Skocz do zawartości
Akcesoria

Wkładka gramofonowa Dynavector DV-20X2

Trochę to trwało, zanim zabrałem się do pisania tej recenzji. Oczywiście można to zwalić na moje lenistwo i chroniczny brak czasu, ale tym razem było to coś innego. Otóż prawie za każdym razem, kiedy chciałem posłuchać krytycznie, "po recenzencku", jakiejś płyty kończyło się to słuchaniem wielu płyt dla przyjemności. To nadzwyczaj miłe i relaksujące, przynajmniej dla mnie, ale nie posuwa pracy nad tekstem ani o jotę do przodu. A w końcu rednacz zaczął poganiać, a jak on pogania to...

 

Przejdźmy więc do meritum, czyli do tego urządzenia, które tak nie chciało dać się zrecenzować. Właściwie trudno to nawet nazwać "urządzeniem", bo to jeden z elementów toru analogowego, a mianowicie wkładka Dynavector DV-20X2 w wersji niskonapięciowej (dostępna jest także wersja High Output, 2,8 mV, którą można stosować z przedwzmacniaczami do wkładek MM). O wyglądzie samej wkładki trudno powiedzieć coś odkrywczego. Ma obudowę z aluminium, anodowaną na czarno. Na czole umieszczono pozłacaną płytkę z oznaczeniem "DV" oraz oznaczeniem poziomu wyjścia, w przypadku testowanej wkładki "low". Na bocznej ściance naniesiono pełne oznaczenie modelu. Otwory do mocowania w główce ramienia są gwintowane, co znakomicie ułatwia montaż. Impedancja wewnętrzna wkładki to 5 om, a napięcie wyjściowe 0,3 mV - te parametry mogą spowodować konieczność ostrożnego doboru przedwzmacniacza, ale o tym za chwilę.

 

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

 

Moim zdaniem, recenzja jakiegokolwiek pojedynczego elementu toru analogowego (mam na myśli deck, ramię, wkładkę, przedwzmacniacz) jest bardzo trudna, ponieważ analog to cały system, wszystkie elementy razem, więc ocena części tego systemu zawsze będzie obarczona pewną sygnaturą brzmieniową reszty jego elementów. Oczywiście można to ryzyko zminimalizować, testując dany element w kilku systemach, ale nie jest to zbyt łatwe do wykonania, choćby ze względu na konieczność ustawienia (kalibracji) gramofonu po każdej zmianie. Poza tym nie każdy recenzent dysponuje kilkoma gramofonami…

 

Prawdopodobnie każdy miłośnik czarnej płyty kojarzy nazwę Dynavector. Ten japoński producent znany jest właśnie ze względu na wkładki gramofonowe. Oferowana jest cała seria wkładek, każdy można znaleźć coś dla siebie, na różnych poziomach cenowych. Testowana DV-20X2 to model typu Moving Coil (MC), drugi od dołu w katalogu producenta. Wspomniałem już, że parametry elektryczne tej wkładki mogą być kłopotliwe – w moim przypadku już wcześniej dokonałem modyfikacji przedwzmacniacza Phonoclone, aby obniżyć wzmocnienie pomiędzy stopniami, ponieważ wcześniejsze próby podłączenia wkładki o takich samych parametrach powodowały przesterowanie urządzenia.

 

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpgccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

 

Po zamontowaniu wkładki, ustawieniu nacisku na 2,1 grama oraz właściwej geometrii (wg szablonu Baerwalda) wrzuciłem na talerz nowe tłoczenie (tzw. urodzinowe) Wish You Were Here Floydów i… mina mi się wydłużyła. W porównaniu z moją wkładką, Benz Micro MC20E2L, DV nie zabrzmiała lepiej. Brakowało skrajów pasma oraz dynamiki. Przypomniałem sobie wtedy słowa dystrybutora, że ta wkładka potrzebuje 50 godzin, aby zacząć grać. Wobec tego postanowiłem dać jej te godziny. Wzmacniacz przełączyłem na inne wejście, a na talerzu gramofonu wylądowało przez kilka kolejnych dni sporo winyli. Po około tygodniu spróbowałem ponownie z tą samą płytą i… tym razem zgubiłem żuchwę :-) Wszystko uległo diametralnej poprawie. Pojawiła się krystalicznie czysta góra pasma, niski bas i powalająca dynamika – po prostu nie mogłem uwierzyć jak duża była ta zmiana. Siedziałem, uśmiechałem się do siebie i wkładałem na talerz Michella kolejne płyty. I z każdą płytą było coraz ciekawiej.

