Skocz do zawartości
IGNORED

Głośnik dookólny


Arku

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Wywalenie nakładki p/pyłowej mocno popsuje charakterystyki szerokopasmowca.

Montowanie zaś stożka w wielu przetwornikach koaksjalnych jest wykluczone.

Idea tuby to ze względu na jej cechy zwiększenie skuteczności. Żadnych innych nadprzyrodzonych cech.

 

Myślę, że nie ma potrzeby na górę (dmuchający w stożek) dawać głośnik schodzący aż do niskich basów.

W zasadzie zazwyczaj na dole umieszcza się duży woofer. W zakresie poniżej 150Hz nie ma kierunkowości a niżej wymagane moce są bardzo duże.

Duży woofer zamontowany na dole ustabilizuje całą konstrukcję.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może coś takiego na standzie? (Canon robił też coś takiego na rurze, w której był zamontowany sub pasywny, lub raczej gł. niskotonowy z niską f podziału.)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Użytkownicy+

Przecież wkleiłeś pomiary NA OSI walca, a my będziemy słuchać prostopadle do osi. I to z lustrem, zmieniającym całkowicie sposób promieniowania. Zjawiska dyfrakcyjne, które powodują, że kółko jest najgorszą geometrią frontu kolumny, nie mają tu w ogóle miejsca. Wpadka, Panie Moderatorze.

 

Panie Moderatorze??? Możesz mi wyjaśnić, co ma piernik do wiatraka i jakie ma to znaczenie dla tematu???

 

W osi ucho - głośnik, będziesz miał krawędź. Ale co tam taki drobiazg, jak ugięcie fali na tej krawędzi, pewnie zaoblenie popsułoby coś. Walczymy o jak najszerszą propagację fali w osi poziomej, a zawężamy w osi pionowej, tworząc cień akustyczny. Gdzie tu sens?

Widzisz rysunki wklejone przez mayę? Popatrz na przekrój.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

No no no, jak się zjeżył :-D Nic nie ma do wiatraka. Tak się składa, że jest to jedno z wielu określeń, którym można cię opisać. Mógłbym napisać "paltonie" albo "biały mężczyzno" i byłoby to prawidłowe. Funkcja tak bardzo uwiera, że takie poruszenie spowodowałem??

 

A co do twoich wywodów, powiem tylko tyle: ZBUDUJ MODEL I ZMIERZ. Może się zorientujesz jaki jest sens. Może się zorientujesz, co warto, a czego nie, gdzie warto marnować energię na projektowanie, a gdzie nie. Po prostu daruj sobie teoretyczne dywagacje i NABĄDŹ WIEDZY. A dopiero potem pytaj o sens. Możemy się tak umówić? Wiesz, żebyśmy mogli porozmawiać jak równy z równym.

 

A jeśli już pytasz o mąkę, to ja jestem wiatrak, a ty jesteś piernik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast obrzucać się funkcjami, powiedzcie z jakiej wysokości i odległości mierzyć kolumnę dookolną w domowych warunkach? Trzeba zachować jakieś dodatkowe rygory? wygłuszyć tylne i boczne ściany ? Skrócić bramkowanie?

 

Bo że mikrofon jest pod kątem ok. 90 stopni do głośnika, to prawie pewne. Nawet sobie dla porównania zrobiłem szyką symulacje podobnych głośników ze zwrotnicą CT-165 zdejmowanych na osi i wyszła silna nierównomierność charakterystyki, jak przypuszczałem.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

W domowych nie wiem. Mierzyłem w k. bezechowej tylko. Ale taki pomiar jest mało przydatny, bo zestrojenie omni 2-way "na płasko" spowodowało w pokoju jazgot i paskudne rozjaśnienie (gołe ściany), dlatego pisałem, że charakterystykę SPL w pomieszczeniu będzie kształtować jego pochłanianie i trzeba mieć jakieś mechanizmy korekcji do dyspozycji. Może spróbuj zmierzyć kolumny w docelowym miejscu, gdzie będą grały, razem z pokojem i zaprojektuj zwrotnicę pod ten pomiar?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konieczność pomiaru w docelowym pomieszczeniu znacznie utrudnia akurat ten mój pomysł.

