Jump to content
Bogdan

Rewelacja czy rewolucja - czyli Sure klasa D

Recommended Posts

COG jest z założenia lepsze niż X7R.

 

Ale czy są sytaucje, gdzie X7R jest lepsze? Jakieś szczególne zastosowania?

 

Czy jeżeli kupię COG to lepiej je wlutowywać wszędzie, gdzie mam kondensator SMD 1nF?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

C0G maja znacznie niższą gęstość energii. W tych samych wymiarach obudowy uzyskasz większą pojemność z X7R. Do tego X7R są tańsze. Ale w zastosowaniu jako filtr dopasowany na konkretną częstotliwość (filtr wyjściowy) lepiej użyć C charakteryzującego się stałymi parametrami, czyli C0G. C0G warto dawać do przebiegów zmiennych. Do filtracji przebiegów stałych z przyczyn czysto ekonomicznych lepiej dać X7R.

Edited by dexter44

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 11/15/2013 at 9:22 PM, toptwenty said:
On 11/15/2013 at 7:06 PM, Bogdan said:

Jeżeli wzmacniacz się bardzo grzeje należy ustawić R11a i R11b na 265 Ohm , czyli ok. 400 kHz

 

Masz na myśli rezystancję sumaryczną potka i R11 ? To znaczy pomiędzy masą a punktem łączącym C4 i C6?

Odpaliłem sobie tego wzmaka i strasznie się to grzeje aż zaczyna przesterowywać i się przycisza.

Chciałbym "ustawić R11a i R11b na 265 Ohm" ale nie za bardzo rozumiem gdzie mam to mierzyć. 

Jest w ogóle możliwość pomiaru od góry płytki?

Jeśli od dołu to na których pinach mam to mierzyć?? R11A to jest ten opornik smd a obok, na prawo, jest potek (trzy nóżki?)...

R11A.thumb.jpg.d973f0cd45f53d213a51cc60a0c26937.jpg

Edited by klinek

0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Znalazłem w necie takie coś:

image_58773.thumb.jpg.146d1cfd310efcedb9260f22b3d689f5.jpg

Próbowałem ustawić na tych punktach ale nie jest łatwo...

Czy dobrze rozumiem, że mogę wylutować ten potencjometr i po prostu wlutować między tymi dwoma zaznaczonymi punktami opornik smd na 265 ohm? Z tym trzecim padem po potku już nic nie muszę robić?

 

 

Edited by klinek

0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakim napięciem to zasilasz? Jaką masz impendancję kolumn? U mnie nic się nie grzeje, nawet przyt Z = 3 omy.

Spraw sobie miernik częstotliwości i sprawdź, czy masz tam 400 kHz. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, toptwenty said:

Jakim napięciem to zasilasz? Jaką masz impendancję kolumn? U mnie nic się nie grzeje, nawet przyt Z = 3 omy.

Spraw sobie miernik częstotliwości i sprawdź, czy masz tam 400 kHz. 

Zasilam -72V 0 +72V

Impedancja kolumn 4 ohmy


0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, klinek napisał:

Zasilam -72V 0 +72V

Impedancja kolumn 4 ohmy

Ten wzmacniacz nie jest do kolumn 4 Ohmowych. Do 4 Ohmowych jest wersja słabsza na 125W.

Poza tym napięcie optymalne to 55-60V

  • Like 1

Sukces oznacza robienie zwykłych rzeczy – niezwykle dobrze

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, boomaga said:

Ten wzmacniacz nie jest do kolumn 4 Ohmowych. Do 4 Ohmowych jest wersja słabsza na 125W.

Poza tym napięcie optymalne to 55-60V

Nic już nie rozumiem. W specyfikacji jest:

1759966899_specyfikacjaSURE.thumb.jpg.bc70600811c7733ed9f454074aacffda.jpg

 


0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinek kupiłeś wzmaka Sure czy coś innego na IRS? Bo Sure w specyfikacji podawał co innego :)

Wiele osób się skarżyło, że z 4 Ohmowymi kolumnami wzmak nie bardzo chciał chodzić, choć u mnie śmigał bez problemu. Zasilam 60V.


Sukces oznacza robienie zwykłych rzeczy – niezwykle dobrze

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, boomaga said:

Klinek kupiłeś wzmaka Sure czy coś innego na IRS? Bo Sure w specyfikacji podawał co innego 🙂

Ja kupiłem to coś tutaj:

https://www.ebay.com/itm/WONDOM-2x-250W-Class-D-Audio-Amplifier-Board-amplifier-IC-IRS2092-AA-AB32291-/110961632456?hash=item19d5d424c8

11 hours ago, toptwenty said:

Spraw sobie miernik częstotliwości i sprawdź, czy masz tam 400 kHz. 

