Jump to content
Audiomagic.pl

PC-Audio cz.II - JPLAY i Stealth Audio Player

Sign in to follow this  
Audiomagic.pl   |  

Czasy, w których słuchanie muzyki z komputera wzbudzało w audiofilskim świecie co najwyżej uśmiech politowania minęły bezpowrotnie. Liczba przetworników C/A z wejściem USB zwiększa się z miesiąca na miesiąc, podobnie jak jakość oferowanego przez nie dźwięku. Niestety samo posiadanie dobrego przetwornika może nie wystarczyć, gdyż sam komputer - jego podzespoły i oprogramowanie - są istotnymi elementami toru audio, podobnie jak w klasycznych zestawach. Chcemy więc dziś przedstawić dwa odtwarzacze przeznaczone dla audiofilów i sposób doprowadzenia ich do działania.

 

Z punktu widzenia zagadnień kompatybilności elektromagnetycznej znaczne ograniczenie przetwarzania danych przez komputer, a co za tym idzie uregulowanie pracy zasilacza wpływa na zmniejszenie zakłóceń przewodzonych, które mogą mieć wpływ na pracę przetworników czy stabilność pętli synchronizacji fazy w odbiorniku oraz jitter.

Z kolei odpowiednie zaprogramowanie procedury transmisji danych wpływa m.in. na okresowy jitter. Chociaż słyszalność jiitera jest często poddawana w wątpliwość, to z naukowego punktu widzenia jitter losowy objawia się jako delikatne pogorszenie SNR, zaś jitter okresowy ma postać podobną do IMD, a konkretniej dodatkowych składowych częstotliwościowych odległych od składowych harmonicznych sygnału o częstotliwość jittera. Poziom tych zakłóceń rośnie wraz ze wzrostem częstotliwości.

 

Przedstawione programy adresują te dwa i zapewne więcej obszarów problemowych dla PC-Audio.

 

JPLAY - Just play the music

jplay.eu

  • Cena: 99 EUR
  • Odtwarzane formaty: WAV, AIFF, FLAC, Apple Lossless
  • Wymagana pamięć RAM: 2GB
  • Interfejsy audio: Kernel Streaming, WASAPI

JPLAY to nowy odtwarzacz, aktywnie rozwijany i zdobywający coraz większą popularność. Oprócz znanych już funkcji ładowania muzyki do pamięci RAM czy ograniczania pracy systemu operacyjnego JPLAY wyróżnia się funkcją hibernacji (dysk twardy i wiele funkcji komputera są po prostu zatrzymane) i buforem o długości 1 próbki w trybie Kernel Streaming.

 

W najnowszej wersji JPLAY wprowadza integrację z jRiver, iTunes i Foobar2000. Program instaluje się z pliku umieszczonego na stronie w zakładce Download. Należy wybrać plik odpowiedni dla systemu operacyjnego (32 lub 64 bity).

Angielskojęzyczny poradnik ustawiania poszczególnych opcji znajduje się pod adresem:

http://jplay.eu/computer-audio/jplay-beginners-guide/

 

Na potrzeby artykułu przedstawiono konfigurację dla Foobar2000.

Pierwszym krokiem jest skopiowanie do folderuComponents w folderze instalacji programu pliku foo_jplay.dll.

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

 

Teraz wystarczy uruchomić foobara a w pasku zadań widoczna będzie ikonka niebieskiej nutki. Po podwójnym kliknięciu na nią uruchamiają się opcje:

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

Playing via: wybór urządzenia audio, autorzy polecają opcję Kernel Streaming

Buffer: Długość bufora, autorzy polecają DirectLink(1 próbka). Dla nagrań hi-res może być potrzebne zwiększenie

Bitstream: Szerokość słowa próbki, polecane są 32 bity ze względu na możliwość bezstratnej regulacji głośności. Jeśli nie zadziała należy wybrać Native.

Bitperfect Volume: Regulacja głośności

Polarity: Umożliwia odwrócenie polaryzacji sygnału

Engine: Dwa silniki audio o różnych cechach brzmieniowych

Dedicated Code, Throttle, Overdrive: Opcje związane z optymalizacją wieloprocesorową, redukcją operacji I/O oraz obciążeniem procesora w trybie hibernacji. Poleca się ustawienie wszystkich na On.

