Skocz do zawartości
IGNORED

Wysokoskuteczne kolumny HI-END!


mirek10

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, Wuelem napisał:

Wniosek jest jeden i podstawowy: głośniki należy dobierać do projektu, a nie razem połączyć co popadnie.

Ileż to razy było na forum, że kolumna słaba, bo nie zbudowana np. na Scan-Speak. I przetłumacz, że takie stwierdzenie to najwyższy poziom ignorancji i dowód niewiedzy. Nie będę wskazywał, których forumowiczów takie kompromitacje obciążają.

Święte słowa, najpierw głośniki potem reszta toru, chyba, że ma się już wartościowe klocki to próbować łączyć z różnymi głośnikami i szukać tej dźwiękowej nirvany...?.

Ostatnio miałem przyjemność słuchać takiego SET-a: 

TAD ME1, JBL S4700: Mark Levinson 519, 526, 534 - wszystko spięte Cardas Reflection
JBL S4700 są stworzone dla ML - tam było wszystko co można kochać w muzyce na wysokim poziomie. TAD ME1 ( cudowne monitory, mnie zafascynowały?) osobiście bym poszedł w kierunku A klasowej końcówki z gęstym ciepłym dźwiękiem : Accu, Pass, może Gryphon... To mogłoby być ostateczne połączenie. 

Konkluzja taka, o której pisałeś w swoim poście: „głośniki należy dobierać do projektu, a nie razem połączyć co popadnie”...               Jbl i ML= synergia, TAD i ML dla mnie nie do końca...

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze małe uzupełnienie. Powiedzmy że robimy takiego dziwoląga jak głośnik 21" ew. 18" z efektywnością 2.8% i zejściem 26Hz w obudowie 350 litrów. 16ohm żeby dało się połączyć dwa takie do 8ohm i dostać pożądaną efektywność z "szafy gdańskiej" 700 litrów plus coś dla średniotonowca.

Pytanie o połączenie ze średniotonowcem (wstępnie byłby nim Exotic W8). Musiałoby być ono raczej nisko, w okolicach 200Hz a nawet niżej, żeby wielkie woofery nie zniekształcały modami membran. Każdy z nich (jako 16ohm) będzie 2x mniej obciążony mocą niż średniotonowiec, przy 200Hz jest zwykle max. mocy. Nawet gdyby zrobić tym wielkim wooferom karykaturalnie małe cewki typu 2", nadal będą one zdolne do rozpraszania większej mocy niż średniotonowiec (z lekką i delikatną cewką jak na swoją wielkość, skoro też jest wysokoefektywny). Dostajemy więc nieoptymalny system, w którym średniotonowiec zacznie się przegrzewać znacznie wcześniej niż woofery jak by chcieć zagrać naprawdę głośno.

Dlatego właśnie lepiej jest dać niżej efektywne woofery, wymagające mniejszej obudowy przy tym samym zejściu i pędzić je półaktywnie bądź aktywnie. Mniejsza obudowa to też mniej fal stojących i łatwiej zapanować nad drganiami ścianek.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, pmcomp napisał:

Ja mam prawie same śmierdzące korniki. Kiedys takie w Niemczech na ulice wystawiali.

Tylko część cyfrowa i gramofon to pachnące nówki ? .

Ja też mam padlinkę z dwu cyfrowym przebiegiem..., a ostatni nowy zakup ( oprócz CD nagminnie...) to kondycjoner z 8 lat wstecz kupiony, wtedy to było z 8K?... No, ale więcej powietrza się pojawiło i detali, więc nie narzekam ?.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Yasior napisał:

Konkluzja taka, o której pisałeś w swoim poście: „głośniki należy dobierać do projektu

"Głośniki" czyli przetworniki składające się na zespół głośnikowy (kolumnę).

Nie do końca zrozumiałeś mój wpis. Za nie najlepszą drogę uważam nastawienie się na przetworniki jakiegoś producenta i próbowanie stworzenia w tak ograniczonej formie nadzwyczaj udanej kolumny. Z tego schematu wysokoskuteczne paczki od razu wypinamy.

