Skocz do zawartości
Reportaże

Meridian MQA (Master Quality Authenticated)

Mam nadzieję, że zdają sobie Państwo sprawę, że żyjemy w czasach, gdy coraz więcej informacji do niedawna jeszcze obecnych na w pełni namacalnych, fizycznych nośnikach powoli, acz sukcesywnie i raczej nieuchronnie ulega całkowitej digitalizacji i oferowana jest w tzw. chmurze. Wystarczy popatrzeć na dorastające właśnie młode pokolenie, dla którego winyl jawi się jako nieszkodliwe dziwactwo, bądź chwilowa moda, której czasem sami ulegają, płyta CD generalnie jest passe a jeśli chodzi o codzienną konsumpcję muzyki to liczą się tylko i wyłącznie pliki i to najlepiej w trudnej do zliczenia mnogości oferowane przez coraz popularniejsze serwisy streamingowe jak Deezer, Spotify, czy Tidal. Niestety o ile dla audiofilów hasła FLAC, ALAC, DSD, kompresja bezstratna, czy poszczególne częstotliwości próbkowania brzmią niczym czule szeptane do ucha przez namiętną kochankę miłosne frazy, to musimy zdawać sobie też sprawę, że przeciętny odbiorca, czyli wspominana młodzież i reszta zaganianego społeczeństwa wszelakie zagadnienia natury technicznej ma z reguły tam, gdzie plecy tracą swa szlachetną nazwę. Ponadto nie ma się co oszukiwać – nawet w XXIw. cyfrowa jakość nie tylko kosztuje, ale i waży. W związku z powyższym dochodzimy do momentu, w którym rynkowi konsumentów muzyki przyjdzie pogodzić się z segmentacją na mikroskopijną część ortodoksyjnie stawiającą na wyżyłowane parametry materiału źródłowego gotową inwestować w spełniające ich wygórowane wymagania cudeńka w stylu 256GB Astell&Kerna AK240, oraz pozostałe 99,9% populacji zadowalającej się bestialsko skompresowanymi mp3-kami granymi z oferujących wyłącznie stratną jakość serwisów streamingowych, bądź pozyskanych z sieci plików na dołączanych do smartfonów pseudosłuchawek. Nie wygląda to zbyt różowo, prawda?

 

Dlatego też w dniu dzisiejszym w warszawskim salonie Luxury Art Cinema odbyło się spotkanie, na którym przedstawiciel Meridiana – pan Andrew Luckham przybliżył przybyłym na prezentację przedstawicielom prasy w ramach wstępu historię i tzw. kamienie milowe w historii marki.

 

ccs-24830-0-74599100-1435139332_thumb.jpg ccs-2651-0-40712000-1435139489_thumb.jpg ccs-2651-0-75388300-1435139579_thumb.jpg ccs-2651-0-71789400-1435139585_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-38757100-1435139592_thumb.jpg ccs-2651-0-22179100-1435139608_thumb.jpg ccs-2651-0-10579300-1435139615_thumb.jpg ccs-2651-0-51069800-1435139620_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-66041700-1435139627_thumb.jpg ccs-2651-0-38739300-1435139632_thumb.jpg ccs-2651-0-55810200-1435139637_thumb.jpg ccs-2651-0-21198800-1435139642_thumb.jpg

 

Oczywiście były to działania kurtuazyjno – autoprezentacyjne, gdyż zdecydowanie bardziej intrygująca od wydarzeń bądź, co bądź byłych okazała się druga część spotkania wypełniona nie tylko slajdami, ale i tym, co jest solą audio, czyli muzyką. Najpierw jednak część prelekcyjna:

