Jump to content

tomasz_pianista

Użytkownicy
  • Content Count

    2434
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

tomasz_pianista last won the day on September 25 2011

tomasz_pianista had the most liked content!

Community Reputation

461 Bardzo dobry

Metody kontaktu

Informacje profilowe

  • Branża
    Nie ustawione

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Też miałem 3 ramiona i żadne nie brumiło. Natomiast bardzo korzystna (w przypadku RB250 i RB300) była wymiana okablowania. Niestety w tym ramieniu nie jest to łatwy proces, chociaż jakoś podołałem:)
  2. Strasznie ogólne pytanie:) Obecnie Ortofon jest drogi, zwłaszcza jak popatrzy się na ceny AT w USA albo Azji. Każda kolejna seria Ortofona jest coraz droższa. Wszystko zależy od modelu, ogólnie Ortofon ma bardziej wyrównane pasmo, wiele modeli AT gra bardziej górą. Trudno określić, co jest lepsze, każdy ma swoje gusta. Szukasz wkładki MM? Może warto pomyśleć o MC?
  3. Co to za ramię tangencjalne?:) Dobrze pamiętam, że to Kartogen?
  4. Ogólnie to widzę, że nikt nie chce ze mną merytorycznej dyskusji? Jak nie ma argumentu to się atakuje? Nagle szlify nie są ważne, azymut też nie, myślę że VTA też nie, bo w redze się nie ustawia. Co dalej? Forum służy wymianie wiedzy, a zachowujecie się jak płaskoziemcy.
  5. Ale wiesz, że moja główną wkładką jest Denon 103R?
  6. Przekoszona? Ty wiesz, że 1 stopień odchylenia dla ostrych szilfów to dużo? Nie po chyba tyle lat wspólnie się kształcimy na forum, żeby dyletanci teraz wmawiali, że ustawienie wkładki i jej parametrów to rzecz nieistotna.
  7. To jak używasz uszu do ustawienia azymutu, na ramieniu w którym nie ma regulacji? Bądźcie merytoryczni na litość boską. Każdy producent podaje w instrukcji ustawienie azymutu. Dlaczego niby to robią? Żenujący poziom dyskusji.
  8. Ja też miałem kilkadziesiąt wkładek, ale to nie jest żaden argument. Nie bez powodu wiele osób robi pomiary z programem dr Feickert, nawet na topowych Ortofonach za kilkadziesiąt tys.zł. Także konkrety, a nie domysły. Chyba, że wszyscy na świecie się mylą, a tylko jeden użytkownik tego forum ma rację.
  9. Ja zadam trudne pytanie - czy spece od Linna ustawiają azymut wkładki? Przecież ramiona Linna, w tym nawet Ekos SE nie mają regulacji azymutu. Czy użytkownicy tego gramofonu zdają sobie sprawę, że azymut wkładki to jeden z ważniejszych parametrów? Nawet najdroższe wkładki topowych firm mają odchylenia +/- 2 stopnie. W przypadku szlifów Micro-line, Fritz-Gyger itp. ma to bardzo duży wpływ na pracę igły. Po za tym każdy ma swoje racje i gusta, Linn to gramofon w którym sprzedaje się też "markę, historie i dziedzictwo" jak w typowych produktach premium (np. drogie zegarki z podstawowymi mechanizmami ETA), dlatego wzbudza tyle kontrowersji. Na pewno topowy Linn gra bardzo przyzwoicie, jak dla kogoś cena nie gra roli i mu się podoba to niech sobie kupi. Jeszcze mu przyjadą do domu, zamontują, ustawią i dadzą płyty w prezencie. Nie każdy musi chcieć grzebać w 40-letnich gramofonach i ja to rozumiem.
  10. Może zmienimy w końcu nazwę tego wątku na "adam3city sprzedaje płyty"?
  11. Zawsze jak wchodzi Linn Sondek to są kłótnie:) Ja myślę, że każdy ma swoje opinie, ale warto się szanować w dyskusjach. Po co się spinać, przecież zarówno Linn jak i topowe DD to świetne sprzęty! Po za tym i tak na forum rządzi nadgramofon:D (dla tych co pamiętają Audiostereo sprzed 10 lat)