 

Zacząłem od rocka – nowe tłoczenia The Wall, Dark Side of the Moon Floydów, wszystkie wczesne płyty Petera Gabriela (Scratch, Melt, Car, Security) czy Hotel California The Eagles – wszystko miało odpowiednią dynamikę, drajw i potęgę. Pasmo przenoszenia było bardzo wyrównane i jednocześnie rozciągnięte. Żadna jego część nie była uprzywilejowana, nie zastosowano też żadnych tricków podnoszących „atrakcyjność” brzmienia – nie było ani napompowanego sztucznie basu ani podkreślenia przełomu średnicy i wysokich tonów. Bas schodził naprawdę nisko, miałem wrażenie, że niżej niż na porównywalnych CD i plikach (z tymi samymi nagraniami) odsłuchiwanych z mojego toru cyfrowego.

 

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpgccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

 

Następne w kolejności były nagrania (i tłoczenia) z lat ’80 zeszłego wieku – Kate Bush, OMD, Black. Tutaj Dynavector pokazał, że sposób nagrywania w tamtych latach był dość… specyficzny. Nagraniom brakowało wypełnienia, słychać też było niekiedy „plastikowe” instrumentarium, ale te wady nie były eksponowane. DV-20X2 pokazywała te płyty jakimi są, ale jednocześnie pozwalała cieszyć się muzyką. To naprawdę niełatwe zadanie – często zdarzało mi się zetknąć z urządzeniami, czy całymi systemami, analogowymi i cyfrowymi, które nie potrafiły tego zaprezentować w taki, moim zdaniem najlepszy dla odbiorcy, sposób. Niejako przy okazji zaobserwowałem, że także trzaski i „smażenie” (niektóre płyty z tamtych lat, jakie posiadam, są dość dalekie od stanu „mint”, niestety) nie przeszkadzają (albo inaczej – przeszkadzają o wiele mniej niż z Benz Micro), ponieważ są jakby obok muzyki, a nie w niej.

 

Kolejne płyty to jazz – Cannonball Adderley, Dave Brubeck, e.s.t. Świetna scena muzyczna, wszystko na niej poukładane jak trzeba, wyraźne kontury instrumentów, tony „powietrza” między muzykami – tego się chyba spodziewałem po poprzedzających doznaniach. Ale oprócz tego prawdziwość głosów, prawdziwość brzmień instrumentów były na naprawdę wysokim poziomie. Można to zrobić jeszcze lepiej – jeden z najlepszych analogowych systemów, jakie znam, jest zbudowany wokół gramofonu Dr Feickerta, z ramieniem SME V i Dynavectorem XX-2, potrafi to jeszcze lepiej, jest jeszcze bardziej wyrafinowany, ale też i liga cenowa „nieco” inna. Ale na poziomie cenowym reprezentowanym przez DV-20X2 ta prawdziwość jest naprawdę wybitna. Myślę, że jest to pochodna wyjątkowo płaskiego pasma przenoszenia, które wspomniałem już wcześniej, ale pewnie nie tylko tego. Wkładki innych firm, z podobnego pułapu cenowego, może czasem brzmią „słodziej”, przyjemniej, ale nie są tak wierne w reprodukcji dźwięku, dodają troszkę od siebie.

 

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpgccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

 

Spróbowałem też posłuchać trochę klasyki – nie mam jej w zbiorach zbyt wiele – np. Koncerty na obój i orkiestrę smyczkową Albinioniego, Vivaldiego i Marcello czy Dźwięki Baroku wydane przez Telefunkena potwierdziły dodatkowo to co mówiłem o prawdziwości brzmień instrumentów. Pokazały też, że wkładka Dynavectora świetnie radzi sobie z separacją poszczególnych instrumentów na scenie i ich umiejscowieniem.

