Jump to content
IGNORED

Modernizacja zestawu NAD C316BEE + C516BEE + MA BX6.


Włodek

Recommended Posts

Witam.

Jest to mój pierwszy post na tym forum, które od dłuższego czasu odwiedzam, więc w pierwszej kolejności chciałbym się przywitać ze wszystkimi jego Użytkownikami - witajcie.

Obecnie posiadam zestaw składający się z NAD C316BEE + C516BEE + MA BX6, który gra w pokoju ok. 18.5 m2 połączonym z otwartą kuchnią o pow. ok. 5.5 m2. Muzyki słucham bardzo różnej (od Nirwany, Pink Floyd przez Phila Collinsa, G. Turnau do L. Możdżera, Pop też się zanjdzie), zawsze raczej cicho, tzn. max do 25% obrotu potencjometru w przypadku NAD-a do godz. 9-ej.

Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie modernizacja zestawu, który posiadam. Spowodowane jest to, chęcią poprawy brzmienia głównie w zakresie wysokich tonów i selektywności, czego trochę brakuje mi obecnie. Chciałbym poprawić dźwięk mojego zestawu w taki sposób, by zawierał więcej szczegółów, był bardziej klarowny, nie interesuje mnie ciepłe brzmienie ale też nie chciałbym by dźwięk był męczący. Mam nadzieję, że dosyć przejrzyście opisałem swój cel.

Do tej pory zasięgnąłem trochę opinii, dot. zmian w konfiguracji mojego systemu. Jedni polecają, zmienić wzmacniacz na np. MUSIC HALL - a35.2, NAD - c356 lub coś z oferty japońskich firm (Rotel, Pioneer, Marantz), przy czym zdarzały się głosy, że zmiana na NAD - c356 wiele nie wniesie do zmiany brzmienia. Inni polecają zmianę kolumn, na kolumny, które zagrają lepiej górę (np. MA RX6), ponieważ BX6 mają podobno dosyć słabą kopułkę.

Zmiany chcę zacząć na razie od jednego elementu zestawu i rozważam wymianę wzmacniacza lub kolumn, dokładając kwotę 1500-1900 zł do środków uzyskanych ze sprzedanego wymienianego urządzenia. W przyszłości może wymienię pozostałe elementy mojego sprzętu hi-fi, ale na razie zależy mi na takiej zmianie jednego elementu, która da największą poprawę brzmienia.

Chciałbym prosić doświadczonych Użytkowników forum o przedstawienie swoich propozycji dot. ww. modernizacji, które dadzą najlepszy efekt i pomogą mi wybrać kierunek zmian.

Link to comment
Share on other sites

Szkoda ze nie masz C320 czy 320BEE i 521 , 521 BEE . Kosztują niewiele i niewielkim kosztem można je zrobić tak ze spokojnie mogą stawać z konkurencją za około 4000zł.

A tak polecam Ci Marantza CD52 w roli napędu i albo Arcama rDACa albo Audiolaba M-DACa . Dalej tego 320BEE a reszta na kolumny.

Tu też w zależności od potrzeb kolumny DIY na metalowych Seasach albo znacznie większe Hurricane z Audiohobby.

Zestaw na lata. Tym bardziej że obydwa przetworniki dadzą Ci w przyszłości możliwość wejścia w odtwarzacz strumieniowy lub PC Audio.

Link to comment
Share on other sites

Zacząłbym od zmiany BX6 na RX6. Kolumny wniosą najwięcej. Słuchałem obu tych modeli. Wprawdzie z inną elektroniką, ale różnica między nimi jest bardzo duża. Nie wiem jaki masz kabel zasilający w tym C516BEE, ale ten od C316BEE to do suszarki się nadaje. Pokombinuj i zmień to na sztywny 2x2,5 mm z Obi, taki do instalacji w ścianie. Wydasz 30zł a myślę, że usłyszysz różnicę.

Sprzęt jest dla muzyki. Nie odwrotnie.

Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem:

1. Przede wszystkim zmiana kolumn - mogą być np. MA z serii RX, Bowers & Wilkins 685 - taka zmiana, tak jak kolega powyżej napisał, będzie najbardziej słyszalna.