* * *

Łączenie ze sobą różnych kolumn i elektroniki to żaden wyczyn. Wystarczy dysponować odpowiednimi pieniędzmi i godziną czasu.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba byc slyem30. 
wystarczy wiedziec co z czym skladac i miec troche znajomosci, czasu i pary w barkach (do dzwigania).

ot cala recepta

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Muszę przewietrzyć mój system…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Wuelem 

Głośniki czyli przetworniki, ja tak mówię potocznie, ale o przetwornikach myślałem...? 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Yasior
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, misiomor napisał:

Dlatego właśnie lepiej jest dać niżej efektywne woofery

A może, zgodnie z dyskusją toczącą się obok w innym temacie, utrzymać efektywność na wysokim poziomie, ale dla najniższych częstotliwości przeznaczyć subwoofer. Nie chodzi w nim o dodatkową korekcję (podbicie mocy), ale o sposób na wytransferowanie postaci dla dodatkowych, wymaganych litrów objętości.

Zamiast dwa w jednym jest dwa plus jeden. Efektywność się za to odwdzięczy, czyż nie?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tu zasadniczy problem z Baffle Step. Gdyby chcieć przykładowo zrobić te kolumny 95dB na Exotic'u W8, to albo trzeba by go dać na bardzo szerokim froncie (i mieć problem z deficytem wychylenia), albo dzielić sub-sat bardzo wysoko.

No chyba żeby jednak dodać mu dwa woofery powiedzmy że 30cm, o bardzo lekkich membranach i cewkach (z utrzymaniem 5.6% ef. basu), zgodzić się na zejście np. do 50Hz i podzielić z subem, jednak przy użyciu filtru highpass dla "satelitów". Teoretycznie 2x wyższa częstotliwość graniczna to 8x redukcja objętości obudowy, jednak tu nie jest tak dobrze, system ze strojeniem w 50Hz (-6dB, tak samo jak w przykładzie powyżej) należałoby dzielić z subem wyżej, np. przy 80Hz, 6dB spadku nie zostawia w ogóle miejsca na filtr.

Takie woofery 30cm o efektywności 2.8% trzeba by jednak porządnie policzyć, żeby nie okazało się że muszą mieć ceweczki 26mm średnicy i jakiś mikry Xmax. Nie wiem co byłoby osiągalne w ramach przewodności właściwej aluminium, jego ciężaru właściwego oraz max. indukcji nasycenia materiałów ferromagnetycznych w okolicach 2T (a w szczelinach powietrznych wooferów jeszcze mniej, 1.3T to raczej limit).

PS. Rozwiązanie półaktywne jest czymś podobnym, tylko eliminuje konieczność doszwejsowywania wooferów na zakres 80Hz - 250Hz. A skoro "subwoofery" byłyby w tych samych obudowach co sekcja średnio-wysoko-tonowa, to wyższy podział traci swoje wady.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez misiomor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Yasior napisał:

Accu, Pass, może Gryphon

Każdy z tych wzmacniaczy gra "nieco inaczej", jakbyś porównywał Wyżynę Tybetańską do Sahary, w stosunku do Afryki Środkowej.

 

........

 

TAD zagrają tylko z Accuphase.

W dniu 8.11.2020 o 22:54, xajas napisał:

bohne audio

Kto kogo wynalazł, Bohne swoje konstrukcje czy Ty Bohne audio ?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, misiomor napisał:

Powodem jest fizyka, a konkretnie to wzór na efektywność głośnika. n0=9.64e-10*Fs^3*Vas/Qes (dla Fs w Hz i Vas w litrach). Nawet znaczki "marek topowych i szlachetnych" nie są w stanie magicznie go obejść.

Powiedzmy że chcemy zbudować kolumny o porządnie płaskiej charakterystyce i równowadze tonalnej pod duże, wypasione pomieszczenia, a więc pełna BSC, nie jakieś szerokopasmowe wynalazki z whizzerem, w hornie basowym.

Teraz dobieramy sekcję średnio - wysokotonową. Seas Exotic W8 X2-08, do tego kopułka średniotonowa (np. nowa SB Acoustics Satori MD60N-6) i jakiś AMT. 95dB jest spokojnie osiągalne.