 

Na koniec wspomnę o swoim ulubionym gatunku muzycznym – elektronice. Słuchałem Jarre’a, Kitaro, Vollenweidera, Vangelisa czy Dead Can Dance. Ze starych tłoczeń i nowych, współczesnych reedycji. I bez bicia przyznaję, że było równie dobrze jak z pozostałymi gatunkami muzyki. Co prawda trudno przy elektronice mówić o prawdziwości brzmienia instrumentów, ale reprodukcja elektronicznych brzmień była fantastyczna. Zamykając oczy widziałem w duchu te kilometry kabelków w analogowych syntezatorach używanych przez mistrzów gatunku, setki przełączników i dziesiątki klawiatur. Wyobrażałem sobie te niesamowite pejzaże tworzone przez muzykę. Naprawdę ciężko było mi się oderwać od słuchania coraz to kolejnych krążków. A jeden z ostatnich nabytków, Anastasis Dead Can Dance, po prostu zapiera dech w piersiach. Naprawdę nie chce się rozbierać tej muzyki na części składowe, ona wchodzi od razu gdzieś do środka i zajmuje sobą całą uwagę. Choć może wypadałoby wspomnieć o basie, chyba nie pisałem o tym wcześniej, bo jest jednocześnie potężny, schodzący bardzo nisko, wypełniony a przy tym zwarty i dobrze kontrolowany.

 

Czy DV-20X2 jest wkładką bez wad? Prawdziwym diamentem za niewielkie pieniądze? Jak dla mnie bezwzględnie tak. W moim systemie sprawdza się doskonale i zastąpiła Benza na stałe. A czy może być jeszcze lepiej? Oczywiście może. Choćby model XX-2 jest lepszy, chyba w każdym aspekcie (mówię chyba, bo nie słyszałem go w moim systemie). Ale zawsze trzeba oceniać każdy element toru odsłuchowego w jakimś kontekście. Choćby cenowym. Czy też własnych preferencji. Zachęcam wszystkich do odsłuchów. Myślę że wiele osób, które mają gramofony, znajdą w niej swojego audiofilskiego, wkładkowego króliczka. Tak więc kończę i wracam do słuchania.

 

Tekst i zdjęcia: Krzysztof Kalinkowski

 

Dystrybucja: RCM

Cena: 2950 zł

 

Dane techniczne (wg producenta):

Napięcie wyjściowe – 0,3 mV (1 kHz, 5 cm/s)

Separacja kanałów – 25 dB (1 kHz)

Pasmo przenoszenia – 20 – 20000 Hz (+/- 2 dB)

Podatność – 12x10-6 cm/dyn

Rekomendowany nacisk – 1,8 – 2,2 g

Impedancja wewnętrzna – 5 Ω

Impedancja obciążenia - >30 Ω

Wspornik – aluminium

Igła – Micro Ridge

Waga wkładki – 9,2 g

 

System wykorzystany w czasie testu:

Gramofon (deck) – Michell Gyro SE

Ramię – Jelco 750D

Wkładka – Benz Micro MC-20E2L

Przedwzmacniacz gramofonowy – Phonoclone Ahaja, Goldenote Phono 2 + PSU

CD/DVD/SACD – Linn Unidisk 1.1

DAC – Hegel HD20

Konwerter USB-SPDIF – Stello U3

Komputer (odtwarzacz plików) – Asus EEEBox PC, Foobar2000

Przedwzmacniacz – Manley Shrimp

Końcówka mocy – Linn Akurate A2200

Kolumny – B&W 804S

Interkonekty – Linn Silver, Linn Black, Mogami Pure Resolution, Canare (gramofonowy)

Kable głośnikowe – Harmonix CS-120

Kable zasilające – Gigawatt LC-1 mk-2, Gigawatt LC-2, Gigawatt LC-2 mk-2, Audionova Starpower mk-2

