Skocz do zawartości
Przedwzmacniacze

Test phonostage RCM Sensor Prelude IC

Przedwzmacniacz RCM Audio dotarł do mnie poprzedzony sławą. Jest to jeden z niezbyt licznych produktów polskiego audio, regularnie sprzedawany za granicą, a więc radzący sobie na bardzo konkurencyjnym rynku, gdzie produkt polski nie budzi automatycznie skojarzeń z dobrym hi-fi. Jednocześnie cieszy się bardzo dobrą opinią grupy koneserów w Polsce. Dotąd nie miałem okazji posłuchać tego urządzenia, mimo że gramofon analogowy jest głównym źródłem sygnału w moim systemie. Tym bardziej ucieszyłem się, gdy do redakcji przyszła przesyłka z RCM.

 

Firma RCM znana jest przede wszystkim jako dystrybutor wyższej klasy sprzętu audio, zwłaszcza analogowego, jednak w pewnym momencie postanowiono tam rozpocząć projektowanie i produkcję własnej elektroniki. Pierwszym urządzeniem stał się lampowy zintegrowany wzmacniacz Bonasus, pięknie wykończony, ważący 40 kilo kloc dual mono na lampach 6CA7. Na kolejny produkt trzeba było czekać dość długo, a gdy się pojawił, wywołał pewne zaskoczenie – RCM stworzył przedwzmacniacz gramofonowy, ale nie na lampach, tylko na układach scalonych. Niezwykłe odejście od schematu, w który już zaczynano wpasowywać tego producenta. Ale nie wszystko stracone, wprawdzie nie ma lamp, ale jednak sprzęt analogowy. Jaki więc naprawdę jest ten łamiący przyzwyczajenia odbiorców klocek?

 

Zacznę nietypowo, od opakowania. Produkt RCM jest jednym z najlepiej opakowanych i podanych polskich produktów audio, jaki widziałem. Otrzymałem spore pudło zawierające odpowiednio przycięte gąbki ochraniające sprzęt, jest dodatkowa osłona z plastikowej „bąblowicy”, a co najważniejsze, jest ładnie wydrukowana i dobrze oprawiona szczegółowa instrukcja obsługi. Jak na polskie standardy, to jest opakowaniowy hi-end. Nic dziwnego, RCM sprzedaje ten produkt za granicą, gdzie lokalne fanaberie opakowaniowe (sprzęt zawinięty w podkoszulek po wuju plus poplamiona kserówka instrukcji) nie znalazłyby uznania. Tu jest ostra konkurencja i trzeba robić tak, jak wszyscy.

 

Sensor dzieli się między dwie solidne, metalowe obudowy. Skrzynka zasilacza wyposażona jest tylko w IEC i gniazdo wielopinowe, służące do połączenia z zasadniczym urządzeniem. Większa obudowa, ozdobiona z przodu logo firmy i zieloną diodą, na tylnej ściance posiada zaskakująco dużo gniazd i regulacji. Są tu cztery bloki mikroprzełączników (zdublowane dla obu kanałów), wejście RCA plus niezwykle solidny zacisk przewodu masy, oraz wyjście RCA i wyjście zbalansowane XLR. Jeden zestaw mikroprzełączników służy do wyboru wzmocnienia (wyskalowane bardzo wygodnie w wartościach napięcia wyjściowym wkładki, od 0,2 do 5 mV), następny zestaw pozwala wybrać obciążenie wkładki i (przy okazji) tryb zbalansowany lub niezbalansowany wejścia. Ważną cechą Sensora, podkreślaną przez producenta, jest wysokie jak na phonostage napięcie na wyjściu. Nominalnie są to 2 V – tyle, co z innych źródeł liniowych. Wartość wzmocnienia waha się od 52 aż do rekordowych 76 dB, co pozwala Sensorowi współpracować również z niskonapięciowymi wkładkami Audio Note lub Ortofona.

 

Wzorem najlepszych, RCM wyprowadził możliwie daleko transformator z filtrem sieciowym, które mieszczą się w mniejszej obudowie łączonej długim kablem. Pozwala to na oddalenie transformatora od każdego innego elementu elektroniki. Reszta układu zasilania znajduje się w zasadniczej obudowie i rozdzielona jest na dwa kanały - zasilacz ma budowę symetryczną. Część audio dzieli się na dwie identyczne płytki, symetrycznie po jednej dla każdego kanału. Stopień wejściowy tworzą układy scalone Burr-Brown INA217, natomiast na wyjściu pracują OPA2134. Korekcję RIAA zapewnia pasywny układ dwustopniowy, zbudowany na polipropylenowych kondensatorach i metalizowanych opornikach. Urządzenie zawiera także układ bufora linii, co ma pozwalać na stosowanie długich interkonektów zbalansowanych.

 

Pierwszą myślą, jaka przyszła mi do głowy w kontakcie z tym przedwzmacniaczem phono, było pytanie: skąd taka długa nazwa? Pomijając jednak ten palący problem, po długim, wnikliwym i przyjemnym odsłuchu mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że RCM Sensor Prelude IC to bardzo dobrej klasy phono. Jedno z tych kilku na świecie, które nie kosztują oczu z głowy, a mimo to warto zatrzymać je w systemie na długo. Sensor to bez wątpienia wysoka półka brzmieniowa. Z początku nie uderzył mnie niczym szczególnym, ale też w żadnych aspekcie nie zawiódł. Od razu zagrał tak, że miało się ochotę zwyczajnie siedzieć i słuchać, słuchać. .. Zupełnie nie jak recenzent. A potem było już tylko lepiej.

