Skocz do zawartości

Starocie czy vintage?

Jadąc ostatnio w korku ulicznym, zawiesiłem przypadkiem tępy wzrok (trudno o bystrość podczas przepychania się przez warszawski ruch uliczny, tutaj raczej premiowana jest zdolność wyłączania umysłu na czas nieokreślony), a zatem zawiesiłem go na bardzo ładnej plakietce poprzedzającego mnie wozu. Plakietka była uskrzydlona i zawierała pośrodku nazwę marki. Był to Mini, niewielki ale mocny samochód, nawiązujący do legendy starego Mini Morrisa.

 

Od tej wyzywająco staroświeckiej plakietki z logo moja nagle uwolniona myśl poszybowała w stronę innych samochodowych znaków fabrycznych. Jeśli ktoś żył w latach 60. (a przynajmniej 70.) może pamiętać, jak ewoluowały samochodowe tabliczki z nazwą lub symbolem firmy. Współczesny ford kusi nabywców owalną plakietą ze stylizowanym napisem na błękitnym tle. Jednak parędziesiąt lat temu nazwa „Ford” wypisywana była rozstrzelonymi pojedynczymi literami na przodzie maski, podobnie jak u toyoty, peugeota czy innych wielkich. Było to wtedy nowoczesne. Jednak jeszcze dawniej fordy opisywane były właśnie takimi małymi ozdobnymi literkami, jak to się robi dzisiaj. Pamiętam lata, gdy włoski fiat (marka bardzo stara i z tradycjami), chcąc nadążyć za nowymi trendami we wzornictwie, wprowadził ukośne techniczne litery wpisane w kanciastą tabliczkę, przypominającą klocek domina. Miało to się nowocześnie kojarzyć, dzisiaj jednak kojarzy się z rdzewiejącymi modelami z tamtych lat. Obecnie fiat powrócił do tradycji, umieszczając na swoich wozach staroświecko wyglądający czerwono-srebrny znaczek. Czy fordy i fiaty, opatrzone tymi szacownie wyglądającymi znakami, są lepsze niż parę lat temu, stanowi zupełnie osobną kwestię, jednak ważne jest, że wspomniane marki (i wiele innych) najwyraźniej sięgnęły po sentyment nabywców do.. . Do czego właśnie?

 

Z czym kojarzy się solidna, wykonana z masywnego metalu plakietka ze staroświeckimi literami? Każdy odpowie, że z solidnością rodem z początków ubiegłego wieku. Jeśli trzymać się samochodów, to można jeszcze dodać, że z kilkoma znanymi markami, które starają się utrzymać swój staroświecki image i solidność. Na myśli przychodzi mi w tej chwili Bentley, którego uskrzydlona symbol przypomina ten, wykorzystany w Mini, a także Rolls Royce czy Aston Martin, a spośród mniej spopularyzowanych - ortodoksyjnie tradycjonalistyczny Morgan. Nie trzeba dodawać, że zabieg, o którym piszę, jest czysto kosmetyczny i stylistyka „vintage” nie musi oznaczać (i zwykle nie oznacza), że pod spodem jest coś opartego na starych rozwiązaniach (solidnych czy nie). Zwykle są to normalne, współczesne samochody, daj Boże, żeby chociaż zrobione na tyle dobrze, na ile wskazuje ich cena.

 

Jednak fakt, że współcześnie dobrze sprzedają się urządzenia, nawiązujące do „dawnych dobrych czasów” (czyli czasów prostych i kosztownych, ale niezawodnych technologii), daje trochę do myślenia. To, ze nabywcy mają serdecznie dość jednorazowego sprzętu (jeżdżącego, grającego, chłodzącego itp.) jest ewidentne. Wielu nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, co ich boli, ale odruchowo wydadzą więcej na fiata 500 niż Pandę, albo na obłą lodówkę w kolorze kości słoniowej zamiast na białą prostokątną skrzynkę.

 

Jak to się objawia w branży audio? Faktem jest renesans wzmacniaczy lampowych, które jednoznacznie nawiązują do złotej ery radia. Trudno powiedzieć, czy ten nurt został zapoczątkowany, czy tylko wykorzystany przez wielkich chińskich wytwórców, w każdym razie ogromne fabryki znad Morza Żółtego zalewają rynek wyrobami, które wcale nie są lepiej zrobione niż tranzystorowe miniwieże, jednak mają w sobie to tradycyjne „coś”. W tym wypadku światło lamp. Odblask lepszych czasów.

 

Drugim przejawem tęsknoty do dawnej solidności jest z pozoru niezrozumiała nagła kariera sprzętu, określanego jako „vintage”. W dziedzinie audio określenie to był tradycyjnie zastrzeżone dla uznanych modeli zasłużonych producentów. Chodziło najczęściej o urządzenia z góry katalogu, które nietypowo dobrze zniosły próbę czasu i nawet dzisiaj grają w sposób satysfakcjonujący, a niekiedy wybitny. Trzydzieści lat, dobry dźwięk plus wzornictwo „retro” – oto sprzęt vintage. Jednak w miarę rozczarowania współczesną masówką wzrosło zainteresowanie starym sprzętem i pojęcie „vintage” zaczęło się poszerzać, przynajmniej w kręgach handlowych. Dziś widzę, że tym mianem może być określone właściwie wszystko, nawet radiobudzik z lat 80. Modele masowych producentów, często z dolnej półki, opychane są obecnie pod hasłem „vintage” za sumy, które kilka lat temu wzbudziłyby śmiech. Prawdę mówiąc, czasem wystarczy kanciasta obudowa, żeby sprzęt zyskał nowe promocyjne miano. Kariera słowa „vintage” przypomina mi karierę innego superlatywu, jakim jest „hi-end” – określenie spopularyzowane jakiś czas temu na serwisach aukcyjnych wśród sprzedawców takich samych samograjków po paręset złotych, jakie teraz są wypychane jako właśnie vintage.

 

Z tęsknotą ludzką nie da się walczyć. Kariera nowego słówka-klucza będzie trwała aż do czasów opróżnienia piwnic i strychów z zakurzonych plastikowych pudeł. Czyli bez końca, bo przecież nowe skrzynki wciąż przybywają. Jedynym sposobem na postawienie sprawy z powrotem z głowy na nogi jest nasycenie rynku współczesnym sprzętem grającym dobrej jakości, najlepiej z gwarancją opiewającą na minimum 10 lat. Niech będzie, że utrzymanym w dawnej stylistyce. Ale nawet jeśli zdarzy się ten cud, to przypuszczam, że nadal będą działać specjaliści od reklamowania przedrożonych plastikowych skrzynek jako bezcennego „vintage”, albo „hi-endu za grosze”. Naiwność i chęć zaoszczędzenia nie mają końca.

 

Alek Rachwald

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.