No i mamy problem z basem. Średniak ma efektywność 1.4%, więc chcąc dostać na basie pełną BSC i zachować 8ohm impedancję, musielibyśmy mieć 5.6% efektywności (+6dB względem średniaka). Zakładając jeszcze chęć zejścia do 26Hz (jak hi-end to hi-end) częstotliwością f6 (i dla uproszczenia mieć tam zarówno Fb obudowy i Fs głośnika - model SBB4) potrzebujemy Qts woofera w okolicach 0.36. Zakładając jeszcze Qms równe 5 (typowa osiągalna wartość), dostajemy Qes równe 0.39. No i teraz chwila prawdy - przekształcając wzór i podstawiając n0=0.056, Fs=26Hz i Qes=0.39 dostajemy Vas równe 1290 litrów, a potrzebna wielkość obudowy to 700 litrów.

Do zrobienia (jeżeli mamy zaprzyjaźnioną fabrykę głośników), bywają estradowce o efektywnościach sięgających 3% (dwa 16ohm równolegle dałyby razem te prawie 6%) jednak one zwykle mają gorsze zejście, za to mogą pracować w mniejszych objętościach. Dlatego taki głośnik (łączący efektywność i zejście) byłby dość dziwny - musiałby mieć raczej nieduże Mms i delikatną cewkę, coś na wzór Audaxa HT300M2 tylko większy (15" albo i 18"). A nawet 4 takie Audaxy w połączeniu szeregowo - równoległym właściwie dałyby co trzeba. Tylko że albo byłaby "pralka" - relatywnie małe głośniki na szerokim przodzie albo monstrualna głębokość.

No i mało kto chciałby taką "szafę gdańską". Lepiej popedzić (niżej efektywny i w mniejszej obudowie) bas półaktywnie, tam elektronika ma duże wzmocnienia pętli, więc wnosi niewielkie zniekształcenia. A woofery mogą być solidniej zbudowane i bezproblemowo rozproszą moce o wiele większe niż na sekcji średnie - wysokie.

Misimor dzięki za świetny opis. 
A co myślisz o takich wysokoskutecznych basowcach 15 cali. 
Acoustic Elegance td15m 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Supravox 400-2000

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
 

GPA 416-8b

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TAD TL-1601b

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

 

 

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez Lok
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko pięknie, ale @Sovereign w jak zwykle obszernym poście pokazał wysokoskuteczne zestawy z jedną cechą wspólną - tubą w średnicy. To jest charakterystyczne brzmienie, które trzeba lubić, i nie przekonują mnie konstrukcje sprzed 70 lat, bo to było 70 lat temu, ani współczesne tego typu konstrukcje. Ja rozumiem, że nie da się bez tuby, ale no właśnie. Tuba w wyższym zakresie w 4343, jeszcze z tą soczewką, ewentualnie może być, ale też wolałbym bez. 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

nagrywamy.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, Lok napisał:

Supravox 400-2000

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
 

 

70g membrana : O

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez S0nic

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto kogo wynalazł, Bohne swoje konstrukcje czy Ty Bohne audio ?



Co znaczy wynalazl?

Bone „wynalazl“ najwieksze wstegi

I mimo wysokiej skutecznosci, nikt sie nie pieprzy jaimis lampkami o mocy 3W
Naped to koncowki mocy kilkaset Wat

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) IMG_5197.thumb.png.08a1be1c9e43a3fb0cdb299f7090b495.pngIMG_5199.thumb.png.bf50eb008605cc08376771b7a30aaed8.pngIMG_5200.thumb.png.aa15f62d338eaa0b6a8c33000c72e948.png

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, xajas napisał:

Co znaczy wynalazl?

Bone „wynalazl“ najwieksze wstegi

I mimo wysokiej skutecznosci, nikt sie nie pieprzy jaimis lampkami o mocy 3W

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Naped to koncowki mocy kilkaset Wat

Jest u nas dystrybucja?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, xajas napisał:

I mimo wysokiej skutecznosci,

Pytam, gdyż sekcja basowa wydaje się wykonana z sensem estetycznym / posiadam Kenwood ls 1900 - niemal identyczny desing /, natomiast reszty..nie ma..tylko wstęga..i to natychmiast słychać.

Brak składowych, znam ten materiał więcej niż doskonale.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Lok napisał:

Misimor dzięki za świetny opis. 
A co myślisz o takich wysokoskutecznych basowcach 15 cali. 
Acoustic Elegance td15m 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Supravox 400-2000

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
 

GPA 416-8b

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

TAD TL-1601b

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Drugi i trzeci - niecałe 2% efektywności, więc przy pełnej BSC nie liczyłbym na spektakularne rezultaty. W mniejszych pomieszczeniach można próbować niepełnej kompensacji i w ten sposób zyskać na efektywności.

