Jump to content
IGNORED

Lovely Cube (Klon Lehmann'a) Modyfikacja


Maciexsan
 Share

Recommended Posts

Witam, na wstępie muszę nadmienić iż elektronik ze mnie żaden, lecz cały kit lovely cube'a złożyłem samodzielnie. Do rzeczy, chciałbym się dowiedzieć od życzliwych osób/posiadaczy tejże konstrukcji co należałoby wymienić w moim klonie "cube'a" ,aby "polepszyć" jakość dźwięku?

Mianowicie posiadam dokładnie taką wersję wspomnianego urządzenia

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Zamówiłem już 2x OPA627AU ,które będę musiał "zbiasować" na 3,49mA (z tym sobie spokojnie poradzę, jest poradnik) Chciałbym wymienić też kondensatory sygnałowe (wlutowane są 1000uF 25V firmy SAMWHA), tylko mam dylemat i nie wiem, które wybrać:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie wiem czy warto wymieniać kondy zasilające (6800uF 50V) jedyne sensownie dostępne w Polsce wg. mojej nikłej wiedzy są Jamicon'y. Zastanawiam się nad wymianą rezystorów na takie jakie są w oryginale czyli Vishay'e. Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Tak jestem pewien na 200%, są pewne różnice między tym klonem a oryginałem Lehmanna'a. Jestem też pewien, że te dwa czarne są zasilające (w moim egzemplarzu jak już napisałem mają 6800uf 50V, w innym klonie, do którego płytkę też posiadam są 4700uF 63V) różnica dotyczy także kondensatorów sygnałowych (u mnie 1000uf 25V, w innym klonie 470uf 35V). Oto schemat, który otrzymałem wraz z kitem:

2diil9w.jpg

Pomocą stroną dla mnie jest też:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by Maciexsan
Link to comment
Share on other sites

Prosiłbym o jakieś linki z allegro lub sklepu internetowego co do elementów które warto wymienić, nie chciałbym kupić "nie takich" .Co do tych 2.2uf czy takie "foliaki" byłyby dobre?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

problem jest taki, że jak już zaczniesz wymieniać to może nie być końca:)

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

na przykład.

"Wolę błędy entuzjazty od obojętności mędrca" - Anatol France

Link to comment
Share on other sites

No Pain No Game :) To właśnie mnie pociąga w tym całym DIY, jestem świadomy ,że nie zawsze "najlepsze" elementy dadzą najlepszy efekt. Moim zdaniem warto się w to bawić, przynajmniej człowiek nauczy się czegoś nowego ;) BTW zamierzam do Cube'a złożyć też sieciówkę na kablu BITNER'a.

Edited by Maciexsan
Link to comment
Share on other sites

Co ma robić ten 10k w szeregu na wejściu oprócz dodawania szumu? To jakaś pomyłka chyba ...

On powinien obciążać wejście 3 (do masy). Może być spokojnie do 22k.

Zerknij na ścieżki jak on jest wlutowany.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

Co ma robić ten 10k w szeregu na wejściu oprócz dodawania szumu? To jakaś pomyłka chyba ...

On powinien obciążać wejście 3 (do masy). Może być spokojnie do 22k.

Zerknij na ścieżki jak on jest wlutowany.

Z góry sorry za jakość zdjęcia (robione telefonem) ale mój zmontowany wzmacniacz wygląda tak:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Teraz siedzi w kartonowym pudełku, mam zamówione drewniane, które będe musiał jeszcze obrobić. Przy dalszym odkręceniu potencjometru słychać szum i takie pik pik pik... (gdzieś od 35%) najśmieszniejsze jest jednak to że gdy pisze się coś na komputerze lub ruszam myszką odbija się to na tym szumie :/ Normalnie słyszę ruszanie myszką. Ogólnie to nie przeszkadza mi to ale jednak wkurza. Tranzystory BD139 i BD140 (w sumie 4sztuki) zamierzam wypuścić poza płytkę, ponieważ trochę się grzeją, a mam w zanadrzu fajne radiatory to przymocuję je do nich, a owe radiatory dam na tył drewnianego pudełka. Ogólnie to żadnej większej filozofii z montażem nie uświadczyłem, wystarczyło polutować wszystkie elementy na opisanych na płytce miejscach, przypomina się dzieciństwo z klockami LEGO :)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Maciexsan
Link to comment
Share on other sites

W Clonie ważne jest także stosowanie kondensatorów (470 - 1000uf) na 105 oC ze względu na bliskość tranzystorów wyjściowych i stabilizatorów, ktore dosyć mocno się grzeją.

Tutaj też sporo na temat clona

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

W zasilaczu równolegle do 2,7k jest kondek 100n. Tam warto dać dużo większy: od 10u...100u.

Zamiast 2,7k można wsadzić diody zenera na 15V.