  12. Wersja robocza, prosze o poprawki, będę wdzięczny za dodatkowe informacje (zwłaszcza o gramofonach dual, technics, oraz polskich, lepszych gramofonach - daniel, adam), potem się złączy wszystko w całość i podepnie do zakładki Analog. Myśle, że tekst powinien być konkretny, bez lania wody, nie jak dla polonistki w liceum. Uważam, że nie musi być zbyt dokładny, dlatego np.kwestie ramion będe traktować ogólnikowo. Tekst powinien być możliwie obiektywny. Na pewno troche zejdzie na napisanie całości, będziemy doklejać kawałek po kawałku. 1. Co potrzebuje do odtworzenia winyli? Do odtworzenia czarnej płyty potrzebne są - gramofon, wkładka z igłą oraz przedwzmacniacz gramofonowy (w skrócie pre) oraz reszta toru audio, czyli wzmacniacz i kolumny/słuchawki. Podstawą poprawnego dźwięku z winyla jest dopasowanie tych wszystkich elementów na równym poziomie i ich "zgrania", bowiem nie każda wkładka pasuje do każdego ramienia gramofonowego etc. Nie można bezpośrednio podłaczyć gramofonu do np.głośników komputerowych czy słuchawek. Niektóre wzmacniacze posiadają wbudowane "pre" (zwłaszcza starsze modele wzmacniaczy) oznaczone jako wejście PHONO. Jeżeli nie ma takiego wejścia w Twoim wzmacniaczu będziesz musiał zakupić osobne pre ( więcej o przedwzmacniaczach - punkt XXX w FAQ). Istnieją także gramofony z wbudowanym przedwzmacniaczem (patrz FAQ - nowe gramofony do 2000zł). 2. Ile muszę wydać na analog? Niestety mit o "gramofonie za 300zł" jest nieprawdziwy, przedwszystkim ze względu na konieczność posiadania przedwzmacniacza. Minimalny budżet na 3 elementy (gramofon, wkładka, pre) to okolice 1000zł i więcej, jeżeli mówimy o sprzęcie używanym. Niestety, w przypadku urządzeń ze sklepowej półki, musimy liczyć ze znacznie wyższym wydatkiem - około 2000zł wzwyż. Podany budżet zakłada najwyżej poprawne odtworzenie. 3. Kupić nowy, czy używany gramofon? Tu nie ma jednej odpowiedzi. Kupno nowego gramofonu gwarantuje zakup sprawnego urządzenia, ale koszt jest znacznie wyższy. Gramofon jest urządzeniem o niskiej awaryjności, więc nie należy się obawiać kupna nawet 40 letniego gramofonu, pod warunkiem, że jest sprawny i nie posiada automatyki. (Gramofony z automatyczne i półautomatyczne są podatne na drobne awarie).Nie należy obawiać się ustawiania i kalibracji gramofonu, to czynności bardzo proste. Dalsze rozważania stare vs. nowe zawarte są w punkcie XXX. 4. Jak zbudowany jest gramofon? Pierwszym rodzajem jest rozróżnienie napędu - paskowy (belt drive - BD) oraz bezpośredni (direct drive - DD). Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, BD z reguły przenosi mniej wibracji i jest cichsze, DD posiada większą stabilność obrotów. Ponieważ rynek gramofonów jest bardzo bogaty, rozważania o tym co lepsze tutaj nie ma sensu, odpowiedź co wybrać szukaj w punkcie XXX - stare gramofony - jakie modele? Istnieje także napęd Idler Drive, ale to już gramofony dla bardziej zaawansowanych. Drugie rozróżnienie to konstrukcja - są gramofony sztywne, oraz takie które posiadają różnego rodzaju zawieszenie. (Szczegóły w punkcie gramofony thorens) 5. Co powinien mieć dobry gramofon? To co powoduje, że jedne gramofony są dobre, a inne złe to przede wszystkim kwestia konstrukcji oraz drobnych szczegółów. Gramofon powinien posiadać: -Stabilne obroty (inaczej dźwięk będzie "pływał" i powodował znaczne zniekształcenia) -Stabilność talerza (takie same objawy jak wyżej) -Cichy napęd (inaczej muzyce będzie towarzyszył nieustanny hałas silnika) -Ciężki talerz (eliminuje rezonanse, co powoduje, że dźwięk będzie dobrze poukładany, wysokie tony czystsze) -Konstrukcje nie podatną na drgania z np.podłogi, ulicy, a przede wszystkim kolumn (gramofony podatne na drgania wymagają platformy antywibracyjnej) -Bardzo przydatna jest możliwość ulepszania gramofonu (np.możliwość wymiany ramienia) -Precyzyjne ramie gramofonowe Nigdy nie kieruj się wyglądem gramofonu. Nigdy nie kieruj się marką gramofonu, wybieraj tylko konkretne modele. 