AE - 3dB więcej ale kosztem zejścia. Ostatni - brak danych.

Poza tym - na podstawie samych kart katalogowych trudno coś więcej powiedzieć na temat sygnatury brzmieniowej czy np. zniekształceń liniowych i nieliniowych na środku, gdyby chcieć sięgnąć powyżej tych 200Hz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli mogę się włączyć z pytaniem do @misiomor

co sądzisz o głośniku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i włożeniu go w obudowę typu Onken

wg parametrów może być zamiennikiem ALTECa ale szukam kogoś kto może już to próbował

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Yasior napisał:

Żal doopsko ściska z zazdrości, że masz taką amplifikację, a nie że słaby Panie Kolego...?. Ech... Polska język trudna język ?.

Ja mam przeciętne klocki i jestem w czasie wymiany całego toru, jak zmienię na to co myślę, to mogę wtedy zastartować na solo audio ?.

 No i wszystko rozumiem ... w tym i w innych wątkach w ktorych sie produkujesz.

Zalecam sprawdzenie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez pmcomp

Muszę przewietrzyć mój system…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, pmcomp napisał:

Rozumienie tego co autor miał na mysli też ? .

Ja mam prawie same śmierdzące korniki. Kiedys takie w Niemczech na ulice wystawiali.

Tylko część cyfrowa i gramofon to pachnące nówki ? .

Tu sobie już na ten temat odpowiedzieliśmy i wyjaśniliśmy w tym poście, który wkleiłem (12 godzin temu !!), a Ty go teraz cytujesz znowu?. Stary kontroluj picie wódy wieczorem,  bo mylisz już posty...?
zalecam mniej pić

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, misiomor napisał:

AE - 3dB więcej ale kosztem zejścia. Ostatni - brak danych.

Bo to jest dziwna wersja 15 calówki z dopiskiem M, czyli midrange. Niby duża membrana, ale ten driver nie jest przewidziany na subbas. W serii TD-15 są 4 wersje. TDM, TDS, TDH i TDX. TDM jest dedykowany do grania nieco wyżej, wchodząc w średnicę, pod warunkiem, że subbas napędza inny driver, typowo subbasowy. Albo do 2 way ale wtedy kosztem niskiego zejścia na basie. Inna kwestia czy to dobry pomysł, by pasmo średnio tonowe, nawet tylko częściowo, grała membrana 15 calowa. Ludzie w audio mają różne pomysły. Może dobrze. Nie jest nudno.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) Edytowane przez sly30
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, bax11 napisał:

jeśli mogę się włączyć z pytaniem do @misiomor

co sądzisz o głośniku

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

i włożeniu go w obudowę typu Onken

wg parametrów może być zamiennikiem ALTECa ale szukam kogoś kto może już to próbował

Głośnik - 2.5% efektywność więc w miarę wysoka. Do tego będzie miał zejście, ale w ogromnej obudowie typu co najmniej 240 litrów. No i gdyby chcieć dostać relatywnie płaskie SPL bez ogromnych podbić (oraz zejście przy okazji) niskim strojeniem typu 26Hz, pojawią się problemy z wytrzymałością limitowaną wychyleniem - przester powyżej Xmax będzie możliwy nawet dla mocy rzędu 60W, choć faktem jest że SPL będzie wtedy dość duże.

Onken - to wygląda jak zwykły bassreflex, tylko z 6-8 portami po bokach, prostokątnymi (szczelinowymi). Więc będzie więcej turbulencji niż gdyby zrobić jeden zwykły profilowany port o takiej samej łącznej powierzchni (i podobnej długości). Wloty przy ściance mogą powodować przenikanie większej ilości fal stojących, chyba że chytry kształt całej obudowy jakoś temu zapobiegnie. Raczej nie sądzę żeby tego typu obudowa miała jakąś niezwykłą chytrość, pozwalającą np. użyć większej łącznej powierzchni bez koszmarnej długości, organowych rezonansów itd.

Z jakiegoś kalkulatora (obudów typu Onken) na necie wychodzi coś koło 600 litrów dla rozważanego głośnika, a więc bardzo dużo.