 

Ps. Jak wsadzisz to do drewnianej obudowy to będzie łapać syf - musi być metalowa, podpięta do masy.

Edited by ahaja

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

1. Diody prostownicze wymień na soft recorvery(SBYV27-200 albo MUR120), Kondy bocznikujące diody oraz boczniki kondów filtrujących też wywal. Jak to zrobisz, to możesz wstawić druty zamiast rezystorów ktore są pomiędzy diodami prostowniczymi oraz kondesatorami filtrującymi.

2. Wywal kondesatory 100pF ktore są na wejściu za potkiem, a w miejsce rezystorów 10K wstaw druty.

3. Kondesatory wejściowe wywal oraz w ich miejsce wstaw druty.

4.OPA627AU to nic ciekawego, dużo lepiej zagra OPA2228.

5. Ten dziwny niebieski potencjometr wymień na oryginalnego Alpsa RK09.

6. Rezystory 1.5k biasujące BD139 oraz BD140 najlepiej wymienić na źródła prądowe na Jfetach BF245B. BD139 BD140 będą się grzać i nic im się nie stanie. Lutując je daleko od płytki tylko pogorszysz ich pracę.

Edited by PatrykKiermas
Link to comment
Share on other sites

1. Diody prostownicze wymień na soft recorvery(SBYV27-200 albo MUR120), Kondy bocznikujące diody oraz boczniki kondów filtrujących też wywal. Jak to zrobisz, to możesz wstawić druty zamiast rezystorów ktore są pomiędzy diodami prostowniczymi oraz kondesatorami filtrującymi.

2. Wywal kondesatory 100pF ktore są na wejściu za potkiem, a w miejsce rezystorów 10K wstaw druty.

3. Kondesatory wejściowe wywal oraz w ich miejsce wstaw druty.

4.OPA627AU to nic ciekawego, dużo lepiej zagra OPA2228.

5. Ten dziwny niebieski potencjometr wymień na oryginalnego Alpsa RK09.

6. Rezystory 1.5k biasujące BD139 oraz BD140 najlepiej wymienić na źródła prądowe na Jfetach BF245B. BD139 BD140 będą się grzać i nic im się nie stanie. Lutując je daleko od płytki tylko pogorszysz ich pracę.

Czy dobrze zrozumiałem ?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) th_556585948_2880957585_2_122_170lo.jpg

 

6. Rezystory 1.5k biasujące BD139 oraz BD140 najlepiej wymienić na źródła prądowe na Jfetach BF245B

Czy miałeś na myśli te ? A jak nie to gdzie kupić te J-Fety bo znaleźć nie mogę :/

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

zamówiłem już:

-MUR120RLG

-Kondensatory Elektrolityczne 1000uf 25V MAL215056102E3

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Brałem w ciemno zobaczymy co z tego będzie

 

Zamierzam zamówić:

-Mundorf Mcap kondensator 2,20 uF 250V

-BF245B J-FET

-Potek Alpsa

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edited by Maciexsan
Link to comment
Share on other sites

post-18469-0-43215700-1311340127_thumb.jpgpost-18469-0-98877500-1311340110_thumb.jpg

 

schematy znalezione na forum z wyszczególnieniem rodzaju i producenta elementów, porównaj sobie z tym co siedzi w twoim klonie

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) 4

tranzystory to:ON SEMI Brand: BC550C

ON SEMI Brand: BC560C

FAIRCHILD: BD139-16

ST: BD140-16

Edited by woytl
Link to comment
Share on other sites

Tych 10k nie wyrzucaj tylko daj równolegle do wejścia IN+ i masę . Wejście IC nie może wisieć w powietrzu a różne rzeczy potrafią się dziać z potkami.

Te rezystory w szeregu zasilania za diodami (4x 3R3) robią raczej dobrą robotę i w niczym nie przeszkadzają. Je bym zostawił.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

