Skocz do zawartości
IGNORED

Wysokoskuteczne kolumny HI-END!


mirek10
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, Seyv napisał:

Nie sposób się z tym nie zgodzić. Ale - mnie (i pewnie większość audiofilii i melomanów) jako słuchacza interesuje złudzenie jakie uzyskuję słuchając nagrania. Duże kolumny grają dużym dźwiękiem, oddając bliżej wielkość instrumentu takiego jakim jest kontrabas. Brzmi to realniej jak z małego głośnika. Ale wchodzimy tu w techniki nagraniowe o których skądinąd chętnie bym podyskutował ale raczej nie w tym temacie.

Piszesz o wielkości jednego głośnika, to ok, ale przecież kontrabas nie wędruje po głośnikach zestawu głośnikowego ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
26 minut temu, xajas napisał:

tak, przy pomocy DSP, i przy uzyciu bardzo wysokoskutecznych przetwornikow 18“ w 120L

Ale de facto ta wyska skutecznosc maja w wyzszym zakresie powyzej 50Hz a nie przy 20Hz

 

Dlatego takie male pasywne starocie jak te Sansui sa bardzo podejrzane

 

 

Tak i dlatego sobie takie dwa podejrzane typy wręcz NOS ściągnąłem. Nie chcę mieć takich dużych bydlaków jak Ty czy Sly w pokoju  będę musiał zawalczyć z pojemnością budy która już predysponuje do 140litrów ale poprzez konstrukcję obudowy, to nie będzie takie pudełko na buty jak Ty czy ja miałem ani deska pancerna u Sly. 
Jak to mówią kto nie próbuje ten nie ma a w audio jak wiem najbardziej liczy się nie cel ale droga do niego?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jaki to ma wpływ na dolną granicę częstotliwości, ale te siedemnastki mają bardzo twarde zawieszenia. Przy normalnych głośnościach nie jest możliwe zauważyć jej ruchu. Kiedyś coś tam mierzyłem prymitywnym sprzętem i tak w moich warunkach zaczynają grać gdzieś od 40 Hz. Poniżej jest spadek. O ile, tego nie wiem, bo i sprzętu takiego do pomiaru profesjonalnego nie posiadam. W normalnej muzyce jednak nie brakuje niskich tonów. Potrafią zamruczec. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
23 minuty temu, Kris_54701 napisał:

W normalnej muzyce jednak nie brakuje niskich tonów. Potrafią zamruczec. 

 

Dla przypomnienia:

a7aa5ccf7b6bf2249bd7e8e6eeaad227.png

musician-skale-instruments-2-jpg.1194

musician-skale-instruments-1-jpg.1193

fig2_10.gif

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
1 godzinę temu, pmcomp napisał:

Dla przypomnienia:

No i co z tego wynika? Mógłbyś się ustosunkować do tych tabelek, czy tylko tak wrzucasz, bo ty wiesz a my nie wiemy?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
2 minuty temu, pmcomp napisał:

Wszystko wynika. Widać, słychać i czuć.

Zazdroszczę słuchu wzroku i czucia. Zwłaszcza w przypadku 40Hz z rockowej gitary basowej. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdybyś zamieścił tabelkę zakresów barwy poszczególnych instrumentów

to było by pomocne do zrozumienia zalet posiadania głośników pełnopasmowych .

bo  prawie żaden instrument nie ma barwy czystego sinusa .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Teraz, JBN napisał:

Gdybyś zamieścił tabelkę zakresów barwy poszczególnych instrumentów

to było by pomocne do zrozumienia zalet posiadania głośników pełnopasmowych .

bo  prawie żaden instrument nie ma barwy czystego sinusa .

Co stoi na przeszkodzie, żebys taką zamieścił?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Muszę przewietrzyć mój system…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Gdybyś zamieścił tabelkę zakresów barwy poszczególnych instrumentów to było by pomocne do zrozumienia zalet posiadania głośników pełnopasmowych . bo  prawie żaden instrument nie ma barwy czystego sinusa . 

