Skocz do zawartości

timer44

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    62
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

0 Neutralny

Informacje profilowe

  • Branża
    Nie ustawione

Ostatnie wizyty

88 wyświetleń profilu
  1. Teddy, faktycznie, tyle mam. Na 8R obciążenia, około 8-9Vpp przy 1V na wej. 6P14P> Va-250, Vs2-250, Vs1- -7,5 do -7,7V, Ia około 42-43mA Roman - lampy zafascynowały mnie ponad rok temu. Zupełnie nieznana mi dziedzina, pomimo wieloletniego zainteresowania elektroniką. Trafiłem, międdzy innymi na TubeCad i dużo się tam dowiedziałem. Potem szukałem jakiegoś prostego wzmacniacza na EL84 i trafiłem na Singlevalve. Aikido+EL84 ? Dawaj, robimy. I tyle. Chciałbym skończyć ten wzmacniacz w konfiguracji Aikido. Nie znam dokładnie teorii ale drugi stopień faktycznie, za Broskie-m, pomaga zredukować szumy (słyszalnie) i (w moim odczuciu) poprawia brzmienie. Nie jestem w stanie określić tego inaczej jak "poprawia wykop" :). Myślę natomiast, że jak doprowadzę już do porządku oba kanały to z przyjemnością pominę w jednym, drugi stopień Aikido, wstawię wartości z Twojego schematu i posłucham trochę w mono, jednego a potem drugiego kanału. Może być ciekawie. Posiedziałem trochę nad urządzeniem i jest tak: - pasmo które podałem to totalna bzdura. Moja karta ma pasmo do 48kHz ale widocznie program dużo obcina. Zmierzyłem to oscyloskopem i -3dB jest w okolicy 37kHz (moment kiedy Vpp zmniejszyło się z 8 do 5,6V) - wstawiłem sprzężenie zwrotne posiłkując się metodą opisaną tu . Po kilku eksperymentach skończyło się na rezystorze 3,9k z kondensatorem 330pf "na plecach" i kondensatorem 390pf na uzwojeniu pierwotnym transformatora. Główny problem to "dzwonki" powyżej 10kHz. Na sygnale były bardzo dobrze widoczne zniekształcenia w okolicy 12-16 kHz. Cały czas nie jest idealnie ale o wiele lepiej niż było. Muszę to osłuchać przez dzień albo dwa. - potwierdźcie proszę albo poprawcie: sygnał wyj. z otwartą pętlą - 8Vpp, z zamkniętą 6Vpp. Głębokość sprzężenia to 20log(8/6)=2,49dB. Pytam, bo to strasznie mało w porównaniu do opisywanych szeroko 20dB. - w trybie UL, napięcie na S2 jest kilka V wyższe niż na anodzie. Może tak być czy zbić rezystorem do napięcia anody ? Widziałem schematy z obydwoma rozwiązaniami.
  2. No to inaczej. Przy lampach jak powyżej, w układzie UL mogę wycisnąć max 1,5W przy U wej. 1Vpp. Przy triodzie, max 1W przy takim samym napięciu na wejściu. Czy to są poprawne parametry ?
  3. Pracuję nad tym wzmacniaczem. Może nie za mądre pytanie, ale to w końcu piaskownica. Kilka postów powyżej jest schemat mojego Aikido. Czy któryś z kolegów może, choćby na oko, ocenić jakie wzmocnienie powinien mieć ten układ ? Do wyjścia z transformatora. 2x6N1P+6P14P
  4. Dziękuję Wam za pomoc. Zajmę się tym przez weekend bo widzę, że jest czym. Jeszcze raz, dzięki.
  5. zauważyłem że odwrotnie wpisałem wartości do obliczeń :(. Dzielnik ma być 390R do 82R
  6. I tak też zrobię. Dziękuję Ci za wyjaśnienie kwestii pasmo/kondensator na pierwotnym i tego linka. To jedna z moich ulubionych stron i bardzo dużo się z niej nauczyłem. Aikido nie kojarzy się zwykle ze NFL. Przed chwilą policzyłem wartości i zrobię trochę inaczej. Nie podłączę się bezpośrednio do katody dolnej lampy. Jako, że na katodach V1 mam rezystory 470R to na dolną katodę wstawię dzielnik 390R + 100R do masy i tam podłączę sprzężenie. Da mi to możliwość kombinowania rezystorem sprzężenia w zakresie od 5 do 20k a wartości rezystorów dolnej i górnej katody nie rozjadą się bardziej niż 2-3%. Chyba dobrze kombinuję ? Bo jeżeli dobrze, to znaczy że w końcu zrozumiałem po co robi się ten dzielnik i jak oblicza jego wartości. Próbowałem rozwiązania z NFL na podstawie tego - empirical implementation NFL i nie udało mi się. Teraz widzę, że wtedy byłem do tego za cienki. Może teraz się uda :).
  7. Właśnie się zorientowałem, że nie mam dokładnego schematu. Wstyd ... Lampy: 2x 6n1p - 6p14p, trafo Ogonowski Zmiany: katody: V1- 470R, V2- 270R kondensatory zasilania: 1uf na 3,3uf i brak 100uf sprzegający 1x0,47uf oil zamiast 2x220nf zamiast 150R Rk na V3 - LM317 jako żródło, ustawiony (aktualnie) na około 38mA 6P14P pracuje jako trioda lub UL43. Nie potrzebuję mocy a dźwięk pentody nie leżał mi całkowicie. na lampie mocy dołożone 1k na siatce i 100R na S2 zarówno w UL jak i w triodzie wej. Alps 50k wspomniany przez Ciebie kondensator na pierwotnym dołożyłem po obserwacji prostokąta 10kHz. Było baaardzo nieładnie. 1500pF załatwiło sprawę. Sprawdzałem reakcję na zmniejszenie tej pojemności ale minimalnie zawężało to pasmo od góry. O ile pamiętam to ten kondek poza wygładzaniem "dzwonków", w starszych konstrukcjach również podbijał górę. Mogę się mylić oczywiście. zasilanie najprostsze na świecie. 2x100uf, 2x100uf, 2x22uf, żarzenie AC, symetryzowane. Zostało z innego projektu. W głośnikach absolutna cisza. Nawet z niezwartymi wej. i potencjometrem na max. http://singlevalve.web.fc2.com Jeszcze raz to napiszę - jestem zadowolony. To naprawdę nieźle gra. Przyjemnie i niemęcząco. Pomimo małej mocy, z kolumnami 92dB, całkowicie wystarczająco nagłaśnia 20m2. I tylko sopranów, i tylko sopranów, i tylko sopranów (trochę) mi brak ... Tak wygląda. Jeszcze niewykończony mechanicznie.
  8. timer44