Hibernate: W trybie hibernacji wyłączonych jest więcej procesów systemowych, co gwarantuje najlepszy dźwięk. Aby sprawdzić, czy w ogóle zadziała najlepiej włożyć do PC pendrive i wybrać opcję Via USB. Po rozpoczęciu odtwarzania komputer przestanie odpowiadać na polecenia do czasu zakończenia odtwarzania listy lub wyjęcia pendrive'a. Dopiero jeśli ta opcja zadziała z naszym DACiem można spróbować opcji Turbo Core i Full Scale, które odpowiednio są mniej i najmniej kompatybilne, oferując potencjalnie lepszy i najlepszy dźwięk.

 

Warto wspomnieć o JPLAYmini, w którym do dyspozycji otrzymujemy minimalistyczny interfejs, gdzie powyższe opcje ustawia się za pomocą klawiatury. Aby uruchomić odtwarzanie, należy najpierw skopiować pliki poprzez kliknięcie prawym przyciskiem na zaznaczonych plikach i wybraniu polecenia kopiuj w eksploratorze windows. Można również użyć skrótu CTRL+C.

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

 

 

Stealth Audio Player

andy-audioplayer.blogspot.com

 

  • Cena: bezpłatny
  • Odtwarzane formaty: ape, flac, mp4, m4a, mp3, aiff, aif, aac, wv, wav + dowolny format dla którego istnieje dekoder w postaci pliku .exe lub .jar
  • Funkcje: Pauza, Następny/Poprzedni, Przewijanie
  • Interfejsy audio: WASAPI Exclusive, ASIO

Stealth Audio Player w ogóle nie posiada interfejsu graficznego, cała obsługa odbywa się za pomocą skryptów wiersza poleceń (pliki .bat). W rzeczywistości jednak jego obsługa jest bardzo prosta. Program posiada funkcje wczytywania utworów do RAMu i blokowania pamięci, tak by nie została przeniesiona do pliku wymiany. SAP można używać wraz z Fidelizerem i jest to polecana konfiguracja. Więcej o Fidelizerze w pierwszej części artykułu.

 

Program w aktualnej wersji można pobrać z linku:

https://docs.google....UwN2Mx&hl=en_US

Aby pobrać wszystkie pliki jako archiwum ZIP należy wybrać z menu Plik -> Pobierz lub użyć skrótu CTRL+S

 

Aby włączyć obsługę plików hi-res do 24/192 należy ściągnąć dodatkowo plik .exe z linku:

https://docs.google.com/open?id=0B4_v9KGIPs3kSlRENExscVFRazJPZ2ZOandrVG1nZw

i zastąpić nim poprzedni plik.

 

Instalacja:

 

Po wypakowaniu archiwum należy uruchomić plik InstallStealthAudioPlayer.bat

Na pytanie można odpowiedzieć twierdząco, w takim wypadku otrzymamy nową pozycję w menu kontekstowym:

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

Te opcje pozwalają na szybkie dodanie plików/folderów do playlisty lub załadowanie nowej.

Jeżeli nie chcemy mieć takiej opcji należy kliknąć Nie.

 

Na wskutek tej operacji powstaną w folderze dodatkowe pliki do obsługi programu.

 

Odtwarzanie:

Aby rozpocząć odtwarzanie należy przeciągnąć pliki lub foldery na skrót StealthAudioPlayer_Start.bat:

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

lub wybrać odpowiednią opcję z menu kontekstowego, jeśli włączyliśmy tę opcję.

 

Ustawienia:

Jeżeli program jest uruchamiany po raz pierwszy wyświetli on komunikat o wyborze karty dźwiękowej:

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

Najlepiej odpowiedzieć twierdząco, a później stosowne opcje zmienić w pliku konfiguracyjnym.

 

StealthAudioPlayer.ini

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

Wszystkich ustawień programu dokonuje się poprzez edycję pliku StealthAudioPlayer.ini.

 

ASIO->Enabled: Aby zrezygnować z WASAPI i używać ASIO należy wpisać 1.

