Jump to content
mirek10

Wysokoskuteczne kolumny HI-END!

Recommended Posts

XXX- czerwona o pośreeedniej amplitudzie.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 18.01.2020 o 22:28, xajas napisał:

Co jest zrodlem tych 5Hz?

Dla programow pomiarowych z sygnalem wzorcowym to nie problem, ale muzyka albo filmy? Z jakiego nosnika?

 

telarc51dtsa.jpeg


„W co motłoch bez dowodów uwierzył, jakże byśmy to mogli dowodami obalić?”

- Friedrich Nietzsche

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Kris_54701 said:

Bo z szerokopasmówki muzyka urzeka. Głośnik powinien być jak najbardziej neutralny, podobnie jak cały system. Oczywiście wszelkie wymyślne konstrukcje wielodrożne mogą zaskakiwać, ale tylko jeden pełnopasmowy głośnik zagra tak jakby go nie było.

Jeśli znasz zagadnienie to fajnie, ale pozwól też doszkolić się innym. 

Dla poprawienia Twojej statystyki, zglaszam drugi sprzeciw. Mnie tez szerokopasmowki nie urzekly.

Share this post


Link to post
Share on other sites
xavian
13 minut temu, maxijazz napisał:

Dla poprawienia Twojej statystyki, zglaszam drugi sprzeciw. Mnie tez szerokopasmowki nie urzekly.

jakich i jakdługo słuchałeś, co się Tobie w nich nie podobało? W jakich obudowach? Z jaką elektroniką? 

Pytam bo własnie kliknąć kup teraz.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minut temu, Kris_54701 napisał:

życzysz sobie podstaw akustyki czy jak?

To może narysuję. 

50 Hz - linia niebieska

200 Hz - linia równiez niebieska, ale ta o niższej amplitudzie, czyli harmoniczna, jak widać w kazdym cyklu pokrywa się z wykrese dżwieku podstawowego 50 Hz

250 linia zielona z racji przesunięcia fazowego

xxx Hz wypadkowa wszystkich częstotliwości w tym teżpodstawowej.

Rysunek oczywiście internetuf i okresy poszczególnych kolorów mogą nie być idealnie zgodne z podanymi w opisywanym przeze mnie przypadku, ale tak właśnie wygląda dzielenie sygnału zwrotnicami. W rzeczywistości wygląda o wiele gorzej, bo nachodzą na siebie jeszcze harmoniczne wzmacniacza, DACa, może jakieś śmieci zasilania, ale zespół głośnikowy jest równiez elementem, które takie zmiany w brzmieniu wprowadza.

Przechwycenie obrazu ekranu_2020-01-21_14-16-06.png

Aha. No to faktycznie strach o podstawach pisać, jeszcze o filtry zahaczysz i będzie jazda.

Niestety, tak bywa tu na forum... Mam chyba w korespondencji zachowany mail od moderatora któregoś, który twierdził, że pisanie na forum bzdur nie jest podstawą do jakichkolwiek działań ze strony moderacji. Tak więc nie krępuj się 😉

15 minut temu, xajas napisał:

Czyli CD zawiera sygnal 5Hz?

A kto zabroni? Niestety, sukcesem jest dopiero odmrożenie a nie tylko zamrożenie szympansa 😉 

  • Like 3

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

liczyłem na ukrzyżowanie.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Kris_54701 napisał:

Z przesunięcia fazy dla glośnika odtwarzającego harmoniczną 200 Hz. Względem podstawowego dxwieku 50 Hz, jest ona o 1/4 z 200 Hz wcześniej względem 50 Hz, czyki względem 200 Hz jest 200 Hz róznicy, a powinno byc 150 hz różnicy (200-50). W efekcie Interferencji tych dwóch częstpotliwości, powstaje zupełnie inny dżwięk wypadkowy. Nie zapominajmy o niedofiltrowanej prawidłowej harmonicznej 200 Hz. Mamy więc 50 + 250+ 200 na pozimie -12 dB = coś co nazywamy kompromisem.

