Skocz do zawartości

Kolejna edycja "Audiofila"


Kolejne, czwarte już spotkanie z cyklu „AUDIOFIL” – 26 i 27 maja, prezentacja sobotnia w godzinach 11.00 – 21.00, niedzielna od godziny 11.00 do 19.00.. Oczywiście spotykamy się w Hotelu „SOFITEL”, w Sali Konferencyjnej Berlin/Bruksela.

Gospodarzem spotkania będzie warszawska firma Audio System. Zaprezentowane będą dwa systemy:

1. system = Harbeth Monitor 40 z elektroniką MBL Corona,

2. system = Gatao CD + integra + kolumny FM6.

Prezentowane systemy podłączone będą kablami firm Tara Labs i Van den Hul.

Poniżej informacje o poszczególnych urządzeniach i zdjęcia.

 

 

 

Synonim brzmienia naturalnego.

 

Kolumny produkowane przez firmę Harbeth, to ręcznie składane i starannie strojone obudowy, które wykonywane są w 100% z drewna określonego gatunku i rodzaju. Harbeth to legenda, przykład jak powinny wyglądać monitory BBC, które zresztą używane są właśnie przez to słynne studio oraz przez wiele innych. Pracochłonność wykonania kolumn Harbeth ma swoje odzwierciedlenie w jakości oferowanego dźwięku, który pod względem naturalności w odwzorowaniu barwy nie ma sobie równych.

 

Historia firmy

Legenda brzmienia brytyjskich monitorów sięga lat 50 - wtedy to właśnie angielska BBC zdecydowała się na przejście z mało dokładnych fal długich na znacznie bardziej rozdzielcze fale FM. Spowodowało to prawdziwa burzę zmian w ówczesnym sprzęcie studyjnym który jak dotąd był znacznym ograniczeniem w stosunku do możliwości transmisyjnych sygnału FM.

Ryzyko pracy na dotychczasowym sprzęcie było zbyt duże - możliwość wytransmitowania szumów, przydźwięków i innych niepożądanych zjawisk, wcześniej "odcedzanych" przez wąskopasmowe odbiorniki AM stworzyło konieczność opracowania znacznie wyższej klasy pełno pasmowych monitorów studyjnych.

Po przetestowaniu dostępnych na rynku głośników, BBC uznało ówczesne osiągi drogich konstrukcji za niewystarczające. Jedynym rozwiązaniem było stworzenie monitorów na własne potrzeby, daleko przewyższających brzmieniowo wówczas dostępne konstrukcje. Wtedy właśnie inżynierowie BBC poczynili dwie kluczowe obserwacje które leżą u podstaw dzisiejszych konstrukcji Harbeth'a. Pierwszą z nich jest kluczowa rola obudowy w wiernym odtwarzaniu muzyki. Druga to fundamentalny wpływ membrany nisko/średnio tonowej na charakter i neutralność odbieranego przez ludzkie ucho dźwięku.

Harbeth, od samego początku związany z BBC jako jeden z głównych dostawców monitorów studyjnych energicznie wkroczył na rynek domowy w połowie lat 80. Korzystając z doświadczenia zdobytego w sprzęcie studyjnym natychmiast zdobył duży rozgłos w środowiskach audiofilskich na całym świecie. Sama filozofia firmy nie uległa zmianie od początku jej istnienia - korzystając z wiedzy dotyczącej pracy skrzyń i materiałów użytych przy produkcji membran budować kolumny o brzmieniu możliwie bliskim rzeczywistemu. Po wielu latach doświadczeń i badań Harbeth notowany jest na rynku audiofilskim wyżej niż kiedykolwiek wcześniej.

 

Technologia

Czerpiąc z wieloletniej współpracy z BBC, firma wielokrotnie korzystała z zaplecza badawczego i intelektualnego tej legendarnej rozgłośni. Zaowocowało to powstaniem wielu unikalnych rozwiązań spotykanych wyłącznie w kolumnach Harbeth. Oprócz tego firma przywiązuje ogromną wagę do pedantycznej kontroli jakości trwającej przez cały etap produkcji. Elementy użyte w każdej parze kolumn są parowane tak aby obie kolumny zachowywały identyczne parametry akustyczne. Dlatego wszystkie elementy użyte do produkcji są mierzone a wyniki pomiarów archiwizowane aby zachować możliwość dobrania części w przypadku konieczności ewentualnej naprawy. Dotyczy to zwrotnicy, przetworników a nawet koloru okleiny, który przed opuszczeniem fabryki jest fotografowany. Wszystkie dane archiwizowane są w postaci cyfrowej co ułatwia ich szybkie odtworzenie w razie konieczności jakichkolwiek napraw.