2. Wymiana C 316 na C 356 wiele w ogólnym charakterze brzmienia nie wniesie; NAD ogólnie brzmi raczej "ciepło".

Jeśli już to faktycznie wymiana np. na jakiegoś Rotela, może Yamaha...

Jednakże wymiana w pierwszej kolejności kolumn na jakieś z podbitą górą powinna w zupełności Cię zadowolić.

3. Z kabelkami daj sobie spokój...

W jaki niby sposób mają podbić Ci wyższe częstotliwości?

Tym bardziej, jeśli cały sprzęt jest taki, a nie inny i tej klasy, jakiej jest...

When the music's over turn out the lights...

Link to comment
Share on other sites

Witaj,

wydaje mi się, że najbardziej słyszalny efekt uzyskasz, wymieniając zestaw kolumn. Zmiana na zestaw Monitor Audio serii Rx przyniesie Ci duża poprawę w jakości, szczegółowości dźwięku, myślę jednak że możnaby było pokusić się o odsłuch kolumn Audio Academy Hyperion IV oraz Audio Physic Classic 10 (niestety byłaby to większa dopłata). Przy takiej konfiguracji przydałby się także mocniejszy wzmacniacz, idealnie pasowałby NAD C356BEE lub przynajmniej C326BEE.

 

Moja propozycja - posłuchaj narazie na wzmacniaczu NAD w salonie kilku innych kolumn i porównaj je w jednym pomieszczeniu z modelem Bx6, zobaczysz czy to jest droga, która będzie Cię satysfakcjonowała. Dopiero wtedy podejmuj decyzje o zakupie.

 

Serdecznie zapraszam na odsłuchy, w przypadku pytań służę pomocą.

Pomagamy, doradzamy, wypożyczamy, zapraszamy na indywidualne odsłuchy.

Najlepsze ceny dla forumowiczów magazynu Audiostereo - zapytaj o ofertę! Pełna oferta na stronie www.Q21.pl.

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję wszystkim za pomoc i jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś pomysły, to chętnie je poznam. Na razie z większości zebranych do tej pory opinii wynika, że najlepszy efekt da wymiana kolumn i chyba pójdę w tym kierunku. Zastanawiałem się jaki efekt przy takiej wielkości pomieszczeniu dałoby zastosowanie monitorów.

Link to comment
Share on other sites

Serdecznie zapraszam na odsłuchy, w przypadku pytań służę pomocą.

Dzięki za zaproszenie, pewnie skorzystam.

 

A ja myślę, że podpięcie Music Halla a35.2 w tym zakresie da dość znaczną poprawę. Musisz jednak posłuchać.

Jesteś kolejny, który mi wskazuje właśnie ten wzmacniacz, coś w tym pewnie jest. Czy da to większy efekt niż wymiana kolumn? To jest dla mnie b. ważne, ponieważ na razie chcę wymienić tylko jeden element zestawu, który da największe korzyści.

Link to comment
Share on other sites

a ja bym na Twoim miejscu spróbował podpiąć inny wzmacniacz pod te kolumny np Arcama A18

http://sklep.rms.pl/index.php?p5332,arcam-fmj-a18-a-18-wzmacniacz-stereo

Zapraszamy na profil Triangle Audio Polska

www.facebook.com/TrianglePolska/

Link to comment
Share on other sites

"Spowodowane jest to, chęcią poprawy brzmienia głównie w zakresie wysokich tonów i selektywności, czego trochę brakuje mi obecnie. Chciałbym poprawić dźwięk mojego zestawu w taki sposób, by zawierał więcej szczegółów, był bardziej klarowny, nie interesuje mnie ciepłe brzmienie ale też nie chciałbym by dźwięk był męczący."

 

A ja myślę, że podpięcie Music Halla a35.2 w tym zakresie da dość znaczną poprawę. Musisz jednak posłuchać.

