Jump to content

Dynavoice CL-16

Marka Dynavoice gościła na łamach naszego magazynu kilka razy. W kwestii przypomnienia:

historia tej marki sięga Szwecji, lat 70tych, gdy założyciel i główny konstruktor Tommy Wadensten, zaprojektował swoje pierwsze kolumny. Długo trwało nim z jednoosobowej manufaktury udało mu się rozkręcić mały warsztat. Zmiennymi kolejami losu i różnymi ścieżkami (również poprzez epizod z car-audio), udało mu się w końcu ujednolić cały swój dorobek pod skrzydłami marki Dynavoice, w 2003 roku.

_DSC1951.thumb.jpg.d45cf1085c4d5da25296d59a91f8c83b.jpg_DSC1952.thumb.jpg.3a9d4046b16ed5c48d2b9b706d46649c.jpg_DSC1953.thumb.jpg.2d46a57c58f99e7f2795c009f8abc2ec.jpg

Obecna linia produktów, zapoczątkowana w 2018 roku, w całości produkowana jest w Azji. Jakość wykonania ich urządzeń jest całkiem dobra, podobnie jak pełnoprawnych kolumn firmy Dynavioce, które też miałem przyjemność poznać. Dodałbym wręcz, że jest zaskakująco dobra, patrząc przez pryzmat ceny. Wyższe modele kolumn kosztują poniżej 2-3 tys zł za parę, a wykonanie, w żaden sposób nie daje nam odczuć by wiązało się ich produkcja z olbrzymimi cięciami. Wręcz przeciwnie, bardzo ładnie spasowane obudowy, ładne wykończenie, solidnie wyglądające głośniki. Taki produkt daje trochę do myślenia, ile faktycznie kosztuje wyprodukowanie kolumny głośnikowej i jak rozkładają się proporcje ceny materiału do pozostałych kosztów produktu.

 

Model CL16 Classic, to wyżej pozycjonowany głośnik w ofercie Dynavoice, ale nadal w bardzo przystępnej cenie. Jak wskazuje na to sama nazwa głośnik ten nawiązuje do klasyki i odwołuje się do stylu złotych czasów ery Hi Fi audio – czyli lat 80tych i 90tych. Nawiązanie wizualne jest oczywiste, głośnik ten swoją prostą i surową bryłą przypomina kultowe monitory z lat 90tych takie jak chociażby Proac Studio czy stare Focusy ze stajni Dynaudio.

_DSC1954.thumb.jpg.b497881814990ec059ac0ad29eb67e45.jpg_DSC1955.thumb.jpg.0ecfe35cf6cfd0effbb595adb9b63eef.jpg_DSC1956.thumb.jpg.99656d9645cf9cd780edc86d50cf59cb.jpg

Nawiązanie do kultowych już konstrukcji na pewno znajdzie uznanie u sporej grupy odbiorców (do których sam się również zaliczam). Trudno nie wspominać tamtych konstrukcji z sentymentem, trudno też nie zdawać sobie sprawy, że kolumny tamte mają już ponad dwie dekady na karku, kupowanie używanych to spore ryzyko, a ponadto legenda jaką obrosły windują ceny do tak wysokich poziomów, że czasem modele te są droższe, niż kosztowały nowe, w dniu premiery.

 

Klasyczna bryła prostopadłościanu bez nie potrzebnych zdobień i udziwnień, może nie pozwoli zabłysnąć tą kolumną przed znajomymi, jako awangardowym elementem wystroju wnętrza, ale przecież tak kiedyś wyglądało najlepsze stereo na rynku. Skupiano się na ciekawym dźwięku, jakości materiałów, dobrze przemyślanej zwrotnicy, a nie traktowano kolumny głośnikowej jako elementu dekoracji mieszkania. Nie ukrywam, że trochę brakuje mi takiego podejścia w dzisiejszych czasach. Owszem, obłe ścianki, zaokrąglone obudowy, pochylone ścianki, lakier fortepianowy, naturalne drewno i wszystkie te miłe dodatki mają wpływ na dźwięk i tego nie neguję, ale spójrzmy prawdzie w oczy i przyznajmy sami przed sobą, że niuanse dźwiękowe jakie wprowadzają nijak mają się do podniesienia ceny produktu, gdzie takie tricki zostały użyte.

 

Opis wyglądu w zupełności oddają zdjęcia, dodam od siebie, że na żywo jakość spasowania, precyzja wycięcia frezów nie pozostawia nic do życzenia. Na górze obudowy, znajduje się ładnie wpasowany metalowy emblemat z logo firmy, z tyłu typowy otwór tunelu bas refleks, oraz metalowa płytka z dwoma terminalami kabli głośnikowymi, pozwalającymi na podłączenie typu bi-wire lub bi-amping.