 

Monitory HARBETH Monitor 40.1

 

Absolutnie referencyjny monitor przeznaczony do użytku domowego. Wywodzi się z najlepszych studyjnych monitorów BBC. Maluje przestrzenne obrazy dźwiękowe o niespotykanej neutralości.

 

Budowa: trójdrożny monitor, obudowa bass reflex, 300 mm głośnik niskotonowy Harbetha i 200 mm głośnik średniotonowy Harbetha

Pasmo przenoszenia: 35 Hz - 20 kHz +/-3 dB

Impedancja: 6 - 8 ohm

Rekomendowany wzm.: powyżej 50 W

Zalecane ustawienie: na standach, tweeter na wysokości uszu, odległość od ścian tylnych i bocznych - 1 m

Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 750 x 432 x 400 mm

 

Warunki gwarancji:

Kolumny marki HARBETH objęte są 2-letnią gwarancją, realizowaną w systemie door-to-door przez autoryzowany centralny serwis.

 

 

Fragment testu autorstwa Wojciecha Pacuły;

http://www.highfidelity.pl/@main-995&lang=

Jej dźwięk jest niemal idealnie koherentny, tj. nie słychać poszczególnych głośników, nie słychać bas-refleksu, ani obudowy. Gra całość w jednym „rzucie”. Jak mówiłem, to wyraźnie i bezwstydnie ciepły dźwięk. Głośnik wysokotonowy nie jest tak rozdzielczy jak dobre metalowe, czy ceramiczne kopułki o najlepszych wstęgach nie wspomniawszy. Ponieważ jednak sam z siebie jest naprawdę niezły i w dodatku jest tak genialnie, tak zmysłowo wręcz powiązany z pozostałymi przetwornikami, wydaje się znacznie lepszy niż jest w rzeczywistości.

Jak by nie było, najwyższa część pasma wydaje się trochę wycofana i lekko zawoalowana. Dlatego też szokująco wypada odsłuch znanych płyt, w których góra gra znaczącą rolę. Bo słychać wszystko. To znaczy słychać każdy detal, niuans, cień, zmianę barwy, jakość nagrania itp. Od razu. Tyle że nie staje się to centrum wydarzenia, informacja o tym podawana jest jakby przy okazji, „obok” przekazu muzycznego. Nie dominuje go.

Cóż za ulga! Słuchanie muzyki znowu, niezależnie od podłączonych do Harbethów urządzeń, może być przyjemnością. Jeśli coś przed nimi jest słabe, to tak to pokażą. Nie „za…bią” tego jednak, nie zgnoją. To, o czym mówię dobrze słychać przy porównaniu lepszego i gorszego urządzenia z tego samego przedziału cenowego. Obydwa zagrają przyjemnie, jednak w ciągu sekundy, w ślepym teście, wybierzemy lepszy jako lepszy. Kolumny na tylnej ściance, na płytce znamionowej, mają napis „Professional Monitor Loudspeaker”. Wszystko, co napisałem zawiera się w tym stwierdzeniu. To prawdziwe okno do studia nagraniowego. Ale okno „miłości”, że tak powiem, nie „podejrzliwości”.

Środek pasma jest najbardziej – jak dla mnie – kontrowersyjny. Jest pełny, głęboki, wielowymiarowy i kolorowy. Ma wszystko, czego brakowało mi w moich Dobermannach Harpii Acoustics, Transcendantach Avalona i nawet – mniej, ale jednak – Ktêmach Franco Serblina. Daje duże źródła pozorne perfekcyjnie złączone z akustyką nagrania, a także – to ważne – wnętrza odsłuchowego. Ponieważ kolumny „projektują” dźwięk w wielu wymiarach jednocześnie, głosy i instrumenty mają naturalny charakter, bardzo „live”.

Nie jest to jednak średnica specjalnie selektywna. Należy rozróżnić w tym miejscu rozdzielczość i selektywność, bo to powiązane ze sobą, ale jednak różne określenia. Pierwsze definiuje, jak dokładnie dany dźwięk jest pokazywany, jak precyzyjnie oddana jest barwa charakterystyczna dla danego instrumentu, jego dynamika itp. Z kolei selektywność określa, jak dany dźwięk jest słyszalny na tle innych dźwięków, jak jest różnicowany w ramach większego przekazu. Harbethy są na środku niebywale rozdzielcze, ale selektywność mają raczej średnią. Dźwięk pokazywany jest jako większa całość, większe plamy, a nie mnóstwo poszczególnych „działań”. To rzadko spotykana kombinacja i to chyba ona odpowiedzialna jest w głównej mierze – wraz z charakterem góry – za to, że z M40.1 da się słuchać niemal wszystkiego bez bólu istnienia. Jednocześnie jednak nie da się nie zauważyć, że inne topowe kolumny lepiej separują wydarzenia na scenie, lepiej ukazują jej głębokość.

