Jump to content

NuPrime - IDA16

M@rgot
M@rgot
Sign in to follow this  

Ida-16 to pierwszy wzmacniacz powstałej w 2014 roku Firmy Nuprime. Sześć lat stażu na rynku audio, a wzmacniacz prezentuje się świetnie, zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym.
Aluminiowa obudowa ma zaledwie 6,5 cm wysokości, 43 cm szerokości i 38 cm głębokości.
Przedni panel ma charakterystyczne dla NuPrime ścięcie, które nadaje mu surowej elegancji. Na górnej krawędzi znajduje się sześć przycisków, zaczynając od lewej selektor wejść, power, regulacja głośności i wyciszenie.
Pod rzędem przycisków dioda po prawej stronie wskazuje poziom głośności, a diody po lewej wskazują, które źródło jest wybrane: U, C, C, O, O lub A, które odpowiednio oznaczają USB, Coax 1, Coax 2, optyczne 1, optyczne 2 i analogowe. Podświetlenie wskaźników w kolorze niebieskim jest dyskretne i dobrze dobrane pod względem wizualnym.

DSC_3181.thumb.JPG.d97d92ae05f909f039602d22b3bde268.JPG DSC_3183.thumb.JPG.be59129de7390ba4405d0600c8223ab3.JPG 

 DSC_3187.thumb.JPG.afc7a4e1370fe5618e1e4f3a77ec3b55.JPG DSC_3188.thumb.JPG.bc053980478c4e5fb39aa7a4a136226a.JPG

 DSC_3186.thumb.JPG.1d28908096ff4812a369bb9ccc470b90.JPG DSC_3193.thumb.JPG.d6abb3e5086ba6fb211f80b396a645d0.JPG 

DSC_3194.thumb.JPG.6d4f4241cc500b54a19f00c1d5f7cb6f.JPG

 

Panel tylny to głównie wejścia cyfrowe jest ich, aż pięć i tylko jedno analogowe.
Patrząc na ilość wejść cyfrowych, wielu z nas pokusiłoby się, nazwać IDĘ-16 wzmacniaczem cyfrowym, tak zresztą określa ten wzmacniacz producent, ale zagłębiając się w jego budowę, chociaż by w sposób regulacji siły głosu, stwierdzimy, że jest to wzmacniacz analogowy, regulacja odbywa się w 99 krokach z precyzją 0,5 dB i można ją ustawić niezależnie dla danego wejścia.
Końcówka mocy w IDA-16 jest opracowaniem własnym firmy. To potężny wzmacniacz analogowy, oddający 200 watów na kanał.
Ida posiada wbudowany przetwornik C/A, który przetwarza dźwięk z cyfrowego na analogowy. Przy USB pracuje układ XMOS, a dalej mamy przetwornik ESS9018 (ESS Sabre) o rozdzielczości dla sygnałów PCM 32 bit i częstotliwości próbkowania 384 kHz oraz dla sygnału DSD aż do DSD256, czyli o częstotliwości próbkowania 11,2 kHz.
W zestawie ze wzmacniaczem znajduje się pilot zdalnego sterowania. Jego kształt jest inny niż tradycyjne piloty, jest wydłużony i ma przekrój sześciokąta. Wbrew pozorom trzyma się go wygodnie w ręce. Jest wykonany z metalu i dosyć ciężki.

 

 DSC_3197.thumb.JPG.9d8c5e56a3bec7d7ba6441a13aa58f87.JPG DSC_3196.thumb.JPG.abfcf5315bb5473c596c1b5fd51603a6.JPG

 

Pierwsze wrażenie… 

Mały, płaski, futurystyczny kształt, bez gałek. Klasa D, wiadomo, duża moc, przy małym zużyciu prądu. Wydaje mi się, że gra poprawnie, tak grzecznie bez werwy.

Drugie wrażenie … 

Podkręcam głośność i wszystko się otwiera, jest moc i radość ze słuchania. Niskie tony są dynamiczne, szybkie potrafią uderzyć, kiedy trzeba, ale przy tym są dobrze kontrolowane. W utworze „Nie” z najnowszej płyty Igora Herbuta „Chrust” możemy się wsłuchać w instrumentalne popisy muzyków z nisko schodzącą stopą perkusji, gdzie wyraźnie słyszymy wielobarwność i zróżnicowanie niskich tonów.

 

Średnica jest ciepła i aksamitna, czaruje nas swoją plastyką i separacją instrumentów na scenie. Rockowe czy bluesowe kawałki brzmią mocno i dynamicznie np. No Sanctuary Here w wykonaniu Chrisa Jones, czy Cat People Davida Bowie.

 

Góra pasma jest naturalna, bez ociepleń czy ubarwień, może nie jest przejrzysta do bólu i nie rozkłada nagrania na poszczególne dźwięki z dokładnością lasera, ale całość jest dobrze zestrojona i daje nam dużą przyjemność ze słuchania muzyki.
DAC, który znajduje się na pokładzie IDA-16 to ES9018 Sabre Reference, znany z niskich zniekształceń, na wejściu S/PDIF przyjmuje PCM 24 bit/192 kHz, natomiast na USB 24 bit/384 kHz PCM.
Brzmienie plików dekodowanych na komputerze z wgranym odtwarzaczem Foobar 2000 i przesyłanych protokołem USB do wzmacniacza jest bardzo satysfakcjonujące.
Jeśli mamy w swojej bibliotece pliki DSD to warto je słuchać na Nuprime, brzmia jeszcze głębiej niż flac. Dużo oczywiście zależy od źródła, które wepniemy do wzmacniacza. W kolejnej próbie do wejścia coaxialnego było wpięte raspberry z allo digione signature z wgranym snakeoil + roon i tu moim zdaniem poprawiła się rozdzielczość, wybrzmienia, scena się lepiej ułożyła.
Mimo iż konstruktorzy Idy-16 położyli duży nacisk na sekcję cyfrową wzmacniacza, wejście analogowe RCA nie zostało potraktowane po macoszemu. Po wpięciu odtwarzacza CD wydaje mi się, że dźwięk nabrał więcej lekkości i bardziej została podkreślona góra pasma, która w sekcji cyfrowej była delikatnie wycofana. Jednakże są to już niuanse i na pewno można stwierdzić, że nie ma tu zwycięzcy.

