Skocz do zawartości
Kolumny

Definitive Technology Studio Monitor 65

Definitive Technology, to czołowy producent kolumn głośnikowych w USA. Firma zyskała przychylność kupujących, dzięki korzystnemu stosunkowi wysokiej jakości produktu do umiarkowanej ceny. Badania inżynierów zaowocowały wieloma patentami a zastosowane technologie zyskały uznanie u konsumentów, oraz zostały obsypane nagrodami przez amerykańską prasę audiofilską.

 

BUDOWA

 

Głośnik wysokotonowy 1" (2.54 cm) to II generacja kopułki wykonanej z czystego hartowanego aluminium pokrytego warstwą ceramiczną. Przetworniki średnio/niskotonowe 2x5.25cali (2x133mm) DCD wykonane są z polimeru ceramiki i włókna szklanego, zawieszone na podwójnym resorze, oraz posiadają solidny aluminiowy odlewany kosz. Głośniki zostały zbudowane w oparciu o opatentowaną technologię Balanced Dual Surround System (BDSS) II generacji oraz o technologię Linear Response Waveguide, dla jak najlepszego odtwarzania mikrodetali i lepszego rozpraszania fal dźwiękowych w celu uzyskania w pełnowymiarowej sceny muzycznej. Membrana pasywna w kształcie owalu o wysokości 12" oraz szerokości 6", została wykonana z MDF-u. Zwrotnica, to konstrukcja Zobela z przewymiarowanymi cewkami i mylarowymi kondensatorami. Impedancja posiada przyjazne 8 Ohm i skuteczność 92dB. Pasmo przenoszenia jest bardzo szerokie i zawiera się w przedziale 30 - 30.000Hz. Obudowa została wykonana z MDF-u oklejonego czarnym winylem i została wzmocniona wewnętrznie. Terminale głośnikowe są wykonane z plastikowej wytłoczki i pozwalają na podłączenie podwójnego okablowania (bi-wire).

 

ccs-24402-0-74046400-1412989614_thumb.jpg

 

BRZMIENIE

 

Nieco ponad rok temu, miałem okazję testować niższy model DefTech, monitor 55. W zasadzie, mógłbym Państwa odesłać do recenzji tychże kolumn, niemalże bliźniaczo podobnych dźwiękowo do obecnie testowanych SM 65. Jednak jak zwykle w audio, diabeł tkwi w szczegółach. Tańsze SM 55 mają tylko jeden przetwornik nisko/średnio tonowy, SM 65 to dwa głośniki w układzie D-Appolito, z nieco mniejszą średnicą przetworników, jednak sumarycznie o większej powierzchni łącznej. Słychać, że daje to jeszcze większy wykop i wypełnienie. Porównując SM 65 do innych kolumn, daje się odczuć niemal nieskrępowaną dynamikę (szczególnie jak na monitory). Kolumny lubią grać głośno. Wtedy szczególnie mogą się popisywać dużą skalą dźwięku i rozmachem. Pomimo sporego natężenia decybeli, dźwięk pozostaje czytelny i podany w odpowiednich proporcjach.

 

ccs-24402-0-86022600-1412989045_thumb.jpg

 

WYSOKIE TONY

Na samym wstępie napiszę, że wysokie tony są bardzo dobre. Nie jest to jeszcze stopień wyrafinowania najlepszych kopułek jakie słyszałem, ale zdecydowanie wyróżnia się w tym przedziale cenowym. W skali bezwzględnej można nieco się przyczepić braku pewnej lekkości, eteryczności wybrzmień. Trudno jednak wymagać więcej, to naprawdę wysoki poziom, znacznie przewyższający średnią w swojej klasie. Szczególnie czytelności i szybkości w podawaniu dźwięku, nie można nic zarzucić. W tym zakresie (zresztą podobnie jak w pozostałych), wszystko pozostaje blisko neutralnego wzorca. Dźwięki dzwoneczków są kryształowo czyste i wyraziście zaznaczone. Nic nie jest maskowane, ale też nie zostaje uwypuklone. To powoduje, że gorsze nagrania nie zachwycą nas, nie zostaną bowiem zatuszowane ich wady, które głównie są związane z ostrością i rozjaśnieniem. W przypadku dobrych nagrań, wszystko otrzymamy w odpowiednich proporcjach. Przyznam szczerze, że lubię tak postawienie sprawy. Tuszowanie wprawdzie sprzyja możliwości dłuższego słuchania, jednak nie pozwala się cieszyć z jakości dobrze nagranych utworów. W mojej opinii, jeśli coś zostało zepsute w nagraniu, to kolumna powinna to oddać. Inaczej dźwięk zostaje ujednolicony i monotonny. W przypadku SM 65, na całe szczęście nie ma o tym mowy.