Ja nie jestem specjalistą od konstruowania sprzętu a'la Vintage, więc nie jest powiedziane że znajdę optymalne rozwiązania dla miłośników tej szkoły. Na pewno jednak do szkoły współczesnej "równo i bez podbarwień" ten głośnik jest trochę nieoptymalny.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Wszystko zależy od tego, po co chcemy tę wysoką efektywność. Podstawowe motywacje są dwie:

- Chęć pełnopasmowego użycia wzmacniacza lampowego o niskiej mocy. To jest ciężki kawałek chleba, z różnych przyczyn trudno jest dostać płaską impedancję w obszarze łączenia woofera ze średniotonowcem, zwłaszcza jeżeli podział ma być nisko (bo duży woofer podbarwia wyżej). No i jeszcze problem "szafy gdańskiej". Nie dziwię się coraz częściej pojawiającym się rozwiązaniom półaktywnym i aktywnym.

- Redukcja kompresji termicznej. Tu jest łatwiej, zwłaszcza że im bardziej basowy przetwornik tym ma większą cewkę, mniej nagrzewającą się przy danej mocy. Więc jeżeli mamy wzmacniacz zdolny obsłużyć niską (i pofalowaną) impedancję, to można śmiało łączyć niskoomowe woofery z wysokoefektywnymi średniotonowcami.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, misiomor napisał:

Więc jeżeli mamy wzmacniacz zdolny obsłużyć niską (i pofalowaną) impedancję, to można śmiało łączyć niskoomowe woofery z wysokoefektywnymi średniotonowcami.

daje to znakomite efekty wg mnie , ale wzmacniacz musi być do takich projektów naprawdę wysokiej klasy

z gotowych np Gryphon Mephisto

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, slawek.xm napisał:

daje to znakomite efekty wg mnie , ale wzmacniacz musi być do takich projektów naprawdę wysokiej klasy

z gotowych np Gryphon Mephisto

Za taką cenę to powienien grać dobrze nawet bez głośników :D 254 610 zł

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

obiektywnie o audio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cena zawsze jest pojęciem względnym ?

poza tym jeśli sposób grania przypadnie do gustu to można potraktować jako wzorzec do dalszych poszukiwań oraz szukać okazji np SH

ale cena markowych kolumn o rozwiazanich konstrukcyjnych o jakich pisze misiomor wcale nie bedzie niższa

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma to jak doszukiwać się uzasadnienia ceny produktu, wsłuchując się w muzykę.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, przemak napisał:

Wszystko pięknie, ale @Sovereign w jak zwykle obszernym poście pokazał wysokoskuteczne zestawy z jedną cechą wspólną - tubą w średnicy.

To jest granie prawdziwe, wszelkie dźwięki, instrumenty, ekspresja, emocje, detal, live i wszystko co najlepsze. Dlatego posiadacze kolumn typu Horn tak je uwielbiają. Najlepiej z compression driver już od średnich/średnio-wysokich w górę.

Z większości konwencjonalnych usłyszysz tylko cząstkę tego, i przeważnie złagodzone, stonowane, jak skompresowane... Przy najlepszych sekcjach typu Horn, konwencjonalne przetworniki wyglądają jak zabawki i przeważnie tak grają. Choć jest kilka konkretnych, rasowo grających amerykańskich konwencjonalnych zestawów (tych rasowych dużych Revel, YG Acoustics, Rockport Technologies - przybliżających się w różnych aspektach do zestawów typu horn), lubianych przeze mnie i innych przez użytkowników kolumn typu Horn. Oczywiście także bez miękkich membran na MF.

13 godzin temu, przemak napisał:

To jest charakterystyczne brzmienie, które trzeba lubić, i nie przekonują mnie konstrukcje sprzed 70 lat, bo to było 70 lat temu, ani współczesne tego typu konstrukcje. Ja rozumiem, że nie da się bez tuby, ale no właśnie. Tuba w wyższym zakresie w 4343, jeszcze z tą soczewką, ewentualnie może być, ale też wolałbym bez. 

Jak w wyższym zakresie (HF) to i na średnie (MF) compression driver+horn+lens. Dużo bardziej detaliczne szybsze od papierków średnio-tonowych. I do tego szybszą sekcję LF. 

