Jump to content

#Szakovsky

Użytkownicy
  • Content Count

    153
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

19 Neutralny

Recent Profile Visitors

695 profile views
  1. Ciekawe, bo jak puścisz multi sygnał to ci zaczyna wywalać zniekształcenia intermodulacyjne jak głupie. Z resztą, THD w nich tak jakby jest same w sobie intermodulacją TIM. Śmieszny temat, polecam poczytać literaturę, i to sporo... bardzo sporo. Ale to już konkretny offtop. No a ja cały czas mówię o samym nagraniu, i powtarzałem to kilkukrotnie 😉 Bo to ono ma tu znaczące znaczenie. Wątpię aby na jakimkolwiek sprzęcie na ziemi Death Magnetic CD zabrzmiał tak samo dynamicznie jak np. hugh masekela-stimela 😉
  2. Tak, DR ma nawet w nazwie słowo "Dynamika". To różnica między najcichszym dźwiękiem (nie szumem) do najgłośniejszego peaku. Jeżeli to nie jest dynamika to ja nie wiem co to jest. Może jakiś gatunek stawonoga.
  3. w masterze, w ... masterze Inaczej się masteruje CD a inaczej Vinyl. I tutaj ułomność mechaniczna vinyla jest jego największym plusem, bo nie zrobisz vinyla z 4db dynamiki. A przynajmniej tak aby było cokolwiek słychać. Z CD tak, zdecydowanie.
  4. Chciałbym wiedzieć gdzie coś takiego napisałem. Vinyl wymaga innego masteru niż CD, wynika to z właściwości fizycznych płyty, inaczej robi się straszna papka. Polecam sprawdzić Vinyl i CD wydany w +-tym roku i porównać zakres dynamiki, później gadać głupoty 😉 A w szczególności polecam z okresu 1995-2010.
  5. Mówisz że zakres głośności sygnału nie ma związku z dynamiką? Odważnie. Dynamic Range to nie dynamika. Mocne
  6. W aspekcie samego formatu, nie. Kwestia nagrań? Zdecydowanie tak. Sprzęt ma nie ograniczać dynamiki tego co jest nagrane. I jak już wcześniej mówiłem, Vinyl przeważnie w masterze ma lepszą dynamikę, ale to kwestia masteru a nie nośnika. Można dostać też CD o kosmicznej dynamice przewyższającą czarny krążek. Wiem, ale faza bliżej zera=lepsza faza 😉 Bo phase shift jest sam w sobie zniekształceniem sygnału.
  7. 16bit to 96db dynamiki. 24bit to 144db (w praktyce 123db) dynamiki. Ilość bitów nie jest absolutnie żadnym wyznacznikiem czegokolwiek, w sensie, żadnym problemem. A, i warto dodać, że te 16/24bit to odstęp od szumu kwantyzacji. SNR urządzenia to też inna kwestia, ale wciąż poniżej 1000zł można kupić DAC'a o SNR wyższym niż 100db. A to jest i tak dużo wyższy wynik niż ten jakim może się poszczycić Vinyl. Jak już mówiłem, kwestia dynamiki Vinyl vs CD to kwestia nagrań. A to już zupełnie inna kwestia wychodząca poza format zapisu. Tutaj zależy też sporo od zegara i jego stabilności pracy (np. wpływ sekcji analogowej na zegar etc). Teoretycznie 4 próbki są lepsze niż 2 próbki, ale w idealnych warunkach. Ale to już i tak jest abstrakcja bo nie ma to żadnego większego znaczenia. I jeżeli chodzi o upsampling to jest tak jak mówiłem, inne filtry dolnoprzepustowe. Tu jest największa różnica, bo zmienia się impuls, a nawet charakterystyka przenoszenia. Łagodne filtry na 44.1 obcinają częstotliwości słyszalne. Dlatego dla 44.1 teoretycznie powinno się używać stromych filtrów. Ale z drugiej, to powoduje "dzwonienie" na impulsie. Więc rozwiązaniem jest upsamplung i łagodny filtr. Ja używam foobara i robię podwójny upsampling, najpierw z 44.1 do 88.2 (zero order hold) a później do DSD128. I np. to mocno ratowało Chorda Qutesta.
  8. Dokładnie. Chociaż zniekształcenia nie będą 1:1 takie same, bo sama praca całego DACa sie trochę zmienia. Ale to naprawdę pomijalna kwestia. Dla 96khz pasmo nie kończy się na 45khz, to zależy od zastosowanego filtra etc. Różne filtry mają różne przebiegi i punkt cięcia. Np. Patrz na brickwall a super slow rolloff dla 44.1. To już zależy od zastosowanego filtra tak naprawdę. Ale tym większe pasmo przenoszenia i łagodniejszy rolloff tym ładniejszy impuls.