 

 

Co to jest i jak wygada „zakres barwy“? Przyklad?

 

Jakie wnioski chcesz wyciagnac odnosnie zalet glosnikow pelnopasmowych w oparciu o te „zakresy barwy“?

 

Czy nie domagasz sie czegos, czego nie ma?

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
16 godzin temu, JBN napisał:

Gdybyś zamieścił tabelkę zakresów barwy poszczególnych instrumentów

to było by pomocne do zrozumienia zalet posiadania głośników pełnopasmowych .

bo  prawie żaden instrument nie ma barwy czystego sinusa .

To raz. Dwa, że zestawy głośnikowe odtwarzają nagrane instrumenty, warto o tym pamiętać.

13 godzin temu, xajas napisał:

Co to jest i jak wygada „zakres barwy“? Przyklad?

IMO np. to, że gitara ma zakres od 80Hz do góra 1,3k. Czyli co, takie pasmo wystarcza do jej pełnego odtworzenia? Według tych tabelek żaden instrument nie gra wyżej niż 4k, to w takim razie po co głośniki wysokotonowe?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
To raz. Dwa, że zestawy głośnikowe odtwarzają nagrane IMO np. to, że gitara ma zakres od 80Hz do góra 1,3k. Czyli co, takie pasmo wystarcza do jej pełnego odtworzenia? Według tych tabelek żaden instrument nie gra wyżej niż 4k, to w takim razie po co głośniki wysokotonowe?     

 

Nie jestem muzykiem i nie znam sie niestety na nutach, ale te przytoczone tabele dla laika takiego jak ja, pokazuja jakie najwyzsze pojedyncze tony (reprezentowane/odwzorowane przez nuty i klawiature) mozna na poszczegolnych instrumentach zagrac, a nie jakie najwyzsze cestotliwosci te instrumenty generuja, czyli nie twierdza, ze nie odtwarzaja czestotliwosci wyzszych niz 4kHz.  Dokladnie takiego sprostowania oczekiwal bym od Ciebie:-)

Ale moze sie myle.

 

Czy jest np. klawisz/ton o wysokosci 12kHz?

 

A jesli twierdzisz, ze skala barwy to zakres odtwarzanych czestotliwosci, to dlaczego nie nazwiesz tego po imieniu?

 

Taka tabelke z zakresem CZESTOTLIWOSCI tez mamy

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, Sine Metu napisał:

 

Zdobywcy Nagrody Darwina nie da się wyeliminować emoji6.png

 

Kto takie kolumny skonstruował i posłuchał na 7Hz ?

 

Wdowa jakaś była żeby odebrać nagrodę

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
30 minut temu, xajas napisał:

Nie jestem muzykiem i nie znam sie niestety na nutach, ale te przytoczone tabele dla laika takiego jak ja, pokazuja jakie najwyzsze pojedyncze tony (reprezentowane/odwzorowane przez nuty i klawiature) mozna na poszczegolnych instrumentach zagrac, a nie jakie najwyzsze cestotliwosci te instrumenty generuja, czyli nie twierdza, ze nie odtwarzaja czestotliwosci wyzszych niz 4kHz.  Dokladnie takiego sprostowania oczekiwal bym od Ciebie:-)

I dokładnie to napisałem. 

30 minut temu, xajas napisał:

tabelke z zakresem CZESTOTLIWOSCI tez mamy

I to jest sensowniejsza tabelka. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
46 minutes ago, xajas said:

Nie jestem muzykiem i nie znam sie niestety na nutach, ale te przytoczone tabele dla laika takiego jak ja, pokazuja jakie najwyzsze pojedyncze tony (reprezentowane/odwzorowane przez nuty i klawiature) mozna na poszczegolnych instrumentach zagrac, a nie jakie najwyzsze cestotliwosci te instrumenty generuja, czyli nie twierdza, ze nie odtwarzaja czestotliwosci wyzszych niz 4kHz.  Dokladnie takiego sprostowania oczekiwal bym od Ciebie:-)

Ale moze sie myle.

