Skocz do zawartości
IGNORED

Dlaczego winyl NIE BRZMI lepiej od CD?


Accu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, purple2 napisał:

dlaczego on? czy ten temat mieści się w kategoriach obronności?

On jest od łączności ale też częstuje się operą i klasyką. Fajną publikację popełnił "Domowe systemy audio". Może go zainteresujesz - też meloman , a inżynier przy okazji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, xetras napisał:

też meloman , a inżynier przy okazji.

nie widzę namiarów do Leśniewicza na stronie WIŁ? czy znasz go osobiście?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
21 minut temu, purple2 napisał:

nie widzę namiarów do Leśniewicza na stronie WIŁ? czy znasz go osobiście?

Nie , tylko z w/w książki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
11 godzin temu, xetras napisał:

Czy ktoś z grona : muzyk, dyrygent, realizator lub reżyser, (np. po uniwersytecie muzycznym) podziela Twój upór ?

Myślę, że wątpię ?

W dniu 30.10.2019 o 08:12, Paweł C napisał:

Żebyś się uśmiechnął i zastanowił nad stanem, w którym człowiek przestaje być potrzebnym elementem w procesie tworzenia muzyki. Analogia z branży poligraficznej - kiedyś do wydrukowania ulotki czy plakatu potrzebny był człowiek potrafiący zrobić separację barwną, wydestylować poszczególne warstwy kolorów do osobnych plików postscriptowych, potrzebna była firma z naświetlarką, trzeba było trawić blachy... teraz przynosisz plik do drukarni, w dowolnym formacie, druk odbierasz tego samego dnia i jest on lepszy niż cokolwiek drukowane 20 lat temu. Drukarz nawet nie do końca wie co to są spady a ps kojarzy mu się z dopiskiem pod mailem. W ten zawiły sposób chciałem zwrócić uwagę, że technologia wyręcza człowieka, zarówno w zakresie czasu jak i wiedzy. 

To nie ma związku, ale przede wszystkim technologię tworzy człowiek, więc w zakresie wiedzy to człowiek wyręcza człowieka. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że przywoływana " zgodność faz składowych harmonicznych widma sygnału audio " jako wyznacznik autentyczności rejestracji (gdyby była istotna, Angole i Amerykańcy zrobiliby interes na "autentycznych" nagraniach - na  zgodnych fazowo składowych harmonicznych widma sygnału audio jak na każdej nowości) to sprawa przesadzona i problem jedynie teoretyczny.

Przecież stereo zgodne fazowo to żyła złota. Czemu jej nie ma ? Naukowców by znaleźli, im zależy na grantach.

Pytanie do  @purple2 , pisałeś o tym wcześniej przed tegoroczną wiosną ?

Dla mnie Twoje obserwacje to głównie ciekawostka, widocznie przyzwyczaiłem się, że nagranie i wykonanie na żywo nie są (i nie muszą być) równorzędne - każda sala ma swoją specyfikę.

Dla domowego rodzinnego brzmienia audio wyznaczam wysokie kryteria oceny pod względem komfortu, wygody i uniwersalności. Koncertowo natomiast toleruję znacznie większy dyskomfort. Ułomności wykonawcze, żywy przekaz a nie celowanie w "doskonałość".

I jedno i drugie fajne, ale to odmienne realia (dom i publiczny występ starannie planowany). Dom pozwala na wielokrotne przyswajanie, występ to jednorazowe działanie.

Powtarzalność i wyjątkowość - i to i to istotne.

Wolę możliwość powtórek (odbiór o świcie i wieczorem dla mnie jest kompletnie różny - organizm funkcjonuje [wtedy i w różnym otoczeniu] inaczej prywatnie i publicznie.

Tak już mam. Prywatnie ma być miło, publicznie- tak jakbym chciał, żeby się do mnie odnoszono. Indywidualnie nie musi być, i zwykle nie jest, interaktywnie. Od koncertu tego wymagam.

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, xetras napisał:

gdyby była istotna, Angole i Amerykańcy zrobiliby interes

i bez tego interes się kręci, klientów nie brakuje, producenci nie są audiofilami tylko biznesmenami

 

5 godzin temu, xetras napisał:

pisałeś o tym wcześniej przed tegoroczną wiosną ?

a dlaczego przed tą wiosną? minęło już kilkanaście wiosen odkąd jestem na tym forum

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji egzotyki zagadnienia.