    Sprzedam/kupię

    Nabędę pcb do Salas sshv2 .
  9. OK. Też się nad tym zastanawiałem. Mam trafa Ogonowskiego na EI66/32, stosunkowo prosty układ. Przeanalizowałem go pod kątem ewentualnych, własnych błędów skutkujących popełnieniem jakiegoś filtra dolnoprzepustowego. Kurcze, czy poza wyborem trafa, mam jeszcze wpływ na górę pasma ? Przyznam, że o ile dół i środek jest (dla mnie) absolutnie satysfakcjonujący to na górze, można by usłyszeć trochę więcej. Szczególnie, że słucham tych samych utworów na słuchawkach i niestety wiem, czego nie słyszę przez głośniki :) (infinity RS-325). Słyszę do jakiś 14kHz i miło by było zyskać jeszcze trochę "ćwierkania".
  10. Już nie wierzyłem, że ktoś odpowie. Roman, bardzo Ci dziękuję. Wcześniej robiłem pomiary mojego SE Aikido 6n1p+6n6p + 6p14p. Zgrubne, bo RightMarkiem. Przy 1W, THD wychodziło w okolicach 0,75-0,85%. Podnoszenie napięcia siatek 6n1 (robiłem próby dla 10 kroków, Rk 100-1500R) zmniejszało zniekształcenia ale dźwięk stawał się koszmarny w zakresie wyższych f. Dobrze natomiast robiło obniżanie napięcia siatki 6p14p do okolic 6,2-6,4V . Zniekształcenia wyraźnie szły w dół bez strat na jakości . Jeszcze tak z ciekawości. Czy poziom szumów okolicach -88dB i pasmo 15-12300Hz -1dB (20200 -3dB) to OK ?
  11. timer44