 

Czy jest np. klawisz/ton o wysokosci 12kHz?

 

A jesli twierdzisz, ze skala barwy to zakres odtwarzanych czestotliwosci, to dlaczego nie nazwiesz tego po imieniu?

 

Taka tabelke z zakresem CZESTOTLIWOSCI tez mamyemoji3.png

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

 

 

Ta tabelka pokazuje jasno że kolumny schodzące bez spadku do 30Hz to wszystko co nam powinno wystarczyć, a że takie kolumny skoro mają swobodnie grać 30Hz zejdą też do 20Hz to już inna bajka.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Godzinę temu, przemak napisał:

 

I to jest sensowniejsza tabelka. 

Mnie jakoś tak w praktyce w porównaniu do tych tabelek wyszło że twórcy tabelek skądś zerżneli i poszli na skróty bo faktycznie wygląda to jednak w takim kierunku patrząc tylko na nagranie topowego fortepianu Yamahy (konserwatoryjnego)

 

 

   W dniu 5.12.2018 o 11:15, ASURA napisał: 

Swego czasu robiono badania odnośnie pasma przenoszenia poszczególnych instrumentów i wyglądało to tak:

 

 

 

 

 

Później zrobiono podobno dobre pomiary i zrobiono to tak:

 

 

 

 

 

Realizując testowe nagranie działania mojego Quality Recovery System Piano

 

 

 

 

 

 

Wyszło niezbicie że te tabelki podawane na stronach o audio jak i co gorsze na stronach profesjonalistów zajmujących się nagrywaniem są mocno nieaktualne!

 

 

Przeprowadzając nagrania w studio tylko dwóch instrumentów mikrofonami za bagatela ponad 70 tysięcy złotych których wartość była tylko 1/3 wartości tego fortepianu na zdjęciu.

 

 

 

 

Doszedłem w sposób empiryczny do wniosku i potwierdza to poniższy wykres z moich pomiarów że ktoś nas lata celowo dezinformował że dla dobrego audio to całe wyższe pasmo jest zupełnie nie istotne.

 

 

Na tym wykresie widać ewidentnie że to pasmo samego fletu z czytelnie zagranym dźwiękiem (można posłuchać na stronie pliki do ściągnięcia) sięga 37000Hz Tak 37kHz !!!

 

Słuchając tego nagrania na bardzo dobrych elektrostatach Stax SR-009s miałem fantastyczną okazję usłyszeć jak ten flet potrafi czysto i klarownie zagrać do samej góry-coś wspaniałego nic nie "dającego po uszach"

 

Co sądzicie czy warto jednak zweryfikować swoją wiedzę i jednak walczyć o to żeby to pasmo w naszych systemach było mając świadomość że już same przetworniki często kończą swoją pracę na 20-22kHz

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez ASURA

Duże osiągnięcia pojawiają się wyłącznie wtedy gdy oczekiwania są duże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie w tym wszystkim możliwości ludzkiego słuchu, często w latach dorastania do dobrej muzyki, kończącego się na  13 kHz. Czyżby telepatia?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
28 minut temu, Sine Metu napisał:


 

 


JBN wspominał o 10 Hz, to może już niedługo. Jak sly30 kopnie znienacka w kalendarz, to znaczy że się udało emoji1787.png

 

W moim fotelu są zainstalowane dwa siłowniki po 450 watt  grające do 5 Hz i precyzyjnie zfazowane z głośnikami dają efekt

walącego się stropu .

Słuchającym nie jest do śmiechu .

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
Ta tabelka pokazuje jasno że kolumny schodzące bez spadku do 30Hz to wszystko co nam powinno wystarczyć, a że takie kolumny skoro mają swobodnie grać 30Hz zejdą też do 20Hz to już inna bajka.

Pamietaj ze to tylko akustyczne instrumenty. Elektronika/syntetyczne schodza dowolnie nizej, ale ja tez mysle, ze mozna sie bez tych 20Hz obyc :-

W moim fotelu są zainstalowane dwa siłowniki po 450 watt  grające do 5 Hz i precyzyjnie zfazowane z głośnikami dają efekt

walącego się stropu .