Przed kwietniem 2019  wpisy tu były do 2016 roku.

Teraz wpadłeś na tę autentyczność rejestracji i zgodność fazową składowych harmonicznych widma sygnału audio, która wpływa na tę wcześniej wspomnianą ?

Czy wcześniej?

(Chyba już się nauczyłem: "zgodność fazowa...")

Teraz sporo odbiegamy od sporu vinyl-cd, ale w brzmieniu się trzymamy tematu.

Nie zdefiniowano, co decyduje o autentyczności nagrania.

Czy bootleg bez wiedzy i zgody autora to autentyk ?

Oryginał jesteś - niech będzie, że pokibicuję w tym zawracaniu Wisły kijem.

Próbuj, może przebijesz się do zbiorowej świadomości.

Wszak to temat o BRZMIENIU 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nini Rosso Borsalino

Co prawda temat z filmu, ale dla mnie jest autentyczne.

Nie podróba.

(Chyba jeszcze pomiędzy autentykiem a podróbą, przeróbką są zapożyczenia i przeinaczenia.)

Akurat na tę trąbkę naszła mnie ochota dziś ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
4 godziny temu, xetras napisał:

Czy wcześniej?

a bliźniaczy wątek Dlaczego vinyl brzmi lepiej niz CD?

 

53 minuty temu, xetras napisał:

Co prawda temat z filmu

polecam temat z filmu Children of Sanchez Chucka Mangione

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 31.10.2019 o 11:17, purple2 napisał:

tak, przykładem jest odsłuch na żywo w filharmonii, chyba przyznasz, że jest kolosalna różnica zapisu na płycie i zywego odsłuchu? a tłumaczenia, że tak już musi być są rodem ze średniowiecza, za ten stereotyp odpowiada brak kontroli charakterystyki fazowej toru audio, czy spotkaleś się w opisie jakiegokolwiek urządzenia audio z charakterystyką fazową?

Większość filharmonii na świecie boryka się z problemami zniekształceń  fazowych .

Na razie jedynym ratunkiem dla sal  są systemy elektronicznego wspomagania akustyki .

Co do nagrywania podobna sytuacja , dopiero od niedawna są mikrofony które rozróżniają zmiany fazowe na drodze instrumenty mikrofony .

Prawie wszystkie systemy odtwarzania dźwięku dostępne na rynku( żrudło/wzmocnienie/głośniki )

  mają  fatalną charakterystykę fazową  i nie zanosi się na zmiany ponieważ  użytkownicy nie wymuszają rozwoju.

 Na razie tylko jeden komercyjny system głośnikowy ma zniekształcenia na poziomie +/- 1 stopnia

Ale nie martwmy się aktualnie większość pracowni badawczych na świecie pracuje nad problemami

 zniekształceń fazowych bo to największy szkodnik dla dźwięku .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, JBN napisał:

Większość filharmonii na świecie boryka się z problemami zniekształceń  fazowych

nie wnikam w problemy akustyczne, wątek dotyczy zagadnień elektroakustycznych, moja sugestia dotyczy zniekształceń liniowych bo charakterystyka fazowa i częstotliwościowa to nie są zniekształcenia fazowe tylko liniowe, nie interesuje mnie co się dzieje w drodze od instrumentu do mikrofonu bo to są zagadnienia akustyczne, interesuje mnie pojęcie elektryczne charakterystyka fazowa bo jeśli tor audio przesuwa w różnym czasie poszczególne harmoniczne widma sygnału to sygnał ten się rozprasza i życzyłbym sobie, żeby producenci audio pamiętali o parametrach liniowych nie mylić z nieliniowymi

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 30.10.2019 o 00:57, xetras napisał:

linia basu ma być zmonofonizowana od ok 200 czy 100

To żadna wada. Bas tak czy inaczej nie ma kierunkowości w stereo.

Nawet jak całe nagranie jest mono, za to doskonałe technicznie mi to nie przeszkadza, nic a nic.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 1.11.2019 o 07:44, xetras napisał:

Przecież stereo zgodne fazowo to żyła złota.