I dlatego cały ten problem eliminuje się  filtrami Brickwall  w zwrotnicy aktywnej 

a resztę problemów fazowych filtrami Allpass .

w systemach  jednogłośnikowych  wszystkie problemy o których  piszesz  występują zwielokrotnione i są prawie nieusuwalne .

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minut temu, przemak napisał:

A kto zabroni? Niestety, sukcesem jest dopiero odmrożenie a nie tylko zamrożenie szympansa 😉 

Mea Culpa, powinienem byl napisac "odtworzy" a nie "zawiera" 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, Kris_54701 napisał:

Dobra szerokopasmówka ma jedną wadę; nie wybacza błędów elektroniki.

Słuchanie muzyki poziomie głośności wyższym niż naturalny ludzki głos jest zakrzywieniem tego co jest na płycie. Sztuką jest skonstruować kolumnę, dająca full doznań przy cichym słuchaniu. Z racji właściwości słuchu i sposobu działania tego zmysłu, głośne dźwięki zamykają słuch, minimalizując przepływ bodźców do mózgu. Jeśli ktoś uważa inaczej, to zapewniam, że daleka droga przed nim do prawdziwej rozkoszy płynącej z muzyki.

Szerokopasmówka ma wiele wad niestety... nawet tak uwielbiane Audio Nirvany chwalone są dopiero po korekcji EQ, bo mają góry i doliny.

Sprzęt powinien swobodnie oddawać naturalną dynamikę (poza barwą itd) - nawet instrument taki jak gitara akustyczna potrafi generować dużą dynamikę, a co dopiero perkusja... Ja uwielbiam dużą dynamikę - audiofilskie plumkanie niekoniecznie :)

Z moich doświadczeń wynika że głośniki o wysokiej skuteczności grają chętniej i to już przy niskich poziomach. Głośniki o niskiej/średniej skuteczności potrzebują sporo prądu żeby się rozruszać i przy cichym graniu są "leniwe i powolne".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, JBN napisał:

dlatego cały ten problem eliminuje się

Cały czyli eliminacja tych 250Hz (powstałych z 200 przez interferencje czy jakoś tak) też? 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minut temu, przemak napisał:

Cały czyli eliminacja tych 250Hz (powstałych z 200 przez interferencje czy jakoś tak) też? 😉

to oczywiście nie powstaje żadna częstotliwość 250 Hz a tylko zniekształcenie fazowe w okolicy 200 Hz opóżnione  o  ileśtam 

Brickwall  nie dopuści do powstania tych  zniekształceń   ( niby 250Hz. ) 

ponieważ żaden z głośników nie będzie odtwarzał tych samych częstotliwości .

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Yotomeczek napisał:

Sprzęt powinien swobodnie oddawać naturalną dynamikę

Może nie tyle naturalną ile zarejestrowaną, to zasadnicza różnica 😉 

6 godzin temu, Yotomeczek napisał:

głośniki o wysokiej skuteczności grają chętniej i to już przy niskich poziomach. Głośniki o niskiej/średniej skuteczności potrzebują sporo prądu żeby się rozruszać i przy cichym graniu są "leniwe i powolne"

Tego typu teorie niestety łatwo obalić. Gdyby tak było, jak piszesz, czyli sprzęt grałby różnie przy różnych poziomach głośności, miałby ogromne łatwo mierzalne zniekształcenia nieliniowe. Ponieważ tak nie jest i zniekształcenia całego toru w paśmie od 100Hz nie przekraczają zwykle 1% to ta teoria jest nieprawdziwa.


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 godziny temu, JBN napisał:

to oczywiście nie powstaje żadna częstotliwość 250 Hz a tylko zniekształcenie fazowe w okolicy 200 Hz opóżnione  o  ileśtam 

Brickwall  nie dopuści do powstania tych  zniekształceń   ( niby 250Hz. ) 

ponieważ żaden z głośników nie będzie odtwarzał tych samych częstotliwości .

