Jump to content

Topping D90SE

Firmy Topping nikomu już przedstawiać nie trzeba. Wytwarzają jedne z najlepszych przetworników cyfrowo-analogowych i wzmacniaczy AMP, jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości i są chyba najbardziej płodną firmą, jeśli chodzi o ilość posiadanych przetworników. Naliczyłam, że obecnie w swoim portfolio posiadają 10 modeli przetworników, z czego 4, zostały zmodyfikowane i wypuszczone jako nowe modele w obecnym roku. Przetworniki dzielą się na cztery serie: DX, E, D i BC.
Do modyfikacji swojego flagowego modelu D90 MQA Topping został niejako zmuszony przez pożar fabryki potentata wśród producentów elektronicznych układów cyfrowo-analogowych Asahi Kasei Microsystems (AKM) w mieście Nobeoka. Część firm wykorzystujących chipy AKM zdecydowała się podnieść ceny swoich przetworników, a inni szybko odpowiedzieli na wyzwanie, przeprojektowując swoje produkty i zastępując kości AKM, przez ESS Sabre.
Myślę, że Toppingowi przyszło to łatwiej, ponieważ miał doświadczenie już z ESS Sabre, chociażby w DX 7 Pro, D50S czy D10S.

Wizualnie to ta sama konstrukcja co poprzednik D 90 MQA, ta sama bryła o wymiarach 22,2 × 4,5 × 16 cm, idealnie pasująca do wzmacniacza słuchawkowego A90. Obudowa wykonana jest z frezowanego aluminium CNC z matowym wykończeniem w kolorze czarnym lub srebrnym. Po lewej stronie znajduje się włącznik, który pełni jednocześnie rolę selektora wejść. W środkowej części panelu frontowego umieszczono wyświetlacz OLED, na którym wyświetlane są informacje o wybranym źródle, trybie pracy DAC lub PRE, częstotliwości próbkowania oraz formacie odtwarzanego materiału (PCM,DSD, MQA). Napisy są w kolorze białym, wyraźne i czytelne w porównaniu do np. wyświetlacza Gustard X16, do którego bez lupy czy okularów lepiej nie podchodzić. Po prawej stronie znajdują się dwa przyciski, które służą do regulacji głośności, jeśli przetwornik pracuje w trybie PRE.
Z tyłu są wszystkie dostępne rodzaje wejść cyfrowych: USB, I2S (HDMI), optyczne, koncentryczne, AES, oraz gniazdo antenowe Bluetooth. Będąc w pełni zbalansowanym przetwornikiem cyfrowo-analogowym, Topping został, wyposażony w wyjście XLR i RCA.

DSC_4036.thumb.jpg.7dd710025715778b079774aacb30316c.jpg  DSC_4053.thumb.jpg.506f83d003cb62527855d6f6913075ef.jpg

  DSC_4046.thumb.jpg.f05c557a3a07f505ee68c1a25d4c167a.jpg  DSC_4044.thumb.jpg.cda343bbf96f0c9b5f6eb75eb040e5cc.jpg

DSC_4047.thumb.jpg.30359fe427f38c75caacb92eb28c67f3.jpg

 

Jak można się domyślać zupełnie inaczej, wygląda za to wnętrze DACa, ponieważ tam zaszły duże zmiany. Przede wszystkim zastosowana kosć, ES9038 PRO firmy ESS Technologies, w miejsce AK4499. W tym miejscu należy wspomnieć o odwiecznym sporze, która kość lepiej brzmi i patrząc na stereotypy większość, stwierdzi, że Sabre jest ostre, zbyt szczegółowe, zwłaszcza w górze pasma. Warto jednak wstrzymać się z ocenami do odsłuchu i poczytać na stronie producenta, jak ten chip został wykorzystany i jaki sprytny był zamysł inżynierów Toppinga.
ES9038 PRO to kość klasy premium firmy ESS Technology. Jest to układ 8 kanałowy, można go wykorzystać w trybie mono, stereo i wielokanałowym.
Najczęściej firmy wykorzystują go w trybie stereofonicznym. Topping poszedł o krok dalej i użył 8 sztuk OPA 1612A na każdy kanał. Oznacza to, że D90 SE wykonuje konwersję dla wszystkich 8 kanałów, a następnie łączy je równolegle. To pomysłowe rozwiązanie, ponieważ OPA1612 są w brzmieniu ciepłe, gładkie dają naturalny dźwięk. Ten mariaż z liniowym i szczegółowym ESS Sabre dał bardzo ciekawy dźwięk, ale o tym za chwilę. Co mamy jeszcze z nowości ? Dwa zegary femtosekundowe Accusilicon zostały zastąpione czterema zegarami. Altera Max II FPGA odpowiada za system taktowania. Procesor ARM obsługuje wejście USB i I2S, natomiast najnowszy interfejs XMOS o dużej mocy obliczeniowej odpowiada za natywne dekodowanie MQA na wszystkich wejściach. Poprzedni model dekodował MQA tylko na USB. Bluetooth wykorzystuje najwyższej jakości odbiornik CSR8675 BT firmy Qualcomm, który obecnie obsługuje wszystkie najlepsze kodeki, takie jak AAC, SBC, AptX, AptX-LL, AptX-HD i LDAC.
Obsługa DAC jest prosta i intuicyjna, jeśli chcemy skorzystać z ustawień zaawansowanych, musimy wyłączyć DAC pstryczkiem na tylnej ściance. Następnie trzymając przycisk power z przodu, włączamy tylny przełącznik zasilania.
Ukazuje się nam menu, gdzie możemy wybrać wyjście analogowe:RCA, XLR lub oba jednocześnie, tryb pracy DAC/PRE, filtry PCM oraz DSD.