Listwy – Gigawatt PF-1, Gigawatt PF-2

Interkonekt cyfrowy – Monster Cable 250DCX

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

ccs-10979-0-40013300-1349290873_thumb.jpg

ccs-10979-0-13151000-1349290705_thumb.jpg

ccs-10979-0-40392500-1349290725_thumb.jpg

ccs-10979-0-39025100-1349290748_thumb.jpg

ccs-10979-0-67211500-1349290814_thumb.jpg

ccs-10979-0-22042600-1349290912_thumb.jpg

ccs-10979-0-43327400-1349290930_thumb.jpg

Data dodania

Top Hi-Fi & Video Design Grochowska

Aż chciałoby się napisać „Wreszcie!”. Po nie wiadomo ilu latach wreszcie ktoś „na górze” zauważył, że Warszawa, oprócz lewej połówki posiada również połówkę prawą, potocznie zwaną „praską”, której też się coś od życia należy. Np. salon audio i to taki porządny – z prawdziwego zdarzenia i najlepiej z tradycjami. I wyobraźcie sobie, że właśnie, znaczy się dokładnie 22 marca 2024 r,. na ul. Grochowską 87 (lok. U3) przeniosła się działająca od ponad 30-lat przy ul. Nowogrodzkiej 44 placówka Top Hi-F

Fr@ntz
Fr@ntz
Nowości | Testy | Inne

Kobieta wulkan! 30 lat Agnieszki Chylińskiej - Kiedyś do Ciebie wrócę

Ogień !!! Wow, co za energia. Krótka, ale wymowna recenzja aktualnej trasy koncertowej Agnieszki Chylińskiej. Agnieszka Chylińska ciągle w trasie z koncertem „30 lat Agnieszki Chylińskiej – Kiedyś do Ciebie wrócę” z okazji 30 lat swojej aktywności na scenie. O wyjątkowości Agnieszki Chylińskiej może świadczyć jej niegasnąca od wielu lat popularność. Nietuzinkowa osobowość sceniczna z ostrym wygarem. Jej ekspresja jest niczym wybuch czynnego wulkanu, a muzyka wylewa się z niej niczym lawa i pły

AudioNews
AudioNews
Muzyka

Przejmujący przekaz utworu „Zombie” The Cranberries. Ciągle aktualny?

W tym roku mija już 30 lat od wydania drugiego albumu irlandzkiego zespołu rokowego The Cranberries – No Need to Argue. Doskonały album, który sprzedał się w nakładzie 17 milinów egzemplarzy na całym świecie. W latach 90-tych wysoko uplasował się na brytyjskiej liście sprzedaży UK Albums Chart. W Polsce No Need to Argue uzyskał status platynowej płyty, a najpopularniejszy na krążku singel „Zombie” osiągnął ponad 1,5 miliarda wyświetleń na YouTube. Jak się okazuje, poruszający do głębi "Zo

AudioNews
AudioNews
Muzyka

Koncert Chopinowski

O wydarzeniu Zapraszamy na niepowtarzalne koncerty muzyki Fryderyka Chopina w pięknej, neoklasycystycznej Sali Koncertowej Fryderyk w Warszawie.  Koncerty Chopinowskie bilety już w sprzedaży! Koncerty Chopinowskie Warszawa Koncerty Chopinowskie w Sali Koncertowej Fryderyk odbywają się codziennie. To wspaniała okazja, by podzielić się z gośćmi magią muzyki Fryderyka Chopina w wykonaniu wybitnych pianistów.  Koncert jest dwuczęściowym recitalem trwającym ok. 60 minut, opar

AudioNews
AudioNews
Newsy

Michał Wiśniewski Akustycznie

O wydarzeniu Po bardzo dobrym przyjęciu przez publiczność pierwszej odsłony trasy akustycznej Michała Wiśniewskiego "A niech gadają", artysta postanowił ponownie zaprezentować się w odsłonie akustycznej! Michał Wiśniewski bilety na koncerty już w sprzedaży.  Wywiad z Michałem: Michał Wiśniewski bez maski. 🎭 Szczera rozmowa tylko o muzyce 🎤 | #eBilet (youtube.com)     Bilety i terminy: Michał Wiśniewski Akustycznie | Koncerty Pop | bilety na eBilet.pl DS

AudioNews
AudioNews
Newsy


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.