Tak, o scenie jeszcze nie wspomniałem. A jest bardzo ciekawa – niespecjalnie selektywna, ale pięknie rozdzielcza. Pokazywana jest jako ciągła przestrzeń, gęsta i pełna. Bryły nie są jakoś specjalnie trójwymiarowe w tym sensie, w jakim znam je z innych precyzyjnych i rozdzielczych kolumn. Mimo to źródła pozorne są cudownie naturalne.

Jeśli miałbym do czegoś te kolumny porównać, to z jednej strony byłyby to wspomniane Magnepany, a z drugiej Hansen Audio Prince v2. To bardzo zbliżona barwa i sposób prezentacji. Magnepany są bardziej rozdzielcze na samej górze, ale Harbethy grają wyraźnie głębszym, pełniejszym basem – żeby coś takiego uzyskać z 20.1 czy 3.7 trzeba do nich dodać drogi subwoofer, np. REL-a. Trzykrotnie droższe Hanseny tworzyły jeszcze głębszą i jeszcze szerszą scenę dźwiękową, jednak także w ich przypadku trzeba się było przestawić na inny sposób prezentacji, przywyknąć do ich brzmienia. A potem wszystko grało „nie tak”…

M40.1 Domestic to kolumny podstawkowe, które nie grają jak podstawkowe, konstrukcje z plastikowymi membranami, których charakteru nie słychać. Mam wrażenie, że dopiero w tak zaawansowanych systemach głośnikowych wady polipropylenu są na tyle przykryte zaletami, że subiektywnie stają się ich mocną stroną. To wreszcie kolumny dynamiczne, które nie grają, jak inne kolumny dynamiczne, a raczej jak magnetostatyczne. Jedno jest pewne – to monitory, które SĄ prawdziwymi monitorami. Nie są wcale łatwe do wysterowania, potrzebują sporo mocy, ale mimo to wzmacniacze lampowe będą z nimi szczęśliwe – łagodna, wysoka impedancja, przyjemny przebieg fazy itp. powodują, że wyjście lampowców nie będzie specjalnie modulowane. Ale wyższa niż jakieś 25-30 W moc jest obligatoryjna, szczególnie w większych pomieszczeniach.

 

Gato

Gato Audio to zupełnie nowa duńska firma produkująca elektronikę i kolumny głośnikowe. Wszystko się zgadza – firma jest nowa, ale w rzeczywistości jej założyciel to prawdziwy weteran rynku audio i właściciel już trzeciej z kolei marki, którą stworzył od podstaw.

To Poul Rossing, który bezpośrednio wcześniej zarządzał również duńskim Gamutem, producentem sprzętu high-end, a największy sukces osiągnął dzięki marce Avance, którą sam założył i rozwinął, po to by u szczytu rozkwitu sprzedać ją za niezłą sumę Chińczykom, co miało miejsce przed okresem współpracy z Gamutem, który istniał już wcześniej, ale za sprawą Rossinga nabrał wiatru w żagle.

Gato Audio to najnowszy projekt Pola Rossinga, który jeśli prześledzić historię jego poczynań, jest skazany na sukces.

Marka ta rozpoczęła działalność od razu od wystawienia kompletnej oferty, a więc kilku różnych modeli kolumn głośnikowych, wzmacniacza i odtwarzacza CD.

Ja przystało na firmę, która zarządzana jest przez doświadczonego gracza, oferta jest bardzo przemyślana i dopracowana w najmniejszych szczegółach.

Wystarczy popatrzeć na stronę plastyczną. Wzmacniacz, odtwarzacz, kolumny czy nawet pilot, to istne dzieła sztuki, zaprojektowane tak, że nie ma najmniejszych wątpliwości iż jest to tzw. najwyższa półka, a nie wytwór świeżo powstałej firmy, której wybacza się błędy, jako wady wieku dziecięcego.