 

Przetworniki najprawdopodobniej pochodzą bezpośrednio od Dynavoice i są ich własnym produktem. Front obudowy głośnika wysokotonowego zlicowany jest z przednią ścianką, zabieg taki delikatnie wygładza charakterystykę i poprawia aspekt wizualny. Głośnik wysokotonowy to jakaś forma tekstylnej kopułki o średnicy 25 milimetrów. Ciężko mi coś więcej powiedzieć o samym przetworniku, a nie dużo więcej jestem w stanie napisać o głośniku średnio tonowym. Widać wyraźnie, że ma ciśnieniowo odlewany kosz, zapewne z aluminium. To rozwiązanie stosowane jest w głośnikach wysokiej jakości i lepiej się sprowadza, niż cienki, blaszany kosz znany z tanich konstrukcji. Membrana głośnika wykonana jest z impregnowanego papieru, osłona przeciwpyłowa, również jest zaimpregnowana. Zawieszenie gumowe, więc można spodziewać się dużej trwałości, jednak głośnik taki zwykle, jest większym obciążeniem dla wzmacniacza.

_DSC1958.thumb.jpg.fcde112080b4546a7e16a82d2d10f2ba.jpg_DSC1959.thumb.jpg.1dbdf79c1f9560f5c7a92c5c534b727d.jpg

Odsłuch CL16 Classic, był owiany lekkim stresem. Bałem się trochę, że prócz nostalgicznego wyglądu, nie pójdzie za tym równie nostalgiczny dźwięk z jakim kojarzę klasyczne monitory, gdzie stawiano na pierwszym miejscu muzykalność i owszem starano się oddać zarówno detal jak i efekty przestrzenne nagrania, ale nigdy nie kosztem samej muzykalności.

 

Tak też, jest i w tym głośniku. Od pierwszych chwil słuchania muzyki, od razu zrozumiałem, że jest to „Classic: duchem i ciałem. Dźwięk oddaje to co już, przez wielu producentów zostało zapomniane: łagodną, przyjemną i ciepło podaną muzykę. Nie ma niepotrzebnego silenia się by koniecznie pokazać każdy detal, nie ma chirurgicznego pocięcia spektaklu muzycznego na pojedyncze dźwięki ani niczego z czym kojarzyć można suche, beznamiętne granie. Każda partia muzyki podawana jest spokojnie, każdy z dźwięków ma swoją barwę i koloryt, muzyka spokojnie płynie dając się wciągać w wielogodzinne odsłuchy.

 

Wysokie tony są łagodne, potrafią zabłysnąć, gdy materiał muzyczny zawiera taką informację, jednak ciężko wykazać ostrość i agresywność tego zakresu, nawet w słabiej zrealizowanym materiale. Całkiem poprawne są oddawane efekty przestrzenne jednak widać, że to nie było priorytetem konstruktorów. W tej aplikacji, głośnik wysokotonowy z kopułką tekstylną, brzmi jak podpowiada stereotyp – spokojnie, łagodnie, muzykalnie i na to nastawiana jest jego praca.

 

Średnie tony są powyżej przeciętnej z tej kategorii cenowej. Zaskakująco głębokie, nasycone. Bardzo dobrze i naturalnie oddają wokale, daje się odczuć głębię dźwięku i wielobarwność, a także wybrzmienia strun instrumentów.

Niskie tony dobrze oddają rytmikę nagrania, nie odczuwa się braków dynamiki, mimo spokojnego charakteru basu. Z grubsza zaznaczone są poszczególne odcienie barw tego zakresu, jednak świadomym trzeba być oczywistym ograniczeniom wynikających z konstrukcji dwudrożnej, które posiadają wszystkie małe monitory. Nie chodzi nawet o ilość basu, bo ten w pomieszczeniu 15-20 metrów w zupełności wystarcza, ale o tendencję do ujednolicania dźwięków z zakresu niskich tonów. Dopiero kolumny trzydrożne potrafią w pełni pozbyć się tego problemu – w przypadku monitorów uzyskujemy głębię dźwięku, kolumny potrafią „zniknąć” w większym stopniu niż, duża kolumna podłogowa, ale bas nie jest w stanie być tej klasy co ze sporej podłogówki.

_DSC1960.thumb.jpg.61f40320d38246e474dc407ecec868d8.jpg_DSC1957.thumb.jpg.349d8ba36e2bb992caf4e6b7a3259bb2.jpg

Kolumny te, z racji łagodnego i przyjaznego charakteru dźwięku, nie mają specjalnych wymogów w doborze sprzętu towarzyszącego. Raczej z każdym typem urządzeń zagrają dobrze i nie uda się złożyć systemu dającego „krew z uszu”. Jednak należy mieć świadomość, że mimo małych rozmiarów, nie są wcale tak łatwe do napędzenia – uczciwie podane przez producenta 86 dB sugeruje użycie wzmacniaczy mocy tranzystorowych powyżej 50W. Ze wzmacniaczy lampowych proponowałbym raczej jakiegoś Push-Pulla o mocy powyżej 25W, z dużym naciskiem na barwną średnicą, którą te głośniki w pełni będą w stanie oddać. Pomimo tego, że produkt ten jest relatywnie tani, by w pełni docenić jego możliwości, liczyć się należy z przygotowaniem systemu z nieco wyższej półki – solidny odtwarzacz CD lub gramofon z trochę wyższej półki niż entry level, wzmacniacz lampowy i do tego solidne standy – to wszystko dałoby już całkiem niezłej próby dźwięk i warto zapewnić tym kolumnom takie towarzystwo.