Link to comment
Share on other sites

Tak sobie analizuję, wszystkie podpowiedzi i zastanawiam się czy to, że kolumny Audio Academy Hyperion IV mają otwór obudowy bass reflex z tyłu nie będzie mnie ograniczało, ponieważ nie mogę odsunąć daleko od ściany moich kolumn (w tej chwili stoją ok. 10 cm od ściany).

Link to comment
Share on other sites

10cm od ściany z br z tyłu, to będzie brzmiało fatalnie. To osobiste doświadczenia. Zdecydowanie szukaj czegoś z br z przodu.

Ogólnie 10cm będzie brzmiało też fatalnie jeśli chodzi o scenę, ale z basem będą problemy i przy 20 i 30.

Link to comment
Share on other sites

w tej cenie masz też Indiana Line Diva 655 z przednim bas refleksem. na dniach będzie recenzja w Audio-Video

http://www.indianaline.rafko.pl/produkty.php?sr=diva&pr=Diva%20655

Zapraszamy na profil Triangle Audio Polska

www.facebook.com/TrianglePolska/

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeśli chodzi o Music Halla, to spróbowałbym z Epos Elan 10 albo Castle Knight 2. Castle bardziej do Turnaua, Możdżera czy Collinsa. Mam a35.2 z Castle Knight 2 i do muzyki spokojniejszej, włączając Floydów nadają się świetnie. Music Hall ma lekko podkreślone skraje pasma więc idealnie nadaje się do cichego słuchania. Sam mam ochotę posłuchać go z tymi Eposami, szczególnie że polecał mi ten odsłuch właściciel Music Halla - Roy Hall. Do Nirvany zaś Castle są za lekkie, nie będzie tego poweru. Jeśli mieszkasz w okolicy Śląska to moglibyśmy się gdzieś umówić na odsłuch tych konfiguracji.

Link to comment
Share on other sites

Zastanawiałem się jaki efekt przy takiej wielkości pomieszczeniu dałoby zastosowanie monitorów.

 

U mnie jest prawie że tak samo jak u Ciebie - 19 m2 plus wyjście na otwartą kuchnię.

Kiedyś miałem podłogówki, a od paru lat wyłącznie monitory i do podłogówek już raczej nie wrócę.

Basu jest wystarczająco, a scena stereo, przestrzeń, odrywanie się dźwieku od głośników - zdecydowanie lepiej jest w przypadku monitorów :)

When the music's over turn out the lights...

Link to comment
Share on other sites

Jeśli mieszkasz w okolicy Śląska to moglibyśmy się gdzieś umówić na odsłuch tych konfiguracji.

Niestety nie, raczej centrum.

 

Kiedyś miałem podłogówki, a od paru lat wyłącznie monitory i do podłogówek już raczej nie wrócę.

Basu jest wystarczająco, a scena stereo, przestrzeń, odrywanie się dźwieku od głośników - zdecydowanie lepiej jest w przypadku monitorów :)

 

Jakieś monitory możesz polecić?

Link to comment
Share on other sites

10cm od ściany z br z tyłu, to będzie brzmiało fatalnie. To osobiste doświadczenia. Zdecydowanie szukaj czegoś z br z przodu.

Nie ma absolutnie znaczenia, po której stronie jest bass reflex. To tak na marginesie. Pisałem już na ten temat wiele razy, podawałem linki do pomiarów etc.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Link to comment
Share on other sites

Ja tam słyszę różnicę przy tylnym bas-refleksie. Gdy kolumny stoją metr od ściany a gdy 10 cm. Bas staje się bardziej rozlazły.

 

Jednakże jest tak jak napisał dd6 - nie ma to aż takiego znaczenia.

A taki bas będziesz miał zarówno przy BR z przodu, jak i z tyłu kolumny, przy zbytnim dosunięciu do ściany.

Krótko mówiąc: czy BR jest z tyłu, czy z przodu, może mieć znaczenie dopiero w momencie, kiedy średnica samego otworu BR zaczyna być zbliżona do odległości od ściany.

When the music's over turn out the lights...

