Jump to content
IGNORED

Metoda wyboru wkladki


revers

Recommended Posts

Witam,

Stoje, jak mi sie wydaje, przed najtrudniejszym wyborem sprzetowym jakiego do tej pory dokonywalem. Chodzi o wybor wkladki do gramofonu. Stawiam tu w watku temat wyboru metod oceny i doboru a nie pytanie dotyczace wskazania konkretnych modeli.

Wiadomo bowiem, ze rozne wkladki z roznymi ramieniami zagraja innaczej, zestawy wkladka-ramie znajdą sie innaczej w kazdym transporcie a wszystko to zagra jeszcze innaczej w zaleznosci od pozostalego toru audio o akustyce pomieszczenia nie wspominajac.

 

Wstępnie chcialem zrobic odsluch 3 wkladek u siebie w domu, takich wytypowanych na podstawie, testow, forow itd ... Niestety uslyszalem, ze to drogie wkladki (od 1000 do 2000 pln). Salon odpowiedzial też, ze ciezko rozpakowac 3 takie wkladki, wyporzyczyc i sprzedac jedną, bo co niby z pozostalaymi ? Uzywanych nikt nie chce ...

 

No i po tym zaczytalem sie w testach technicznych, bylem "prawie" zdecydowany i trafilem tu na forum na watek ze "slepym" testem probek sampli z kilku wkladek wsrod ktorych byly dwie ktore znalazły w grupie pierwotnie typowanej przezemnie. Po tym wszytko legło w gruzach :) ... nie chce doprowadzic sie do momentu, w ktorym bede zmeczony i powiem, zlewam to, biore tą ... ;)

 

Jak wybieraliscie swoje wkladki jakimi metodami doszliscie do chwili zakupu ?

Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem są tylko dwa rodzaje wyboru wkładki.

1. Słyszysz wkładkę X u kogoś, w sklepie czy gdziekolwiek - podoba ci się, kupujesz i modlisz się, żeby u ciebie zagrała tak samo.

2. Ryzykujesz i kupujesz "w ciemno", kierując się ... ( tu można wpisać cokolwiek). I albo masz szczęście i jesteś zadowolony, albo zastanawiasz się ile stracisz na odsprzedaży.

I próbujesz następną :-)

Link to comment
Share on other sites

Najpierw trzeba sprawdzić czy wkładka będzie wkładka pasować do ramienia pod kątem rezonansu:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) - rozdział "Dobór wkładki". To moim zdaniem pierwszy etap wyboru, który odsieje nam wkładki nie tyle złe, co źle współpracujące z ramieniem naszego gramofonu. Drugi etap to decyzja MM czy MC. Zależy to od zasobności portfela i posiadanego systemu. Znów zawężymy pole wyboru. Trzeci etap, to zasięgnięcie opinii na temat interesujących nas wkładek (internet, forum, testy). Zawsze warto poczytać, choć oczywiście brać wszystko z odpowiednim dystansem. Czwarty etap, to zdecydować się na którąś z wkładek i tyle. Faktycznie bardzo trudno jest o odsłuch porównawczy kilku wkładek, musimy działać trochę na czuje, trochę na podstawie doświadczeń i rad innych. Ale jak już kupisz wkładkę, bardzo ważną rzeczą jest jej prawidłowa kalibracja, a nie jest to prosta sprawa dla początkującego. Dodam, że udało mi się PORZĄDNIE skalibrować moją wkładkę dopiero za pomocą urządzenia Pro-Ject Allign It. Szalenie ułatwia sprawę, z prostymi szablonami zawsze popełniłem gdzieś lekki błąd

Link to comment
Share on other sites

Ja zrobiłem tak: czytam fora, na których ludzie polecają konkretne wkładki do danego ramienia. Kupuję tę najczęściej polecaną. Jeśli kosztuje do 1000 zł to mogę szarpnąć się na nową. Tak kupiłem DL-110 i był to strzał w dziesiątkę.

Kupiłem też drogą wkładkę używaną z zagranicy - była w bardzo dobrej cenie - ale mam za słaby sprzęt do niej :-D Leży i czeka na lepsze czasy.

