Skocz do zawartości

Tannoy Eaton

Typ sprzętu: kolumny podstawkowe
Producent: Tannoy
Model: Eaton
Ocena ogólna: (na podstawie 1 opinii)
Opinia o Tannoy Eaton
Autor: głaz
Data dodania: 22 marzec 2008
Jakość/cena
Ocena ogólna
Plusy najkrótsza recenzja: to gra!
Minusy nie są produkowane
Twoja opinia

Podstawkowce Tannoy Eaton - wyróżnikiem tej kolumny jest 10-cio calowy głośnik koncentryczny z serii HPD z magnesem Alnico – klasyk Tannoya z zestawów klasyfikowanych obecnie jako classic/vintage.

 

Linia głośników/driverów HPD była produkowana od 1974 do 1980 roku i gdzieś na ten okres należy datować powstanie TANNOY EATON. Kolumny z linii RED, GOLD i HPD były konstruowane z myślą o zastosowaniu studyjnym. Dlatego są mało wrażliwe na ustawienie (w studiu kolumny muszą grać dobrze w takich warunkach, jakie dane studio oferuje – kto by się tam bawił w przestawianie).

 

Obecnie Tannoy wykorzystuje głośniki koncentryczne w swojej najlepszej i najdroższej serii kolumn o nazwie Prestige. Najtańsza konstrukcja kosztuje 13 000 zł, najdroższa ponad 100 000 zł. Wszystkie łączy wykorzystanie tylko jednego (w sumie dwa, gdyż wysokotonowy znajduje się pod nakładką) głośnika w obudowie. To fenomen, ale nie dziwią się jemu ci wszyscy, którzy na swej audiofilskiej drodze mieli okazję posłuchać szczytowych konstrukcji Tannoya (niezależnie od okresu produkcji).

 

Subiektywnie o dźwięku.

 

Jakość wokali jest wybitna i to jest atut tej konstrukcji w skali bezwzględnej. Eatony serwują obszerny wokal, który ja akurat lubię i długo go bezskutecznie poszukiwałem we współczesnych konstrukcjach. Z racji sporej membrany (25 cm) bas oddaje podstawę w sposób pełny, bliski dźwięku live, wzbogacając go nawet o przyjemną masywność. W porównaniu do podłogówek słabsze jest jedynie wypełnienie środka pasma, co sprzyja świetnej przejrzystości, za to nie można powiedzieć o jakiejś szczególnej łagodności czy miękkości średnich tonów. Przy tym wielką zaletą jest to, że niskie tony nie wzbudzają się w pomieszczeniu. Energia tych kolumn wynika z wybitnej wielobarwności, a nie oddania dynamicznych impulsów. Tak więc na niskich i średnich tonach zwraca uwagę barwa i płynność przy dynamice wykraczającej poza poziom charakterystyczny dla monitorów, ale nie dorównujący koncertowym wybrykom (to nie skala WLM). W końcu sam monitor (pomimo, że najmniejszy z serii HPD) nie jest wcale mały - ma wysokość 52 cm i szerokość 35 cm.

No tak: średnie wybitne, bas bez uwag, to co z wysokimi? I tutaj czai się frajda największa i zaleta Eatonów. Ten zakres ma wręcz nieograniczoną energię, prawdziwą jaskrawość i doskonałe oddanie realizmu. Talerze, skrzypce i przeszkadzajki - każdy dżwięk ma sobie właściwą barwę i gradację głośności.

Kombinacja wymienionych cech sprawia, że Eatony tak samo dobrze radzą sobie z muzyką klasyczną i rockową. No, może przy klasyce i spokojniejszych klimatach czują się pewniej. I jeszcze jeden atut: nawet gorzej nagrane płyty grają świetnie.

 

Bardzo niewiele jest kolumn, które w autonomiczny sposób przekazują muzykę, co oznacza, że nie uśredniają barwy i dynamiki. Słychać wyraźnie, który instrument jest metalowy, a który drewniamy, który gra wprost do ucha, a który wytwarza wokó siebie szlachetność i akustyczną barwę. Z Tannoy'em można osiągnąć trójwymiarowość sceny z wokalem, który zachowuje stabilnie swoje miejsce między kolumnami nawet wtedy, gdy przemieszczamy się po pokoju.

