Skocz do zawartości
jarkog

Zobaczyć akustykę, czyli trochę teorii

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Z dźwiękiem jest podobnie jak z prądem. Jednego nie widać a kopie :). A drugiego też nie widać ale słychać.

W necie jest wiele rozproszonych rycin pomagających zrozumieć zjawiska akustyczne poprzez wizualizację. Wiedzieć to jedno ale zobaczyć zawsze jest jeszcze lepiej. I łatwiej zrozumieć.

Proponuję umieszczać tu wszystkie grafiki jakie natraficie przy okazji buszowania po necie, pomagające zobaczyć zjawiska z którymi paramy się tu w tej zakładce czy w ogóle w audio. Mogą to być ryciny, zdjęcia, animacje czy filmiki. Warunek : pokazują niewidzialne :). Myślę, że taka nauka przez obrazki też może wiele dać.

 

Na początek:

 

Fala i gładka ściana:

 

7JGDs.jpg

 

Fala i dyfuzor:

buQg4.png

 

Jeden obraz za 1000 słów.

Może z czasem powstanie niezłe kompendium obrazkowe...

 

Efekt interferencji dwóch źródeł dźwięku (np. kolumn) w pomieszczeniu. (filmik youtube)

 

 

Wizualizacja efektu SBIR:

 

Edytowane przez metalofczyca
podmiana klipów youtube
  • Lubię to 4

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dwie fale np w pomieszczeniu, które tworzą tzw. górki. Czyli nakładanie (wzmocnienie lub wygaszanie) się spójnych fal:

pulses.gif

 

Przejście fali z ośrodka rzadkiego do gęstego (tłumienie):

 

reflect1.gif

 

Animacje pochodzą ze strony http://www.acs.psu.edu

Edytowane przez jarkog
  • Lubię to 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Rozkład "zawirowań" dźwięków rożnych częstotliwości. Wstawiałem to już kiedyś na forum podczas rozmowy z r47, niech będzie tutaj jeszcze raz żeby się nie zgubiło.

 

post-18354-097692000 1302099262_thumb.jpg

post-18354-061401400 1302120987_thumb.jpg

  • Lubię to 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dość podstawowa animacja ale chyba nie każdy sobie do końca zdaje sprawę jak fizycznie wygląda przepływ fali.

Widać co membrana głośnika robi z cząsteczkami powietrza. Widać jak fala przebiega długą drogę ale same cząsteczki jedynie krótkie odcinki w tę i z powrotem. Można powiedzieć że są zawsze w tym samym rejonie przestrzeni.

Lwave-v8.gif

 

też z http://www.acs.psu.edu

  • Lubię to 3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

niech będzie tutaj jeszcze raz żeby się nie zgubiło

 

Proponuję aby autor wątku poprosił moderację o ewentualne "Podpięcie" go aby nie przepadł, bo to w pewnym sensie podstawy akustyki. Na dodatek przedstawiony bardziej strawnie dla ogółu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Może i dobry pomysł ale nie ma co się spieszyć z tym, bo nie wiadomo jak to się rozwinie. Czy będzie wola rozwijania przez chętnych. Sam wszystkiego w necie nie znajdę :).

 

Dla zobrazowania wpływu choćby dywanu na akustykę pomieszczenia.

 

Klaśnięcie w pustej hali:

http://www.acs.psu.edu/drussell/Demos/RT60/clap.wav

Klaśnięcie z dywanem na podłodze:

http://www.acs.psu.edu/drussell/Demos/RT60/clap-carpet.wav

Głos w pustej hali:

http://www.acs.psu.edu/drussell/Demos/RT60/speech.wav

Głos w hali z dywanem:

http://www.acs.psu.edu/drussell/Demos/RT60/speech-carpet.wav

 

źródło: http://www.acs.psu.edu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, super temat. Mam tylko pytanie/uwagę do powyższych filmików z YT odnośnie np. efektu SBIR: wydaje mi się, że przedstawiają one sytuację dla punktowych omnipolarnych źródeł dźwięku, podczas gdy mało które kolumny klasyczne są źródłami omnipolarnymi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie, super temat. Mam tylko pytanie/uwagę do powyższych filmików z YT odnośnie np. efektu SBIR: wydaje mi się, że przedstawiają one sytuację dla punktowych omnipolarnych źródeł dźwięku, podczas gdy mało które kolumny klasyczne są źródłami omnipolarnymi.

CZy to omnipolarne czy nie, to może mniej ważne. Ważniejsze może jest aby chociaż zdać sobie sprawę z istnienia i z konsekwencji samego efektu sibr. A co do uszczegółowienia, to mile będą widziane oczywiście dokładniejsze animacje jeżeli ktoś je zrobi lub na takie trafi w sieci.