 

Na naszym forum nie zauważam tego trendu, ale na zachodnich forach użytkownicy bardzo często żonglują i sprzedają/kupują używane wkładki.

Tak więc jest to metoda w ciemno, tak jak pisze seniortelefono. Takie hobby :)

We stand in the Atlantic
We become panoramic

Link to comment
Share on other sites

Guest vasa

(Konto usunięte)

Podaj jeszcze informację o ramieniu które masz w swoim gramofonie, o phono pre którego używasz i jaka muzyka przeważnie gości na talerzu.

Link to comment
Share on other sites

Guest miniabyr

(Konto usunięte)

Najlepiej jest przetestować na własnym sprzęcie, ale jak wiadomo jest to niemożliwe.Tym testem wkładek to ja bym się tak nie sugerował- to był raczej rodzaj zabawy. Koledzy wyżej proponują wybór wkładki w zalezności od masy efektywnej ramienia i podatności wkładki -to właściwe podejście , które może zaoszczędzić przykrego rozczarowania. Pierwsza Twoja wkładka to będzie twój wzorzec brzmienia , do którego będziesz się potem odwoływał przy zmianie wkładki na inna. Niestety tą lekcję musisz przerobić sam, bo nikt nie zna estetyki brzmienia która preferujesz. Ale generalnie to fajna zabawa jest.

Link to comment
Share on other sites

Podaj jeszcze informację o ramieniu które masz w swoim gramofonie, o phono pre którego używasz i jaka muzyka przeważnie gości na talerzu.

 

Raczej nie o to mi w watku chodzilo, ale niech bedzie :)

 

Ramie Rega RB-300, z wkladek ktore bralem juz po selekcji (dkonanej wspolnie z zaprzyjaznionym salonem) zostaly:

 

1. Ortofon 2M Bronze/Black (rozne podobno brzmieniowo)

2. Goldring GL2500 - tu bylem juz prawie zdecydowany ;)

3. Nagaoka MP200

 

Wszystkie zgrywajace sie z tym ramieniem (zgodnie oceną speca z salonu). Nie bede robil im reklamy, ale ludzie na naprawde wysokim poziomie pod kazdym wzgledem.

 

Reszta toru audio to NAIM lacznie z pre.

A co do muzyki to wszelkie odmiany rocka ... od najwczesniejszego po najciezszy z najwiekszym naciskiem na prog-art.

Link to comment
Share on other sites

Ramie Rega RB-300, z wkladek ktore bralem juz po selekcji (dkonanej wspolnie z zaprzyjaznionym salonem) zostaly:

 

1. Ortofon 2M Bronze/Black (rozne podobno brzmieniowo)

2. Goldring GL2500 - tu bylem juz prawie zdecydowany ;)

3. Nagaoka MP200

 

Miałem na RB300 powieszonego Goldringa Eroica LX - grało to w rocku mega zajebiście, z porządnym wykopem. Ponoć do rocka też świetnie z RB300 chodzi 1042.

We stand in the Atlantic
We become panoramic

Link to comment
Share on other sites

Guest rydz

(Konto usunięte)

>Revers , masz dwa wyjścia .

Punkt 2 z wpisu seniortelefono,pierwszy pomijam bo musisz wkładkę zainstalować i odsłuchać w swoim systemie.

Drugie wyjście,tu trzeba mieć fart że Koledzy z forum posiadają interesujące cię wkładki,i najważniejsze,

życzliwość / Koleżeńska pomoc w użyczeniu wkładki do odsłuchu.

Tak uczynił Krzysiek z wkładką Denon-DL-110 którą odsłuchałem i mogłem wyrobić sobie zdanie co do wartości sonicznych wkładeczki ,

za co przy okazji jeszcze raz dziękuję.

 

Pozdrawiam.

Krzysztof.

Link to comment
Share on other sites

Tak uczynił Krzysiek z wkładką Denon-DL-110 którą odsłuchałem i mogłem wyrobić sobie zdanie co do wartości sonicznych wkładeczki ,

za co przy okazji jeszcze raz dziękuję.

