Jump to content
jarkog

Zobaczyć akustykę, czyli trochę teorii

Recommended Posts

Przyjmuję jednak, że głównym moim celem jest skupienie się na pierwszych odbiciach, które mają bezpośredni i chyba największy wpływ na to co słyszymy. W innym przypadku nie mógłbym wykonać nawet przybliżonego projektu. Z drugiej strony czy warto skupiać się na absorbcji fal odbitych wynikających z promieniowania kolumny do tyłu? (na rysunku promień no6). Na pewno tak, jeżeli dążymy do ideału... Tylko w akustyce do zastosowań, nazwijmy to "domowych", ideału nie ma.

 

To fakt, chociaż ja z uporem maniaka stawiam w tym miejscu panele z PT80 aby jednak ograniczyć efekt SBIR.

Share this post


Link to post
Share on other sites

twój rysunek i wniosek jest prawdziwy w zasadzie tylko dla sytuacji gdybyś sam siedział dokładnie na wprost tej jednej kolumny.

100% racji!. Rysunek jest jednowymiarowy w osi X, brakuje Y i Z. Oczywiście można się pokusić o analizę odbić w kolejnych wymiarach... pracuję nad tym robiąc "liczydło" w excelu. Jednak już z pobieżnych wyliczeń wynika, że to co jest na rysunku w jednym wymiarze w dużej mierze może być adoptowane przestrzenie bo różnice wychodzą rzędu kilku centymetrów na długości ok. 2m. Oceniam, że wystarczy wykonać absorber o zwiększonych o kilka centymetrów wymiarach.

Mam też rysunek przestrzenny ale nie zamieszczałem go na forum bo tylko autor (czyli ja) jest w stanie zrozumieć gdzie teoretycznie pojawiają się pierwsze i kolejne odbicia...(jest czarno od linii).

Tak przy okazji kupiłem kartę na USB, czekam na Radioshacka z ebaya i z waszą pomocą (głownie liczę na Icemana) dokonam pomiarów tej akustycznej dziczy. Później ruszam w kierunku absorberów we wskazanych miejscach i zapoznamy się ewentualnymi efektami tychże działań...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak przy okazji kupiłem kartę na USB, czekam na Radioshacka z ebaya i z waszą pomocą (głownie liczę na Icemana) dokonam pomiarów tej akustycznej dziczy.

 

Z pomiarami zapraszam do wątku o zestawach pomiarowych. Proszę nie mylić nicków, bo na Forum jest Iceman, który nie jest mną :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z pomiarami zapraszam do wątku o zestawach pomiarowych

Tak zrobię.

Proszę nie mylić nicków, bo na Forum jest Iceman, który nie jest mną :)

Upsss... I did it again.

Nie pozostaje mi nic innego jak tylko przeprosić. P R Z E P R A S Z A M.

Teraz będę pamiętał.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upsss... I did it again.

Nie pozostaje mi nic innego jak tylko przeprosić. P R Z E P R A S Z A M.

Teraz będę pamiętał.

 

Kiedyś ktoś nas pomylił i był zdziwiony, ze nie pamiętam rozmowy z dnia poprzedniego, a rozmawiał z Icemanem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A teraz coś nieco zaskakującego jak zmienia się sygnał gdy poprzesuwamy fazy częstotliwości składowych.

Przykład ekstremalny i książkowy, ale dobrze ilustruje co się dzieje gdy zwrotnica w kolumnie źle działa.

phaseshift.jpg

Edited by Dzius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekstremalny przykład, biorąc pod uwagę że (na moje oko) różnice są poniżej 6Hz.

Widać nie zrozumiałeś. Więc się poprawiam z opisem. Na każdym rysunku z prawej strony jest sygnał (osobna ścieżka na prawo od opisu 30Hz). To co ma po lewej, to rozłożenie na fale składowe wg przekształcenia Fouriera. W obu przypadkach widmo częstotliwości jest to samo, natomiast różnią się przesunięciami fazowymi tych fal składowych, czyli widmem fazowym. Co do 6Hz to nie ma to znaczenia. Równie dobrze przykład tego typu można zrobić dla 60, czy 600Hz. Chodzi o samą zasadę. Wiem że w podręcznikach do akustyki czegoś takiego nie znajdziecie, ale przemawia to do wyobraźni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widać nie zrozumiałeś

 

Ja również mogę napisać, że nie zrozumiałeś mojej wypowiedzi.