Projekt plastyczny to jedno, a projekt techniczny to druga sprawa. Wiele firm tnie koszty, aby np. dzięki tańszej obudowie obniżyć cenę wzmacniacza, by wówczas ten sam układ był porównywany z tańszymi produktami konkurentów i mógł dzięki temu uzyskać przewagę. W Gato na obudowach nie oszczędzono, więc aby uzyskać bardzo dobrą relację jakości do ceny, trzeba było stworzyć układy naprawdę mocno dopracowane i wyjątkowo dobre. I udało się. Elektronika Gato, mimo ekskluzywnego wykończenia jest świetna i porównanie jej z konkurencją w tej samej cenie, pozwala bronić się jej samym dźwiękiem. Jeśli dodać do tego jakość wizualną, wówczas naprawdę trudno jest coś takiego przeskoczyć. Właśnie tym różni się firma składająca się z osób z doświadczeniem, od zupełnie nowej, takiej, która rzeczywiście stawia pierwsze kroki na rynku i musi się jeszcze sporo nauczyć. Gato nie musi.

 

W ofercie Gato znajduje się wzmacniacz stereofoniczny AMP-150, który dysponuje mocą 150 W na kanał przy obciążeniu 8 Ohm i 250 W przy obciążeniu 4 omowym. Poparte jest to 600 W zasilaczem. Dość niezwykły kształt, przypominający od przodu leżącą cyfrę „8”, wspólny jest dla odtwarzacza tej marki.

 

Kolumny głośnikowe opierają swoją konstrukcję na głośnikach znanej i cenionej marki ScanSpeak., które wkomponowano w obłe obudowy, wyprofilowane tak, że niemal nie posiadają tylnej ścianki.

Oferowane sa dwie serie zestawów, droższa FM i tańsza PM. W ramach każdej z nich można wybrać pomiędzy dwudrożnymi kolumnami podstawkowymi i dwuipółdrożnymi kolumnami podłogowymi. Seria FM produkowana jest w różnych wersjach wykończenia. Można zamówieć naturalne drewno lub lakier fortepianowy. Z kolei kolumny PM są tylko białe lub czarne, ale zawsze na wysoki połysk

 

Kolumny głośnikowe firmy Gato

FM-6 — dwuipółdrożna kolumna podłogowa

 

Gato Audio FM-6 to kolumny przeznaczone do większych pomieszczeń. Potrafią napełnić każdy pokój wspaniałym i znakomicie zrównoważonym dźwiękiem. W kategoriach technicznych cechują się wysoką skutecznością, szerokim pasmem przenoszenia, liniową charakterystyką i ekstremalnie niskimi zniekształceniami. Dostępne są w kolorze czarnym, białym, orzechowym i klonowym — wszystkie okleiny lakierowane są na wysoki połysk.

 

Obudowa pochylona jest ku tyłowi pod kątem 2,5 stopnia, więc dźwięk ze wszystkich trzech przetworników jednocześnie spotyka się w fazie w miejscu odsłuchowym. Podstawa wyposażona jest w cztery regulowane kolce zapewniające stabilność na równych i nierównych powierzchniach.

 

Aluminiowy profil w tylnej części obudowy dzięki zwiększeniu masy i połączeniu materiałów o różnej gęstości i sztywności, tłumi rezonanse i redukuje siłę odrzutu, powstającą, gdy kolumna gra głośno. Nie bez znaczenia jest też fakt, że pasuje on wzorniczo do wzmacniacza i odtwarzacza marki Gato.

Wysokie tony odtwarza tzw. „ring radiator” — przetwornik z dwiema koncentrycznymi membranami z nasączanej tkaniny. Duża krzywizna zakrzywienia promienia fali i efektywna wentylacja przestrzeni za membraną zapewnia doskonałe tłumienie rezonansów i bardzo niską kompresję dynamiki, nawet przy wysokich poziomach głośności. W wyższych oktawach Gato osiąga równowagę pomiędzy liniowością a efektywnością, do czego przyczynia się zastosowanie wykonywanego na zamówienie frontu głośnika.

 

Głośniki średnioniskotonowe mają specjalne nacięcia na membranach, wzmacniane dodatkowo klejem. Zmniejszają one zniekształcenia i eliminują rezonanse. Rezultatem jest wysoki stopień przejrzystości, nawet przy odtwarzaniu bardzo złożonej muzyki.

 

Pięknie wykończone terminale głośnikowe WBT umożliwiają łatwe podłączenie widełek, bananów, szpilek, czy gołych kabli. Duża powierzchnia kontaktu i szeroki przekrój miedzi minimalizują rezystancję elektryczną i zapewniają efektywny transfer dużych elektrycznych transjentów.

