Jump to content

meloV8

Użytkownicy
  • Content Count

    1823
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

meloV8 last won the day on October 14 2011

meloV8 had the most liked content!

Community Reputation

139 Dobry

Informacje profilowe

  • Branża
    Nie ustawione

Recent Profile Visitors

3199 profile views
  1. Naprawdę oceniasz bas z nagrania Youtuba?
  2. Klasyczna TL o zwężającym się przekroju lubi głośniki w zakresie powiedzmy Qts 0.34-0.45. Te wartości dają najbardziej optymalne rezultaty. Niższa dobroć może być problemem w TL i obudowę trzeba stroić powyżej Fs, chochla dla obudów BR jest podobnie, bo te głośniki o niskim Qts 0.3 i mniej zwykle stroi się wyżej od Fs dla wyrównania charakterystyki częstotliwości i optymalnej odpowiedzi impulsowej. Natomiast głośniki z dobrocią powyżej Qts 0.5 wymagają zwykle większych i dłuższych tunelów o strojeniu niższym niż Fs głośnika, oraz dobrze dobranego wytłumienia. To tak w wielkim uproszczeniu. MLTL jako hybryda umożliwia łatwe przestrajanie obudowy, co w przypadku klasycznej TL praktycznie jest niemożliwe, chyba że poprzez zastosowanie tłumienia gąbką, która potrafi znacznie obniżyć strojenie. Nie wiem czy są na ten temat opracowania naukowe, ale przyjmuje się, ze efekt jaki za ten spadek odpowiada, to zwiększanie masy powietrza tunelu, którą cześć gąbka "trzyma" w swoich porach. Z pewnością nie ma to nic wspólnego ze spowolnieniem prędkości dźwięku. Ja robiłem sporo eksperymentów doświadczalnych w tym zakresie i możliwości gąbki są naprawdę niezwykle. Taki najprostszy przykład podam tutaj : Rura pcv bez wytłumienia uzyskuje swój rezonans ćwierćfalowy w okolicy 81hz. Po dodaniu wyłącznie kawałka gąbki na całej długości, owiniętego wew rury, rezonans spada do do około 46hz. Na tej samej zasadzie działają obudowy w kolumnach PMC, choć nie jest to nic nowatorskiego, bo gąbkę w TL stosowana już w latach 70. Do symulacji, z darmowych programów to tylko Hornresp i Leonard Audio. Hornresp jest stale aktualizowany i jego symulacja jest bardziej dokładna. Niestety nie da się w nim symulować MLTL z przesuwanym portem ( w Leonardzie można ), a jedynie wersje z portem na końcu tunelu. Oczywiście genialne są arkusze kalkulacyjne MJK ale Martin nie chce już ich sprzedać. Za kasę jest jeszcze AJ Horn. Głośników z tak wysokim Qts jak 1 nie widzę w żadnej obudowie, jeśli mówimy o jakimkolwiek dźwięku Hi fi, za to idealne do dipola.
  3. Wywołany, postaram się odpowiedzieć. Tak, to jest obudowa MLTL, czyli hybryda falowodu z bas refleksem, mimo że otwór ma jedynie 2 cm długości, to będzie w niewielki sposób działać jak rezonator Helmholtza. Wysokość wnętrza obudowy determinuje rezonans ćwierćfalowy czy linia transmisyjna. Dokładanie wytłumienia w formie gąbki, jest w stanie znacznie obniżyć rezonans i to niestety trzeba dobrać doświadczalnie, bo programy symulacyjne nie potrafią przewidzieć działania gąbki. Poza tym, to bardzo wdzięczna i prosta w symulacji obudowa, często stosowana do głośników szerokopasmowych. Mając realne parametry TSP głośnika, można ją szybko zaprojektować bez tracenia czasu na eksperymenty ( które i tak nie pozwolą na opracowanie optymalnej obudowy, bez symulacji ). Przesuwanie portu w gore, to nic innego jak przestrajanie obudowy wyżej, oraz wypluwanie części rezonansów harmonicznych na zewnątrz.