 

Czy w przypadku szerokopasmowców te będzie potrzeba "przyklepywania" tonów średnich?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy znalazł ktoś ostatnio na allegro ciekawy stożek, na którym można by pobawić się z tego typu konstrukcją? Chętnie pomierzyłbym w tego typie obudowy FR88EX z GDN 15AWX, aby mieć duże pole manewru przy podziale. Chociaż z drugiej strony boje się, że AWX może się za bardzo wybijać..

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

www.audio.lutuje.se

Trójmiasto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Mogę Ci opisać moje doświadczenie z FR88EX. Zaznaczam, że nie próbowałem z lustrem, tylko "normalnie", czyli na osi. Po pierwsze, w closed było do dupy. Nie podobało mi się. Zrobiłem bass reflex, obliczony prawie na krzywą maksymalnie płaską (2,6l @ 79Hz z szeregową rezystancją 0,35 Ohm od cewki filtru RLC). Odciąłem elektrycznie pierwszym rzędem (przez sprzęgę we wzmaku) na punkcie -3dB głośnika w obudowie, uzyskując -6 dB na 70 Hz i czwarty rząd wypadkowego zbocza. Do tego dodałem subik na tym, co akurat miałem w domu (zabytkowy STX AKX 15cm), ale aktywny. Sygnał cięty 24 dB/okt na 70 Hz puściłem z komputera i było naprawdę bardzo ładnie. Taki hi-end dla ubogich :-)

 

Jak jesteśmy przy temacie, to FR88EX, a zwłaszcza EF89EX byłyby moim zdaniem bardzo wdzięcznymi głośnikami do małych omnipolarów, wspartych subwooferem. Najlepiej, gdyby mieć korekcję parametryczną (np. plugin VST w Foobarze).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Użytkownicy+

 

A co do twoich wywodów, powiem tylko tyle: ZBUDUJ MODEL I ZMIERZ. Może się zorientujesz jaki jest sens. Może się zorientujesz, co warto, a czego nie, gdzie warto marnować energię na projektowanie, a gdzie nie. Po prostu daruj sobie teoretyczne dywagacje i NABĄDŹ WIEDZY. A dopiero potem pytaj o sens. Możemy się tak umówić? Wiesz, żebyśmy mogli porozmawiać jak równy z równym.

 

Jeśli będę coś budował, to zminimalizuję baffle step do minimum. Ścianka przednia jak najmniejsza, zaoblona i oklejona materiałem tłumiącym. Taka moja teoria - odbicie które następuje w najbliższym otoczeniu głośnika, najbardziej szkodzi dźwiękowi. Ma to związek z długością fali, gdzie kilka/kilkanaście cm, odpowiada za średnicę pasma. Zwiększa się wtedy ilość fal odbitych, w stosunku do bezpośrednich. Odbicia od ścian, to już inna historia. Te są bowiem zmienne, baffle step jest zawsze taki sam.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co powiesz na konstrukcje z szeroką ścianą przednią? Dodatkowo czasem specjalnie zakrzywioną żeby kształtować falę odbitą od niej i przesunąć spadek dyfrakcyjny ku najniższym częstotliwościom? A przy tym w takich konstrukcjach zwłaszcza dawniejszych z kolei front głośnika wysoko tonowego był wyklejany gąbką żeby stłumić jego wczesne odbicie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Jeśli będę coś budował, to zminimalizuję baffle step do minimum.

Z tego, co piszesz, wynika, że chcesz go zmaksymalizować, nie zminimalizować. "Zminimalizować do minimum"...

baffle step jest zawsze taki sam

Ciekawa teoria. Można więcej prosić? Bo z moich pomiarów wynika dość jasno, że BS w każdej kolumnie jest inny.

a co powiesz na konstrukcje z szeroką ścianą przednią? Dodatkowo czasem specjalnie zakrzywioną żeby kształtować falę odbitą od niej i przesunąć spadek dyfrakcyjny ku najniższym częstotliwościom?

I to jest właśnie minimalizacja baffle step...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Użytkownicy+

Wszyscy zamilkli po tych rewelacjach...

 

Żeby coś mogło się odbić, musi mieć od czego.

 

PS. Podoba mi się taki przyjacielski ton rozmowy.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

...tylko Moderator pisze, niekoniecznie merytorycznie.