 

ccs-2651-0-32332100-1435139862_thumb.jpg ccs-2651-0-16242200-1435139868_thumb.jpg ccs-2651-0-54725400-1435139874_thumb.jpg ccs-2651-0-73006600-1435139880_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-95739000-1435139885_thumb.jpg ccs-2651-0-09327100-1435139892_thumb.jpg ccs-2651-0-69709900-1435139897_thumb.jpg ccs-2651-0-46647800-1435139903_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-14760100-1435139909_thumb.jpg ccs-2651-0-55476100-1435139916_thumb.jpg ccs-2651-0-45069700-1435139922_thumb.jpg ccs-2651-0-35663000-1435139985_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-41502500-1435140245_thumb.jpg ccs-2651-0-71100800-1435140250_thumb.jpg ccs-2651-0-40275000-1435140255_thumb.jpg ccs-2651-0-69121900-1435140260_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-35303200-1435140268_thumb.jpg ccs-2651-0-68916100-1435140274_thumb.jpg ccs-2651-0-68715800-1435140279_thumb.jpg ccs-2651-0-95263300-1435140285_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-10729700-1435140291_thumb.jpg ccs-2651-0-52605600-1435140296_thumb.jpg ccs-2651-0-43062800-1435140302_thumb.jpg ccs-2651-0-61386900-1435140307_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-67513500-1435140318_thumb.jpg ccs-2651-0-66802700-1435140324_thumb.jpg

 

A teraz możemy przejść do zagadnień technicznych, które postaram się Państwu przedstawić w możliwie przystępny sposób.

U podstaw MQA leży przede wszystkim eliminacja, bądź jak największa minimalizacja degradującego wpływu poszczególnych etapów procesu produkcji muzycznej. W telegraficznym skrócie chodzi bowiem o to, by w domowym zaciszu usłyszeć dokładnie to, co zdołały zarejestrować mikrofony w studiu / na scenie. Przynajmniej teoretycznie wygląda to lepiej niż dobrze, jednak jeśli chwilę się zastanowić to o ile w przypadku Nat King Cole’a, Louisa Armstronga, czy Elli Fitzgerald będziemy w przysłowiowym siódmym niebie, to nie daj Bóg usłyszeć „na żywca” dajmy na to Mandarynę, czy inny pozbawiony słuchu i zdolności wokalnych (o samokrytyce nie wspomnę) „produkt artystopodobny”. Dość jednak żartów. Sygnał stereofoniczny 16/48k wymaga przesyłu danych 1,54Mbps, 24/96k – 4,6Mbps; 24/192k 9,2Mbps. Nie wygląda to dobrze, szczególnie jesli weźmiemy plany taryfowe operatorów GSM, związane z tym limity przesyłania danych, bądź przy łączach stałych zwykłe ich obciążenie w tzw. godzinach szczytu o transmisji bezprzewodowej w obrębie naszych domowych mini-sieci nawet nie wspominając. Okazuje się jednak, że w PCMie cała przestrzeń informacyjna, niezależnie od "zagęszczenia" zawartych w niej informacji traktowana jest jednakowo, przez co puste, zawierające jedynie nieznaczące zera obszary generują "sztuczną masę" i generalnie odpowiadają za nieefektywność transmisji informacji muzycznych. Dlatego też, po dostrzeżeniu powyższych niedoskonałości Bob Stuart opracował koncepcję składania komponentów ultradźwiękowych muzyki w pasmo bazowe ograniczając tym samym transmisję „pustych” danych. Nie zagłębiając się zbytnio w technikalia tego „Origami audio”, jak to sami określili twórcy 24bitowy plik MQA o częstotliwości próbkowania 48kHz zawiera dokładnie te same informacje, co oryginalne nagranie próbkowane z częstotliwością … 192 kHz. Przy czym cały czas mamy do czynienia z kompresją bezstratną i w pełni zgodną z obecnymi w chwili obecnej na rynku MQA formatami jak ALAC, FLAC czy WAV. Tzn., żeby być dokładnym – MQA może zostać w nich zaimplementowana zapewniając możliwość „obsługi” nagrań o samplingu pomiędzy 44,1 kHz a 768 kHz. Szaleństwo? Możliwe, ale oparte na solidnych podstawach a przy tym kompatybilne w dół. Co to oznacza? Otóż MQA może być dekodowane zarówno programowo, jak i sprzętowo, co pozwala wykorzystywać nie tylko dedykowane układy elektroniczne, lecz również odpowiednie wtyczki/pluginy a jeśli ich nie posiadamy to zamiast jakości studyjnej uzyskamy „jedynie” jakość CD. Poruszyliśmy w tym momencie rzecz najważniejszą, choć zwykłemu konsumentowi z reguły umykającą. Koniec z koniecznością generowania/oferowania odbiorcom kilku wersji danego nagrania. Wystarczy bowiem jeden plik spełniający zarówno wymogi ogółu, jak i frakcji audiofilskiej! To od odbiorcy będzie zależało, czy podczas odtwarzania będzie dysponował/używał MQA, czy też zadowoli się „normalnym” 16 bitowym formatem.