Ty się ze @slawek.xm jak widać nie dogadasz 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minut temu, slawek.xm napisał:

jeśli szukasz ze mną kontaktu to mogę dojechać do ciebie i załatwimy sprawę w cztery oczy

Chcesz mnie bić? Ja się nie biję, ja uciekam 😉

A chciałem tylko pokazać zasadniczą różnicę w podejściu - JBN jak widać woli FIR o nieskończonym nachyleniu, a ty na głupie 48dB/okt się oburzasz. Nie mam zdania w tej kwestii, chyba z obu stron jest przesada, ale bym posłuchał obu pomysłów - chyba JBNa będzie łatwiej 😉

I żeby było już bardzo koncyliacyjnie, to przyznam, że twoje podejście jest mi bliższe - nie lubię ostrych korygowanych głośników/pomieszczeń itp. 

Edited by przemak

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minut temu, przemak napisał:

 

A chciałem tylko pokazać zasadniczą różnicę w podejściu - JBN jak widać woli FIR o nieskończonym nachyleniu, a ty na głupie 48dB/okt się oburzasz. Nie mam zdania w tej kwestii, chyba z obu stron jest przesada, ale bym posłuchał obu pomysłów - chyba JBNa będzie łatwiej 😉

 

Moje podejście wynika z walki ze zniekształceniami i kontrolą nad zmienną  charakterystyką kierunkową

a do tego FIRy , Brickwalle i Allpasy są niezbędne .

Od zarania dziejów konstruktorzy zmagali się z tymi problemami i nareszcie teraz rozwiązanie ich jest  możliwe .

Ale inne koncepcje jeżeli docierają do celu są tak samo dobre .

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, JBN napisał:

Moje podejście wynika z walki ze zniekształceniami i kontrolą nad zmienną  charakterystyką kierunkową

a do tego FIRy , Brickwalle i Allpasy są niezbędne .

Od zarania dziejów konstruktorzy zmagali się z tymi problemami i nareszcie teraz rozwiązanie ich jest  możliwe .

Ale inne koncepcje jeżeli docierają do celu są tak samo dobre .

W tym konkretnym przypadku (zestaw głośnikowy) wprawdzie interesuję się tymi zagadnieniami ale platonicznie, generalnie ważny jest efekt końcowy. Niestety, trudno jest to ocenić bez uprzedzeń, zwłaszcza jak się samemu coś kombinuje, ale zasadniczo nie udało mi się uzyskać satysfakcjonujących rezultatów z jakiejkolwiek korekcji elektronicznej. Co więcej, wkurza mnie to nawet bardziej niż bass reflex, trochę przegadałem z konstruktorami (na przykład kiedyś dawno temu na weselu kumpla, śmieszna sytuacja) i jakoś do porozumienia nie doszliśmy 😉 Co chciałbym spróbować i na pewno spróbuję to DBA czy coś w tym stylu, ale jak wiesz w mojej branży ważna jest powtarzalność i wiarygodność efektów wynikająca ze znajomości zestawów i pomieszczenia, a jakiekolwiek elektroniczne zabawy mnie od kolumn "oddalają". Z wiekiem upraszczam też poglądy muzyczne, zarówno jako wykonawca jak i słuchacz, więc i w robocie chcąc nie chcąc raczej tradycyjne metody mi pozostają, coraz bardziej. Mi, fanatykowi wręcz nowoczesnych rozwiązań i komputerów 😉


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, przemak napisał:

jak wiesz w mojej branży ważna jest powtarzalność i wiarygodność efektów wynikająca ze znajomości zestawów i pomieszczenia, a jakiekolwiek elektroniczne zabawy mnie od kolumn "oddalają". Z wiekiem upraszczam też poglądy muzyczne, zarówno jako wykonawca jak i słuchacz, więc i w robocie chcąc nie chcąc raczej tradycyjne metody mi pozostają, coraz bardziej. Mi, fanatykowi wręcz nowoczesnych rozwiązań i komputerów 😉

Jak Ci tradycyjne metody w studiu pozostają to zacznij przynajmniej od mopa🤣

Coś jednak powinno się w studio zmieniać mimo taniości nagrań home recordingowej konkurencji.