 

Nie ma problemu, uważam, że potrzeba nam właśnie życzliwości i koleżeńskiej pomocy na forum. Niestety Denona sprzedałem... wraz z moją Regą... chyba mi na głowę padło :-|

We stand in the Atlantic
We become panoramic

Link to comment
Share on other sites

Guest GratefullDe

(Konto usunięte)

Pamiętam, kiedy kupiłem Denona 304 to myślałem, że poprzestanę... po dwóch miesiącach, mimo że grało ok, zacząłem myśleć o następnej. Problem dopasowanie do ramienia to jedno a preferencje brzmieniowe, to drugie. Nie ma problemu, gdy nie masz porównania. Ale gdy odsłuchasz kilka, kilka naście wkładek, to zaczynają się schody. jeśli ta gra tak a ta inaczej, to może tamta ma jeszcze inną sygnaturę dźwięku. A ciekawe jak brzmi ta za 4 i więcej kzł? I pamiętać należy, że w naszym systemie ma to brzmieć. Chyba nie ma innej drogi, jak kupować i eksperymentować. inwestować i tracić :( Smutne ale prawdziwe, gdyż żadne słowa na forum czy w recenzjach, nie oddadzą tego co my sami usłyszymy.

Link to comment
Share on other sites

2. Goldring GL2500 - tu bylem juz prawie zdecydowany ;)

Rozumiem, że zakup Goldringa sobie odpuściłeś. A na jakiej podstawie? Udało Ci się ją pożyczyć i słyszałeś ją w swoim systemie czy może w cudzym? Czy może rozczarowałeś się "na zapas" (albo inaczej mówiąc a priori) na podstawie czyjegoś wpisu w internecie? Czy ten ktoś kto popełnił taki wpis miał dokładnie taki system jak Twój i słuchał na nim Twoich płyt? Znasz dokładnie gust muzyczny tego kogoś, jego preferencje co do uzyskiwanego dźwięku, i jedno i drugie jest dokładnie zbieżne z Twoim gustem i preferencjami?

Do czego zmierzam tymi pytaniami - kolego, jedynym sposobem na dobranie sobie fajnej wkładki jest osobiste "rozpoznanie bojem" tego zagadnienia. Czyli zakupienie kilku wkładek jednocześnie lub po kolei w krótkim czasie. Dodam, że to powinny być nowe wkładki, bo używana wkładka pomimo idealnego na oko wyglądu może być nie do końca sprawna i skutecznie wprowadzać Cię w błąd. Zagadnienie jest wyjątkowo trudne (i przy tym kosztowne niestety), bo rządzi nim taka masa zmiennych, że nie jesteśmy wstanie nad nimi tak do końca panować. Zatem nie licz specjalnie na tzw. bingo od pierwszego strzału. Ale próbować można, a nawet trzeba. Trzeba być cierpliwym i przygotowanym finansowo.

Pozdro,

Yul

Link to comment
Share on other sites

Dodam jeszcze za Yulem. Bingo nie występuje nigdy. Jeśli będziesz bardzo zadowolony z poleconej ci wkładki, to po pewnym czasie robaczek zacznie cie drążyć, czy z następną zasłyszaną/przeczytaną wkładeczką nie mogło by być lepiej? :-) Itd:

W.

Posłuchaj kolegi, który grał na tym ramieniu Goldringami.

Link to comment
Share on other sites

Guest vasa

(Konto usunięte)

Raczej nie o to mi w watku chodzilo, ale niech bedzie :)

Pytania zadałem bo:

- sądzę, że w muzyce rockowej lepiej się spisują wkładki MM a w klasyce MC

- ramiona Regi (chyba, jeśli się mylę to niech mnie ktoś poprawi, zacytuję klasyka forum:) nie mają regulacji azymutu

- niektóre egzotyczne phono pre czasami się lubią/nie lubią z różnymi wkładkami. Ale nie w Twoim przypadku.

Myślę że podane przez Ciebie typy to świetne wkładki i mogą dać mnóstwo radości. Jedyna wątpliwość jaka mi przychodzi do głowy to kwestia braku regulacji azymutu. Przy tak ostrych szlifach może to skutkować trudnością w kalibracji. Może jednak Denon 110 ?