 

Poglądowy materiał muzyczny prezentowany był oczywiście na firmowym zestawie Meridiana, w skład którego weszły aktywne kolumny DSP7200 Special Edition, prototypowa wersja procesora Reference Audio Core 818 i w roli źródła Sooloos Control 15. Na temat okablowania nie ma się co rozwodzić, gdyż tutaj nie ma zbytniego pola do popisu – wystarczy zwykła komputerowa skrętka. Jak grało? Cóż. Nie mając żadnego punktu odniesienia do innych systemów grających w zaadaptowanej na potrzeby prezentacji dwu i wielokanałowych pomieszczeniu Luxury Art Cinema muszę przyznać, że tych kilka przygotowanych na potrzeby prezentacji utworów nad wyraz intensywnie pobudziło moje audiofilskie kubki smakowe i zaostrzyło apetyt na więcej. Na chwilę obecną powiem tylko tyle.

 

ccs-2651-0-44746400-1435142111_thumb.jpg ccs-2651-0-30458400-1435142120_thumb.jpg ccs-2651-0-65343100-1435142127_thumb.jpg ccs-2651-0-06998200-1435142136_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-82070300-1435142141_thumb.jpg ccs-2651-0-28152700-1435142148_thumb.jpg ccs-2651-0-66956000-1435142153_thumb.jpg ccs-2651-0-32495200-1435142165_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-28820400-1435142171_thumb.jpg ccs-2651-0-59975700-1435142178_thumb.jpg ccs-2651-0-20854400-1435142186_thumb.jpg ccs-2651-0-57209300-1435142193_thumb.jpg

 

Oprócz systemu głównego o zbawiennych właściwościach MQA można było przekonać się również na przygotowanych stanowiskach słuchawkowych wyposażonych w wyśmienite nauszniki Oppo i nad wyraz przystępne USB DACi Meridian Explorer 2.

 

ccs-2651-0-40768900-1435142350_thumb.jpg ccs-2651-0-75400600-1435142355_thumb.jpg ccs-2651-0-98943500-1435142364_thumb.jpg ccs-2651-0-81964500-1435142379_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-57906400-1435142386_thumb.jpg ccs-2651-0-05975300-1435142394_thumb.jpg ccs-2651-0-43584200-1435142399_thumb.jpg ccs-2651-0-04538400-1435142405_thumb.jpg

 

Warto też wspomnieć o samej siedzibie gospodarzy dzisiejszego spotkania, gdyż oprócz elektroniki Meridiana grającej z wiadomych względów pierwsze skrzypce na półkach znaleźć można było wiele intrygujących urządzeń zarówno z kręgu typowo lifestyle’owego, jak i prawdziwego High-Endu, w tym i rodzimego – np. pod postacią uroczej 5,5W lampowej integry G•LAB Design Fidelity BLOCK.

 

ccs-2651-0-29980300-1435142523_thumb.jpg ccs-2651-0-60288600-1435142530_thumb.jpg ccs-2651-0-68752700-1435142538_thumb.jpg ccs-2651-0-06528200-1435142565_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-95387000-1435142571_thumb.jpg ccs-2651-0-92524500-1435142578_thumb.jpg ccs-2651-0-87774500-1435142587_thumb.jpg ccs-2651-0-29842700-1435142594_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-41378800-1435142601_thumb.jpg ccs-2651-0-86979300-1435142606_thumb.jpg ccs-2651-0-88317400-1435142612_thumb.jpg ccs-2651-0-55220900-1435142617_thumb.jpg

 

I jeszcze jedno. Luxury Art Cinema nie jest typowym salonem audio, gdyż odwiedzający go Klienci oprócz nabycia wszelakich dóbr kojących ich uszy odpowiednio wysublimowanymi dźwiękami mogą zaopatrzyć się w szalenie eleganckie, ba w pełni zasługujące na miano ekskluzywnych i luksusowych meble, oświetlenie i szeroko rozumianą automatykę, której w prawdziwym – inteligentnym domu XXI w. zabraknąć nie może.