 

Ze swojej strony mogę ten produkt polecić, przywołuje miłe wspomnienia, gdy w produkcji głośników chodziło tylko o dźwięk, gdy zakup małej kolumny nie wiązał się z koniecznością sprzedaży nerki, a mimo to potrafiła się odwdzięczyć przyjemnym i miłym brzmieniem – tak jak robi to Dynavoice CL16.

 

Rafał Czuk

 

 

 

Specyfikacje Techniczne:

 

Typ: Głośnik półkowy

Model: CL-16

Obsługiwana moc (RMS): 75 W

Obsługa mocy (maks.): 120 W

Głośnik niskotonowy: 6,5 cala

Głośnik wysokotonowy: 25mm

Zakres częstotliwości: 50-20.000 Hz

Czułość: 86 dB

Częstotliwości zwrotnicy: 2500 Hz

Impedancja nominalna: 4 Ohm

Kolor: Czarny, Orzech włoski

Wymiary (WxHxD): 220x380x300 mm

Waga: 8,1 kg

Cena 2490 zł (para)

http://strefahfs.pl/

 




User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Marek Biliński - Po drugiej stronie światła

    Marek Biliński - Po drugiej stronie światła   Świeży materiał MArka Bilińskiego, będący rejestracją koncertu podczas XV Festiwalu Nauki w Krakowie w maju 2015 r. Było to widowisko multimedialne zatytułowane „Po drugiej stronie światła”. Brzmienie to charakterysytyczne dla artysty syntezatory i nawiązania do wcześniejszej twórczości.  Podczas koncertu (co nietypowe dla MArka Bilińskiego) akompaniowały mu chóry (chór uczelni krakowskich - Chór Edukatus Uniwersytetu Pedagogicznego i Chór

    plastik1989
    plastik1989
    Muzyka

    Tewo "Frame"

    Platformy antywibracyjne stanowią ważny element systemu audio, zwłaszcza tego z wyższej półki. W tańszych systemach, nic nie stoi na przeszkodzie by ich używać, jednak by wyraźnie usłyszeć różnicę dźwiękową, konieczny jest już przyzwoity system audio.   Skąd w ogóle pomysł, że platforma antywibracyjna może mieć wpływ na dźwięk? Uzasadnienie jest bardzo proste: fala dźwiękowa, czyli defacto drgania powietrza o określonej częstotliwości, generowane są przez powierzchnię membrany głośnika

    plastik1989
    plastik1989
    Akcesoria 7

    Dali Katch G2

    Niby najbardziej wyczekiwany a zarazem oblężony w grafikach okres wakacyjny mamy za sobą, jednak zarówno studenci, jak i osoby niekoniecznie stęsknione za tłumami dopiero teraz biorą się za podróże małe i duże. Całe szczęście pogoda dopisuje i oprócz uprzykrzających życie komarów za bardzo nie ma na co narzekać. Ba, nawet tzw. paragony grozy poszły w zapomnienie i wystarczy się tylko dobrze rozejrzeć, żeby zjeść nie tylko smacznie ale i w rozsądnej cenie. Skoro zatem, jak to zwykł mawiać klasyk

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Topping D90SE

    Firmy Topping nikomu już przedstawiać nie trzeba. Wytwarzają jedne z najlepszych przetworników cyfrowo-analogowych i wzmacniaczy AMP, jeśli chodzi o stosunek ceny do jakości i są chyba najbardziej płodną firmą, jeśli chodzi o ilość posiadanych przetworników. Naliczyłam, że obecnie w swoim portfolio posiadają 10 modeli przetworników, z czego 4, zostały zmodyfikowane i wypuszczone jako nowe modele w obecnym roku. Przetworniki dzielą się na cztery serie: DX, E, D i BC. Do modyfikacji swojego flag

    M@rgot
    M@rgot
    Akcesoria

    IsoAcoustics zaZen II

    Nieustająco biegająca dzieciarnia, pobliska lokalizacja dróg o dużym natężeniu ruchu, kolejna budowa, czy nawet jakże konieczna w wielorodzinnych budynkach winda, to z jednej strony codzienność a z drugiej zmora audiofilów. Przecież nikomu posiadającemu choćby blade pojęcie o audio tłumaczyć nie trzeba, iż zarówno wszelakiej maści odtwarzacze nośników fizycznych, w tym szczególnie gramofony, urządzenia lampowe i generalnie elektronika za drganiami niespecjalnie przepadają. Z kolei nieskażeni nas

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Akcesoria
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.