 

Przestrzegę tu jednocześnie przed wyrabianiem sobie zdania o klasie koncentryków Tannoya po odsłuchu podróbek na wzór oryginałów lub kolumn modyfikowanych. Słyszałem takie i w każdym przypadku podzakresy się rozjeżsżały i traciły ciągłość.

 

Eatony ważą 20 kg sztuka, więc są solidnie zbudowane. Dodatkowo dają w kilku krokach możliwość regulacji w zakresie średnim (zwiększenie energii) i wysokim (zmniejszenie ich intensywności). To ułatwia ich dostosowanie do pomieszczenia, chociaż stwierdzić trzeba, że w położeniu neutralnym, tym uznanym za takie przez producenta, grają zdecydowanie najlepiej. Z drugiej strony możliwość regulacji uchroni właściciela przed pakowaniem nieograniczonych środków w kable, jako zamiennik korektora. To wszystko sprawia, że Eatony będą odpowiednie do każdego pomieszczenia do 30 m kw.

 

I tu refleksja, związana z tym, że jestem właśnie po odsprzedaży tych kolumn. Zainteresowani chętnie określają się audiofilami, a nikt nie chciał pofatygować się na odsłuch. Poza tym wielu czuło się upoważnionych do komentowania ceny, która wg nich powinna wynosić najwyżej ok. 1 000 zł, bo przecież kolumna jest wiekowa. Jak taka postawa ma się do deklaracji, że liczy się tylko dźwięk? Za tak grające kolumny warto zapłacić każde pieniądze i są ludzie, którzy o tym wiedzą. Możliwość słuchania muzyki w postaci, w jakiej jest w naturze - jak w reklamie - jest bezcenna.

Moje objazdy po sklepach audio dowiodły mi, że nic naprawdę ciekawego do 10 000 tysięcy (i więcej) nie ma. Za to każde słuchane kolumny vintage (Altec, Tannoy) potrafiły wzbudzić we mnie emocje. Ale, żeby mieć taką wiedzę, trzeba się tu i tam wybrać. Niby takie oczywiste...

 

Tannoy Eaton mają gniazda przyjmujące przewody o małej średnicy (np. Reson będzie pasował do tych gniazd). Widły, banany i grube kable bez przejściówki odpadają.

 

I na koniec cytuję treść sms-a otrzymanego od osoby, która odkupiła ode mnie Eatony: "Powiem tyle - są cudowne i jeszcze cudowniej grają."

Więcej dodawać nie trzeba.

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

Dla osób lubiących uprawiać szperactwo sieciowe i chcących poznać legendę, czyli konstrukcje firmy Tannoy z głośnikami koncentrycznymi, podaję pomocne linki:

 

http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy52.htm

Historia rozwoju linii głośników koncentrycznych firmy Tannoy

 

http://www.44bx.com/tannoy/hpd.html#anchor2237436

Opis głośnika serii HPD

 

http://www.teknomage.co.uk/tannoy/index.htm

Konstrukcje wyprodukowane z głośnikami serii HPD

 

http://www.hilberink.nl/speaker.htm

Strona pasjonatów w całości poświęcona kolumnom Tannoy’a - kopalnia wiedzy z opisami i zdjęciami wszystkich powstałych konstrukcji.

Jak długo posiadasz oceniany sprzęt? ponad rok
Gdzie kupiłeś/aś oceniany sprzęt? second hand
Ile zapłaciłeś/aś? teraz cena ok. 2500 - 3500
Dlaczego wybrałeś/aś ten sprzęt? Po usłyszeniu nie było już wyjścia.
Z czym porównywałeś/aś przed decyzją o zakupie? Monitor Audio, Sonus Faber, Magnepan, Jamo, ProAc, Thiel - obecnie produkowane i wszystkie poległy, a kosztują ponad 10 000 zł
Podaj zestaw w jakim używany jest oceniany sprzęt cedek z lampami, hybryda z lampami w przedwzmacniaczu, pokój 25 m kw.



Opinie użytkowników

Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.