  9. Polecam się zapoznać czym jest częstotliwość ( [Hidden Content] - pomocny link) Częstotliwość próbkowania samego nagrania nie ma znaczenia tak naprawdę. Ale aby to wiedzieć trzeba znać sposób działania DAC'a, i tego jak jest filtrowany. Bo każdy DAC ma filtr dolnoprzepustowy, zgodny z prawem Nyquista. Przez co wystarczy upsampling aby poprawić impuls i przebieg fazowy, czasami ma to jakiś wpływ na THD, ale przeważnie jest to pomijalne. Kwestia też rodzaju filtru. Polecam sprawdzić jak się ma typ filtra do wyglądu impulsu. To dlatego DSD gra ogólnie lepiej, ale nie zawsze dużo lepiej (implementacja filtru DSD). 16bit to 96db dynamiki. Od zera absolutnego po szczytowy sygnał. Czyli DAC pozbawiony szumu, do 96db będzie miał nieskompresowaną dynamikę. Tylko jak już mówiłem, nie istnieje żadne nagranie z taką dynamiką. Ani na CD ani na Vinylu. (Średnia dynamika winylu oscyluje pomiędzy 13 a 16DR.)
  10. Dynamika CD może być praktycznie nieskończona. Ale tego się nie robi, bo żaden zestaw głośnikowy nie ma nieskończonej dynamiki. Ba, większość normalnego sprzętu jest użyteczna do ok 105db. Powyżej robi się sieczka z THD. Kwestia tuby etc to sprawa MAX spl a nie maksymalnego użytecznego. Vinyl ma również maksymalną dynamikę, wynika to z głębokości rowka. I tutaj jest myk. Dynamika vinylu zależy od płyty, fizycznie. A w CD od nagrania, od ludzkiego wyboru. Polecam puścić sobie dobrze nagraną muzykę z wysokim DR z pliku albo CD.
  11. "Dlaczego vinyl brzmi lepiej niz CD?" Odp. Nie brzmi. Dziękuję za uwagę. Vinyl przez ograniczenia fizyczne nie jest w stanie mieć tak okrojoną dynamikę co CD. Przez co parszywe wydania CD lepiej brzmią na Vinylu, patrz np. Queen czy Rammstein. Jakby nie kompresować tak dynamiki na CD, to CD by wygrał w każdy możliwy sposób. Warto dodać, że stosunkowo nie dawno zaczęliśmy robić dobre DACi, i problem też leżał po stronie parszywych pierwszych CD/DAC. Dzisiaj za mniej niż 5k możemy zjeść każdy gramofon na dobrze wydanym CD.
  12. Fakt. Ihmo, sprzęt gra albo nie. I kwestia jak dobrze, i czy się opłaca, to czy gra lepiej do sprzętu w tej samej/większej kwocie. Niby banał, ale nie dla wszystkich. Różnice w kolumnach na poziomie 200k+ to wciąż konkretne decybele, czasami wręcz dziesiątki. W wzmacniaczach sprawa wygląda trochę inaczej. Bo tu kwestia linniowości z którą każdy wzmacniacz ma spore problemy. I kwestia jak bardzo. Ale tutaj różnice są od punktu odniesienia. A i tak można powiedzieć, że różnice mogą być kilkukrotne. Więc mistyczne kilka procent dla najbardziej wymaganych audiofili to bujda. Tutaj kwestia pasuje do kabelków etc.
  13. U pmcomp'a klasyka na dużym wooferze, u mnie grafen i diament. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Bo na kiepską jakość głośników raczej nie będzie można narzekać. Dodatkowo mogę sobie uprzykrzyć życie i zabrać Pascala (d klasę). Bo nie wiem jak się wyrobie z wzmakiem docelowym. A nie znam nikogo kto by miał do wypożyczenia odpowiednik jakim -+ jest dartzeel. Zobaczymy, będzie ciekawie. Tylko wszystko jest teraz kwestią czasu, i jak zwykle opóźnień różnorakich.
  14. Proponuję przeprowadzić podwójny test. Zaprosić osoby postronne, i przeprowadzić testy u @pmcomp i później u mnie. Można to rozbić w czasie. Wgl mogę zorganizować co jakiś czas testy sprzętu z grupą. Tylko ilość miejsc mocno ograniczona, tak jak miejsce w pokoiku.
  15. Tak to tlumaczy dlaczego d90 zagral gorzej od psaudio. Pewnie u tego Pana co ma dcs i audio note to samo abstrakcyjne tłumaczenie by poszło. Najwyżej się zrobi dogrywkę 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.