 

ŚREDNIE TONY

Często odnoszę się do testowanych wcześniej SM 55, podświadomie szukając różnic. W zakresie środka, miałem wcześniej największe, a właściwie jedyne zarzuty. Zastosowanie dwóch mniejszych głośników zamiast jednego większego, powoduje zwiększenie reakcji głośników na impuls. Zyskuje na tym średnica pasma, która wydaje się być czytelniejsza i bardziej namacalna. Głosy ludzkie są wyraźne i odpowiednio wypełnione, a szarpnięcia strun gitar, mają odpowiednią wibrację i blask. Wielbiciele gęstej, kremowej średnicy pasma, będą musieli poszukać gdzie indziej, natomiast poszukiwacze realizmu i neutralności, powinni poważnie rozważyć odsłuch kolumn w swoich systemach.

 

ccs-24402-0-66322400-1412989006_thumb.jpg

 

NISKIE TONY

Niskie tony są przede wszystkim mocno zaznaczone. Szybkość i zróżnicowanie znajdują się na dobrym poziomie. Zejście w dół pasma jest zaskakująco niskie. Podawane w specyfikacji technicznej producenta przenoszenie częstotliwości od 30Hz, nie jest czczą przechwałką. Całość stanowi solidny fundament i daje wrażenie odpowiedniej potęgi brzmienia. Symfonika wypada bardzo ładnie, mieszanka wypełnienia i dobrej selektywności niskich pomruków, oddaje w dużym zakresie skalę dźwięku dużej orkiestry. Równie dobrze wypadają kapele rockowe. Odpowiednia mięsistość i trzymanie w ryzach basu, wypada efektownie i ciekawie. Akustyczne nagrania kontrabasu pokazują, że kolumny odpowiednio różnicują naciąg strun, ich wybrzmienie i charakterystyczny rezonans pudła basowego.

 

SCENA

Zwykle scena kreowana przez kolumny podstawkowe, jest bardzo dobra. Wynika to w mojej ocenie, z niewielkimi wymiarami skrzyń obudowy, a także z niewielką odległością przetworników od siebie. W przypadku monitorów Definitive, jest podobnie, a właściwie jeszcze lepiej niż zwykle. Przestrzeń okazuje się duża, szczególnie rozciągnięcie w szerz jest efektowne. Również wiele dobrego można powiedzieć o tym, co dzieje się w osi pionowej. Tutaj dobiegają nas odgłosy umiejscowione na różnej wysokości. Wyraźnie możemy rozpoznać poruszanie się wokalisty po scenie, nawet niewielkie ruchy ciała jak kołysanie, czy unoszenie się i siadanie na krześle. Instrumenty mają dość precyzyjnie określone miejsce w przestrzeni i nie zachodzą na siebie. W dobrych nagraniach akustycznych, możemy odczuć powietrze otaczające instrumenty, oraz usłyszeć akustykę pomieszczenia w którym dokonano nagrania.

 

PODSUMOWANIE

We wspominanej kilkukrotnie recenzji modelu SM 55, pisałem „to kolumny ze świetnymi skrajami pasma i przyzwoitym środkiem”. Teraz mogę powiedzieć, że środek pasma ma zdecydowany postęp w stosunku do mniejszego brata. Wysokie tony pozostały na zbliżonym bardzo dobrym poziomie, bas uległ poprawie, a średnica zyskała nową jakość. Ze szczerym sercem mogę polecić te kolumny wszystkim wielbicielom dobrego dźwięku. W swojej cenie nie zawiedziecie się na SM 66. Jeśli okaże się, że w Waszych systemach jest inaczej niż piszę, to będzie musiała to być wina pomieszczenia, bądź podłączonej do kolumn elektroniki. Polecam więc, staranne dobranie pozostałych elementów do kolumn Definitive, a odwdzięczą się Wam pięknym dźwiękiem.

 

Zalety:

 

- świetny bas,

- świetne wysokie tony,

- brak metalicznej ostrości,

- powietrze dookoła instrumentów,

- doskonała iluzja sceny muzycznej,

 

Wady:

BRAK

 

Tekst:

Robert Trzeszczyński

PS. Szczególne podziękowania należą się dystrybutorowi. Przeciągnąłem nieprzyzwoicie z oddaniem sprzętu i napisaniem powyższej recenzji. Dziękuję więc serdecznie za wyrozumiałość.