Musisz się zastanowić czy w ogóle możliwe jest stereo odtwarzane głośnikami zgodne fazowo w każdym miejscu przy każdym ustawieniu kolumn i słuchacza. To podstawa dywagacji na ten temat ;-).

W dniu 1.11.2019 o 13:29, xetras napisał:

Teraz wpadłeś na tę autentyczność rejestracji i zgodność fazową składowych harmonicznych widma sygnału audio, która wpływa na tę wcześniej wspomnianą ?

Rozmawiałem z 'purple2' na ten temat już parę lat temu. Wątek był mało popularny i pewnie dlatego nie zauważyłeś. Niestety nie pamiętam nazwy wątku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lech36

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, Lech36 napisał:

stereo odtwarzane głośnikami zgodne fazowo w każdym miejscu przy każdym ustawieniu kolumn i słuchacza

widmo fazowe sygnału nie ma żadnego związku z ustawieniem kolumn i słuchacza, natomiast widmo fazowe ma związek z charakterystyką fazową toru audio, niepoprawna charakterystyka fazowa toru może zniekształcić widmo fazowe sygnału i na przykład z przebiegu prostokątnego zrobić trójkątny co wydawałoby się powinno wiązać się ze zniekształceniami nieliniowymi, niestety tak nie jest a tor o znakomitym thd może mieć koszmarną charakterystykę fazową

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze FFT- szybka transformata Fouriera. (Fast Fourier Transform)

Czytam akurat w deltami. itd..edu.pl artykuł o zawijaniu i wycinaniu dźwięków.

Autor to Radosław Kujawa (9LivesData). Czy to praktycznie stosowalne  i tutaj użyteczne na sygnale elektroakustycznym to inna kwestia. Przy re- masteringach byłoby wskazane, aby brać pod uwagę wspomnianą zgodność charakterystyki fazowej.

Inną jeszcze kwestią jest wzorzec odniesienia - dla muzyki kameralnej, symfonicznej, chóru, roka, dżezu, popu, metalu lub słownomuzycznego przekazu (np. opera, muzikal) cokolwiek różne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

~Way hay and up she rises early in the morning~("Morskie opowieści")

~Braterstwo narodu buduje się na kiczu~("Nieznośna lekkość bytu" Milan Kundera)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, purple2 napisał:

natomiast widmo fazowe ma związek z charakterystyką fazową toru audio

Ale na końcu toru to "widmo fazowe" toru (elektryczne) jest wysyłane w przestrzeń pomieszczenia przez dwa punkty emisyjne (stereo) i zaczyna się dopiero dziać. Jak widmo fazowe toru w niezmienionej formie dostarczyć do ludzkiego organu odbioru dźwięków? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
24 minuty temu, Lech36 napisał:

"widmo fazowe" toru

widmo fazowe jest parametrem sygnału, a charakterystyka fazowa jest parametrem toru

 

26 minut temu, Lech36 napisał:

niezmienionej formie dostarczyć

w lewym kanale jest zapisane to co słyszy lewe ucho w filharmonii na żywo a w prawym kanale to co słyszy prawe, nie musisz się martwić o efekt, wystarczy dostateczny przesłuch i prawidłowa charakterystyka fazowa toru gwarantuje autentyczny dźwięk, nie rozumiem, w czym problem? dźwięk generowany przez instrumenty w filharmonii dobiega do obu uszu z pewnej odległości w ośrodku akustycznym, w czyim interesie nie podaje się najważniejzego parametru sprzętu audio? transmitancja załatwia wszystko

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
22 minuty temu, purple2 napisał:

w lewym kanale jest zapisane to co słyszy lewe ucho w filharmonii na żywo a w prawym kanale to co słyszy prawe, nie musisz się martwić o efekt, wystarczy dostateczny przesłuch i prawidłowa charakterystyka fazowa toru gwarantuje autentyczny dźwięk, nie rozumiem, w czym problem?

