Skocz do zawartości
Kolumny

Dynaudio Focus 260

Każdy, kto zna choć trochę produkty firmy ze Skanderborga, na widok nowych Focusów przeżyje zapewne dejavu. Znikły gdzieś surowe, szare fronty znane z poprzednich modeli tej serii, kolumny stały się smuklejsze, elegantsze i chyba bardziej podobne do… tak jest! Nowe Focusy ewidentnie nawiązują wyglądem do dawnej serii Contour, stojącej piętro wyżej w hierarchii. Czy nawiązują do nich również brzmieniem? O tym za chwilę.

ccs-80-0-21205200-1413384350_thumb.jpg

 

Budowa

Dwieście sześćdziesiątki to kolumny dwudrożne w układzie bas refleks ze zdublowanym głośnikiem niskośredniotonowym. Podobnie jak w niższej serii Excite, producent zdecydował się na sfazowanie kątów przednich ścianek, co ma zapobiegać niekorzystnym odbiciom od kanciastej powierzchni. Widać też troskę o eliminację fal stojących. Obudowa nie jest idealnie symetrycznym prostopadłościanem – boczne ścianki lekko zwężają się ku tyłowi, co sprawia, że przekrój poprzeczny Focusów ma kształt trapezoidalny. Do kolumn dołączane są kolce, które należy wkręcić w podstawę. Choć manipulacja nimi nie nastręcza trudności, bardziej podobało mi się rozwiązanie w Excite’ach – aluminiowe profile z wysuwanymi nóżkami były elegantsze, a zarazem praktyczniejsze. Widok z tyłu jest dość spartański: solidne gniazda przyłączeniowe WBT (pojedyncza para), tabliczka znamionowa i wylot bas refleksu. Kolumny wyposażone są w lekką maskownicę, która (nareszcie!) zakrywa ściankę przednią na całej długości.

Numerem popisowym są oczywiście same przetworniki. Choć z zewnątrz nie różnią się prawie niczym od dawniejszych głośników Dynaudio, producent zapewnia, że są to całkowicie nowe konstrukcje, w których zastosowano kilka innowacji. 28 milimetrowa jedwabna kopułka wykonywana jest w technice zwanej Precision Coating, a w siedemnastocentymetrowych głośnikach niskośredniotonowych z membraną MSP pojawił się czarny karkas z kaptonu. Kosze są oczywiście solidne i odlewane, a zwrotnica pierwszego rzędu także została zaprojektowana zupełnie od nowa. Kolumny mają 87 dB skuteczności i 4-omową impedancję o dość łatwym przebiegu, dzięki czemu będą stosunkowo niewielkim obciążeniem dla wzmacniacza – także lampowego o niewielkiej mocy.

Nabywca ma do wyboru cztery świetnie wyglądające okleiny naturalne i, jak zwykle, czarny i biały lakier fortepianowy.

 

ccs-80-0-97312400-1413384375_thumb.jpg

 

 
Brzmienie

Tak się składa, że całkiem niedawno testowałem nowe Excite’y, które zrobiły na mnie wielkie wrażenie bezpośrednim, żywiołowym dźwiękiem i fenomenalną dynamiką. Tym bardziej byłem ciekaw, jak zaprezentują się modele plasujące się piętro wyżej w hierarchii.

Od razu należy zaznaczyć, że testowane Focusy nie są kolumnami, które pokażą pełnię swoich możliwości podczas krótkiego odsłuchu w salonie. To kolumny grające dźwiękiem niezwykle dojrzałym, statecznym i neutralnym, który w pierwszej chwili może się niektórym wydać wręcz nudny. Nie należy jednak ulegać pierwszemu wrażeniu i warto poświęcić im nieco czasu i uwagi, żeby zaprezentowały całą paletę swoich zalet.