 

Moim zdaniem Sensor nie ma żadnej wyczuwalnej sygnatury brzmieniowej. Słuchany przeze mnie niedawno bardzo dobry phono Moona cechował się wyraźnym spokojem i elegancją. W Sensorze, można powiedzieć, nawet tego nie ma. Jest odrobinę mniej elegancki i wycofany, a za to nieco żywszy. Z kolei w porównaniu z bardzo wysoko przeze mnie cenionymi przedwzmacniaczami Graham Slee (uwaga, też na scalakach!!) Sensor jest nieco mniej słodki. Ten phonostage brzmi tak, jak brzmi każda kolejna płyta, ani mniej, ani więcej. Nie dosładza, nie dociąża, nie odchudza, nie rozjaśnia. Słuchałem za jego pomocą bardzo wielu płyt z różnymi rodzajami muzyki, były też rozmaicie nagrane. Sensor uczciwie ukazywał przejrzystość i przestrzeń na płytach ECM, ciężar basu na płytach Stockfisha, szum na Kind of Blue i ostrość elektroniki z czasów mojego liceum. Od razy uprzedzam zarzut i wyjaśniam, że ta prezentacja jest realistyczna, ale nie naturalistyczna: Sensor pokazuje prawdę, ale nie wyciąga umyślnie brudów. Wstawiam to wyjaśnienie, bo niedawno w recenzji w czasopiśmie ujrzałem słowo „naturalistyczny” użyte błędnie w znaczeniu „naturalny”. Otóż nie, Sensor jest naturalny, ale nie naturalistyczny.

 

Oczywiście, wiele zależy od reszty toru. Z moim referencyjnym SA Jazz było dużo swobody, mocy, kontrolowanego basu, plus odrobina słodyczy. Jednak najbardziej spektakularny wynik uzyskałem z lampowym kompletem pre-power Trafomatica. Odrobinę więcej emfazy czyni cuda. Z płytą Best Audiophoile Voices mój Sond Art, w porównaniu z Trafomaticem, zabrzmiał bardziej beznamiętnie. RCM to referencyjny phono, którego 100% zalet ujawniło mi się z lampową amplifikacją. Wysoka przejrzystość i precyzja RCM znakomicie uzupełniła tutaj emocjonalne i ekspansywne brzmienie lampy. Ale daję słowo, że i bez lampy był to dźwięk, który warto mieć w domu.

 

Wykorzystując możliwość regulacji obciążenia wkładki stwierdziłem, że w przypadku mojego Sheltera najniższa wartość, 20 Ohm, skutkowała wyraźnym oddaleniem i lekkim wygładzeniem dźwięku (w tym trzasków na mikrorysach), z kolei im bliżej do 47 kOhm, tym dźwięk był bliższy, bardziej ekspansywny, a jednocześnie nieco bardziej detaliczny. Ostatecznie wybrałem raczej małą wartość 50 Ohm. Oczywiście trudno mówić tu o cechach przedwzmacniacza, bo dla każdej wkładki może to wyglądać inaczej.

 

Na koniec testu dobrze byłoby podać ewentualne zastrzeżenia. Sprzęt wydał mi się bardzo uniwersalny, nie może więc być ich wiele. Precyzja i szczegółowość Sensora nie muszą polubić się z przesadnie analitycznymi systemami. Z kolei niski bas, jaki oddaje to urządzenie, wymaga od wzmacniacza dobrej kontroli tego zakresu. Poza tym nie mam uwag. Sensor to przedwzmacniacz gramofonowy z klasą, podczas tego testu w żaden sposób nie ograniczył napędu i wkładki za 30 000 zł. Chętnie zrobiłbym mu miejsce w moim systemie referencyjnym

Alek Rachwald

 

 

Szczegółowe dane:

 

Dystrybutor: RCM

Cena: 6 000 zł

Czułość wejściowa: 0,3 - 5 mV (regulowana)

Regulacja czułości: 0,3 - 0,4 - 0,6 - 0,9 - 1,4 - 2,5 - 5 mV

Wzmocnienie: 52 - 76 dB (2V rms wyjście)

Impedancja wejściowa: 20 Ohm - 47kOhm

Regulacja impedancji 20W - 50W - 200W - 400W - 1kW - 47kW

Pojemność wejściowa: 150 pF

Tryb pracy wejścia symetryczny - niesymetryczny

Wejście RCA THD: 0,01% S/N 85dB

Liniowość RIAA: +/- 0,3dB (20Hz-20kHz)

Impedancja wyjściowa: 70 Ohm

Wyjście XLR, RCA

Nominalny poziom wyjściowy: 2V rms

Maksymalny poziom wyjściowy: 8V rms

Wymiary: 214 x 214 x 75 mm - przedwzmacniacz

120 x 65 x 160 mm - zasilacz

Masa: 2 kg. - przedwzmacniacz

1,7 kg. - zasilacz

 

 

System wykorzystany w teście:

wzmacniacz zintegrowany SoundArt Jazz, wzmacniacz mocy Trafomatic Elegance, przedwzmacniacze Air Tight ATC-3 i Trafomatic Line One, kolumny VA Beethoven, gramofon VPI Aries 3 (upgrade)/HWM-10.5/Shelter 901, odtwarzacz CD Advance Acoustic MCD-403/MDA-503, filtr sieciowy IsoTek Sigmas, kable: interkonekty XLR Argentum Silver, kabel phono VPI, głośnikowe Velum LS-V, sieciowe IsoTek i Zu Audio.

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.