Playback->N_Setting: Podobnie jak w JPLAY, to ustawienie zmienia pewne (trzymane przez autora w tajemnicy) parametry silnika audio. Domyślną opcją jest 1, alternatywną 0. Opcja 0 oprócz delikatnej zmiany w dźwięku zapewnia też lepsze działanie programu dla krótkich buforów - eliminuje większość przerw w dźwięku podczas pracy komputera.

MemoryManagement->AllowVirtualLock: Po ustawieniu na 1 program będzie blokował wgrane utwory w pamięci fizycznej, tak by nie zostały przeniesione do pliku wymiany na dysku twardym. Zalecane 1.

WASAPI->SelectedDevice: Należy tu wpisać (lub skopiować z wyższej linijki) nazwę karty dźwiękowej.

AudioClient->BufferSizeInMilliseconds:Należy tu wpisać długość bufora w milisekundach, wartośćią domyślną jest 30. Ustawienie krótszych buforów w teorii podnosi częstotliwość okresowego jitteru, co może spowodować jego lepszą filtrację przez PLL w odbiorniku. W praktyce trzeba jednak po prostu zaufać własnym uszom.

 

Zmiany są ważne od następnego uruchomienia programu (aktualną instancję można zakończyć plikiem StealthAudioPlayer_Stop.bat).

 

 

Dźwięk zacina się, trzeszczy przy odtwarzaniu, przeglądaniu internetu i.t.p. - co robić?

 

Po pierwsze, można zwiększyć bufor do wartości np.100.

Po drugie, można podnieść priorytet aplikacji.

Aby uruchamiać ją w czasie rzeczywistym należy edytować plik StealthAudioPlayer_Start.bat:

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

Należy w 33. linii pliku wymazać wyraz REM i wstawić go na początku linii 34. Od teraz SAP uruchamia się z priorytetem czasu rzeczywistego.

 

Kolejnym sposobem może być zastosowanie Fidelizera, który podniesie priorytet aplikacji multimedialnych.

 

Jeżeli przerwy występują sporadycznie i są krótkie, można użyć ustawienia N_Setting=0.

 

Jeżeli dźwięk dalej trzeszczy, przyczyny można szukać w innych urządzeniach komputera. Niektóre sterowniki mogą być nieoptymalnie napisane i obsługa procedur sprzętowych trwa dłużej niż cykl uzupełnienia bufora. Należy za pomocą programu DPC Latency Checker z linku http://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe sprawdzić, czy praca jakiegoś urządzenia nie powoduje powstawania czerwonych słupków. Na poniższym obrazku przedstawiono przykład takiej sytuacji:

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

W tym przypadku karta WiFi powoduje zakłócenia. Przy długości bufora w okolicach 8ms dźwięk zaczyna "rwać" w momentach, którym towarzyszą czerwone słupki. Jak się okazało, na tym komputerze wyłączenie karty WiFi w menedżerze urządzeń pozwoliło zejść z długością bufora do 4ms z N_Setting=0.

 

Jeśli to nie pomaga, przyczyny należy szukać w zakłóceniach elektrycznych i elektromagnetycznych. Zdarza się, że nadajnik myszki bezprzewodowej powoduje trzaski i charczenie dźwięku. Innym powodem może być niestabilne napięcie na porcie USB. Aby temu zaradzić istnieje kilka sposobów.

Najprostszym jest zastosowanie koncentratora USB. Takie koncentratory mają często dodatkowe układy stabilizujące napięcie, w szczególności dotyczy to koncentratorów aktywnych (układy te działają w nich nawet gdy zewnętrzne zasilanie nie jest podłączone).

 

 

Wpływ kabli USB, izolacja galwaniczna

 

Doskonałym ulepszeniem dla każdego DACA USB jest odseparowanie od elektroniki komputera i lepszy kabel USB.

Izolację można zrealizować za pomocą układu ADuM4160. Odpowiedni schemat i instrukcję budowy, a także gotowe płytki drukowane lub kompletne urządzenie można znaleźć na stronie http://www.circuitsathome.com/products-page/usb-interfaces.

Wspomniana płytka izoluje DACa od zakłóceń ze strony komputera, wymaga jednak podłączenia zewnętrznego zasilania. Autor przewiduje dwa warianty - wykorzystanie zasilacza impulsowego 6-25V i stabilizacja za pomocą układu na płytce lub zbudowanie zasilacza samemu. Szybkim rozwiązaniem może być użycie baterii lub akumulatora o napięciu 5V.

