Skocz do zawartości

Test kolumn GamuT L 3

audiostereo.pl

Skrzynki GamuTa to kolejne zestawy głośnikowe, pochodzące od firmy specjalizującej się w elektronice. GamuT zyskał popularność jako producent wzmacniaczy pracujących w oparciu o pojedyncze tranzystory wysokiej mocy i już pojawienie się w jego katalogu odtwarzacza CD powitano swego czasu nieufnie. Jednak źródła GamuTa łatwo zdobyły uznanie słuchaczy i dobre recenzje w prasie, później zaś to samo powtórzyło się z głośnikami. Duńczycy zaczęli od dużych kolumn podłogowych, powszechnie uznanych za wybitne, następnie wprowadzili zestawy podstawkowe (testowane L 3), zaś na konieć uzupełnili katalog o linię zestawów nieco tańszych. W efekcie w obecniej ofercie GamuTa jest więcej kolumn niż elektroniki.

 

Testowane zestawy to średniej wielkości podstawkowce zrobione według najlepszej i jedynej słusznej duńskiej recepty: łączą najlepsze duńskie przetworniki z dobrej klasy duńską stolarką. Dwa głośniki Sca-Speaka z linii Revelator (najlepszy ring-radiator oraz nisko-średniotonowiec z ponacinaną membraną) zainstalowano w masywnej, a przede wszystkim głębokiej skrzynce, wykończonej naturalną ozdobną okleiną i politurą przypominającą lakier fortepianowy. Tutaj zresztą można się skrzywić, bo położenie lakieru nie jest perfekcyjne, i pod światło miejscami widoczna jest lekka morka. Tak więc lakier fortepianowy to nie jest, ale i tak jakość wykończenia rwie oczy. Kable głośnikowe mocuje się do podwójnych zacisków z wysokiej półki WBT – bez plastiku, sam złocony metal. Próba wyjęcia głośników nie powiodła się – okazały się wklejone na fest – jednak udało się wymontować płytkę z gniazdami. Za nią, na spodzie kolumn, widać rozbudowaną zwrotnicę. Nie udało mi się dojrzeć wszystkich podzespołów, ale naliczyłem cztery cewki powietrzne poumieszczane względem siebie pod kątem, kilka dużych kondensatorów foliowych Bennic i rezystory TRX. Okablowanie to VdH The Skyline Hybrid. Zwrotnica zajmuje cały dół obudowy, skrzynka natomiast jest niezbyt mocno wytłumiona watą nylonową. Tłumienie wspomagają substancje bitumiczne. Kolumnom towarzyszy szczegółowa instrukcja obsługi, zawierająca między innymi informacje dotyczące wygrzewania, wyboru wzmacniacza, podłączenia i optymalnego ustawienia.

 

Ci czytelnicy, którzy śledzą wpisy na Audiostereo, wiedzą, że zanim wziąłem na warsztat L 3 solo, odbyły się w większym gronie odsłuchy kompletnego systemu GamuTa, złożonego oprócz testowanych kolumn ze zintegrowanego wzmacniacza Si 100 i odtwarzacza CD 3. Wzmacniacz jest najprostszy w katalogu, natomiast odtwarzacz CD do jedyne źródło GamuTa, służące do zestawiania zarówno z integrami, jak i flagową kombinacją pre-power. Jak rzadko kiedy podczas naszych forumowych spotkań, opinie słuchaczy były dość zbliżone i pozytywne, i nawet gdy wskazywano na niedoskonałości brzmienia, towarzyszyła temu konkluzja „ale dobrze gra”. Nie było słychać dużych odstępstw od neutralności, natomiast system przyciągał uwagę pełnią brzmienia, dobrym rozciągnięciem pasma i przede wszystkim wysokim wskaźnikiem przyjemności słuchania. Niewątpliwie kompletny system GamuTa to dźwięk do długotrwałego słuchania muzyki, co w moich oczach jest ważną rekomendacją, bowiem mój własny system jest dobrany według tego samego kryterium. Taki był firmowy dźwięk systemu z najtańszą amplifikacją i ciekawość bierze, co w takim razie zaoferują wyższe modele wzmacniaczy.

 

Przypuszczam, ze na pewno będzie lepiej, ale jednocześnie podobnie, gdyż przekonałem się, że ten firmowy dźwięk w znacznej mierze powtarzają zestawy głośnikowe. Najlepszy wysokotonowiec Scan-Speaka daje tu dźwięk bardzo bogaty, perlisty i zróżnicowany. Jest to ten rodzaj wysokich tonów, których chce się więcej. Jedną z cech tej konkretnej aplikacji Scan-Speaka jest brzmienie łagodne, pozbawione nie tylko szorstkości i zapiaszczenia, ale i agresji. Będzie to odpowiadało 80% słuchaczy, zaś pozostali mogą poczuć lekki niedosyt efektu cięcia uszu przy nagraniach np. trąbki Davisa. Są zestawy, które ekscesy na górze pasma pokażą bardziej naturalistycznie, a że bolą przy tym uszy, cóż, sztuka wymaga ofiar.