Edytowane przez jarkog

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem ten ostatni filmik pokazuje jak ważne jest nie tylko rozpraszanie ale i tłumienie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Tu powtórka jednego z nieczynnych filmików o SBIR z pierwszego posta.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

Panowie czyli na podstawie tego filmiku możnaby wyciągnąć wniosek, że lepiej jest tłumić ścianę za kolumnami celem uniknięcia potęgowania efektu SBIR? Jeśli teoretycznie tak, to czy jednak nie doprowadzi to do ograniczenia głębi sceny?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem fachowcem ale SBIR spłyca m.in scenę. Wprowadza lekkie zamazanie planów jak i samej lokalizacji instrumentów. Jakikolwiek sposób radzenia sobie z nim powinien ten aspekt trochę poprawić. A szkoły są co najmniej dwie. Pochłanianie/rozpraszanie Kadży powinien wybrać swoją. Albo spróbować miksu obu :).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem fachowcem ale SBIR spłyca m.in scenę. Wprowadza lekkie zamazanie planów jak i samej lokalizacji instrumentów. Jakikolwiek sposób radzenia sobie z nim powinien ten aspekt trochę poprawić. A szkoły są co najmniej dwie. Pochłanianie/rozpraszanie Kadży powinien wybrać swoją. Albo spróbować miksu obu :).

Jedno, drugiemu nie powinno przeszkadzać. Za dyfuzorami umieść panele z gęstej wełny, budując taką hybrydę. Z tego co wiem podobne rozwiązanie zastosował u siebie Imacman. Może ma jakieś sugestie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Szkół jest kilka: głucho z przodu, żywo z tyłu, albo na odwrót. U siebie mam żywo za kolumnami, wygłuszone za miejscem odsłuchu. Ciekawym po prostu jakie są różnice w dźwięku pomiędzy tymi dwoma opcjami.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jedno, drugiemu nie powinno przeszkadzać. Za dyfuzorami umieść panele z gęstej wełny, budując taką hybrydę. Z tego co wiem podobne rozwiązanie zastosował u siebie Imacman. Może ma jakieś sugestie?

Ciągle o tym myślę :) Tylko muszę się przemóc z myślą że pokój o kolejne 10cm by mi się skrócił :). A to nie takie łatwe :).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No ja raczej mam koncepcję tłumić z przodu i rozpraszać z tyłu. BBC proponowało podobnie i na kilku zdjęciach w książce Everesta jest podobnie. Co utwierdza mnie w przekonaniu że to jest dobry pomysł.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tam mieszam, za dyfuzorami mam wełnę, bo i tak basior przejdzie przez te dyfuzory. Mnie to odpowiada, ale ja mogę być już głuchy bom stary :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tu przykład dlaczego watro walczyć o jak najcichsze środowisko odsłuchowe.

W blokach raczej nie mamy na to szans :(. Oczywiście nie znaczy to że należy w domu robić aż takie pomieszczenie :). Ale o jak najlepszą izolację akustyczną od zewnętrznych szumów na pewno warto zadbać jak ktoś ma na to warunki i kasę :). Może się wiele dźwięków tych najsubtelniejszych pojawić.

http://www.youtube.com/watch?v=iv__9U4dBcQ

 

Krążą wszędzie słuchy, że w komorze bezechowej jest głuchy i ciemny dźwięk. Chciałbym kiedyś to zweryfikować i posłuchać w takiej komorze zestawu stereo i zweryfikować ten mit :)))). Podświadomie wydaje mi się że gdy pojawią się te zaginione w szumie tła naszych mieszkań subtelności to niekoniecznie odebralibyśmy dźwięk w takiej komorze jako zbyt przytłumiony:).

 

Mirek (Acoustic Lab), teraz miałem dopiero czas obejrzeć cały filmik. Jest super edukacyjny :). Powinni go obowiązkowo w szkołach prezentować. Świetnie pokazuje i wyjaśnia niewidzialne. :)))).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś przyszło mi wysiszyć pomieszczenie w którym pracowała pompa wody.Ściany pokryłem wełną 50mm.Niby nie wiele, ale grające radyjko zaczęło grać jakoś przyjemniej:-) Niestety gdy nic nie grało, cisza była nie do wytrzymania, nie dało się tam wysiedzieć pięciu minut.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja tam mieszam, za dyfuzorami mam wełnę, bo i tak basior przejdzie przez te dyfuzory. Mnie to odpowiada, ale ja mogę być już głuchy bom stary :)

 

Ale tak się zastanawiam, że może nei tylko basior byłoby lepiej tłumić.. Bo jeśli wygasić by także średnie tony i wysokie, to eliminujemy/ograniczamy sbir --> czyli lepiej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

asdas

post-17560-0-69779400-1357383885_thumb.png

To bałagan akustyczny po odbiciu od wszystkich ścian.

 

post-17560-0-30844700-1357383911_thumb.png

A to jak to wyglądałby rozkład fal bez ścian :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A,aaaa....Tak aby wątek nie umknął;0)...

Edytowane przez Azus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.