Wiele osób przekonało się już, że wybór przetwornika nie jest wcale prosty. Wbrew teoriom, że odczytuje on tylko zera i jedynki i w zasadzie nie wnosi wiele do dźwięku, ma on jednak kluczowe znaczenie w naszym torze audio. W przedziale cenowym do 5 tysięcy mamy spory wybór urządzeń, dlatego warto poświęcić trochę czasu na testowanie i dobranie przetwornika do swojego sprzętu. Topping zadomowił się już na dobre w świecie audio, dlatego jego kolejna odsłona flagowego D90SE MQA jest jak najbardziej warta uwagi.
Po kilku dniach oswajania się z dźwiękiem Toppinga, muszę, stwierdzić, że w tym wykonaniu ESS Sabre brzmi inaczej niż, jesteśmy przyzwyczajeni.
Pierwsza refleksja to scena dźwiękowa, która jest dobrze zorganizowana, głęboka i warstwowana. Kolejna rzecz to bas jest on głęboki, jest go dużo, ale jego ilość i jakość jest na wysokim poziomie.

Od pewnego czasu jestem oczarowana średnicą oraz ciepłem barwy wokali prezentowaną przez Denafrips Ares II, oczywiście w przedziale cenowym do 5 tysięcy. Do tej pory nie znalazłam drugiego DAC, który by pobił Aresa. Jednak to, co zrobił Topping ze średnicą z wykorzystaniem Sabre, też mnie zaskoczyło, bo to Sabre nie brzmi jak Sabre. To zasługa OPA 1612A, które ociepliły średnicę, dodały koloryt i głębie, jednocześnie przekazując dużo szczegółów. To jeszcze nie Ares, ale jest blisko. Za to Topping nadrabia szczegółami, w bardzo wyważony sposób. Słyszymy wiele detali, myślę, że niektórzy odkrywaliby na nowo swoje płyty i usłyszeli dźwięki, których wcześniej nie było. Ten detaliczny przekaz jest prezentowany słuchaczowi w bardzo kulturalny sposób, nic nie męczy, nie „kłuje w uszy” podczas długich odsłuchów.

W podobny sposób są prezentowane wysokie tony, jest ich dużo, ale wszystko pod kontrolą, dzięki czemu nie jest zbyt ostra i cyfrowa jak np. w DX7 czy Gustard X16.
Proszę nie myśleć, że uparłam się na Gustard X16, krytykując go za natarczywe wysokie tony. Jego trzeba po prostu „okiełznać” i złagodzić, delikatnie podkoloryzować za pomocą wzmacniacza klasy A lub lampowego.
Wszystkie Toppingi charakteryzują się szybkością, nie inaczej jest w D90SE, słuchanie rocka to czysta przyjemność.

DSC_4063.thumb.jpg.f4c407c5e618336098a97b3e368bdd5d.jpg  DSC_4028.thumb.jpg.f80d8569044d248c102971ced5a41b82.jpg

D90 SE testowałam zarówno w systemie stacjonarnym, jak i ze wzmacniaczem słuchawkowym Topping A90. Te dwa urządzenia są idealnie ze sobą sparowane, nie tylko wizualnie, ale również dźwiękowo. A 90 miałam okazję łączyć z różnymi przetwornikami, ale to, co pokazują razem to przykład idealnej synergii, od razu słychać, że były strojone tak, aby stworzyć znakomity stos. Razem dają lepsze odwzorowanie szczegółów, obrazowanie, scenę dźwiękową, balans.
Toppingowi udało się wyjść obronną ręką i poradzić sobie świetnie z brakiem na rynku kości AKM. D90 SE to kompletny, dobrze zaprojektowany i pięknie wykonany przetwornik cyfrowo-analogowy, który potrafi pokazać pazur i proszę nie sugerować się opiniami krążącymi na forach, że jest chłodny czy cyfrowy. Warto zdać się na własne uszy i testować.

