będzie: "hej, ale potężny bas", system głośników będzie raczej obfity w bas, niż idealny. Bardzo częstym błędem u początkujących jest kupowanie głośników z potężnym basem, ponieważ na pierwszy rzut oka (a raczej ucha) robią olbrzymie wrażenie. Jednak po chwili poczujesz się zmęczony uderzeniami, wysuwającymi się na pierwszy plan.

Nie żeby powiedzieć, że dobry bas i soprany nie są ważne. Ale Twoją pierwszą rzeczą, jaka Ci się nasunie po odsłuchu powinno być uprzytomnienie sobie, że cala muzyka dobiegająca ze środka głośnika tworzona jest przez zbiór zrównoważonych dźwięków, bez jakiejkolwiek dominacji któregoś z brzmień. Usiądź i posłuchaj przez chwile. Powinieneś być zdolny wybrać indywidualny instrument, jeśli tego chcesz. Instrumenty jednak nie powinny Ci się narzucać. Powinieneś być w stanie usłyszeć muzykę jako całość, sumę wszystkich jej elementów, bez odczucia, jak gdyby któryś z instrumentów próbował odwrócić Twoją uwagę od innych.

Powinieneś sprawdzić jak głośniki brzmią, kiedy gałka na wzmacniaczu przekracza godzinę 12, jak również jak się zachowują przy ściszonej muzyce. Niektóre głośniki brzmią bardzo ładnie na niższych poziomach, natomiast zaczynają brzmieć nieswojo w momencie podgłaśniania.
W momencie słuchania śpiewającej wokalistki albo osoby mówiącej, słuchaj "syczenia", wydawania dźwięków 'hiss' na końcu 's' i 'z'. Odsłuchaj również kolumn przy maksymalnym wychyleniu gałki wzmacniania głośności. Jest rzeczą dopuszczalną, a czasem nawet zalecaną przełączanie z trybu stereo na mono w celu oceny naturalności. Tryb mono jest dobrym testem zarówno dla pokoju jak i samych głośników. Obraz powinien przedstawiać się jako twardy jak skała, martwy ośrodek z niewzruszonym sygnałem czy poziomem. Jeśli nie jest to perfekcyjne mono, będzie prawie niemożliwym osiągniecie dobrego stereo.

Głośnik w dużym pudle jest w stanie wytworzyć niskie częstotliwości na dużej głośności z większą efektywnością niż głośnik w małym pudle, ale nie oznacza to, że małe pudło nie może wytworzyć mocnego basu. Nie będzie po prostu tak efektywny i nie będzie grał tak głośno jak głośnik w dużym pudle. Dobre głośniki potrafią stworzyć naturalną scenę, umiejscawiając niektóre instrumenty na lewo od lewej kolumny, niektóre dźwięki w środku, a niektóre na prawo od prawej kolumny. Gorszym głośnikom jest trudniej zlokalizować dźwięki.

do góry  

1.3. Po co mi subwoofer? Czy pomoże? Jeden czy dwa?

Jednym z powodów, dla którego warto mieć subwoofer (głośnik niskotonowy) jest dodanie basu do słabego systemu. Drugim powodem jest przeniesienie niskich częstotliwości do oddzielnego głośnika i przez to zredukowanie swego rodzaju zakłóceń powodowanych przez nieliniowe miksowanie różnych dźwięków, zwanych "zniekształceniem wzajemnym modulacji". Trzecim powodem jest zwiększenie możliwości mocy systemu i w ogóle solidności. Wszystkie ww. powody są ważne, lecz nie sa one takie proste.