 

Na rynku jest wiele kabli USB deklarowanych jako audiofilskie. Oprócz nich, ciekawym rozwiązaniem zdaje się być... brak kabla. Łącząc powyższy izolator z DACiem za pomocą przejściówki USB A-B uzyskujemy najlepsze możliwe połączenie. Jest to o tyle lepsze rozwiązanie, że znika jeden z ważniejszych problemów w transmisji danych cyfrowych - odbicia falowe, związane z niedopasowaniem impedancji falowej (dla USB jest to 90 Ohm). Odbicia zakłócają zarówno pracę nadajnika jak i odbiornika, a dodatkowym problemem jest silne skorelowanie sygnału odbitego z właściwym sygnałem. W dłuższych kablach USB problem ten jest nieco mniejszy, gdyż sygnał odbity po pierwsze ulega silniejszemu stłumieniu, a po drugie ma większe opóźnienie, sprawia więc mniej kłopotów odbiornikowi.

Przykład układu izolatora i odpowiedniej przejściówki poniżej (zdjęcie ze strony www.cicsmemoryplayer.com):

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

 

Podsumowanie

 

Mamy nadzieję, że Ci, którzy dopiero zaczynają zabawę z PC-Audio skorzystają z tego poradnika i osiągną lepszy, bardziej satysfakcjonujący dźwięk. Zdajemy sobie sprawę, że poczyniliśmy w tym tekście spore uproszczenia, gdyż do wyczerpania tematu nie wystarczyłoby miejsca, a jego pełne zrozumienie wymaga z pewnością większych kompetencji. Dlatego jeżeli uważacie, że informacje przekazane w tym artykule są nieprawdziwe napiszcie, a uaktualnimy artykuł tak, by nie mylić osób szukających w nim wiedzy.

Pozdrowienia dla wszystkich użytkowników forum.

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

ccs-37144-0-87767600-1332084530.jpg

ccs-37144-0-01945600-1332085131_thumb.jpg

ccs-37144-0-87284000-1332086491_thumb.jpg

ccs-37144-0-20949700-1332092355_thumb.jpg

ccs-37144-0-68562500-1332092669_thumb.jpg

ccs-37144-0-65094500-1332092819_thumb.jpg

ccs-37144-0-68565600-1332093013_thumb.jpg

ccs-37144-0-78731800-1332094081_thumb.jpg

ccs-37144-0-00173600-1332094720_thumb.jpg

ccs-37144-0-82013900-1332097996_thumb.jpg

Sign in to follow this  


User Feedback

Recommended Comments



To dziwne z tym brakiem kabla jako najlepszym rozwiązaniem. Odbicia sygnału w związku z niedopasowaniem impedancji falowej następują w znikomej części w kablu, a przede wszystkim we wtykach.

 

Z tego względu osoby obeznane w temacie kabli cyfrowych zalecają długość coaxiala nie mniejszą niż 1,5m, a nie większą niż 3m, bo wtedy te odbicia sygnału wracają do odbiornika później i nie zakłócają jego tak , ze względu na to, że bufor odbiornika zdąży się napełnić i wyniki nie zostaną zniekształcone powracającym odbiciem.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Wychodzę z założenia, że w ten sposób unika się problemu źle przylutowanych wtyków czy słabej konstrukcji kabla. Oczywiście odbicia i tak będą, jeśli impedancja wyjścia USB i wejścia USB na DACu jest różna - i tutaj ma sens stosowanie dłuższego kabla.

Nie wiem jednak czy większe odbicia będą od złączki czy od kabla, pytanie brzmi czy "zwykłe" kable trzymają nominalną dla USB impedancję 90 Ohm i z jaką dokładnością to robią. Niestety nie jest mi znana technika ich wytwarzania, więc równie dobrze mogą sobie wszystkie świetnie z tym radzić.