 

Dystrybutor: RAFKO

ul. Handlowa 7

15-399 Białystok

tel. 85 747 97 56

tel. 85 747 97 51

tel. kom. 607 266 486

Strona dystrybutora: http://rafko.com/pl/

 

Dane techniczne:

Impedancja 8 Ohm

Skuteczność 92dB

Pasmo przenoszenia 30 - 30.000Hz

Wysokość 41.91cm

Szerokość 20cm

Głębokość 38.4cm

Waga 10kg

Kolor Czarny matowy

 

 

System wykorzystany w teście:

Kolumny: Dynaudio C3, Zoller Solution, (DiY) Spae One

Końcówka mocy: ML 23.5, Audionet AMP 1,

Preamp: Audionet PRE1V2 + zewnętrzny zasilacz EPS, Thule PR 100,

Transport: SB Touch, studyjny CD Sony,

DAC: Audio surgery Protagonist, Mythek 96,

CD: Audionet ART V2,

Kable głośnikowe: Audioquest Midnight,

Kable sygnałowe: Cosmic Audio,

Kable cyfrowe: Audiomica Laboratory Calcit GLD,

Kable sieciowe: Tara Labs Prism Special AC, Transparent PowerLink XL 15, Tara labs RSC Master,

Listwy sieciowe: Sun Leiste,

Pokoje odsłuchowe: 2x19m2, zaadaptowane akustycznie

Data dodania

Top Hi-Fi & Video Design Grochowska

Aż chciałoby się napisać „Wreszcie!”. Po nie wiadomo ilu latach wreszcie ktoś „na górze” zauważył, że Warszawa, oprócz lewej połówki posiada również połówkę prawą, potocznie zwaną „praską”, której też się coś od życia należy. Np. salon audio i to taki porządny – z prawdziwego zdarzenia i najlepiej z tradycjami. I wyobraźcie sobie, że właśnie, znaczy się dokładnie 22 marca 2024 r,. na ul. Grochowską 87 (lok. U3) przeniosła się działająca od ponad 30-lat przy ul. Nowogrodzkiej 44 placówka Top Hi-F

Fr@ntz
Fr@ntz
Nowości | Testy | Inne

Kobieta wulkan! 30 lat Agnieszki Chylińskiej - Kiedyś do Ciebie wrócę

Ogień !!! Wow, co za energia. Krótka, ale wymowna recenzja aktualnej trasy koncertowej Agnieszki Chylińskiej. Agnieszka Chylińska ciągle w trasie z koncertem „30 lat Agnieszki Chylińskiej – Kiedyś do Ciebie wrócę” z okazji 30 lat swojej aktywności na scenie. O wyjątkowości Agnieszki Chylińskiej może świadczyć jej niegasnąca od wielu lat popularność. Nietuzinkowa osobowość sceniczna z ostrym wygarem. Jej ekspresja jest niczym wybuch czynnego wulkanu, a muzyka wylewa się z niej niczym lawa i pły

AudioNews
AudioNews
Muzyka

Przejmujący przekaz utworu „Zombie” The Cranberries. Ciągle aktualny?

W tym roku mija już 30 lat od wydania drugiego albumu irlandzkiego zespołu rokowego The Cranberries – No Need to Argue. Doskonały album, który sprzedał się w nakładzie 17 milinów egzemplarzy na całym świecie. W latach 90-tych wysoko uplasował się na brytyjskiej liście sprzedaży UK Albums Chart. W Polsce No Need to Argue uzyskał status platynowej płyty, a najpopularniejszy na krążku singel „Zombie” osiągnął ponad 1,5 miliarda wyświetleń na YouTube. Jak się okazuje, poruszający do głębi "Zo

AudioNews
AudioNews
Muzyka

Koncert Chopinowski

O wydarzeniu Zapraszamy na niepowtarzalne koncerty muzyki Fryderyka Chopina w pięknej, neoklasycystycznej Sali Koncertowej Fryderyk w Warszawie.  Koncerty Chopinowskie bilety już w sprzedaży! Koncerty Chopinowskie Warszawa Koncerty Chopinowskie w Sali Koncertowej Fryderyk odbywają się codziennie. To wspaniała okazja, by podzielić się z gośćmi magią muzyki Fryderyka Chopina w wykonaniu wybitnych pianistów.  Koncert jest dwuczęściowym recitalem trwającym ok. 60 minut, opar

AudioNews
AudioNews
Newsy

Michał Wiśniewski Akustycznie

O wydarzeniu Po bardzo dobrym przyjęciu przez publiczność pierwszej odsłony trasy akustycznej Michała Wiśniewskiego "A niech gadają", artysta postanowił ponownie zaprezentować się w odsłonie akustycznej! Michał Wiśniewski bilety na koncerty już w sprzedaży.  Wywiad z Michałem: Michał Wiśniewski bez maski. 🎭 Szczera rozmowa tylko o muzyce 🎤 | #eBilet (youtube.com)     Bilety i terminy: Michał Wiśniewski Akustycznie | Koncerty Pop | bilety na eBilet.pl DS

AudioNews
AudioNews
Newsy


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.