A co z różnicą odległości uszu od jednej i drugiej kolumny (źródła promieniowania) która rzadko bywa stała w czasie odsłuchów? A co z dźwiękami odbitymi, które w różnie odbijają się od różnych elementów pomieszczenia i interferują z tymi podstawowymi? Co z tego że Twój tor będzie idealny skoro do uszu ten fazowy ideał elektryczny już nie dotrze.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
52 minuty temu, Lech36 napisał:

która rzadko bywa stała w czasie odsłuchów?

Lechu jestem przekonany że "zamurowałby" Cię ten autentyczny dźwięk i nie ruszyłbyś się z miejsca, a każdy gwałtowny ruch głową dałby Ci dotkliwie odczuć co to są efekty fazowe, bo obecnie  bez żadnych konsekwencji można spacerować po pokoju pełnym przedmiotów, nie mających wpływu na i tak kiepski odsłuch

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez purple2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
37 minut temu, purple2 napisał:

Lechu jestem przekonany że "zamurowałby" Cię ten autentyczny dźwięk i nie ruszyłbyś się z miejsca, a każdy gwałtowny ruch głową dałby Ci dotkliwie odczuć co to są efekty fazowe, bo obecnie  bez żadnych konsekwencji można spacerować po pokoju pełnym przedmiotów, nie mających wpływu na i tak kiepski odsłuch

Już chyba kiedyś ustaliliśmy że takie rejestracje nie istnieją, ale może coś się zmieniło to podaj na czym można popróbować takich wspaniałych doznań ;-). Jak nie ma przykładów takich nagrań to nie bardzo jest o czym dyskutować chyba że czysto teoretycznie. Z teoretyzowania często niewiele wynika dla domeny słuchu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
34 minuty temu, Lech36 napisał:

kiedyś ustaliliśmy że takie rejestracje nie istnieją

to nie tylko kwestia nagrań ale konfiguracji całego toru audio począwszy od mikrofonu w studio a skończywszy na głośniku w Twoim pokoju odsłuchowym, póki co posłuchaj <camel stationary traveler> piękna płyta i nieźle zrealizowana, lata 80" się kłaniają

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 lata później...
W dniu 5.07.2019 o 15:26, Audroc napisał:

Merytorycznie- winyl ma niekwestionowaną przewagę nad CD:

1- większa dynamika

2- szersze pasmo przenoszenia.

Jeśli kogoś interesują szczególy polecam opracowania w necie...

Zwłaszcza, że jest dokładnie odwrotnie... 😄

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, happy83 napisał:

Zwłaszcza, że jest dokładnie odwrotnie... 😄

A czytałeś te opracowania w necie, uczęszczałeś na zajęcia z elektroniki a może znasz temat od podszewki ?

jeśli masz jakieś konkretne pytania to chetnie odpowiem...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 6 miesięcy temu...

To tak jak by porównać dwie perkusje . Akustyczną i elektroniczną . Obie grają dobrze tylko inaczej . Dodać należy. Dla czego ? Bardzo dokładnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Wojtek 1959
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 24.08.2022 o 10:08, Wojtek 1959 napisał:

Obie grają dobrze tylko inaczej . Dodać należy. Dla czego ?

Dlatego, że na płytę gramofonową jest robiony osobny, specyficzny mastering. M.in. częstotliwości poniżej 150Hz (a w praktyce często wyżej) są monofonizowane, ograniczana jest dynamika, pasmo i jeszcze kilka innych zabiegów. Właśnie ze względu na swoje ułomności winyl brzmi INACZEJ. Czy lepiej? Kwestia gustu, jednym się podoba innym nie.

Natomiast kompletną bzdurą jest twierdzenie że płyta gramofonowa jest w czymkolwiek lepsza od CD. A już z lepszą dynamiką to w ogóle kolega Audroc odjechał... 40dB (daj Boże) winyl kontra 96db CD. Nie mam pytań 😉

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez happy83
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
W dniu 28.08.2022 o 21:22, happy83 napisał:

Natomiast kompletną bzdurą jest twierdzenie że płyta gramofonowa jest w czymkolwiek lepsza od CD. A już z lepszą dynamiką to w ogóle kolega Audroc odjechał... 40dB (daj Boże) winyl kontra 96db CD. Nie mam pytań 