Do tych należy z pewnością fenomenalna spójność brzmienia w całym paśmie. Owszem, w przypadku kolumn dwudrożnych znacznie łatwiej ją uzyskać niż z konstrukcji wielodrożnej, tym niemniej Focusy idą jeszcze krok dalej, prezentując dźwięk niemal punktowy, idealnie wyrównany pod względem barwy i dynamiki. Ciężko w takich przypadkach rozpatrywać oddzielnie jakość brzmienia poszczególnych zakresów, ponieważ przejście między tonami wysokimi, średnimi a niskimi jest tak płynne, że próba wskazania „szwów” mija się z celem. Trudno jednak nie zauważyć, że zgodnie z najnowszą szkołą brzmienia, którą Dynaudio konsekwentnie aplikuje we wszystkich swoich nowych konstrukcjach, bas zrobił się szybki, twardy i punktualny. Nie ma tu już ciepła i przytulności, których nie szczędziły słuchaczom dawne Focusy, priorytetem konstruktorów stała się ewidentnie precyzja.

Podobnie jest na przeciwległym skraju pasma. Nowa kopułka dostarczy nam prawdziwej feerii szczegółów, podanych niezwykle rzetelnie i bez dosładzania, choć nie ma mowy o nadmiernym wyostrzeniu czy metaliczności. Owszem, sympatykom brzmienia dawniejszych Focusów może brakować nieco jedwabistości i ciepła, jednak należy pamiętać, że byłoby to już odejście od neutralności. Ta, jak się okazuje, stała się głównym celem, jaki postawili przed sobą konstruktorzy dwieście sześćdziesiątek.

O tym, że niepotrzebne jest sztuczne ocieplenie dźwięku, żeby uzyskać przekonującą barwę, najlepiej świadczy średnica. Pozbawiona dawnej aksamitności, która negatywnie wpływała na czytelność szczegółów, jest nasycona, pełna i świetnie wyodrębniona z tła. Dzięki temu równie dobrze słucha się arii i recytatywów, jak i gęstych nagrań chóralnych. Focusy nie mają szczególnych preferencji, jeśli chodzi o gatunek muzyki – równie dobrze wypada na nich jazz, klasyka, jak i folk.

Rzetelność duńskich konstrukcji może się niektórym bardzo kojarzyć z charakterem brzmienia monitorów studyjnych. Mnie akurat skojarzyła się od razu, ponieważ w pracy przygrywa mi cyfrowy zestaw Dynaudio 5.1, który w wielu aspektach gra bardzo podobnie jak dwieście sześćdziesiątki. Między sprzętem studyjnym a audiofilskim jest jednak zasadnicza różnica – ten pierwszy rzadko nadaje się do czegoś innego niż montaż dźwięku lub odsłuch kontrolny i na ogół wyklucza słuchanie dla przyjemności. Focusy, choć ich neutralny i przejrzysty charakter doskonale pretenduje je do roli zestawów monitorujących, mają też w sobie sporo muzykalności. Bezbłędnie wychwytują przy tym każdą zmianę sprzętu w torze. W testach używam naprzemiennie odtwarzacza Primare 32 i przetwornika C/A Hegel 25 z odtwarzaczem w roli transportu. O tym, które urządzenie akurat gra, można było tym razem wnioskować nawet z drugiego pokoju. Bardzo studyjna jest też ich przestrzeń zestawów. Nie jest szczególnie obszerna czy spektakularnie rozciągnięta wszerz, natomiast źródła pozorne wybrzmiewają z idealną precyzją. Każdy dźwięk ma tu swoje miejsce i jest ułożony niczym w pudełku od zapałek.

Oczywiście nie można wykluczyć, że znajdą się audiofile, dla których dwieście sześćdziesiątki zabrzmią zbyt beznamiętnie i sucho, lecz i na to jest rada. Uważam, że są to jedne z niewielu kolumn ze Skanderborga, do których doskonale będzie pasować wzmacniacz lampowy. Myślę, że „uciągnie” je nawet rachityczna trioda single-ended, a efekt może przejść najśmielsze oczekiwania. A nuż okaże się, że połączenie lampowej plastyczności z duńską precyzją zaowocuje brzmieniem, jakiego szukaliśmy?

