Jump to content

runik2

Użytkownicy
  • Content Count

    147
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

19 Neutralny

1 Follower

Metody kontaktu

  • Skype
    runiczek1

Informacje profilowe

  • Branża
    Nie ustawione

Recent Profile Visitors

1080 profile views

O mnie

Kilka słów o mojej pasji :)

 

W latach 70-ych i 80-tych, kiedy trwała zacięta rywalizacja pomiędzy japońskimi koncernami i nie oszczędzano na materiałach (użytych przy produkcji sprzętu audio), firma Yamaha, w Japonii, opracowała kapitalną serię kolumn głośnikowych o nazwie Natural Sound (naturalny dźwięk). Kolumny z tej serii są oznaczone skrótem NS i były produkowane w dwóch wersjach: z otworem bass-reflex, oraz z tzw. obudową zamkniętą (brak otworu bass-reflex, środek kolumny wypełniony specjalną wełną mineralną, której strukturę opracowała Yamaha, w swoich laboratoriach).

 

Link:

http://audio-heritage.jp/YAMAHA/speaker/index.html

 

Dwa modele kolumn z serii NS (z obudową zamkniętą) stały się legendą; to Yamaha NS-1000M, oraz Yamaha Ns-10M. Jednak również inne modele kolumn Yamahy z serii NS (z obudową zamkniętą) odznaczają się kapitalnym dźwiękiem - są b. wymagające dla reszty "toru" audio i dla jakości sygnału stereo. Osobiście posiadałem, (bądź posiadam) takie modele jak: NS-20T, NS-160 (to model NS-144, inne kolory), NS-166, NS-266, NS-100M, NS-670, NS-500Ma.

 

Moja przygoda z kolumnami tej serii rozpoczęła się na początku lat 90-tych, gdy sprzedawałem kasety magnetofonowe. Interes się dobrze kręcił i miałem do dyspozycji najlepsze, jakie wtedy zdobyłem mini wieże: JVC, Hitachi, Sony itd. - zależało mi na jak najlepszym dźwięku, bo z tego "sprzętu audio" grałem "na ulicy" muzykę z kaset. I wtedy właśnie wpadły mi w ręce kolumny Yamaha NS-20T. Podłączyłem je do wzmacniacza od mini wieży Hitachi Ha-m2 i szczęka z wrażenia mi opadła... .

Kiedy z tego zestawu odtwarzałem kasety magnetofonowe, na rynku, przy Hali Targowej w Gdyni, widziałem często, jak ludzie starsi i młodzi często przystawali, tylko po to, aby z przyjemnością posłuchać dźwięku płynącego z tych kolumn...

 

Z ciekawości obejrzałem wnętrze moich kolumn Yamaha NS-20T i po raz pierwszy zobaczyłem całe wnętrze kolumny wypełnione b. jasno-kremową wełną mineralną. Wtedy po raz pierwszy pomyślałem, że ta wełna (jej struktura, gęstość i grubość pojedynczych włókien musi mieć znaczny wpływ na brzmienie "magicznego" basu w tych kolumnach).

 

Oglądałem wnętrza wielu kolumn innych firm (z obudową zamkniętą):

np.:

kolumny Akai - w środku naturalna wełna owcza,

kolumny Philips - w środku szare odpady bawełniane - jak z zimowej kurtki :)

kolumny Blaupunkt biała wata - taka sama jak w tych paczkach z apteki :)

kolumny Heco wełna mineralna, ale pojedyncze "włosy" 3 razy grubsze od tych z kolumn Yamaha, itd...

 

Wełna mineralna, którą opracowali inżynierowie, w laboratoriach firmy Yamaha, zawsze mnie intrygowała. jest taka sama we wszystkich modelach kolumn z serii NS, jakie posiadałem - użyto jej także, jako wypełnienia, do kolumn NS-10M i NS-1000M. Skąd wiem że do NS-1000M też ? Otóż były na Allegro odrapane obudowy do kolumn NS-1000M z tą wełną w środku. Kupiłem je na licytacji za uczciwą cenę: 19,99 PLN; skrzynki (obudowy) poszły na śmietnik, a ja zostałem ze stosem równo ułożonych płatów wełny mineralnej, wyjętych z tych "pudeł" :)

I zaczęło się...

 

Wyciągałem z różnych kolumn innych firm, oryginalne wypełnienie i "układałem" w środku tych kolumn wełnę mineralną Yamahy; w efekcie otrzymywałem inne brzmienie basu, moim zdaniem ZAWSZE LEPSZE :) Ten bas ma w sobie trochę "ciepła", ale i trochę "chłodu", jest po prostu "neutralny" i przy zgranej reszcie toru audio, ma specyficzną "głębię". Yamaha stworzyła głośniki niskotonowe o b. dobrej "wydajności" - przeznaczone do pracy w obudowie zamkniętej. W połączeniu z opisaną wełną mineralną otrzymujemy kapitalny bas o niepowtarzalnym brzmieniu :)

Ważne jest, że w większości modeli kolumn z serii NS, Yamaha użyła impregnowanej tkaniny, jako materiału do wykonania zawieszeń głośników niskotonowych. To bardzo trwały i odporny na zużycie materiał; mówi się o nim, że jest "wieczny".

 

Kopułki głośników wysoko- i średnio-tonowych Yamaha robiła w kolumnach z tej serii z berylu, tytanu albo płótna.

Jako materiał najlepiej wypada tu beryl. Głośnik średnio-tonowy z kolumn Yamaha NS-1000M, wręcz poraża ilością użytego berylu, do produkcji kopułki. (Produkcja kopułek z berylu jest b. trudna). Jednak w "tańszych wersjach" kolumn Yamahy kopułki z tytanu świetnie przekazują wszelkie niuanse wokalu, czy instrumentów perkusyjnych. Nie jest to nie tylko moja opinia, ale i innych użytkowników kolumn Yamahy, z serii NS:

 

Oto jakie kolumny (konkretne modele) Yamahy grają tym kapitalnym, "magicznym basem":

 

1. NS-10T, NS-20T, NS-30T, NS-50T, NS-70T (tylko USA).

Na rynek europejski przeznaczono serię "uboższą": modele:

NS-066, NS-166, NS-266 i NS-366.

(proszę porównać w Google grafika, zdjęcia modeli NS-70T i NS-366... na pierwszy rzut oka, to te same

kolumny... jednak średnica głośnika średnio-tonowego z tytanu, jest w NS-366 MNIEJSZA !)

2. NS-35T, NS-55T, NS-75T (tylko USA)

3. NS-044, NS-144, (NS-160), NS-244, NS-344.

4. NS-500M i NS-500Ma, oraz ich "mniejsi bracia" NS-200M i NS-200Ma.

5. NS-690 (wersje: I, II, III).

6. kultowe NS-1000M (NS-1000), i ich wersja "za pół ceny" NS-590

 

Wymieniłem tylko modele, które można spotkać na serwisach aukcyjnych, czyli kupić i słuchać :)

Sęk w tym, że modele mniejsze i tańsze od NS-1000M, rzadko, bywają na allegro. Grają b.ładnie i ludzie nie chcą się ich pozbywać (tak uważam). Okazyjnie bywają, na niemieckim eBay-u, zaś na eBay-u amerykańskim są dość regularnie.

 

Stale śledzę serwisy aukcyjne, w poszukiwaniu ciekawych aukcji z modelami kolumn, które opisałem.

Mogę coś doradzić, czy podpowiedzieć :)

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.