Konwencjonalne sekcje LF, do nich zakres MF/HF/UHF z kompresyjnymi driverami - i najlepsze co tylko może być. Tak jak to robią najlepsze brandy/spece od pak typu Horn.

Nowe i najnowsze Studio Monitory z hornem/driverem średnio-wysokotonowym wchodzącym już od średnich żywą pełną średnicą jak w 4365 i 4367 i szybszy bas. W ogóle inne granie. Nie ma mniejszej tubki HF potrafiącej wybijać się przed szereg konwencjonalnych przetworników - gdy brakuje jej sekcji typu Horn na MF.

W Acapella do konwencjonalnych przetworników - seasy LF, dynaudio w hornie (lub jakiś inny) MF, dorzucili na HF swój plazmowy tweeter z hornem. Całościowo delikatniutki przysłodzony dźwięk bez tonu Live. Takie pseudo kolumny typu horn. A tweeter szybszy od reszty pasma. On do hornów z compression driver, a nie ze zwykłymi przetwornikami. Śmieszne te niemiaszki przy amerykańskich zestawach. Namieszali przetworników i wszystkiego z różnej mańki, zamiast samemu wszystko stworzyć.

4348 Studio Monitor, po których już nie wyszły żadne 4-way Studio Monitory. I widzisz z krótszym hornem na HF i driverem z większą 3'' membraną alu. Skuteczność kolumn 95 dB. Częstotliwości podziału: 300 Hz, 1 kHz, 10 kHz.

Oba kompresyjne drivery - własnie tak najlepiej driver obok drivera w zakresie MF/HF i UHF (w dokumentacji jako HF i UHF). Westlake Audio też na dwa horny z driverami, ale w JBL jeszcze z szerszym/wyższym pasmem, szczególnie nowe począwszy od XXI wieku. Wcześniej w 90-tych latach były K2 S5500, S9500, M9500, wtedy jeszcze bez driverów UHF z XXI wieku.

M9500 projekt trochę w klimacie Rey Audio.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

623c26925a249785a31a922d0f85204f.jpg51e3acad5c081df605d0a09bd505d811.jpgcf1ef20b5f0e47718ec60a8d284790fa.jpg769919bcf645199d507fbf63c73c425b.jpgc8422bc87f5bb5ddd7f1117eb1b66c05.jpg

Wolisz bez. Więc dla Ciebie i takich jak Ty, tylko konwencjonalne/zwykłe kolumienki, takie na jakich słuchali na początku, kilkadziesiąt lat temu, ci co grają na kolumnach typu Horn.

Ja w latach 90. XX wieku zaczynałem od takich :)

Pierwsze kolumny, jak na start w wieku 12 lat było zajebiście. Wymagania szybko poszły ekstremalnie w górę i uzależniłem się od tego dźwięku w wydaniu referencyjnych zestawów.

1734791465_JBLL19KenwoodL-1000MStereoPowerAmplifierRTProjectDACOne(wersjalampowa)PioneerPD-S95EliteReferenceCompactDiscTransport(AudioVideShow2019).thumb.jpg.b02f00da4a2a38ed4bdcb7b3d7e2e06f.jpg

Te kolumny, to specjalnie dla mnie ;) rok po roku przez 4 lata panowie z RT-Project prezentowali, by przywołać wspomnienia :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
msg-28079-0-93816600-1532880966_thumb.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

misiomor świetnie pisze
Nie ocenia się wyobraźnią,
kazdy przetwornik ma własny charakter brzmienia, nie dość ze przez materiały wykonania może być brak spójności barwy to tak samo motoryki przez przesadne lub niedobranie wielkości przetworników

 

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Sovereign napisał:

To jest granie prawdziwe, wszelkie dźwięki, instrumenty, ekspresja, emocje, detal, live i wszystko co najlepsze. Dlatego posiadacze kolumn typu Horn tak je uwielbiają. Najlepiej z compression driver już od średnich/średnio-wysokich w górę.

Z większości konwencjonalnych usłyszysz tylko cząstkę tego, i przeważnie złagodzone, stonowane, jak skompresowane... Przy najlepszych sekcjach typu Horn, konwencjonalne przetworniki wyglądają jak zabawki i przeważnie tak grają. Choć jest kilka konkretnych, rasowo grających amerykańskich konwencjonalnych zestawów (tych rasowych dużych Revel, YG Acoustics, Rockport Technologies - przybliżających się w różnych aspektach do zestawów typu horn), lubianych przeze mnie i innych przez użytkowników kolumn typu Horn. Oczywiście także bez miękkich membran na MF.