Podsumowanie…

NuPrime Ida-16 to bardzo udany wzmacniacz, oferuje on dźwięk zwinny, szybki i konturowy, ale jednocześnie z basem schodzącym nisko i pod pełną kontrolą. Nie bójmy się podkręcić głośności, dajmy mu trochę prądu, a na pewno Was zaskoczy dźwiękiem.

 

[email protected]

Dane techniczne
Znamionowa moc wyjściowa: 2 x 200 W (4/8 Ω)
Moc wyjściowa w szczycie: 400 W
Pasmo przenoszenia: 10 Hz – 80  000 Hz
Całkowite zniekształcenia harmoniczne + szumy (THD+N): 0,004 %
Obsługiwane typy sygnału cyfrowego:
wejście USB:
- PCM 44,1 | 48 | 88,2 | 96 | 176,4 | 192 | 352,8 | 384 kHz/16 - 24 bity
- DSD 2,8 | 5,6 | 11,2 MHz/1 bit 

- wejścia S/PDIF: PCM 44,1 | 48 | 88,2 | 96 | 176,4 | 192 kHz/16 - 24 bity
Wymiary (S x W x G): 57 x 430 x 375 mm
Masa: 7 kg

 

Dystrybucja: RAFKO

 

 

 

  • Like 2
Sign in to follow this  


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Linn Majik DSM

    Tym razem, w ramach wstępniaka pozwolę sobie na małą retrospekcję. Dawno, dawno temu, czyli lekko licząc będzie jakieś 10 lat, kiedy byłem szczęśliwym posiadaczem nader zgrabnych, acz wrednych, podłogówek Neat Motive 1  (w wersji z odwróconą aluminiową kopułką) coś mnie podkusiło aby spróbować szkockich specjałów i w mojej skromnej samotni pojawili się ówcześni przedstawiciele Linna z budżetowym „kombajnem” Sneaky, oraz nieco bardziej ambitnym Majikiem. Roztaczając już od progu wizję audiofilski

    Fr@ntz
    [email protected]
    Wzmacniacze

    Audeze LCD-1

    Miłośnikom słuchawek amerykańskiej marki Audeze nie trzeba przedstawiać, gdyż praktycznie od pojawienia się jej na rynku jasnym było, że mamy do czynienia z produktami z tzw. górnej półki, czyli jest bardzo dobrze pod względem brzmieniowym i niestety boleśnie pod finansowym. Wiadomo jakość kosztuje. Wystarczy tylko przypomnieć, że nawet swoiste novum, czyli dokanałowe iSine 20, przynajmniej na początku swojej kariery, okupowały rejony sporo przekraczające 2 500 PLN, co dla większości platoniczny

    Fr@ntz
    [email protected]
    Słuchawki

    Leben CS 1000

    Leben CS 1000 to lampowa, stereofoniczna końcówka mocy. W stopniu wejściowym i odwracaczu fazy znajdują się po dwie lampy ECC88 oraz kolejna para 6CG7. Lampy mocy to tetrody pośrednio żarzone KT120. Wzmacniacz jest zbudowany w układzie Push Pull, jest to mniej purystyczny układ niż lampa Single Ended, ale główną zaletą takiego rozwiązania jest znacznie lepsza efektywność układu, a co za tym idzie – uzyskiwana moc końcowa. Mocy, mało nie jest, to aż 100W na kanał z lampy, pracującej w klasie

    plastik1989
    plastik1989
    Wzmacniacze

    Hegel H120

    Mogło by się wydawać, że dawniej było łatwiej i prościej. Weźmy na ten przykład takiego norweskiego Hegla. Zaczynali od integry H100, której nie chwaląc się byłem jednym z pierwszych polskich właścicieli i to na kilka lat przed oficjalną polską dystrybucją, potem dołożyli H200 plus jeszcze ze dwie „dzielonki” i finito. Wszyscy, przynajmniej w teorii, byli zadowoleni. Jak się jednak okazało najwidoczniej nie wszyscy, bo portfolio zlokalizowanej w Oslo marki zaczęło puchnąc w tempie iście wykładni

    Fr@ntz
    [email protected]
    Wzmacniacze

    Gato Audio DIA-250S NPM

    Jak zapytamy, z czym kojarzy nam się Dania, większość na pewno jednym tchem wymieni Kopenhagę, Andersena, klocki lego, Hamleta, wikingów, wiatraki i piwo. Ale jak to samo pytanie zadamy audiofilowi to z pewnością, usłyszymy: Lyngdorf, Aavik, Gato Audio, Buchardt, Jamo, Dali, Audiovector, Dynaudio, Gryphon. Jedne marki są bardziej, inne mniej popularne, czy to za sprawą dostępności, czy polityki marketingowej, ale wiele z nich możemy spotkać na corocznych targach Audio Video Show w Warszawie. Pod

    M@rgot
    [email protected]
    Wzmacniacze 8
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.