Link to comment
Share on other sites

Po przeczytaniu, wszystkich podpowiedzi oraz po rozmowach z przedstawicielami branży Hi-Fi postanowiłem popracować nad ustawieniem kolumn. Znalazłem w sieci poradnik jakiegoś inżyniera akustyki i w miarę możliwości zastosowałem się do jego wskazówek. W pierwszej kolejności wyjąłem gąbki z tylnych otworów BR, odsunąłem kolumny od ściany na odległość ok. 45 cm, postawiłem kolumny na stożkach i popracowałem nad kątem ustawienia kolumn oraz proporcjami wszystkich odległości między kolumnami i miejscem odsłuchu. Muszę powiedzieć, że zagrało to dużo lepiej, bas był, ale nie wszechobecny i czystszy, wysokich i średnich tonów pojawiło się więcej, przestrzeń znacznie się powiększyła. Zmiany są na tyle duże, że chyba sobie zostawię te kolumny i zastanowię się tylko nad zakupem mocniejszego wzmacniacza i zechcę przesłuchać Music Halla a.35.2, Nad-a 356 i coś japońskiego, może Rotela.

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Link to comment
Share on other sites

Jestem świeżo po odsłuchach Nad-a c356, Denona PMA-720AE i Marantza PM7004. Wg. mnie najgorzej wypadł Marantz, miał najwięcej wysokich tonów ale najsłabsze niskie tony. Nad miał wg. mnie najlepszy dół a Denon był pomiędzy ww. wzmacniaczami i był najbardziej zrównoważony. Generalnie żaden wzmacniacz nie powalił mnie na kolana, 356 gra trochę lepiej niż mój 316, ale różnica dla mnie nie jest warta 1500 zł. Sala odsłuchowa nie miała najlepszej akustyki i mam wrażenie, że Nad 356 w tej sali grał niewiele lepiej niż mój Nad 316 w domu. Nie wiem ile musiałbym zapłacić za wzmacniacz który by mnie swoim dźwiękiem oszołomił? Ale myślę, że niestety to kosztowało by więcej niż 3500 zł., i to chyba sporo więcej. Wiem, że cena nie zawsze jest wyznacznikiem jakości, ale po odsłuchaniu Nada 356, który często jest wskazywany jako faworyt w tej półce cenowej jetem trochę rozczarowany małym skokiem jakości.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Odświeżam temat ponieważ mam chęć wymienić wzmacniacz.

Tak jak pisałem wcześniej odsłuchałem kilka japończyków i powiem szczerze, że bardziej podoba mi się dźwięk angielskich wzmacniaczy (słuchałem Nad-a c356 i Roksan Kandy K2). Miałem już kupić Roksan Kandy K2, ale nie zdążyłem i teraz czekam na kolejną okazję, ale w tzw. międzyczasie pojawiła się oferta kupna NAIM NAIT 5i-2 (którego nie miałem okazji posłuchać) -

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czy mieliście możliwość porównania ww. wzmacniaczy? Jakie opinie macie na ich temat? Czy możecie zaproponować ewentualnie jakiś inny wzmacniacz?

Link to comment
Share on other sites

Jeśli nie słuchałeś Naim Nait 5i, to bym na Twoim miejscu go nie kupował. Nie wiem jak ten model brzmi, ale w mojej ocenie tanie Naimy nijak mają się do tego, co napisałeś:

 

"Spowodowane jest to, chęcią poprawy brzmienia głównie w zakresie wysokich tonów i selektywności, czego trochę brakuje mi obecnie. Chciałbym poprawić dźwięk mojego zestawu w taki sposób, by zawierał więcej szczegółów, był bardziej klarowny, nie interesuje mnie ciepłe brzmienie ale też nie chciałbym by dźwięk był męczący."

 

Ja bym poszedł na Twoim miejscu (małe pomieszczenie, niewymagające kolumny) w stronę niewielkiego wzmacniacza lampowego. Może gdzieś znajdziesz używanego Amplifona WT 30 II, jakąś małą pentodę albo wzmacniacz hybrydowy typu Opera Consonance. Spośród tanich wzmacniaczy tranzystorowych w cenach do 2000 PLN mogę zwrócić Twoją uwagę na Musical Fidelity A3, Primare A20 i ewentualnie Audio Analogue Puccini, choć one także niekoniecznie mogą wpisać się w Twoje oczekiwania (ale są o niebo lepsze od każdego szarego NADa).