 

ccs-2651-0-18255200-1435142819_thumb.jpg ccs-2651-0-97103500-1435142826_thumb.jpg ccs-2651-0-35584200-1435142834_thumb.jpg ccs-2651-0-60258900-1435142839_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-14059100-1435142855_thumb.jpg ccs-2651-0-19370700-1435142860_thumb.jpg ccs-2651-0-69478500-1435142869_thumb.jpg ccs-2651-0-30920700-1435142877_thumb.jpg

 

ccs-2651-0-13374300-1435142885_thumb.jpg ccs-2651-0-28026500-1435142892_thumb.jpg ccs-2651-0-66323600-1435142899_thumb.jpg ccs-2651-0-59180900-1435142906_thumb.jpg

 

 

Marcin Olszewski

Data dodania

Audio Pro C20

Jeszcze do niedawna, pomimo coraz bardziej zaawansowanej integracji „domowej inteligencji” większość nieskażonych audiophilią nervosą użytkowników żyła w przekonaniu, że TV najrozsądniej wzbogacić o soundbar, bądź podpiąć pod posiadany zestaw MCh/stereo a mniej bądź bardziej bezprzewodowe ekosystemy składające się z większych i mniejszych jednostek są może i wygodne, jednak zazwyczaj pełniły rolę niezobowiązujących umilaczy codziennej krzątaniny w kuchni, relaksu w sypialni, czy też na balkonie.

Fr@ntz
Fr@ntz
Kolumny

Porównanie JBL Go 4 z poprzednimi modelami - co się zmieniło?

Porównanie nowego modelu głośnika JBL Go 4 z jego poprzednimi wersjami to temat, który z pewnością zainteresuje wielu miłośników muzyki i technologii audio. Marka JBL słynie z innowacyjnych rozwiązań dźwiękowych, które nie tylko zachwycają jakością brzmienia, ale także ewoluują wraz z postępem technologicznym. Dlatego też warto przyjrzeć się bliżej, jakie zmiany i ulepszenia zostały wprowadzone w najnowszym modelu JBL Go 4 w porównaniu z jego poprzednikami. #dwa_boxy_lewo_prawo_

audiostereo.pl
audiostereo.pl
Recenzje

Sonus Faber | Wywiad z Projektantem | Film

Cześć! Dzisiaj mamy dla Was wywiad z Livio Cucuzza, który jest głównym projektantem dla włoskiego Sonusa Fabera. Zadam mu kilka pytań, między innymi o jego ulubiony model, plany na przyszłość oraz o to, jakie polskie jedzenie mu najbardziej zasmakowało 😉 Zapraszamy do oglądania!   Chcielibyście zobaczyć więcej takich filmów? Dajcie znać w komentarzach pod filmem!

Q21
Q21
Wywiady

Męskie Granie 2024

START SPRZEDAŻY OSTATNIEJ PULI: 24.04.2024, g. 12:00 Już 23.04 o g. 12:00 pojawi się line-up 15-tej edycji trasy festiwalowej Żywiec Męskie Granie! FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące zakupu biletów znajdziesz TUTAJ. Ważne: płatność za bilety będzie możliwa wyłącznie za pomocą BLIK oraz Vouchera eBilet. Do zatańczenia pod sceną! Bilety na trasę Męskie Granie 2024 Limit biletów: 4 bilety na użytkownika na dany koncert. Wszystkie bilety są personalizowane - o

AudioNews
AudioNews
Newsy

Orange Warsaw Festival 2024

O wydarzeniu OGŁOSZENIE ARTYSTÓW: legendarne The Prodigy zamknie Orange Main Stage 7 czerwca! Co-headlinerem piątku na OWF 2024 będzie Yeat. Orange Warsaw Festival to od kilkunastu lat najważniejsze wydarzenie muzyczne i kulturalne Warszawy oraz idealne rozpoczęcie festiwalowego lata. Każda edycja jest świętem muzyki, skupiającym dziesiątki tysięcy fanów i eklektyczny line-up. Orange Warsaw Festival 2024 line-up W dniach 7-8 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec wystąpi

AudioNews
AudioNews
Newsy 1


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.