 

A czy odstępstwo od oryginalnego sygnału nie jest skutkiem (w tym przykładzie), przesunięciem fazowym częstotliwości składowych poniżej 6Hz ? :)

Co do kolumn prawie każdy element w zwrotnicy wprowadza przesunięcia fazowe, więc nawet zgrywając fazę, nigdy nie unikniemy przesunięć fazowych.

Więc co do kwestii zniekształceń fazowych, nie bądźmy tacy drobiazgowi. O ile fazę w miejscu podziału da się jako tako zgrać, tak całościowo i tak będzie sobie hulać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czy odstępstwo od oryginalnego sygnału nie jest skutkiem (w tym przykładzie), przesunięciem fazowym częstotliwości składowych poniżej 6Hz ? :)

Nie !!!

Wystarczy że przeczytasz dokładnie opis pod rysunkami. To że nie zrozumiałeś wynika z tego że niezbyt dokładnie to opisałem, więc się nie obrażaj.

 

O ile fazę w miejscu podziału da się jako tako zgrać, tak całościowo i tak będzie sobie hulać.

To dlatego czasem odwraca się polaryzację przy filtrach drugiego i trzeciego rzędu ?

 

Zamieszczone rysunki mają tylko pokazać, że przy tym samym widmie częstotliwości kształt sygnału się zmienia gdy następują przesunięcia fazowe - pokazać graficznie. Nie chodzi o wymądrzanie się, tylko pokazanie czegoś co zazwyczaj w żadnych książkach o głośnikach i akustyce nie pokazują, lecz wmawiają nam że zmiany fazy nie słyszymy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie !!!

Wystarczy że przeczytasz dokładnie opis pod rysunkami. To że nie zrozumiałeś wynika z tego że niezbyt dokładnie to opisałem, więc się nie obrażaj.

 

 

Dobra jest napisane, że dla każdej o 90 stopni :) Zwracam honor.

 

To dlatego czasem odwraca się polaryzację przy filtrach drugiego i trzeciego rzędu ?

 

Ciekawe dlaczego pominąłeś filtry 1 rzędu?

 

No a co do reszty to zgoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawe dlaczego pominąłeś filtry 1 rzędu?

Bo sygnał rozdzielony przez filtr 1 rzędu składa się ponownie bez przesunięć fazowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cieszę się że się powyjaśniało, mimo że to dotyczy w zasadzie kolumn :).

 

Wracając do akustyki jako takiej, chyba analogicznie można by to też odnieść, czyli skutki przesunięcia fazowego/czasowego, do sygnału bezpośredniego z kolumny i odbitego od ściany, sufitu czy podłogi.

Edited by jarkog

Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites
... i wygasza konkretną częstotliwość.

Lub podbija :).

I analogicznie z innymi odbiciami pomieszczenia się dzieje. Nawet z... tu wracając do kolumn na chwilkę, efektem odbić od samej płaszczyzny kolumny :).

I jak tu odsłuchiwać idealnie? :)))). Ciężko. Dlatego trzeba chociaż poprawiać co się da :).


Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko zależy od odległości kolumny od ściany i długości danej fali, którą miałoby się rozpatrywać. Jeżeli różnica odległości kolumny od ściany będzie równa połowie długości fali, to się dodadzą maksymalnie :). Bo wtedy Max pierwszej amplitudy pokona drogę od głośnika do ściany i z powrotem w czasie pełnego okresu fali. Spotka się wówczas z nowym maxem nowego okresu tej fali właśnie wychodzącym z głośnika. Chyba nic pomyliłem nic mam nadzieję :). Chyba że przesunięcie powinno być tylko o 1/4, czy 3/4 okresu i wielokrotności. W tej chwili nie jestem pewien. Bo w tej chwili nie mam pewności, czy po odbiciu od ściany odwraca się faza. :). Jedno jest pewne w każdym razie że fale z podobnym prawdopodobieństwem mogą się tak dodawać jak i odejmować :).

.

 

I nie ma jak to... obrazek, zamiast tysiąca slów...

 

Ta sama częstotliwość a minimalnie inna odległość źródła dźwięku od ściany.

 

odejmowanie się fali głównej i odbitej:

post-17560-0-10035900-1363038536_thumb.jpg

 

Dodawanie się fal głównej i odbitej:

post-17560-0-87558200-1363038636_thumb.jpg

Edited by jarkog

Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

A tu dla oglądu bez ściany i tym samym bez odbić, czyli bez dodawania się i odejmowania fal:

 

post-17560-0-04078200-1363039088_thumb.jpg

 

Widać wyraźnie prawdziwą, czyli poprawną (rzeczywistą) amplitudę fali głównej niezakłóconej odbiciami od ściany za kolumną.