Słuchającym nie jest do śmiechu .

Co jest zrodlem tych 5Hz?

Dla programow pomiarowych z sygnalem wzorcowym to nie problem, ale muzyka albo filmy? Z jakiego nosnika?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Moderatorzy
11 godzin temu, JBN napisał:

W moim fotelu są zainstalowane dwa siłowniki po 450 watt  grające do 5 Hz i precyzyjnie zfazowane z głośnikami dają efekt

walącego się stropu .

Tylko co to ma wspólnego z audio?

11 godzin temu, JBN napisał:

Słuchającym nie jest do śmiechu .

To pewnie fotel jest obity folią co by był mniejszy problem jak któryś ....

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
14 godzin temu, JBN napisał:

To są tabelki zakresu      s t r o j e n i a        instrumentów .

No to zacytuje całą stronę, nie tylko obrazek:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

13 godzin temu, JBN napisał:

W moim fotelu są zainstalowane dwa siłowniki po 450 watt  grające do 5 Hz i precyzyjnie zfazowane z głośnikami dają efekt

walącego się stropu .

Słuchającym nie jest do śmiechu .

 

To na sali koncertowej jest taki efekt? Gratuluję, ja się nie spotkałem jak do tej pory.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Muszę przewietrzyć mój system…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jakieś szaleństwo, że rozmowa schodzi na to, które systemy mają lepsze zejście na dole pasma. Po co?

A co z resztą?

Mówię o średnicy w której zasiedlonych jest większość  instrumentów akustycznych i ludzkie głosy.

Warto o tym rozmawiać biorąc pod uwagę ludzką percepcję: 80% informacji o dźwięku przyswajamy z tego zakresu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
6 minut temu, jafi napisał:

To jakieś szaleństwo, że rozmowa schodzi na to, które systemy mają lepsze zejście na dole pasma. Po co?

A co z resztą?

Mówię o średnicy w której zasiedlonych jest większość  instrumentów akustycznych i ludzkie głosy.

Warto o tym rozmawiać biorąc pod uwagę ludzką percepcję: 80% informacji o dźwięku przyswajamy z tego zakresu.

Ale to jest oczywiste i z tym zakresem raczej nikt nie ma problemu, więc powodów do dywagacji też jest mniej.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, sly30 napisał:

z tym zakresem raczej nikt nie ma problemu

Mam inne zdanie.

Z racji wykonywanej profesji mam możność słuchania wielu systemów u klientów, których odwiedzam.

Wniosek jest taki, że średnica sprawia wielu największy problem - jest najbardziej zaniedbana.

Większość widzi to, co najbardziej przykuwa ich uwagę (jest najbardziej efektowne?) czyli niskie i wysokie tony.

Postuluję, by naukę słuchania zaczynać od niedużych głośników szerokopasmowych.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaskrawe systemy są zauważalne, a to zyski przynosi. Któż by chciał zwykłej muzyki. Szczytem osiągnięć w Audio powinno być dążenie do neutralności i naturalności.

Jeśli podziały to poniżej 200 Hz i powyżej 10 kHz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
41 minut temu, jafi napisał:

Mam inne zdanie.

Z racji wykonywanej profesji mam możność słuchania wielu systemów u klientów, których odwiedzam.

Wniosek jest taki, że średnica sprawia wielu największy problem - jest najbardziej zaniedbana.

Większość widzi to, co najbardziej przykuwa ich uwagę (jest najbardziej efektowne?) czyli niskie i wysokie tony.

Postuluję, by naukę słuchania zaczynać od niedużych głośników szerokopasmowych.

... wychodzi na to że jestem w tej mniejszości,  ponieważ średnica jest dla mnie najważniejsza i robię wszystko aby ją dopieścić ;-)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Czyli ogólnie pojętą szerokopasmowka na średnicy.

Dodać trzeba, że mało kto słyszał dobrą średnicę po osiemdziesiątym roku.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

     Udostępnij



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.