6. Jaki nowy gramofon do 2000zł? Niestety rynek nowych gramofonów jest bardzo ograniczony. Ponieważ jest sporo informacji w sieci, po prostu wymienię modele, które uważam, za dobry wybór w tej cenie, ich opis ogranicze do minimum. Uwaga - nie sugeruj się recenzjami w gazetach audio, bierz pod uwagę tylko opinie użytkowników, najlepiej tych doświadczonych i uważaj na zbyt superlatywne opinie. -Pro-ject RPM 1.3 + wkładka Ortofon 2m red - około 1400zł - bardzo lekka konstrukcja, ale silnik jest zupełnie odseparowany, więc gramofon pracuje bezszelestnie. Gramofon daje możliwość wymiany talerza na akrylowy, wymaga solidnej podstawy antywibracyjnej. Pomimo bardzo skromnego wyglądu może dać dźwięk relatywnie wysokiej jakości. Gramofon nie posiada pokrywy przeciwko kurzowi. Ramie jest przeciętne, ale do oferowanej wkładki wystarczy. Napęd oczywiście paskowy. -Pro-ject Debut III / Rega RP1 - bliźniacze gramofony, również lekkie konstrukcje, podatne na drgania, część egzemplarzy posiada wadliwą stabilność talerza, niektórzy piszą o "brumieniu", czyli hałasie z silnika. Talerze są lekkie (około 1kg), ramiona co najwyżej poprawnie zrobione. Model Debut III oferowany jest także z wbudowanym przedwzmacniaczem oraz talerzem akrylowym (talerz akrylowy mniej rezonuje niż ten metalowy). Napęd paskowy. -Denon dp300f - może Frywolny coś napisze -Audio-Technica AT120 USB (prosze o dokładną nazwe gramofonu oraz obiektywny opis ze zwróceniem uwagi, że to kopia technicsa 12xx) - tanie reloopy - nic o nich nie wiem, ale ponoć coś tam minimalnie grają. Gramofony nie wymienione w tej liście można od razu skreślić - są bardzo źle wykonane i nie nadają się do odłuchu. ( nie wiem, czy nie przeoczyłem jakiegoś modelu, jak coś to dopiszcie) 7. Na jakie używane modele warto zwróćić uwagę? 1. Thorens -TD160 oraz pochodne modele (TD166 - tańsza wersja, TD145/146 - z automatyką ramienia,TD165) - wysokiej klasy gramofon produkowany od lat 70' do początku 90'. Jest to konstrukcja z zawieszeniem, czyli talerz oraz ramie jest zawieszone na 3 sprężynach znajdujących się wewnątrz gramofonu, daje to dodatkową izolację od drgań zewnętrznych oraz od silnika (czyli talerz i ramie są zamontowane na tzw. subchassis, reszta, czyli obudowa gramofonu z sinikiem to chassis). Talerz w zależności od wersji waży 2,7kg lub 3,2kg, jest bardzo stabilny. Obroty są w miare stabilne, choć jest to najsłabszy parametr tego modelu, choć nie ma mowy o wyraźnym zniekształceniu dźwięku. Przydźwięk z silnika jest niewielki i można go bardzo łatwo zminimalizować do zera. Gramofon był wyposażany w różne ramiona, większość z nich jest przyzwoitej jakości i precyzji. Gramofon oferuje bardzo duże możliwości ulepszania, wręcz nie ograniczone (dla zainteresowanych - [Hidden Content] ) Napęd paskowy. Sugerowana cena w zależności od modelu i stanu - 400zł - 800zł, niektóre egzemplarze mogą być warte nawet nieco więcej. -TD 316/318/320/321 - tzw. 3xx - wysokiej klasy gramofon z lat 80', ulepszona wersja TD160, posiada dokładniejsze zawieszenie (linkowe zamiast sprężyn), więc izolacja jest jeszcze dokładniejsza. Silnik generuje stabilniejsze obroty, talerz oraz łożysko talerza są te same co modelu TD160. Gramofon również miał montowane różne ramiona w zależności od wersji, wszystkie pozwalają na zamotwoanie średniej i wysokiej klasy wkładek MM (rodzaje wkładek - patrz punkt XXX). Napęd paskowy. Sugerowana cena w zależności od stanu i jakości, z zamontownym ramieniem Thorensa - 800zł-1300zł. 2. Dual - prosze o pomoc 3. Technics - tak samo 4. Stare denony DD 5. Polecać jakieś Sony? 6. telefunkeny 7.Polskie? 8. Używane Regi+możliwość upgrade'u -Narazie tyle, po opisie gramofonów myśle, że trzeba porównać stare z nowymi, opisać rodzaje wkładek MM/MC, zwrócić uwage na montowanie 1/2 cala, oraz polecić wkładki do 500-600zł, wspomnieć o przedwzmacniaczach i wymienić oferte pre do 1000zł. Warto by też napisać coś o nowszych gramofonach za wyższą cene, tak do 3500zł. Myśle, że opis ramion i rodzaj nie ma sensu w przypadku początku zabawy w analog, można najwyżej wymienić znane ramiona (SME, rega, linn). Dobrze, jakby udało się napisać całość, troche uporządkuje to forum. Wszelkie uwagi mile widziane. Mam nadzieje, że z późniejszą edycją nie będzie problemu. pzdr
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.