Ciekaw jestem, co by było gdyby zastosować kabel jak transformator półfalowy. Niech wypowiedzą się spece od anten:)

 

 

Niestety nie miałem do czynienia jeszcze z izolatorem USB, ale eksperyment ze złączką zrobię w wolnym czasie obowiązkowo. Zachęciło mnie to, że korzysta z tego rozwiązania twórca, co widać np pod linkiem: http://www.circuitsathome.com/adum4160-usb-isolator-assembly-guide.

Są tam również próbne pomiary sygnału przed i po izolacji.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Adapter może okazać się lepszy tylko w odniesieniu do zwykłych lub tanich kabli. W konfrontacji z dobrym kablem, połączenia z adapterem nie da się słuchać. Moi znajomi robili ostatnio takie porównanie z kablem Locus Design Nucleus v2 ($1500)

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

AduM działa tylko w trybie full speed, więc jest ograniczony do urządzeń działających w klasie UAC1 (max 24/96)

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Literówka: niedospawaniem -> niedopasowaniem. No chyba że jednak chodzi o jakieś spawaieni, ale tutaj raczej o lutowanie ;)

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Marcin_gps

 

Z Twojego wpisu wynika że lepiej przesłać zakłócony sygnał lepszym kablem niż czysty sygnał takim samym kablem. To czysty sygnał jest gorszy od zakłóconego ? Czy raczej ten drogi kabel tak psuje czysty sygnał że nie daje się słuchać i należy stosować tańszy, który poprawnie przekaże sygnały ? Brak w tym jakiejkolwiek logiki. Poezja :)))

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

1. Czy zamiast wydawać pieniądze na program zmniejszający obciążenie komputera nie lepiej wydać je na wymianę popsutego zasilacza na sprawny?

2. Jaki konkretnie w dB jest wpływ jittera na SNR i jak to zostało zmierzone (metodologia, sprzęt użyty do badań)?

3. Po co w ogóle pisać o jitterze skoro wszystkie porządne odbiorniki używają bufora i PLL z własnym zegarem i są niezależne od jittera źródła?

4. Po co dążyć do niskiego latency, skoro nie gramy na żywo tylko odtwarzamy wcześniej nagrany materiał?

5. W jakim dopalaczu trzeba moczyć THC aby pisac takie baśnie jak ten artykuł? ;)

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Widzę że pojawiła się możliwość sięgnięcia jeszcze głębiej w kieszeni "audiofila".

Za kszty logiki nie ma w tym tekście. Najzabawniejsze jest to, że chce ktoś na siłę z komputera zrobić urządzenie czasu rzeczywistego jak CD wraz z wadami takiego rozwiązania. Gdzie obecnie transmisja nadmiarowa rozwiązuje ten problem. No ale jak namieszają przekombinują to potem dziwią się że dźwięk się rwie i trzeba bufor zwiększać. Tak na logkię skoro wcześniej tego nie było a po cudownych zabiegach się to pojawiło, to winy trzeba dopatrywać się w zmianach a nie urządzeniu...

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

O jitterze można poczytać tutaj:

http://www.cicsmemoryplayer.com/index.php?n=CPlay.SoftwareInducedJitter

http://www.cicsmemoryplayer.com/index.php?n=CMP.03Jitter

 

A także w artykułach autorstwa Juliana Dunna, w tym o pomiarze:

http://www.nanophon.com/audio/index.htm

 

Celem artykułu nie jest skłonienie czytającego do kupienia czegokolwiek, a jedynie zasugerowanie pewnych prostych rozwiązań które mogą ulepszyć jakość dźwięku w podpiętym do PCta DACu. W większości wypadków Stealth albo Fidelizer w istocie gra lepiej od Foobara czy Winampa i nie potrzeba do tego bardzo drogiego sprzętu ani substancji psychoaktywnych.

 

JPLAYa nie faworyzujemy, z Marcinem się nie znamy, ale naszym zdaniem to coś nowego na co warto zwrócić uwagę.

 

Oscylacje zegara powodują jitter o charakterze losowym, z którymi PLL w transmisji źródłowo synchronicznej radzi sobie dobrze. Jitter można modelować matematycznie i liczne źródła podają taką właśnie (spadek SNR) interpretację jitteru losowego.

Z kolei jeśli w widmie sygnału, który jest na wejściu sinusoidalny, a na wyjściu ma wstęgi boczne siłą rzeczy musi dochodzić do wzajemnej modulacji tego tonu oraz tonu zakłócającego, który w przypadku pomiarów Cicsa ma częstotliwość zależną bezpośrednio od latency.