    Potrzebuję ...

    Kupię pcb do salas hv2, sshv2
  12. Tak to mój pierwszy wzmacniacz lampowy. Dokształciłem się już trochę przez te 2 miesiące :). Wzmacniacz ukończyłem z wynikiem powyżej oczekiwanego ale mam jeszcze jedno pytanie. Nie mogę znaleźć informacji, jakiego poziomu THD+N można oczekiwać w takich konstrukcjach (EL84 SE) ? Czy ktoś ma taką wiedzę ale z praktyki ? Nie interesuje mnie informacja z karty katalogowej EL84.
  13. Podepnę się, żeby nie zakładać nowego tematu. Czy ktoś jest w stanie napisać parę słów o przyczynach niesymetrycznej "obsługi" sygnału przez wzmacniacz lampowy SE ? Borykam się aktualnie z uruchomieniem SE EL84 i pojawił mi się taki problem. Wejście i driver to Aikido 6n1p i 6n6p. Pełna symetria sygnału prostokątnego na kondensatorze sprzęgającym z końcówką. Na anodzie EL84 mam już niesymetryczną odpowiedź, "dzwonki" tylko w górnej połówce i niesymetryczne ograniczenie pasma. Sygnał trójkątny niepoobcinany. Trafo Ogonowski, konkretnie do tej lampy i do SE.
  14. Trafiłem na takiego posta i ostatnie zdanie przyciągnęło moją uwagę. Czy ktoś mógłby skomentować ? wątek jest tutaj: http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/260056-6n6p-line-stage-2.html 'D' i 'A' odnoszą się do schematów zawartych w wątku. "Wolne" tłumaczenie" z Googla :) : "Pochodna w punkcie pracy wskazuje na wzajemną przewodność w tym punkcie. Przeciążenie w "D" ma zmianę 28 mA w prądzie anodowym dla zmiany siatki 6 woltów, co stanowi wzajemną przewodność 4,6 mA / V. Przekazywanie większej ilości prądu jak w "A" daje 38mA / 4V2 = 9mA / V Pierwsza trioda jest ustawiona na 7,6mA, a druga na 12mA. Brak anulowania harmonicznych w tej konfiguracji" Przyznam, że już chyba maniakalnie, drążę wciąż temat WK-WA. To wszystko jest "niby proste" ale zagłębiając się w temat, nawet na poziomie amatorskim, wychodzi mnóstwo haczyków. Ten post zainteresował mnie ponieważ nigdzie indziej nie natknąłem się jeszcze na takie podejście. Co znaczy "brak znoszenia się harmonicznych w tej konfiguracji" ? Walczę teraz z pomiarami obu stopni, oddzielnie. Interesuje mnie zależność harmonicznych od punktu pracy lampy, w praktyce. Te zależności w przypadku WA są słabo opisane. Przynajmniej ja do niczego sensownego się nie dokopałem :) O co chodziło autorowi tego postu i jakie warunki powinny być spełnione, żeby "cancellation of harmonics with this setup" - will be excellent ? :) Czy chodzi o to, że obie lampy powinny pracować na tej samej prostej pracy, choć w dwóch różnych punktach ?
  15. Kupiłem już Xonara. Przyjdzie, będę mierzył i już do imentu kręcił nosem nad wszystkim co zrobię :)
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.