I to jest obecna bolączka w studiach nagrań jak przestać być słabszym mimo że weszło się na pozycję silniejszego ale przy budżecie jak z home recordingu.

Zaczął bym od niepodawania muzykom kawy i herbaty a resztę niech sobie sami przynoszą; wiem początki bywają trudne ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, maxijazz napisał:

Dla poprawienia Twojej statystyki, zglaszam drugi sprzeciw. Mnie tez szerokopasmowki nie urzekly.

Napisz proszę o swoich doświadczeniach z szerokopasmowyni głośnikami. Zależy mi na Twojej opinii.


"A ci, którzy tańczyli, zostali uznani za szalonych przez tych, którzy nie słyszeli muzyki" — Friedrich Nietzsche 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, przemak napisał:

Co chciałbym spróbować i na pewno spróbuję to DBA czy coś w tym stylu, ale jak wiesz w mojej branży ważna jest powtarzalność i wiarygodność efektów wynikająca ze znajomości zestawów i pomieszczenia, a jakiekolwiek elektroniczne zabawy mnie od kolumn "oddalają".

DBA to fascynujace rozwiazanie, ale aby osiagnac pelna "powtarzalnosc" tego rozwiazania, bez czaslochlonnych experymentow na optymalizowanie takiego systemu, musisz miec/spelnic pewne podstawowe warunki

- prostokatne pomieszczenie

- mozliwosc ustawienia przednich i tylnych basow bezposrednio przy scianie (bez odstepu, najlepiej "wpuszczone" do sciany

- conajmniej 2 basy na kazdej scianie (lepiej 4)

- zachowanie  okreslonego schematu rozmieszczenia (1/4 szerokosci/wysokosci  jako odleglosci od krawedzi)

- mozliwosc opoznienia sygnalu tylnych basow (delay) w wymaganym zakresie zaleznym od wielkosci pomieszczenia.

 

Mniej krytyczna jest jakosc tylnych basow -> nie musza byc identyczne jak te przednie 

 

Jesli powyzsze warunki sa spelnione, to cala  sztuka ogranicza sie do doboru wlasciwego opoznienia, co nie jest wielkim problemem w oparciu o proste pomiary. Mozna je niemalze obliczyc "na papierze" 🙂 

 

Inne setupy tez funkcjonuja, ale wymagaja bardziej kompleksowych konfiguracji  

PS

Wbrew pozorom nie jest to zbyt "drogie" rozwiazanie i jesli juz posiadasz odpowiedni processor DSP umozliwiajacy odpowiednie opoznienie, to tylko kwestia odpowiedniej koncowki mocy (tanie koncowki z dzialki PA za 200€) i prostych skrzynek z odpowiednimi przetwornikami (100-200€ za sztuke).

Po czesci tansze i prostsze niz intensywne adaptacje akustyczne (no i oczywiscie zajmujace mniej miejsca)

 

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, przemak napisał:

Ponieważ tak nie jest i zniekształcenia całego toru w paśmie od 100Hz nie przekraczają zwykle 1% to ta teoria jest nieprawdziwa

Dlaczego?

 


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minut temu, macktheknife napisał:

Może tylko przytulić...?

Nie wiem co gorsze... 

6 minut temu, Seyv napisał:

Dlaczego?

 

Dlaczego co? Dlaczego mają małe zniekształcenia czy dlaczego układ liniowy jest liniowy i nie zmienia swoich parametrów ze zmianą pobudzenia? Była już taka dyskusja... 


nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dlaczego twierdzisz, że teoria wysunięta przez @Yotomeczek jest nieprawdziwa. Sam wielokrotnie przekonałem się, że kolumny o wysokiej efektywności znacznie lepiej radzą sobie z niskimi sygnałami jak kolumny o niskiej efektywności które trzeba trochę "rozbujać" prądem. 


Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Seyv napisał:

Dlaczego twierdzisz, że teoria wysunięta przez @Yotomeczek jest nieprawdziwa. Sam wielokrotnie przekonałem się, że kolumny o wysokiej efektywności znacznie lepiej radzą sobie z niskimi sygnałami jak kolumny o niskiej efektywności które trzeba trochę "rozbujać" prądem. 