 

jedynym sposobem na dobranie sobie fajnej wkładki jest osobiste "rozpoznanie bojem"

Niestety :'(

Link to comment
Share on other sites

tylko "rozpoznanie bojem" na własnym systemie

wierz mi po trzecim zakupie będziesz myślał i przeliczał podatności o wiele szybciej ,a przy piątym pobijesz niejeden superkomputer :))))))

 

ale ale proszę o poprawienie

rb300 ma 11,5 grama masy efektywnej

ortofon 2m bronze ma podatność x22 i wagę 7,2 g

przy dobrym wietrze ze śrubkami superlekkimi 19gram

częstotliwość rezonansowa układu to plus minus 7,7 Hz

do tego szlif fine line w ramieniu bez regulacji azymutu-bajecznie

że spytam to jest super dobrana wkładka?

poproszę adres tego sklepu może skorzystam z porady, hłe hłe

pozdr.

Link to comment
Share on other sites

Guest frywolny trucht

(Konto usunięte)

Azymut? To ramię nie ma regulacji VTA, chyba, że Solid Acoustic dołożył coś od siebie.

Link to comment
Share on other sites

VTA reguluje sie tuleją na ktorej osadzone jest ramie.

 

"Rozumiem, że zakup Goldringa sobie odpuściłeś. A na jakiej podstawie? "

 

Gdzies napisalem ze odpuscilem ? Raczej decyzje czasowo wstrzymalem do ponownej analizy :)

Dzieki temu co piszecie troche mi sie wyjasnia, a niektore rzeczy potwierdzają ...

Link to comment
Share on other sites

Guest masza1968

(Konto usunięte)

Pozostaje mi ponownie przeliczyć podatności i wybrać intuicyjnie z tych kilku "wytypowanych".

Jeśli chodzi o wkładki to moim zdaniem sprawa jest dosyć prosta.

Zakładając oczywiście, dopasowanie pod względem rezonansu i wagi do ramienia.

 

Branża "wkładkowa" charakteryzuje się w 99% bardzo prostymi i powtarzalnymi regułami (w przeciwieństwie do firm - czarodziejów produkujących inne komponenty audio) a mianowicie - im droższa tym słyszalnie lepsza.

Wystarczy, że na początku wybierzesz sobie firmowe granie danej marki (a o to nie trudno u kolegów czy w salonach) a potem kupujesz w ciemno najdroższą wkładkę tego producenta na jaką cie stać.

Link to comment
Share on other sites

Wkładki Nagaoki są dość sztywnymi wkładkami i graja zdecydowanie lepiej z cięższymi ramionami.

Nie można ich zestawiać przy wyborze z mocno podatnymi Ortofonami MM.

To tak apropos 'wiedzy sklepowej'.

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

Guest vasa

(Konto usunięte)

Wkładki Nagaoki są dość sztywnymi wkładkami i graja zdecydowanie lepiej z cięższymi ramionami.

Po pobieżnym przeglądzie danych technicznych nie znalazłem informacji o podatności wkładek Nagaoka. Przy starych modelach podawane są wartości 7-8 x 10-6cm/Dyne Nawet jeżeli Japończycy zaniżają wartości ze względu na metodologię badań to to i tak mało.

Czy jest ktoś na forum, kto ma wkładkę Nagaoka i może podać podatność swojej wkładki?

Link to comment
Share on other sites

Trochę się podepnę pod temat. Mam Projecta Perspective pierwsza wersję ze "zwykłym" ramieniem + Goldring 1006. Chcę zmienić na Goldringa 1012 lub 1042.

Problem w tym, że nie mogę znaleźć parametrów ramienia ( mam świadomość, że zdradzam się z własną ułomnością:( ). Może ktoś przerabiał ten temat i wie czy to pasi, czy nie pasi? (pod względem parametrów, rzecz jasna, a nie brzmienia) pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Kiedyś brakowało mi równiez danych i napisałem do Nagaoki. Takie info od nich dostałem.

