Jump to content

Hildur Guðnadóttir i soundtrack z filmu Joker.

AudioRecki
AudioRecki
Sign in to follow this  

Hildur Guðnadóttir należy do tych artystów młodego pokolenia (ur. 1982 r.), którzy potrafią zachwycić swoją muzyką czy kompozycją bez względu na wiek słuchacza. I pomimo faktu, że (może) część melomanów (jeszcze) nie zna bliżej jej twórczości, to ona sama ma za sobą naprawdę bogate doświadczenie zawodowe. Współpracowała bowiem i tworzyła dla naprawdę wielu, w jej bogatym CV znajdziemy więc: Islandzki Teatr Narodowy, Islandzką Orkiestrę Symfoniczną, Brytyjski Instytut Filmowy czy Królewską Operę Szwedzką w Sztokholmie. Hildur Guðnadóttir w całości skomponowała i wykonała (!) muzykę do filmu "Czarnobyl", która to swoją "gęstością" i sugestywnym klimatem potrafi wciągnąć w nie mniejszym, a czasem chyba w większym stopniu niż sam obraz. Oczywiście może pojawić się zarzut, że ścieżka do tego serialu została stworzona niemal w całości z sampli i próbek pochodzących z elektrowni jądrowej, które Hildur w odpowiedni sposób zapętliła, zmodulowała i odpowiednio przygotowała w postprodukcji. Ale znajdziemy też w ścieżce kilka momentów, które zawierają wokalizę oraz niewielkie partie fortepianu i wiolonczeli. A całość tak podana po prostu brzmi wybornie i co ważne w przypadku ścieżki dźwiękowej - w pełni oddaje klimat samego obrazu. 

 

Jednak dziś nie o muzyce z serialu "Czarnobyl", a o kolejnym wielkim dziele Guðnadóttir - soundtracku do filmu "Joker", którego premiera miała miejsce już jakiś czas temu (tak samego filmu jak i płyty ze ścieżką dźwiękową). Jednak z powodu "ciasnoty" na rynku wydawniczym i zalewie często "wszystkiego i niczego" czasem zdarza się nam przegapić pozycję więcej niż dobrą, czasem nawet fenomenalną. A za taką należy przyjąć płytę ze ścieżką dźwiękową z tego filmu.

Same kompozycje pomimo budowy klimatu podobnego do tego z filmu "Czarnobyl", odbiegają jednak zasadniczo swoją formą i samymi środkami. Nie spodziewajcie się obrazu muzycznego godnego mistrza Zimmera, ale kompozytorka bez trudu sięga po aranżacje orkiestrowe. Skromniejsze i nieobejmujące w żadnym przypadku tak dużych środków instrumentalnych, ale nawet w sposób kameralny udało się jej oddać niesamowity klimat obrazu i tego wszystkiego, czego doświadczamy patrząc na  kreację Joaquin'a Phoenix'a. Gęsta atmosfera, ciężar ludzkiej psychiki i jego zmiany. Muzyka wpływa na słuchacza w nie mniejszym stopniu jak sam film, dopełnia obraz nadając ostatniego i chyba zasadniczego szlifu. Todd Phillips zrobił swoje i zrobił to w sposób fenomenalny, ale bez ostatniego szlifu w postaci muzyki Guðnadóttir film ten zapewne nie miałby tak sugestywnej siły przekazu. 

Tak jak film, tak ścieżka dźwiękowa jest mroczna, przesiąknięta ludzką psychiką ocierającą się o szaleństwo i stan paranoidalny. Kto widział film wie, że w każdym człowieku jesteśmy zdolni wywołać "demony", wystarczy do tego odpowiednia ilość środków i ich właściwy dobór.

 

 

Tak więc soundtrack swoim klimatem w pełni oddaje szaleństwo które rodzi się i potęguje w umyśle Flecka, oddaje też w sposób fenomenalny emocje i uczucia jakie towarzyszą postaci z filmu. Nie szukajcie w tej ścieżce dźwiękowej kawałków łatwych i przyjemnych, które pozostaną z wami przez następne kilka dni. To nie ten rodzaj ścieżki w którym odnajdujemy kilka sobie bliskich kawałków i zaczynamy je nucić w każdej wolnej chwili. To nie ten rodzaj muzyki, nie ten rodzaj ścieżki dźwiękowej! Soundtrack z filmu "Joker" ujmie Was za to ciężarem emocji, swoistego przygnębienia i pozostawi pustkę oraz postawi pytania (bez odpowiedzi) o naturę drugiego człowieka. Tak jak film "Joker" potrafi rozbudzić niesamowite emocje w trakcie seansu, tak ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Hildur pozostawi w Was skrajne odczucia, często nawet poczucie przygnębienia i osamotnienia. Jest to doskonały przykład na to, jak fenomenalnie ścieżka dźwiękowa może wpływać na słuchacza tak z samym obrazem filmowym ale i bez niego.  A odpowiednio dobrane partie smyczkowe czy przebijająca się elektronika tylko potęgują klimat. Klimat tak pokręcony i szalony, jak szalony i pokręcony jest sam umysł Jokera.