Na tym zdjęciu widzę że 100pF to jakieś monolity zamiast styrofleksów albo przynajmniej mkp, one nie mają prawa zagrać dobrze, albo je zastąpisz, albo wywalisz całkiem. Zamiast 10K, wstaw w ich miejsce mniejszą wartość najlepiej jakieś rezystory wojskowe RN 1%(są do bólu przejrzyste więc nie będzie ich słychać) np CASE albo DALE paręset omów do 1k albo jakieś inne dobre, nie polecam łączyć bezpośrednio na potek wejścia, bo różnie rzeczy się dzieją z potencjometrami. W rezystory net są te foliowce vishay bc 22nf/250 2% które siedzą w lehmannie jako bocznikujące przy opku i bocznikujące kondy wejściowe, bardzo fajnie grają swoją drogą. Nie kupuj Alpsa RK27 (niebieski, z przewodzącego plastiku) tylko jakiś dobry węglowy potek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Na tym zdjęciu widzę że 100pF to jakieś monolity zamiast styrofleksów albo przynajmniej mkp, one nie mają prawa zagrać dobrze, albo je zastąpisz, albo wywalisz całkiem. Zamiast 10K, wstaw w ich miejsce mniejszą wartość najlepiej jakieś rezystory wojskowe RN 1%(są do bólu przejrzyste więc nie będzie ich słychać) np CASE albo DALE paręset omów do 1k albo jakieś inne dobre, nie polecam łączyć bezpośrednio na potek wejścia, bo różnie rzeczy się dzieją z potencjometrami. W rezystory net są te foliowce vishay bc 22nf/250 2% które siedzą w lehmannie jako bocznikujące przy opku i bocznikujące kondy wejściowe, bardzo fajnie grają swoją drogą. Nie kupuj Alpsa RK27 (niebieski, z przewodzącego plastiku) tylko jakiś dobry węglowy potek.

Styrofleksy 100pf mam zamówione, Zamiast 10K siedzą BEYSCHLAG MBB204 510Ω 1%, te pomarańczowe 13 kondensatorów wymienione zostały na foliowe BC COMPONENTS typ MKT o takich samych wartościach. Mam dużo elementów do polutowania, czekam m.in na potek ALPS'a RK27 i OPA 2604 i OPA 2134. Ale mam bardzo uciążliwy problem tzn. :

-Wzmacniacz po wymianie elementów działał bardzo fajnie, ale włączam go następnego dnia i co? Trzaski przy dotknięciu potencjometru, oraz bez jego dotykania. Ten załączony w zestawie wymieniłem na kiedyś kupiony 2x50K ,ot zwykły potencjometr. Lecz niestety podziałało to na krótką metę, teraz słychać jeden kanał i trzaski też się zdarzają. Co to może być ? Bo nie mam już pomysłu.

Edited by Maciexsan
Link to comment
Share on other sites

Pomierz napięcia na wszelki wypadek, spróbuj też innego wzmacniacza operacyjnego, ale tak naprawdę to chyba jakiś trefny potencjometr wlutowałeś, możesz siknąć w niego kontakt PR może pomoże, przede wszystkim sprawdź go miernikiem pewnie będziesz miał wyjaśnienie dlaczego jeden kanał nie gra.

Link to comment
Share on other sites

Pomierz napięcia na wszelki wypadek, spróbuj też innego wzmacniacza operacyjnego, ale tak naprawdę to chyba jakiś trefny potencjometr wlutowałeś, możesz siknąć w niego kontakt PR może pomoże, przede wszystkim sprawdź go miernikiem pewnie będziesz miał wyjaśnienie dlaczego jeden kanał nie gra.

To już drugi potencjometr na którym występuje to zjawisko, ten mały niebieski widoczny na powyższym zdjęciu wylutowałem i teraz siedzi inny na którym też są trzaski(przyjdzie ALPS RK27 i powinien być spokój). Zmieniłem też wzmacniacz operacyjny bez rezultatu.

 

Wyczytałem na jakimś forum, że występuje coś takiego jak "Szumy Wybuchowe Tranzystora". Podczas pracy wzmacniacza trzeba stuknąć w płytkę, jeśli będzie trzask oznacza to że tranzystor jest walnięty. I tu by się zgadzało, stuknąłem końcówką pędzla i trzask. Całe szczęście, że tranzystorów do LC zrobiłem zapas :). Przelutujemy, zobaczymy...

Edited by Maciexsan
Link to comment
Share on other sites

Masz wlutowany rezystor na wejściu tak jak na rysunku?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

Masz wlutowany rezystor na wejściu tak jak na rysunku?

Jak już wspomniałem "Zamiast 10K siedzą BEYSCHLAG MBB204 510Ω 1%" i wszystko chodziło z nimi cacy.

 

Trzaski wyeliminowałem poprzez zmianę LM317 i LM 337 (winny był LM337) teraz gra tylko lewy kanał, a w prawym słyszę przydzwięk sieciowy(tak jakby płynął prąd)

Link to comment
Share on other sites

To jakaś obsesja na punkcie tego rezystora? nie stosuje się go zbyt często, a jeżeli już to powinien byś sporo większy niż R potencjometru, W arcamie jest natomiast w sygnale równolegle do potencjometru metalowy 5X większy r, żeby zmniejszyć szumu dodawane przez potek.

Edited by woytl
Link to comment
Share on other sites

Wzmacniacz uwalił mi jeden kanał w starych mało wartych słuchawkach philipsa, nie świeci się dioda i gra tylko jeden kanał. Macie koledzy może jakieś sugestie co mogło paść ? A co do tego 10K to spokojnie działał bez niego, więc to chyba nie jego wina...

Edited by Maciexsan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.