 

BTW to w ogóle dobry sposób by napisać do producenta, skoro produkuje to powinien wiedzieć najlepiej. Bez kłopotu można dostać informacje również w Ortofonie.

Wiele razy spotkałem się z róznymi danymi na stronach sklepów czy dystrybutorów. Nie świadczy to o nich najlepiej ...

PUNKS NOT DEAD ' ... analogowo w cyfrowym świecie ... '

Link to comment
Share on other sites

Guest miniabyr

(Konto usunięte)

Trochę się podepnę pod temat. Mam Projecta Perspective pierwsza wersję ze "zwykłym" ramieniem + Goldring 1006. Chcę zmienić na Goldringa 1012 lub 1042.

Problem w tym, że nie mogę znaleźć parametrów ramienia ( mam świadomość, że zdradzam się z własną ułomnością:( ). Może ktoś przerabiał ten temat i wie czy to pasi, czy nie pasi? (pod względem parametrów, rzecz jasna, a nie brzmienia) pozdrawiam

Masz jeszcze jeden problem. Goldring nigdy nie podaje podatności dynamicznej tylko podatność statyczną. Tak naprawdę to diabli wiedzą jaką podatność maja wkładki Goldringa.
Link to comment
Share on other sites

Trochę się podepnę pod temat. Mam Projecta Perspective pierwsza wersję ze "zwykłym" ramieniem + Goldring 1006. Chcę zmienić na Goldringa 1012 lub 1042.

Problem w tym, że nie mogę znaleźć parametrów ramienia ( mam świadomość, że zdradzam się z własną ułomnością:( ). Może ktoś przerabiał ten temat i wie czy to pasi, czy nie pasi? (pod względem parametrów, rzecz jasna, a nie brzmienia) pozdrawiam

Metalowe ramię Pro-Jecta ("9") ma masę efektywną 11,0 g, czyli jest nieco cięższe od ramion węglowych. Goldring będzie pasował, różnica w brzmieniu powinna być łatwa do usłyszenia, bo w wymienionych modelach wkładek szlify są inne (lepsze) niż eliptyczny z 1006. Pro-Ject miał kiedyś wkładkę firmową (model K-4/II), którą zakładał do ramion 9 cali. Był to Goldring 1006, robiony OEM-owo dla Pro-Jecta.

Pozdro,

Yul

Link to comment
Share on other sites

Guest vasa

(Konto usunięte)

Drugie spojrzenie w neta przyniosło lepszy skutek:

Nagaoka MP 500 MM-Cartridge

Technical data:

Principle: MM

Cantilever: High-strength boron

Frequency response: 20 - 25,000 Hz

Channel balance: better than 1.0 dB

Channel separation: better than 27 dB at 1kHz

Output voltage: 3 mV (5 cm/sec)

Tracking force: 1.3 - 1.8 g

Impedance: 47 000 ohms

Dynamic compliance: 8.5 x10-6/dyne

Weight: 8.0 g

Mounting: 1/2 inch

Microsection: super-fine, line-contact diamond

 

Wynikałoby z tego że ramię lżejsze niż 15g nie ma sensu a 25-cio gramowe nie jest za ciężkie.

Natomiast jeżeli podatność liczona wg standardu europejskiego wynosi ok 12cu to spokojnie wystarczy 8g masy zastępczej ramienia.

Czy istnieje jakiś przelicznik podatności japońskiej na europejską?

 

Goldring nigdy nie podaje podatności dynamicznej tylko podatność statyczną.

Nie jest to żaden autoryzowany wzór, ale kilka razy miałem dane zarówno statyczne jak i dynamiczne i ich relacja oscylowała w okolicy 70%.

Gdyby zastosować to do 1042 to należałoby oczekiwać podatności na poziomie 16-17cu.

 

Metalowe ramię Pro-Jecta ("9") ma masę efektywną 11,0 g,

Czyli oczekiwany rezonans byłby na poziomie 9hz.

Link to comment
Share on other sites

- a ja znalazłem fajną wkładkę:

źródło:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

excelvinyl winylmania blog szukaj

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.