 

Średnie tony są bardzo spójne, wyrastają gładko z łagodnej góry i realistycznie oddają zarówno wokale kobiece (od pań śpiewających z głębi piersi jak Cassandra Wilson po operowe soprany), jak i instrumenty akustyczne. Saksofon z płyty My Song kwartetu Jarreta wypadł bardzo dobrze, przejmujący i bogaty w tony harmoniczne. Fortepian w nagraniach Billa Evansa miał realistyczną wagę i naturalną perlistość, w ogóle zresztą, jeśli chodzi o wagę, to GamuTy cechuje spory rozmach. Te zestawy zestrojono tak, że pomimo niewielkich rozmiarów dają dobre złudzenie swobody. Średnica ma pewną cechę, która wydaje mi się właściwa dla Revelatorów, swego rodzaju papierowe zabarwienie, różne np. od polipropylenu moich VA. Słyszałem to już w Phonarach Credo i w RLS Oberon II. Wada? Nie, inna szkoła.

 

Podobał mi się również bas tych kolumn, zwłaszcza w porównaniu z innymi monitorami. GamuT poszedł na kompromis – z jednej strony nie jest to suchy, krótki bas niektórych konstrukcji monitorowych albo ambitnych podłogówek, z drugiej zaś nie popada w nienaturalne napompowanie, właściwe niektórym „wyczynowym” małym zestawom. Nie jest to dźwięk purystyczny, tylko przyjemny. Odpowiada temu, co Danek Elbaum w jednym ze swoich felietonów w Magazynie Hi-Fi nazwał Hi-Fun. W tych zestawach jest dużo „fun”. Nie jest to koncepcja rzadko spotykana, natomiast rzadko stykałem się z tak dobrze wyważoną jej realizacją. L3 to bardzo wysoko stojąca na drabinie ewolucji realizacja koncepcji „dźwięku dla każdego”. Przy zachowaniu przynajmniej dobrej wierności odtworzenia poszczególnych podzakresów pasma, jako całość dają brzmienie szerokie, swobodne, nasycone, pełne powietrza, uniwersalne. To są bardzo udane zestawy do średniej wielkości pomieszczeń i szkoda by było, gdyby zwolennicy specjalizacji zrezygnowali z przesłuchania ich tylko dlatego, że nie pochodzą od głośnikowego specjalisty. Na podstawie mego doświadczenia mogę powiedzieć, że przy tych zestawach większość kompetentnie skonstruowanych, ale tańszych kolumn zabrzmi sucho i beznamiętnie. Dajcie im ciężkie standy i jak najlepszy system, a zobaczycie, jak was wciągnie.

Alek Rachwald

 

Dystrybutor: Audio System

Cena 18 000 zł

 

Typ: dwudrożne kolumny podstawkowe bas-refleks

Głośnik średnio-niskotonowy: 1 x 180 mm, papier powlekany

Głośnik wysokotonowy: 1 x 38 mm ring radiator

Terminale: bi-wire

Psmo przenoszenia: 42-60 000 Kz

Skuteczność: 88dB/1 W/ 1metr

Impedancja: 6 ohm (min. 4,6 ohm)

Rekomendowana moc wzmacniacza: 50-300 W

Wymiary: 38 (W) x 38 (G) x 20 cm (S)

Masa: 15 kg

 

 

System wykorzystany w teście: wzmacniacze zintegrowane SoundArt Jazz i GamuT Si-100, kolumny VA Beethoven i Reference 3A Veena, gramofon VPI Aries 3 (upgrade)/HWM-10.5/Shelter 901, odtwarzacze CD Advance Acoustic MCD-403/MDA-503 i GamuT CD-3, filtr sieciowy IsoTek Sigmas, kable: interkonekty XLR Argentum Silver i Albedo Versus, kabel phono VPI, głośnikowe Velum LS-V, sieciowe IsoTek i Zu.




Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

    Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Słuchawki

    Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

    W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

    audiostereo.pl
    audiostereo.pl
    Muzyka 20

    Marantz Cinema 30

    Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Systemy

    Indiana Line Diva 5

    Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

    Fr@ntz
    Fr@ntz
    Kolumny

    Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

    O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

    AudioNews
    AudioNews
    Newsy
  • Najnowsze wszędzie

    faq


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.