Jak w wyższym zakresie (HF) to i na średnie (MF) compression driver+horn+lens. Dużo bardziej detaliczne szybsze od papierków średnio-tonowych. I do tego szybszą sekcję LF. 

Konwencjonalne sekcje LF, do nich zakres MF/HF/UHF z kompresyjnymi driverami - i najlepsze co tylko może być. Tak jak to robią najlepsze brandy/spece od pak typu Horn.

Nowe i najnowsze Studio Monitory z hornem/driverem średnio-wysokotonowym wchodzącym już od średnich żywą pełną średnicą jak w 4365 i 4367 i szybszy bas. W ogóle inne granie. Nie ma mniejszej tubki HF potrafiącej wybijać się przed szereg konwencjonalnych przetworników - gdy brakuje jej sekcji typu Horn na MF.

W Acapella do konwencjonalnych przetworników - seasy LF, dynaudio w hornie (lub jakiś inny) MF, dorzucili na HF swój plazmowy tweeter z hornem. Całościowo delikatniutki przysłodzony dźwięk bez tonu Live. Takie pseudo kolumny typu horn. A tweeter szybszy od reszty pasma. On do hornów z compression driver, a nie ze zwykłymi przetwornikami. Śmieszne te niemiaszki przy amerykańskich zestawach. Namieszali przetworników i wszystkiego z różnej mańki, zamiast samemu wszystko stworzyć.

4348 Studio Monitor, po których już nie wyszły żadne 4-way Studio Monitory. I widzisz z krótszym hornem na HF i driverem z większą 3'' membraną alu. Skuteczność kolumn 95 dB. Częstotliwości podziału: 300 Hz, 1 kHz, 10 kHz.

Oba kompresyjne drivery - własnie tak najlepiej driver obok drivera w zakresie MF/HF i UHF (w dokumentacji jako HF i UHF). Westlake Audio też na dwa horny z driverami, ale w JBL jeszcze z szerszym/wyższym pasmem, szczególnie nowe począwszy od XXI wieku. Wcześniej w 90-tych latach były K2 S5500, S9500, M9500, wtedy jeszcze bez driverów UHF z XXI wieku.

M9500 projekt trochę w klimacie Rey Audio.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

623c26925a249785a31a922d0f85204f.jpg51e3acad5c081df605d0a09bd505d811.jpgcf1ef20b5f0e47718ec60a8d284790fa.jpg769919bcf645199d507fbf63c73c425b.jpgc8422bc87f5bb5ddd7f1117eb1b66c05.jpg

Wolisz bez. Więc dla Ciebie i takich jak Ty, tylko konwencjonalne/zwykłe kolumienki, takie na jakich słuchali na początku, kilkadziesiąt lat temu, ci co grają na kolumnach typu Horn.

Ja w latach 90. XX wieku zaczynałem od takich ?

Pierwsze kolumny, jak na start w wieku 12 lat było zajebiście. Wymagania szybko poszły ekstremalnie w górę i uzależniłem się od tego dźwięku w wydaniu referencyjnych zestawów.

1734791465_JBLL19KenwoodL-1000MStereoPowerAmplifierRTProjectDACOne(wersjalampowa)PioneerPD-S95EliteReferenceCompactDiscTransport(AudioVideShow2019).thumb.jpg.b02f00da4a2a38ed4bdcb7b3d7e2e06f.jpg

Te kolumny, to specjalnie dla mnie ? rok po roku przez 4 lata panowie z RT-Project prezentowali, by przywołać wspomnienia ?

Słuchałem tych małych pudełek i choć elektronika nie zachwyca, to bas wspominam jako objawienie. Szybki, krótki na temat. To chyba obudowa zamknięta jak dobrze pamiętam, więc i charakter niskich tonów w niej ma swoje źródło.