 

Oczywiście podstawą naprawdę dobrego grania jest czyste zasilanie i dobry analog - ale USB DACi w większości wypadków są podpinane do zwykłych blaszaków lub notebooków, gdzie trudno o jakieś sensowne modyfikacje.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Czyli, że sami nie robiliście żadnych pomiarów?

 

"W większości wypadków Stealth albo Fidelizer w istocie gra lepiej od Foobara czy Winampa i nie potrzeba do tego bardzo drogiego sprzętu ani substancji psychoaktywnych." - w istocie większości jakich przypadków? :) Wybraliście losową grupę np. 100 ludzi i większość stwierdziła, że gra lepiej czy jak?

 

"JPLAYa nie faworyzujemy, z Marcinem się nie znamy, ale naszym zdaniem to coś nowego na co warto zwrócić uwagę." - szanuję prawo każdego do własnego zdania, ale sam mam inne, tzn. że ten program jak i podobne rozwiązują sztuczne, nieistniejące problemy a ich "zalety" to jedna wielka ściema. Kiedyś trochę programowałem w C i assemblerze, również na poziomie sterowników i BIOS i argumenty o wpływie równolegle działających usług na jakość dźwięku w postaci cyfrowej (SPDIF, HDMI, Firewire) są dla mnie absurdalne. Jedyna zaleta pracy w trybie uśpienia, jaka mi przychodzi do głowy to zmniejszenie hałasu wentylatorów w przypadku kiepskich komputerów niezoptymalizowanych pod audio.

 

Co do linków - najpierw cPlay - pomijając sensowność przejmowania się zakłóceniami na poziomie powyżej 100-140dB w kontekście "w większości wypadków są podpinane do zwykłych blaszaków lub notebooków, gdzie trudno o jakieś sensowne modyfikacje", szkoda, że te wykresy nie pochodzą z niezależnego źródła, tylko od autora programu, przez co ich wiarygodność jest taka jak teorii tam przedstawionych.

Na www.nanophon.com jest ciekawszy materiał i choć ma już kilkanaście lat (w komputerach i elektronice to niemal epoka - nie było nic nowszego? ;)) to wynika z niego, że układy PLL potrafią sobie świetnie radzić z całym tym jitterem. ;)

 

Podsumowując mam wrażenie, że zdecydowana większość osób która pisze o wpływie jittera na dźwięk w domowych systemach audio "słyszała, że gdzieś bije dzwon, ale do końca nie wiadomo w którym kościele". Na koniec abstrahując od tematu, to ile na rynku jest płyt o dynamice zbliżonej do 100dB, gdzie podczas przerw w koncercie symfonicznym słychać wszystkie pierdnięcia dyrygenta? ;)

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
Adapter może okazać się lepszy tylko w odniesieniu do zwykłych lub tanich kabli. W konfrontacji z dobrym kablem, połączenia z adapterem nie da się słuchać. Moi znajomi robili ostatnio takie porównanie z kablem Locus Design Nucleus v2 ($1500)

 

Ja typuję inną logiczną przyczynę takiego efektu.

Dobry kabel USB wpięty do sekcji USB DACa daje efekt podobny jak dobry kabel cyfrowy między transportem CD, a DACiem, czyli dźwięk robi się dokładniejszy we wszystkich aspektach. Z przymglonego obrazu wyłaniają się szczegóły, zwiększa się separacja instrumentów, przestrzenność, gładkość, kontrola basu, góry itd. Każdy kto porównywał różnej jakości transportów cyfrowych zna ten efekt.

 

Podobnie jest z sekcją USB, która też jest swojego rodzaju transportem cyfrowym do DACa. Otóż dobry transport pozwala wyłonić (nie zgubić) więcej informacji muzycznej przez DAC. Jeśli zwiększa się szczegółowość to zaczynają wychodzi również braki, wady sprzętu jeśli takie występują. To chyba też jest znane i nie wymaga komentarza?