Żeby poprawić dźwięk dobrego zestawu głośnikowego, subwoofer musi się gładko zintegrować z systemem. Wiele subwooferów posiada zwrotnicę, która biegnie pomiędzy Twoim amplitunerem i głównymi głośnikami, które przesyłają niskie tony do subwoofera, a subwoofer przesyła wyższej częstotliwości sygnały do głównych głośników. Może to popsuć doskonale brzmienie dobrego systemu, może brzmieć podobnie albo lepiej. Większość dobrych małych kolumn posiada szczyt basu odgłos, który próbuje zrównoważyć nieobecność niskiego basu. Czy Ci się to podoba, czy nie , to jest jedyny sposób na sprawienie, aby mały system brzmiał realistycznie. Jeśli mały system dobrze sobie radzi, poprawa brzmienia z wykorzystania subwoofera będzie mała, ale nadal prawdziwa, i dla wielu, znacząca. Niskie częstotliwości przesuwają się mniej kierunkowo w stosunku do wyższych częstotliwości, dlatego tak wiele osób uważa, że jeden subwoofer wystarczy do osiągnięcia dobrego dźwięku. I jest to prawda, do pewnego stopnia, ale nie do końca cala prawda. Jest kilka powodów na to, aby zaopatrzyć się w dwa subwoofery. Niektórzy uważają, że potrzeba dwóch subwooferów do dokładnej reprodukcji obrazu stereofonicznego, nieważne jak mało niskich częstotliwości w sygnale stereo się znajduje. Inni sa zdania, że jest o wiele łatwiej ustawić dwa subwoofery w pokoju, mniejsze jest prawdopodobieństwo pobudzenia fal stojących w pokoju, a także nadania dźwiękowi gładszego brzmienia. Trzecim powodem jest to, że dwa subwoofery potrafią wytworzyć dwa razy tyle dźwięku niż jeden. W końcu, jeśli subwoofery wytwarzają bardzo niskie tony i bardzo niskie niekierunkowe częstotliwości, a przy tym mają również moc wyjściową przy 100 Hz i dźwięk przy 100 Hz jest kierunkowy, to wynikałoby z tego, że dwa subwoofery potrafią wytworzyć lepszy obraz stereo niż jeden. Zakładając oczywiście, że subwoofery są od siebie oddalone o co najmniej 2 stopy!!!

Podsumowując, jeden subwoofer, poprawnie dobrany do systemu, pomoże w odbiorze dźwięku, natomiast dwa prawdopodobnie pomogą jeszcze bardziej.

do góry  

1.4. Czego potrzebuję, aby uzyskać dźwięk przestrzenny?

Dźwięk przestrzenny odnosił się do wielu produktów występujących na rynku audio przez ostatnie lata. Wiele masowo produkowanych odbiorników posiada przyciski "Surround Sound", które zamiast polepszyć, mogą popsuć brzmienie.

W ciągu ostatnich lat pojęcie dźwięku przestrzennego stało się synonimem systemów produkowanych przez Dolby Laboratories. Dolby Surround występuje w kilku odmianach, tj. pasywny surround (który dekoduje fazę informacji i przesyła ją do tylnych głośników) oraz jako bardziej zawansowany system zwany Pro Logic. System Pro Logic używa zespołu komputerowych obwodów do kierowania informacji przekazywanych do właściwych głośników. Zaawansowane systemy Pro Logic jak Lexicon i Fosgate potrafią lepiej zlokalizować kilka głośników za dwoma dodatkowymi (przeważnie umieszczonymi z tylu). System Pro Logic występuje jako zespól dwóch głośników z przodu, dwóch z tyłu i głośnika centralnego przeznaczonego do odtwarzania dialogów.

do góry  

1.5. Jakie kolumny powinienem brać pod uwagę w przedziale cenowym XXX?

Jest to bardzo często występujące pytanie i jednocześnie na które bardzo trudno jest (albo wręcz niemożliwe) znaleźć odpowiedź. Rynek audio ciągle podlega wielu zmianom, każdy ma inny gust, nikt z nas nie ma tyle czasu, żeby przesłuchać nawet 10% produktów dostępnych w kraju. Nie mówiąc już o sytuacji, w której nie mamy możliwości odsłuchu kolumn, ponieważ nie ma przedstawiciela danej firmy w Polsce.
Jeśli naprawdę chcesz rekomendacji i chcesz posłuchać opinii innych użytkowników, odwiedzaj naszą stronę.