 

Obudowa zbudowana jest z MDF-u i wewnętrznie wzmocniona profilami tłumiącymi rezonanse. Patrząc od góry ma kształt łzy, co sprawia, że wygląda plastycznie i lekko, tworząc jednocześnie idealne warunki pracy dla głośników. Brak powierzchni równoległych jest równoznaczny z brakiem odbić dźwięku, które mogłyby powodować rezonanse.

 

Ozdobne pierścienie aluminiowe wokół głośników średnioniskotonowych i niskotonowych zostały tak dopasowane do zawieszenia głośnika, aby w żaden sposób nie wpływać na jego pracę.

 

Głośniki chronione są dyskretnymi maskownicami mocowanymi w elegancki sposób za pomocą magnesów neodymowych. Eliminuje to całkowicie potrzebę stosowania niepotrzebnych otworów, czy bolców. Maskownice mają zaokrąglone krawędzie po obu stronach, co redukuje zjawisko dyfrakcji akustycznej.

 

Zastosowanie elementów zwrotnicy najwyższej jakości jest warunkiem koniecznym w kolumnach tej klasy co FM-6. Grubsza płytka drukowana zawiera elementy toru wysokotonowego i średniotonowego, podczas gdy na drugiej płytce umieszczone są elementy kontrolujące bas. Ogromne cewki o niskiej rezystancji, kosztowne kondensatory Clarity Cap z dodatkowym limitem napięcia i bezindukcyjne rezystory są tutaj oczywistością.

 

 

 

 

Elektronika firmy Gato:

AMP-150 — wzmacniacz zintegrowany

 

Waga 13,5 kg, solidna mechaniczna konstrukcja bazująca na dużych i ciężkich profilach aluminiowych, wyposażona w potężny zasilacz i najwyższej klasy komponenty montowane na drogiej dwustronnej płytce drukowanej z włókna szklanego — te cechy wzmacniacza mówią same za siebie.

 

Gato Audio AMP-150 reprezentuje najlepsze cechy duńskiego high-endu. Wzmacniacz zintegrowany spełnia najwyższe wymogi estetyczne, techniczne i jakościowe w kwestii odtwarzania dźwięku. Jest piękny, prosty i funkcjonalny. Potrafi go obsłużyć nawet dziecko. Ma wystarczająco dużo mocy, by napędzić prądożerne kolumny, a jednocześnie jest pełen szacunku dla muzyki i autentyzmu, tak, że delikatne mikrodetale i niuanse umieszczone pomiędzy słuchaczem a kolumnami zamieniają pokój odsłuchowy w salę koncertową.

Z gwarantowaną minimalną mocą wyjściową 2 x 150 W RMS przy 8 Ohmach (IHF 20-20,000 Hz) i dwukrotnie wyższą przy 4 Ohmach AMP-150 ma więcej mocy niż jest to konieczne. Optymalizacja konstrukcji trwała tysiące godzin, aż do momentu dobrania takich komponentów, które sprawiły, że wzmacniacz nie zostawia na muzyce żadnego swojego piętna. AMP-150 zachowuje się więc nieco nietypowo — działa jak przysłowiowy drut ze wzmocnieniem!

 

Wielu entuzjastów sprzętu hi-fi zna zagadnienie wzmacniacza, który gra pełnią swoich możliwości dopiero po kilkunastu godzinach pracy. AMP-150 wyposażony jest w układ, który wstępnie „nagrzewa” urządzenie, przyspieszając jego termiczną stabilizację, a następnie sam się automatycznie wyłącza. Dzięki temu już po 15 minutach po włączeniu zimnego jak kamień wzmacniacza można cieszyć się optymalną jakością dźwięku.

 

Klasyczny, piękny miernik z regulowanym podświetleniem służy do analogowego odczytu czułości wzmacniacza (głośność można regulować pilotem, albo gałką umieszczoną po prawej stronie ścianki przedniej).

 

Kolorowe diody LED wskazują na włączenie wyciszenia, aktywację funkcji wygrzewania, oraz pokazują, które wejście jest aktywne. Na tylnej ściance znajdują się najwyższej jakości pozłacane wtyki RCA i XLR, a masywne terminale głośnikowe akceptują gołe grube kable, banany lub widełki.

Amp-150 + CDD-1.jpg

amp-150_1.png

c31.jpg

c51.jpg

cdd-1.jpg

fm-6_1.png

Monitor 40.jpg


Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia



Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • faq
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.