 

Otóż taki kabel USB poprawia jakość transmisji do sekcji USB i zwiększa precyzję dźwięku i wtedy mogą wyjść wady wprowadzane przez ten separator/adapter,bo on też wprowadza swoje zakłócenia do sygnału, tak jak każdy kolejny układ. Z gorszym kablem może tego nie być słychać. Widocznie tłumienie zakłóceń ma za słabe i bilans zysków i strat wychodzi na minus z lepszym kablem i tu nie widzę sprzeczności logicznej, bo takie zjawiska są mi znane.

 

Z racji tego, że kablem tez idzie zasilanie to jego konstrukcja również wpływa na to jak będą się przenosiły zakłócenia elektromagnetyczne z żyły zasilania na żyły sygnałowe.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Monitor Audio PL300II. Kiedy muzyka potrafi przemówić do naszych serc.

    Rynek audio od lat niezmiennie kieruje się swoimi prawami. Są duże firmy od lat cenione za którymi idą niezliczone rzesze wiernych klientów, są też małe manufaktury, które starają się obok tych wielkich pokazać, że ich konstrukcje też nie są gorsze. Za wielkimi firmami zawsze przemawiają argumenty w postaci wieloletnich badań, dużego zespołu inżynierów, możliwości rozwoju i co najważniejsze - patenty i technologie, często stanowiące wyróżnik na in plus.  Tak też jest z firmą Monitor Audio,

    AudioRecki
    AudioRecki
    Kolumny

    Remaster Chic już na dniach na czarnym krążku.

    Chyba nie ma takiej osoby, która nie znała by kawałka "Le Freak". Za tym już obecnie kultowym utworem stoi fantastyczny zespół Chic, który w dorobku artystycznym poza wspomnianym "Le Freak", wylansował znacznie więcej hitów obejmujących gatunek funk i disco-soul. Kolejnym wielkim hitem, które jest dziełem Nile'a Rodgers'a i Bernard'a Edwards'a to "Dance Dance Dance". Kawałek ten przeszedł już do klasyki gatunku, podbijając w latach 70 ubiegłego wieku parkiety disco na całym ś

    AudioRecki
    AudioRecki
    Muzyka

    Lector Audio w nowej odsłonie... Powstał pokój odsłuchowy.

    Z Lector Audio jest tak, jak z tymi mitycznymi jednorożcami, które wywołują u niektórych podziw i zaciekawienie, każdy coś o nich słyszał... niewielu "widziało i uwierzyło". Można by napisać, że produkty Włoskiej manufaktury mają zadanie ułatwione w stosunku do jednorożców (te zostawmy już w spokoju), otóż w przypadku sprzętu z logo Lector - wielu posłuchało i wielu uwierzyło. Co więc różni podejście dystrybutora produktów cenionych przez część środowiska melomanów, do dystrybutorów innych marek

    AudioRecki
    AudioRecki
    Newsy 4

    Audio-Technica AT-LPW40WN

    O ile początkowy, spowodowany renesansem czarnej płyty, wysyp budżetowych gramofonów nie wzbudził mojego większego entuzjazmu, to po ustabilizowaniu się sytuacji na rynku obraz przedstawia się zdecydowanie ciekawiej. Po prostu, to co od lat zalegało w firmowych magazynach albo trafiło na hipermarketowe półki i poszło w świat w ramach którejś z „mega” promocji albo, co równie prawdopodobne, uległo samoistnej biodegradacji. W końcu sami producenci zrozumieli, że więcej amatorów takich odgrzewanych

    Fr@ntz
    [email protected]
    Źródła

    Czarna muzyka Hirka Wrony zawładnęła naszymi sercami!

    Jak informowaliśmy Was już kilka dni wcześniej,  czwartek należał bezsprzecznie do czarnej płyty, czarnego brzmienia i Hirka Wrony, który jak zawsze w sposób wyjątkowy "oprowadził" słuchaczy po wybranym skrawku historii muzyki, która odcisnęła piętno na kolejnych pokoleniach i gatunkach muzycznych.    Spotkanie miało miejsce w Sailing Poland Yacht Club i przyznam bez bicia, atmosfera miejsca i jakby nie patrzeć - dobrego brzmienia udzieliła się wszystkim. Do tego należy dodać fakt, że

    AudioRecki
    AudioRecki
    Reportaże 1
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.