Link to comment
Share on other sites

Włodek, a wymieniłeś kolumny? Czy po prostu chcesz kupić Naima i pozostać przy BX6?

Sprawdź nasze wyprzedaże, zapytaj o rabaty dla forumowiczów. 

https://sklep.rms.pl/wyprzedaz-promocje

Link to comment
Share on other sites

Osobiście postawiłbym na wymianę NAD na model wyższy 356, oraz wypróbował kable Chorda Odyssey 2. Jeśli masz gdzie wypożyczyć to zdecydowani to zrób. Pamiętaj, że BX mają tendencję d ogrania skrajem pasma, stąd Chord tu bardzo pomoże. Oczywiście piszę o sprawdzonym zestawieniu. Pudła możesz wymienić z czasem. Pytanie czy brzmienie Monitor Audio Ci odpowiada, czy też chcesz poszukać z innej stajni.

Sprawdź nasze wyprzedaże, zapytaj o rabaty dla forumowiczów. 

https://sklep.rms.pl/wyprzedaz-promocje

Link to comment
Share on other sites

Osobiście postawiłbym na wymianę NAD na model wyższy 356, oraz wypróbował kable Chorda Odyssey 2. Jeśli masz gdzie wypożyczyć to zdecydowani to zrób. Pamiętaj, że BX mają tendencję d ogrania skrajem pasma, stąd Chord tu bardzo pomoże. Oczywiście piszę o sprawdzonym zestawieniu. Pudła możesz wymienić z czasem. Pytanie czy brzmienie Monitor Audio Ci odpowiada, czy też chcesz poszukać z innej stajni.

 

Generalnie cały mój zestaw mi się podoba i jest zgodny z kierunkiem jaki mi brzmieniowo odpowiada, dlatego przy ewentualnych zmianach szedłbym w kierunku ewolucji a nie rewolucji. Nie mniej jednak są pewne szczegóły, które chciałbym poprawić i myślę, że lepszy wzmacniacz by to sprawił. Te kable na pewno by sporo wniosły, ale w moim przypadku koszt wyniósłby 1400 zł. Taką kwotę wolałbym dołożyć i zainwestować w lepszy wzmacniacz.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chcesz zmienić brzmienie najpierw poeksperymentuj z ustawieniem kolumn a potem jak dalej nie będzie odpowiadać z ich wymianą bo to one w połączeniu z akustyką pomieszczenia najwięcej wnoszą do dźwięku.

Jeżeli pasują ci kolumny spróbuj że wzmacniaczem. Słuchałem NADów 315, 355, 372, 375, mam 326 i im wyżej tym lepiej.

Ale w moim odczuciu najtańszy NAD 315 lub 316 nie gra dobrze i nie gra tak jak grają NADy. NAD gra od modeli 320 w górę.

Po trzecie tak jak sam napisałeś nie kupuj kabli za 1400 złotych do twojego systemu bo one najmniej wnoszą do brzmienia.

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chcesz zmienić brzmienie najpierw poeksperymentuj z ustawieniem kolumn a potem jak dalej nie będzie odpowiadać z ich wymianą bo to one w połączeniu z akustyką pomieszczenia najwięcej wnoszą do dźwięku.

Jeżeli pasują ci kolumny spróbuj że wzmacniaczem. Słuchałem NADów 315, 355, 372, 375, mam 326 i im wyżej

 

Tak, jak pisałem wcześniej, kiedyś popracowałem nad ustawieniem kolumn i faktycznie przyniosło to b. dużą zmianę (nie kosztującą nic : ) ). Pamiętam, że wtedy w moim odczuciu zmiana była dużo większa niż różnica między Nad-em 316 a 356. Także jest to prawdą, że ustawienie kolumn i samo pomieszczenie ma ogromny wpływ na dźwięk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.