Za udostępnienie sprzętu do testów dziękuję audiomagic.pl

 

 

Małgorzata Rutkowska-Mamica

 

Specyfikacja:

Oparty o DAC Sabre ESS9038 Pro

Wsparcie Bluetooth 5.0 z kodekiem LDAC

0,00005% THD+N

Wsparcie dla PCM do 768kHz oraz DSD512

W pełni dekodowalne MQA, za pośrednictwem wszystkich wejść cyfrowych (poza Bluetooth)

Wybór wyjść RCA/XLR

Przedwzmacniacz o bardzo niskim poziomie szumów

Pilot zdalnego sterowania

 

 

 




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Guest
This is now closed for further comments

  • iFi Audio GO blu

    Brytyjska Firma iFi Audio nie próżnowała w 2021 roku, portfolio zostało odświeżone i wzbogacone o nowe produkty. Cała seria Zen została zmodyfikowana, mieliśmy premierę iFi iDSD Diablo, iFi Audio Pro iDSD Signature, Hip Dac2 i jeszcze ciepły GO Blu, czyli nowy przenośny przetwornik cyfrowo-analogowy i wzmacniacz słuchawkowy Bluetooth. Do tej pory w ofercie iFi Audio mieliśmy Dac/Amp bluetooth xCAN jednak jego gabaryty nie zachęcały, żeby pełnił on rolę przenośnego urządzenia, zwłaszcza porównu

    M@rgot
    M@rgot
    Akcesoria

    Yamaha TW-E3B

    Chyba pierwszy raz, odkąd mniej, bądź bardziej poważnie zajmuję się dzieleniem własnymi refleksjami z odsłuchów najprzeróżniejszych ustrojstw spotkała mnie sytuacja, kiedy pomimo najszczerszych chęci plany testowe, z racji umaszczenia dostarczonego na testy urządzenia zmuszony byłem nader poważnie przearanżować. Nie wykluczam, iż to wyłącznie moje prywatne fobie, uprzedzenia i widzimisię, gdyż w końcu nawet legendarny Grucha z dumą nosił otrzymany sweterek, a i sam producent będącego przedmiotem

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Polk Monitor XT20

    Zgodnie z materiałami promocyjnymi nasz dzisiejszy gość „maksymalizuje przyjemność słuchania muzyki, filmów, telewizji i gier dzięki ekscytującej energii dynamicznego, realistycznego dźwięku o wysokiej rozdzielczości z niewymuszonym basem”, czyli wszystkie znaki na ziemi i niebie wskazują, iż będziemy mieli do czynienia z wybitnie rozrywkową bestią. Niby nie mi oceniać, czy to dobrze, czy też źle, jednak skoro już od progu sygnalizowana jest rozrywkowość owego delikwenta śmiało można domniemywać

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Pathos Inpol Remix MkII HiDac2

    O ewentualnych wadach oraz oczywistych zaletach powszechnej unifikacji wspominałem wielokrotnie i wydawać by się mogło, że wszystko zostało już powiedziane. Tymczasem okazało się, że mając całkiem niezłą pamięć do urządzeń, które przez ostatnie ponad dwie dekady przewinęły się przez mój system sam padnę jej (unifikacji, nie pamięci) ofiarą. Otóż każdorazowo ustalając plany recenzenckie i czekając na sukcesywnie spływające propozycje niemalże na pierwszy rzut oka - po nazwie/modelu, jestem w stan

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Wzmacniacze

    Audio-Technica ATH-WP900

    O ile pamięć mnie (jeszcze) nie zawodzi przy niemalże każdej nadarzającej się okazji wspominam, iż zabawa w Hi-Fi i High End to tylko i wyłącznie hobby, czyli de facto zarówno sposób na spędzanie wolnego czasu, jak i na mniej bądź bardziej spontaniczne pozbywanie się nadmiaru wolnych środków finansowych. Krótko mówiąc urządzenia i akcesoria mieszczące się w tym jakże pojemnym obszarze naszych zainteresowań nie są towarami pierwszej potrzeby, jak żywność, odzież, środki czystości itp. Da się bez

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.