Nie tak do końca jest to bzdura. Biorąc pod uwagę że większość nagrań wydawanych na CD jest masterowana pod loudness war gdzie jest znaczna kompresja dynamiki aby zwiększyć głośność, to przewaga 96db zanika. Płyta gramofonowa jest też trwalsza. W CD z początków produkcji już występuje degradacja aluminiowej warstwy na której zapisane są dane. Mam niestety już 4 takie ~30 letnie płyty a proces ten będzie postępował. Ostatecznie to nie CD zostały wysłane w przestrzeń międzygwiezdną na sondach Voyager, a i w naszych kolekcjach są 50, 60 letnie płyty które całkiem dobrze brzmią. Następna kwestia to kompletność odczytu. Analogowy jest ciągły, tak jak został zapisany. Cyfrowy w większości odtwarzaczy opartych na przetwornikach delta/sigma jest obcinany z 16 do 7 bitów następnie upsamplowany do 3  - 4 razy a wycięte dane interpolowane. W ten sposób gubią się nagrane na CD pewne smaczki i muzyczne niuanse które na winylach są słyszalne. Są oczywiście DAC typu R-2R sprzętowe lub programowe ale ze względu na koszty konstrukcji lub autorskiego oprogramowania nie są zbyt popularne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Redaktorzy
W dniu 28.08.2022 o 21:22, happy83 napisał:

96db CD.

Mądrzy ludzie mówią, że to teoria. Pewien Kanadyjczyk inżynier elektronik/szkolony w latach 70/80-tych w realizacji dźwięku i elektroakustyce,  audiohobbysta i miłośnik starych szpulowych Revoxów tłumaczył mi na wykresie z sinusoidą dlaczego trzeba odjąć 15dB i że ostatecznie CD daje nam w praktyce 81 dB. Najpierw odjął 3, potem 6, potem znowu 3 i 3dB i wyszło jak byk, że 15dB idzie wpi...du.

Na osi pionowej Y zaznaczył mi 1/sqrt(2) [jeden przez pierwiastek z dwóch].

Szczerze, nie zrozumiałem tego wywodu, ale dałem się przekonać, że 96dB to ściema i teoria.

W praktyce mam bardzo dużo zdublowanych płyt vinyl + CD i są przypadki, że dynamika CD jest tak wypłaszczona, że jest śmiech na sali, a na winylu gra tak, że z fotela chce zdmuchnąć.

Przykład Pink Floyd "The Wall" winyl epoka 1979r. Holland/USA/GER vs. CD remaster z 2016r. utwór "Bring the Boys Back Home", gdy wchodzi wielka symfonika, to CD klęczy i sapie, a winyl napi3rdala jak moździerze na prawdziwej wojnie.

To nie jest wina PCM - CD. Tylko jakiś baran grzebał w masteringu. Żałuję, że mam starszego wydania na CD, bo tam może jest inaczej. A każdy z moich trzech winyli zaiwania aż miło posłuchać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez kangie
Dopisane słowo

"Life is too short for boring HiFi..."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, kangie napisał:

To nie jest wina PCM - CD. Tylko jakiś baran grzebał w masteringu. Żałuję, że mam starszego wydania na CD, bo tam może jest inaczej. A każdy z moich trzech winyli zaiwania aż miło posłuchać.

Tu się z Tobą zgodzę. Niestety bardzo często winą złego brzmienia jest skopany mastering. A już jazdą po bandzie są często wydania "remastered", gdzie remastering to jedynie jeszcze większe okrojenie z dynamiki i dowalenie limiterów do granic możliwości - wszystko w imię loudness war...

Też kupiłem jakiś czas temu reedycję jednego z albumów mojego ulubionego polskiego zespołu. Odpalam, i co? Nie da się tego słuchać! To co jakiś, jak to nazwałeś, baran zrobił z tą płytą wołało  o pomstę do nieba. Wypłaszczona pompująca dynamika, nie wiadomo czemu wyeeksponowany środek pasma. Oczywiście od razu winą obarczyłem "genialny" mastering reedycji, bo doskonałe znałem brzmienie tych utworów jeszcze z kasety - i tam było o niebo lepiej. Skończyło się na poszukiwaniach pierwszego wydania tej płyty (za grubą kasę) i dopiero mogę normalnie jej słuchać.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.