 

Polecam zdecydowanie tym, którzy w muzyce poszukują czegoś więcej. Czegoś, co można nazwać "sugestywnym przekazem" skrajnych emocji. Warto przy tym dodać, że sama płyta od strony brzmienia prezentuje się na równi fenomenalnie. Jeśli ktoś kocha wsłuchiwać się na swoim sprzęcie w różne detale i smaczki - jest ku temu powód, by kupić to wydawnictwo.

Za inspirację oraz pomoc w zrealizowaniu materiału dziękuję firmie Winylownia gdzie możecie kupić m.in.: soundtrack z w/w filmu w specjalnej, limitowanej edycji.

 

Polecam maniakom dobrego brzmienia!

AudioRecki

 

i-joker-soundtrack-hildur-1024x1024.thumb.jpg.853f6b388447bc6ca68f6a88fe6eafba.jpg

 

Hildur Guðnadóttir "Joker" (OST) 2019

Tracklista:

Side A
1. Hoyt's Office
2. Defeated Clown
3. Following Sophie
4. Penny In The Hospital
5. Young Penny
6. Meeting Bruce Wayne
7. Hiding In The Fridge
8. A Bad Comedian
9. Arthur Comes To Sophie

Side B
1. Looking For Answers
2. Penny Taken To The Hospital
3. Subway
4. Bathroom Dance
5. Learning How To Act Normal
6. Confession
7. Escape From The Train
8. Call Me Joker

Sign in to follow this  


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Leben CS600x

    Wzmacniacz Leben CS 600x to najnowsza odsłona, najbardziej uniwersalnej lampowej konstrukcji Lebena, czyli modelu „600”. To klasyczny lampowy Push-Pull oparty o pentody mocy EL34 (opcjonalnie można użyć lamp 6L6). Lampy w stopniu wejściowym to kombinacja podwójnych triod: ECC82 oraz 12BH7A. Jest to konstrukcja w pełni lampowa – w torze audio nie znajdziemy ani jednego elementu półprzewodnikowego – żadnego opampa, tranzystora czy nawet cyfrowo regulowanej głośności. Wszystko jest całkowicie „anal

    plastik1989
    plastik1989
    Wzmacniacze 10

    Spendor Classic 2/3

    Spendor Classic to kolejna odsłona, a raczej odświeżenie jednej z najbardziej klasycznych linii rozwojowych sprzętu, jakim są Brytyjskie monitory o „grających” ściankach. Wywodzi się ona z lat 70 tych, gdy BBC zleciło zaprojektowanie kolumn optymalnie nadających się do wykorzystania w studio, kładących nacisk na naturalny, a jednocześnie niemęczący odbiór dźwięku. Liczyła się łatwość w ustawieniu w małym pomieszczeniu, zachowanie rytmu i timmingu nagrania, bez utraty naturalności brzmienia ludzk

    plastik1989
    plastik1989
    Kolumny

    Copland CSA 100

    Pomimo zauważalnego spadku popularności, a tym samym rozpoznawalności na naszym rynku, mając niejako na uwadze sentyment z dawnych lat do jednego z wielu moich ówczesnych obiektów westchnień, staram się w miarę regularnie zaglądać do portfolio, a gdy koniunkcja planet temu sprzyja również posłuchać we własnych czterech kątach, wyrobów jednego z przedstawicieli „starej gwardii” europejskiego Hi-Fi, czyli duńskiego Coplanda. Młodszym akolitom audiofilskich doznań nazwa ta może niewiele mówić, ale

    Fr@ntz
    [email protected]
    Wzmacniacze 1

    Dali Menuet SE

    Nie muszę chyba nikogo uświadamiać, że prawa fizyki dla wszystkich są takie same i najogólniej rzecz ujmując nie da się ich naginać według własnego widzimisię. Oczywiście spece od marketingu dwoją się i troją uparcie dążąc do zagięcia czasoprzestrzeni i zaklęcia rzeczywistości wmawiając potencjalnym nabywcom, że gorsze znaczy lepsze a taniej wykonane jest po prostu bardziej ekologiczne. Chociaż jeśli chodzi o ten drugi przykład, to niewątpliwie jest w nim ziarnko prawdy, gdyż biodegradacja jak n

    Fr@ntz
    [email protected]
    Kolumny 1

    IsoAcoustics Delos 1815M1

    W walce z wibracjami nie dość, że wszystkie chwyty są dozwolone, to każde z akcesoriów sprawdza się raz lepiej a raz gorzej i to nie tylko w zależności od konkretnego systemu, co również od destynacji, czyli pod czym wyląduje. Ponadto o ile doskonale wiadomo, że pasożytnicze rezonanse nigdzie nie są mile widziane, to najwięcej szkód są one w stanie wyrządzić wszędzie tam, gdzie odczyt danych odbywa się w sposób czysto mechaniczny, czyli w źródłach, ze szczególnym uwzględnieniem tych analogowych.

    Fr@ntz
    [email protected]
    Akcesoria 2
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.