1.6. Jak mogę poprawić brzmienie mojego systemu głośnikowego?

Najlepszym sposobem na zmianę brzmienia Twojego systemu głośnikowego jest zmiana miejsc położenia kolumn. Idealnie byłoby, gdyby głośniki znajdowały się na wysokości Twoich uszu. Na poprawę mają wpływ również: kąt położenia, odległość kolumn od siebie, odległość kolumn od Ciebie i odległość kolumn od ściany. Przemieszczając głośniki z miejsca na miejsce albo postawienie ich na stendach może dać znaczącą poprawę.

do góry  

1.7. Słyszałem, że głośnik centralny można umieszczać bezpośrednio na TV? Czy to prawda?

Tak, ale pod warunkiem, że głośnik centralny posiada ekranowanie magnetyczne. W przeciwnym razie odbiór sygnału na TV może zostać zakłócony i powstaną przebarwienia widoczne na ekranie. Ważne jest, aby przed zakupem upewnić się, czy nasz faworyt posiada ekranowanie magnetyczne. Zdarza się bowiem, że producent deklaruje posiadania tej opcji w głośniku, ale i tak to się nie sprawdza. Oznacza to zbyt słabe ekranowanie i rozwiązaniem z tej sytuacji jest umieszczenie centralnego głośnika na podstawce (np. zawieszonej nad TV) wykonanej z drewna.

do góry  

1.8. Czy powinienem używać kolcy pod kolumny? Monety pod kolce?

Kolce zapobiegają kołysaniu się kolumn. Łączą kolumnę bezpośrednio z podłogą. Kolce mają na tyle ostry czubek, że wbijają się w dywan, mogąc go uszkodzić, ale nie gorzej niż uczyniłyby to stojące bezpośrednio na dywanie kolumny. Kolumna stojąca na tym samym miejscu pozostawi stały ślad (tak jak inne ciężkie meble). Kolce zapobiegają takim sytuacjom. Nawet gdy powstaną dziurki (sa one małych rozmiarów) łatwo je zapchać np. wełną o tej samej kolorystyce co dywan, albo go wyczesać.

Jeśli masz położony w domu parkiet, kolce mogą wyrządzić już więcej złego niż dobrego. Twardy talerzyk pod kolce rozłoży nacisk i zniweluje zniszczenia. Każda moneta bardzo dobrze sprawdzi się w tej roli. Nie stosuj monet na dywanie. Jeżeli Twoja podłoga jest wykonana z bardzo twardego drewna, kolce sprawią, że kolumna będzie nieugięcie stać. W przypadku podłóg bardziej konwencjonalnych tj. zawieszonych albo drewnianych podłogach położonych na legarkach (belkach), kolce mogą mięć pozytywny albo negatywny efekt, w zależności od charakterystyki rezonansu miedzy podłogą a kolumną.

do góry  

1.9. Jak zapewnić stabilność kolumny stojącej na stendzie?

Dobrym sposobem, żeby uniknąć podobnych sytuacji, jest podłożenie małego kawałka kitu pod każdy narożnik kolumny. Na rynku jest kilka rodzajów kitu do tego, ale wszystkie spełniają tą samą rolę. Kit jest bardzo elastyczny i łatwo się dopasowuje. Jest to materiał niedrogi, łatwo go zdjąć i w razie potrzeby ponownie użyć. Innym sposobem jest kupno ciężkich płyt marmurowych. Są one dostępne w różnych rozmiarach, więc nie powinno być problemów z doborem. Jeśli jednak posiadasz kolumnę, do której nie pasuje żaden rozmiar płyt, wybierz się do kamieniarza (to nie żart), który za odpowiednią zapłatą dopasuje płytę do Twoich potrzeb. To jedna zaleta. Druga to taka, że płyta typu "home made" jest tańsza i to o wiele.

uwagi: Tańszym od marmuru rozwiązaniem jest granit (mam podstawki z granitową stopą wykonane przez kamieniarza), przy czym rozwiązanie to jest chyba równie dobre technicznie i estetycznie. Granit to nie tylko kostka brukowa - tomek

do góry

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.