 

Bartosz Luboń

 

ccs-80-0-30724700-1413384634_thumb.jpg

 

Głośniki: 2 x 170 mm, 1 x 28 mm

 

Skuteczność: (2,83 V/1 m): 87 dB

 

Moc maksymalna: >250 W

 

Impedancja: 4 Ω

 

Pasmo przenoszenia: 32 Hz-25 kHz (+/- 3 dB)

 

Waga: 19,1 kg

 

Wymiary (WxHxD): 202 x 992 x 294 mm

 

Cena: 12,990 zł para

 

Dystrybucja w Polsce: Eter Audio

 

Data dodania

Top Hi-Fi & Video Design Grochowska

Aż chciałoby się napisać „Wreszcie!”. Po nie wiadomo ilu latach wreszcie ktoś „na górze” zauważył, że Warszawa, oprócz lewej połówki posiada również połówkę prawą, potocznie zwaną „praską”, której też się coś od życia należy. Np. salon audio i to taki porządny – z prawdziwego zdarzenia i najlepiej z tradycjami. I wyobraźcie sobie, że właśnie, znaczy się dokładnie 22 marca 2024 r,. na ul. Grochowską 87 (lok. U3) przeniosła się działająca od ponad 30-lat przy ul. Nowogrodzkiej 44 placówka Top Hi-F

Fr@ntz
Fr@ntz
Nowości | Testy | Inne

Kobieta wulkan! 30 lat Agnieszki Chylińskiej - Kiedyś do Ciebie wrócę

Ogień !!! Wow, co za energia. Krótka, ale wymowna recenzja aktualnej trasy koncertowej Agnieszki Chylińskiej. Agnieszka Chylińska ciągle w trasie z koncertem „30 lat Agnieszki Chylińskiej – Kiedyś do Ciebie wrócę” z okazji 30 lat swojej aktywności na scenie. O wyjątkowości Agnieszki Chylińskiej może świadczyć jej niegasnąca od wielu lat popularność. Nietuzinkowa osobowość sceniczna z ostrym wygarem. Jej ekspresja jest niczym wybuch czynnego wulkanu, a muzyka wylewa się z niej niczym lawa i pły

AudioNews
AudioNews
Muzyka

Przejmujący przekaz utworu „Zombie” The Cranberries. Ciągle aktualny?

W tym roku mija już 30 lat od wydania drugiego albumu irlandzkiego zespołu rokowego The Cranberries – No Need to Argue. Doskonały album, który sprzedał się w nakładzie 17 milinów egzemplarzy na całym świecie. W latach 90-tych wysoko uplasował się na brytyjskiej liście sprzedaży UK Albums Chart. W Polsce No Need to Argue uzyskał status platynowej płyty, a najpopularniejszy na krążku singel „Zombie” osiągnął ponad 1,5 miliarda wyświetleń na YouTube. Jak się okazuje, poruszający do głębi "Zo

AudioNews
AudioNews
Muzyka

Koncert Chopinowski

O wydarzeniu Zapraszamy na niepowtarzalne koncerty muzyki Fryderyka Chopina w pięknej, neoklasycystycznej Sali Koncertowej Fryderyk w Warszawie.  Koncerty Chopinowskie bilety już w sprzedaży! Koncerty Chopinowskie Warszawa Koncerty Chopinowskie w Sali Koncertowej Fryderyk odbywają się codziennie. To wspaniała okazja, by podzielić się z gośćmi magią muzyki Fryderyka Chopina w wykonaniu wybitnych pianistów.  Koncert jest dwuczęściowym recitalem trwającym ok. 60 minut, opar

AudioNews
AudioNews
Newsy

Michał Wiśniewski Akustycznie

O wydarzeniu Po bardzo dobrym przyjęciu przez publiczność pierwszej odsłony trasy akustycznej Michała Wiśniewskiego "A niech gadają", artysta postanowił ponownie zaprezentować się w odsłonie akustycznej! Michał Wiśniewski bilety na koncerty już w sprzedaży.  Wywiad z Michałem: Michał Wiśniewski bez maski. 🎭 Szczera rozmowa tylko o muzyce 🎤 | #eBilet (youtube.com)     Bilety i terminy: Michał Wiśniewski Akustycznie | Koncerty Pop | bilety na eBilet.pl DS

AudioNews
AudioNews
Newsy 2


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.