Jeśli tubowe to coś w stylu Avantgarde Acoustic, choć nie wiem jak zagrają przy niskich poziomach głośności typowych dla przeciętnych warunków mieszkaniowych. Podejrzewam że środek pasma wyjdzie na wierzch ze swą nosowością.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Kris_54701 napisał:

Jeśli tubowe to coś w stylu Avantgarde Acoustic, choć nie wiem jak zagrają przy niskich poziomach głośności typowych dla przeciętnych warunków mieszkaniowych. Podejrzewam że środek pasma wyjdzie na wierzch ze swą nosowością.

nic takiego nie ma w tych kolumnach , przekaz jest szybki nasycony a jednoczesnie delikatny potęzny a zarazem zwiewny, te tuby absolutnie nie podlegają ogolnym stereotypom poza potrzebą dużego pomieszcznia i delikatnym odstawaniem basu od reszty pasma nie mają wad

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

ten świat na trzeźwo jest nie do przyjęcia 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Dołącz do dyskusji

    Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
    Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

    Gość
    Dodaj odpowiedź do tematu...

    ×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

      Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

    ×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

    ×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • House of Marley Positive Vibration Frequency Rasta

      Patrząc na to, co lada moment zacznie wyprawiać się za oknem aż chciałoby się zanucić za nieodżałowanym Markiem Grechutą chociażby fragment niezwykle będącego na czasie utworu „Wiosna – ach to ty”. Dlatego też powoli, acz konsekwentnie warto przygotować się na prawdziwy wybuch zieleni a tym samym niemożność wysiedzenia w czterech „betonowych” ścianach. Jak to jednak w życiu bywa jeszcze się taki nie urodził, co … więc doskonale zdaję sobie sprawę, iż nie dla wszystkich pierwszy świergot ptaków j

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Słuchawki

      Czy płyty CD cieszą się jeszcze odpowiednią popularnością?

      W dzisiejszych czasach, ludzie coraz więcej rzeczy chętniej robią online. Odchodzi się od klasycznych rozwiązań, na rzecz nowatorskich rozwiązań. Ten stan rzeczy dotknął również branżę muzyczną. Normą jest, że artysta wydając nowy album, wypuszcza go również w wersji fizycznej, najczęściej w postaci płyt CD, które można zakupić w wielu sklepach. W opozycji do takich zakupów stoi oczywiście internet i rozmaite serwisy streamingowe, takie jak YouTube, czy Spotify. Warto się zastanowić czy, a jeśli

      audiostereo.pl
      audiostereo.pl
      Muzyka 32

      Marantz Cinema 30

      Choć z pewnością większość śledzących dział recenzencki czytelników zdążyła przyzwyczaić się do tego, że kino domowe gości u nas nad wyraz sporadycznie, to o ile tylko światło dzienne ujrzy coś ciekawego, to czysto okazjonalnie takowym rodzynkiem potrafimy się zainteresować. Oczywiście nie zawsze jest to klasyczny, przeprowadzany w zaciszu domowych czterech kątów test, jak m.in. w przypadku budżetowego, acz bezapelacyjnie wartego uwagi i po prostu świetnego Denona AVR-S770H, lecz również nieco m

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Systemy

      Indiana Line Diva 5

      Śmiem twierdzić, ze nikogo mającego choćby blade pojęcie o tym, co dzieję się wokół, jak wygląda rynek mieszkaniowy uświadamiać nie trzeba. Po prostu jest drogo, podobno będzie jeszcze drożej i tanio, to już było i nie wróci, a skoro jest drogo, to do łask wracają mieszkania o metrażach zgodnych z założeniami speców z lat 50-70 minionego tysiąclecia. Znaczy się znów aktualnym staje się powiedzenie „ciasne ale własne”. Dlatego też logicznym wydaje się popularność wszelkich rozwiązań możliwie komp

      Fr@ntz
      Fr@ntz
      Kolumny

      Bilety | DŻEM koncert urodzinowy| Koncert

      O wydarzeniu Kup bilet na koncert jednego z najważniejszych polskich zespołów bluesowych - zespołu Dżem! Grupa świętuje 40-lecie działalności, w związku z czym na koncertach na pewno nie zabraknie dobrze znanych przebojów, takich jak Wehikuł czasu, Whisky, Czerwony jak cegła czy Sen o Victorii. Dżem bilety na jubileuszowe koncerty już dostępne! O zespole Dżem Połączyli rocka, bluesa, reggae, country. Nagrali piosenki, które uwielbiają zarówno koneserzy, jak i niedzielni słuchacze

      AudioNews
      AudioNews
      Newsy
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.