Co prawda wiekszosc pomiarow przebiegu charakterystyki czestotliwosciowej zestawow glosnikow jest podawana dla "wzorcowych" 80dB, ale gdyby tak bylo, ze rozne zestawy w zaleznosci od ich efektywnosci  roznie sobie radza z roznymi poziomami sygnalu, to pomiary takich przebiegow charakterystyk musialy by wypadac roznie, w zaleznosci od poziomu sygnalu pomiarowego ->  czyli mialy by inny przebieg charakterystyki przy 60dB, inny przy 80dB a jeszcze inny przy 100dB.

Czy spotkales sie juz z czyms takim?

Edited by xajas

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, Seyv napisał:

Dlaczego twierdzisz, że teoria wysunięta przez @Yotomeczek jest nieprawdziwa. Sam wielokrotnie przekonałem się, że kolumny o wysokiej efektywności znacznie lepiej radzą sobie z niskimi sygnałami jak kolumny o niskiej efektywności które trzeba trochę "rozbujać" prądem. 

Może nie do końca zrozumiałem przesłanie. Oczywiście że każde zestawy grają inaczej niż inne. Chodzi mi o to, że każde konkretne grają tak samo przy każdym poziomie sygnału, i cicho i głośno. Jeżeli więc jakoś grają cicho to tak samo grają głośno. Z mojej tezy (chyba oczywistej) i powyższego natomiast wynika dosłownie, że jeżeli kolumny nie radzą sobie z niskimi poziomami to i nie radzą sobie z wysokimi. 

  • Like 1

nagrywamy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minut temu, przemak napisał:

Może nie do końca zrozumiałem przesłanie. Oczywiście że każde zestawy grają inaczej niż inne. Chodzi mi o to, że każde konkretne grają tak samo przy każdym poziomie sygnału, i cicho i głośno. Jeżeli więc jakoś grają cicho to tak samo grają głośno. Z mojej tezy (chyba oczywistej) i powyższego natomiast wynika dosłownie, że jeżeli kolumny nie radzą sobie z niskimi poziomami to i nie radzą sobie z wysokimi. 

Zgoda co do tej tezy :)

Z moim obserwacji wynika, że nisko-skuteczne głośniki są "leniwe" z natury i bez bata (więcej prądu) nie pokażą swoich możliwości, które i tak przeważnie są mocno ograniczone...

Nisko i średnio skuteczne kolumny głośnikowe grają dobrze jedynie w wąskim zakresie głośności. Jakość reprodukcji próbuje zbliżyć się do zarejestrowanej aż przychodzi moment kompresji i dalsze zwiększanie głośności nic poza zniekształceniami nie wnosi, pojawia się dość szybko kompresja. Nie mówię tu o audiofilskim plumkaniu a głównie o żywym - energetycznym graniu.

Da się zauważyć również subiektywne spowolnienie przekazu (mniej energii). Kiedyś przechadzając się po salonie HiFi usłyszałem znaną sobie piosenkę - miałem wrażenie że leci ciut szybciej niż zazwyczaj. Okazało się że odtwarzana była na kolumnach Triangle, które miały skuteczność 93dB... i wcale nie musiały grać głośno żeby było żywiołowo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minut temu, przemak napisał:

Chodzi mi o to, że każde konkretne grają tak samo przy każdym poziomie sygnału, i cicho i głośno. Jeżeli więc jakoś grają cicho to tak samo grają głośno.

No właśnie nie. Przy większych głośnościach rosną chociażby zniekształcenia wynikające chociażby z większych wychyleń i nieliniowości zawieszenia. 

Jeśli chodzi o słabe sygnały to wpływ może mieć na to bezwładność masy ruchomej. Im większa masa ruchoma tym niższa efektywność i tym niższa podatność na słabe zmiany pola magnetycznego wywołane słabymi sygnałami.

  • Like 3

Staram się być melomanem ale zamiłowanie do DIY czyni czasem ze mnie audiofila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.