  4. Wiesiek, co Ty za farmazony wypisujesz? Miałeś okazje dłużej słuchać jakichkolwiek Harpii? Brzmieniowo to są bardzo dobre kolumny, a to że właściciel marki wydaje się niezbyt odpowiedzialny, to zupelnie inny temat.
  5. http://www.imf-electronics.com/ Tutaj była baza informacji o starych kolumnach IMF i TDL, jak również stare projekty Bud'a Fried'a, ojca i fanatyka szerokiej popularyzacji linii transmisyjnych.
  6. Korzystając z Soundeasy, można zaprojektować zestaw głośnikowy, który następnie można symulować w wcześniej zaprojektowanym pomieszczeni o niemal dowolnym kształcie. Taka symulacja wymaga dużej mocy obliczeniowej ale jest możliwa.
  7. Szczerze mówiąc, z tych osób jakie znam, które budują zestawy we własnym zakresie, nikt nie korzysta z odsłuchu symulacji filtrów pasywnych przez dsp. Z firm komercyjnych wiem, że Magico używa tej koncepcji.
  8. Na przestrzeni kilku lat, pokojach Sobieskiego grały różne odgrody, które nie miały problemu z basem. Oczywiście nigdy nie ma gwarancji na sukces ale były prezentacje bardzo dobre tego typu konstrukcji. Twoje dipole maja bardzo specyficzna budowę, rozwiazania i tutaj upatrywalbym problemów, przez które miałeś trudności z ich prezentacja.
  9. Sek w tym, że aby analiza pomiarów miała sens, to trzeba znac dokładną metodę pomiarowa, jaka zastosowano. Wiesz dlaczego większość firm mnie podaję pomiarów swoich produktów? Bo większość ludzi nie potrafi tego czytać i wyciągać wniosków. Potem kolumny trafiają do testów, ktoś tam coś pomięrzy i zaczyna się... Bo to nie byl problem natury pomiarowej, tylko koncepcji projektu. W tym cała magia, że nawet tanie kolumny na Tonsilach miały w pomiarach równa charke, ale jeden równy pomiar to jeszcze za mało, żeby stwierdzić jakie możliwości ma to, co zostało zamierzone na osi, w komorze.
  10. Pomiar on axis również jest pomiarem far field. Jest to umowna odległość 1m, z której można już zmierzyć dyfrakcje w zakresie średnich tonów dla typowej obudowy. W praktyce używa się odległości 1m aby ustandaruzowac pomiar efektywności zespołu głośnikowego. Far field może być zarówno 0.5m jak i 2m w zależności od kolumny głośnikowe jakiej mierzymy. Odległość far field jest odległości relatywną.
  11. Klasyczne kolumny promieniuja bas dookolnie i to w pomieszczeniu będzie sprawiało więcej problemów z rezonansami. Tutaj dipol co prawda wymaga nieco większej odległości od tylnej ściany ale w zamian pasmo będzie bardziej wyrównane. Sam pomiar nie stanowi kłopotu, tylko jego właściwie "sklejenie" może być podchwytliwe. Dlatego używa się pomiarów usrednionych z większej odległości. W kolorze bezechowej mierzysz OB tak samo jak klasyczne kolumny. Jako ciekawostkę, warto dodać, że pomiary w Audio nie zawierają korekcji dyfrakcji dla pomiaru niskich częstotliwości. To znaczy, że pomiar bliski jest dodany do far field w okolicy 200-300hz bez wprowadzenia korekcji szerokości ścianki mierzonej kolumny. W efekcie pomiary z Audio większości maja podbicie na basie. To tak jakby zmierzyć pomiar bliski odgrody i nie wprowadzić korekcji dyfrakcji, tym że w przypadku OB mamy jeszcze problem zwarcia akustycznego przedniej i tylnej części głośnika.
  12. Można, ale z miejsca odsłuchu jesteś zasypany zniekształceniami fazowymi, spowodowanym odbiciami w pomieszczeniu. Zmiana pozycji głowy i już masz zmiany fazowe dla wysokich częstotliwości. To wszystko tylko z pozoru jest takie proste ale im bardziej w las tym więcej drzew i ciemniej.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.