 

Intensywności kolorów świadczą o wysokości amplitud. Tu są średnio jasne w porównaniu do poprzednich, które są albo bardziej intensywne albo mniej co jest wynikiem ich wzajemnej interferencji.

Edited by jarkog

Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu przykład na rozpraszacze jakiś jest. Ale to chyba boczne skosy :).

 

post-17560-0-02912100-1358629529_thumb.gif

Dzięki, ze podjąłeś ten wątek i tę fotkę, bo mam bardzo podobne pomieszczenie. Co o tym myślisz, jeśli chodzi o zaproponowane ustroje. Autor uważał, ze dyfuzory zabierają sporo dźwięku, a ustroje policyndryczne - czy jak je tam zwą - pozwalają utrzymać mniej wytłumiony charakter pomieszczenia, spełniając jednocześnie rolę rozpraszacza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NIe mogę opiniować jako znawca. Ale na pewno gładkie ustroje cylindryczne, z takiego samego materiału, więcej oddają z dźwięku który na nie padł niż typowe dyfuzory a tym bardziej niż pochłaniacze z materiałów miękkich.

CZy dyfuzory zabierają sporo dźwięku? Wszystko zależy jakiego odsłuchu szukasz. Aby przekonać się, który ustrój zabierze odpowiednią dla naszego gustu ilość dźwięku, trzeba je niestety przetestować w warunkach polowych własnego pomieszczenia. Dyfuzory 1D i 2D na pewno są jakimś wypośrodkowaniem. Ale czy akurat takie będzie Tobie pasować, o tym chyba nikt na pewniaka nie potrafi Cię zapewnić. Wydaje mi się że dyfuzory z bardzo szerokim pasmem w dół a więc te głębokie, mają szansę mocniej tłumić średnie i wyższe części pasma niż te płytkie. Zawsze jest coś za coś. Może też być i tak, że półwalec wykonany z miękkiego drewna czy gipsu więcej pochłonie niż dyfuzor wykonany z porcelany :). Budowa i materiały potrafią wiele zdeterminować. Nie należy się kierować jedynie samym rodzajem ustroju.


Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podsyłam link do ciekawego filmu wprowadzającego do świata akustyki:

 

 

Pozycja obowiązkowa dla początkujących i nie tylko :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uporządkowane pole akustyczne tworzone z dwóch źródeł (kolumn) bez ścian:

 

post-17560-0-95817100-1367184513_thumb.png

 

Pole akustyczne tworzone z dwóch źródeł (kolumn) w pomieszczeniu ograniczonym ścianami:

 

post-17560-0-27159500-1367184786_thumb.png

 

Im bardziej rozpraszamy/pochłaniamy fale odbite tym bardziej zbliżamy się do pierwszego rysunku. Punkt w którym chcemy się znaleźć z naszymi odsłuchami zalezy od nas samych.

 

Bez ścian niskie tony:

 

post-17560-0-11684600-1367186584_thumb.png

 

Niskie ze ścianami pomieszczenia:

 

post-17560-0-81768700-1367186815_thumb.png

 

Wyraźnie widać bałagan jaki wprowadzają ściany i odbicia od nich w kształt jednorodności pola akustycznego.

 

I wysokie:

bez:

post-17560-0-81051900-1367187426_thumb.png

 

z:

post-17560-0-14424400-1367187642_thumb.png

Edited by jarkog
  • Like 3

Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę że warto zobaczyć zanim zniknie z youtuba. (długie)

 

O falach i modach (pod koniec):

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

a tu można załapać wizualnie trochę zasad pracy rezonatorów rurowych:

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Edited by jarkog

Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ciekawe te wykłady. Obejrzałem w całości. Akustyka do jednak bardzo ciekawa dziedzina fizyki. Niezły mjusik na końcu ;)


"Life is too short for boring HiFi..."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) ka.doc]

Kto chce niech czyta. Na wszelki wypadek dodałem w dwóch formatach akustyka.doc i akustyka.pdf

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uczeni walcza od wielu lat nad tzw ogólna teoria pola – jak dotad bezskutecznie.

To takie małe niezrozumienie. Nie chodzi o jakąś tam teorię, lecz o to że trójwymiarowe modelowanie rozchodzenia się fal jest dosyć złożone. Potrzeba do tego określenia bardzo wielu parametrów i bardzo dobrego i drogiego oprogramowania modelującego oraz dużo czasu maszynowego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skomplikowane rzeczy trzeba od prostych rycin zaczynać kojarzyć :).

 

post-17560-0-53794600-1388876001_thumb.png


Szukaj swojego dźwięku ale... nie wciskaj na siłę go innym :)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.