 

Musi mieć od czego, ale BS nie polega na odbijaniu :-)

 

PS. Przed pojawieniem się Pana Władzy był całkiem inny.

 

 

 

No, skoro mamy to już za sobą, to może teraz do rzeczy. Czy ktoś mierzył albo mógłby zmierzyć lustro z drewna i z czegoś innego dla porównania? Interesuje mnie jak bardzo takie drewno pochłania, czy w ogóle, czy psuje charakterystykę przenoszenia (która i tak będzie popsuta) w porównaniu do metalu/kamienia i jeśli tak, to w jakim stopniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a mnie caly czas fascynuje MSW Mangera. znalazlam takie cos:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

moze wlokno weglowe jest dobrym pomyslem?

wprawdzie

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konieczność pomiaru w docelowym pomieszczeniu znacznie utrudnia akurat ten mój pomysł.

Czy w przypadku szerokopasmowców te będzie potrzeba "przyklepywania" tonów średnich?

 

Po co ci głośnik dookólny ?

Dźwięk zbierany przez mikrofony podczas nagrania jest miksem dźwięku płynącego bezpośrednio z instrumentu(ów) + odbicia.

Podczas odsłuchu na normalnych kolumnach jest to nam odtwarzane + (niepotrzebne) odbicia od ścian pomieszczenia odsłuchowego z którymi to odbiciami prowadzimy nieustającą wojnę przy pomocy różnorakich "ustrojstw akustycznych".

 

Tymczasem głośnik dookólny z definicji dubluje odbicia:

1) odtwarza dźwięk odbity, i zarejestrowany, podczas nagrania

2) odtwarza dookólnie, zmuszajc nas do słuchania dźwięku powtórnie (z premedytacją) odbitego tym razem od naszych ścian.

 

Gdzie tu jest "myk" powodujący chęć budowy głośników dookólnych ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"Naukowe teorie mnie nie interesują. Zresztą kogo tu interesują? To jest forum dla audiofilów."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ścian masz rację.

Ale tu chodzi o eliminowanie silnej kierunkowości na boki (popatrz na charakterystyki 30st, 45st,...).

 

W małym pomieszczeniu ściany warto wytłumić.

W dużym przy zespołach odsuniętych od ścian jest to drugorzędne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak wygląda kierunkowość w pionie przy głośniku grającym pionowo do góry w stożek? Nie będzie to tak, że pełne pasmo będzie słyszalne tylko na wysokości stożka?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może coś w tym stylu? Mirage OMD-28

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

mirage_omd_28.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jamo S35- nowatorski pomysł na rozpraszanie wysokich tonów za pomocą kopułki średniotonowej. Ciekawe, co ze zniekształceniami "dopplerowskimi"? Z drugiej strony- w tym przypadku chyba większą rolę od akustyki gra design.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wiecie może jakie znaczenie ma wysokość zawieszenia stożka rozpraszającego nad głośnikiem? Teoretycznie chyba o ile jest on dokładnie na osi to nie powinno to grać dużej roli, chociaż w praktycznie każdym projekcie jaki widziałem jedno było umieszczane dosyć blisko drugiego.

 

Pytam, bo mam w głowie projekt niewysokich kolumn, które zamiast ustawiać na podstawce można by postawić niżej, ze stożkiem zamontowanym mniej więcej na wysokości uszu.

 

Jako, że takie ułożenie głośników jest trochę w poprzek "oficjalnego" podejścia do odtwarzania przestrzeni to nie ma na ten temat zbyt dużo fachowych publikacji...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gość Father_PiO

(Konto usunięte)

Pisałem o charakterystykach kierunkowych, a Cadam o programie do obliczania tego, co się dzieje między głośnikiem i lustrem.

 

Ideą omipolara jest zmiana promieniowania osiowego na ortogonalne do osi. Jeśli umieścisz lustro za daleko od głośnika, "trafi" w nie tylko wiązka tonów wysokich, szerzej rozpraszane średnie w większości je "ominą", więc zamiast jednego źródła punktowego będziesz mieć dwa źródła dla różnych kawałków pasma, o zupełnie niewiadomych charakterystykach kierunkowych tak w płaszczyźnie pionowej, jak poziomej, wiec z całą pewnością nie będzie to omnipolar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.