Może uda mi się oscyloskop załatwić. A w którym miejscu to mierzyć? Na wyjściu?


0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topologia podobna a specyfikacja inna :). Chyba jednak bym ufał bardziej Sure.


Sukces oznacza robienie zwykłych rzeczy – niezwykle dobrze

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, boomaga said:

Topologia podobna a specyfikacja inna :). Chyba jednak bym ufał bardziej Sure.

No ale to jest chyba oficjalny sklep SURE na ebay - sure-hifi...


0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja miałem problemy z tą płytką przy zbyt dużym napięciu zasilania. Zmierzę napięcia u siebie i dam znać.

Można zmieniać diody zenera w zabezpieczeniach, ale to nie do końca u mnie działało.

Przez jakiś czas miałem podłączony drugi transformator odejmujący napięcia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuty temu, klinek napisał:

A w którym miejscu to mierzyć?

Jedną końcówkę dotknij do minusa zasilania, a drugą przybliż do obudowy jednego i drugiego induktora na wyjściu. Częstotliwość w obu wypadkach powinna wynosić ok. 400kHz.

Ale jeśli wzmacniacze znajdują się tuż obok siebie na jednej płytce, różnica między częstotliwościami powinna wynosić minimum 25 kHz. 

Jeśli są w oddaleniu, częstotliwości mogą być takie same.

U mnie napięcie zasilania wynosi +/-45 V, trafo 300W.  (2x250W).

Napięcie 75V przy 4R to stanowczo za dużo. 

Uwaga - przy tak wysokim napięciu lepiej ustawić częstotliwośc na 250 kHz.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, toptwenty said:

U mnie napięcie zasilania wynosi +/-45 V, trafo 300W.  (2x250W).

Napięcie 75V przy 4R to stanowczo za dużo. 

Uwaga - przy tak wysokim napięciu lepiej ustawić częstotliwośc na 250 kHz.

No ale on ma minimalne napięcie w specyfikacji +- 60V DC, to w ogóle Tobie startuje?

Tylko dopiszę, że mam transformator 500VA 2x50V. Po wyprostowaniu daje mi DC symetryczne 72V 0 -72V. Czyli w moim przypadku zalecasz ustawić 250KHz?


0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minut temu, klinek napisał:

No ale on ma minimalne napięcie w specyfikacji +- 60V DC, to w ogóle Tobie startuje?

Startuje bez problemu. Po wyłączeniu zasilania wzmacniacze cichną dopiero wtedy, gdy napięcie opadnie do +/- 35V (zasilacz analogowy, liniowy). 

Oporniki R30 wymień na 2W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

AMP7S-200 2x250W podaje inną specyfikację niż Sure 2x250W. 

Sprawdź wartości oporników i zasilania w tabeli dla ILS2092.

Poza tym moje trafo (toroidalne) ma moc na 300W.

Producent z Białegostoku nie radzi stosować zwykłych transformatorów toroidalnych przekraczających 300W.

Edited by toptwenty

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 godzin temu, klinek napisał:

Zasilam -72V 0 +72V

Impedancja kolumn 4 ohmy

U mnie działa bez problemu na +- 71,5V. Wymieniałem diody zenera w zabezpieczeniu. Mam trafo 2x50V 1kVA.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 minutes ago, pingwing said:

U mnie działa bez problemu na +- 71,5V. Wymieniałem diody zenera w zabezpieczeniu. Mam trafo 2x50V 1kVA

Dzięki! A czemu wymieniałeś te diody?

Jaką masz impedancję głośników?

Edited by klinek

0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przed ostatnią przeprowadzką zdarzało się, że miałem ponad 240V w gniazdkach, wtedy napięcie zasilające było jeszcze wyższe i wyłączało mi wzmacniacz.

 

Tutaj mam stabilne 230V i raczej nie byłoby to potrzebne.

 

Też się zasugerowałem tym opisem dopuszczalnych napięć, a optymalne to byłoby pewnie +-60V.

Aha, mam głośniki nominalnie 8 Ohm. Przymierzam się do zakupu Magnepanów, więc poszukam innych modułów, jest w czym przebierać, nawet 1kW, tylko po co to komu 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

OK, załatwiłem oscyloskop i wziąłem się do ustawiania. 

Poprawcie mnie jeśli się walnąłem ale z tego co rozumiem, to żeby ustawić 400KHz to muszę mieć cykl trwający 2,5us (mikro sekundy). Ustawiłem tak (na podziace po prawej 1us):

oscylo.thumb.jpg.240eee25b1857b7411114d80916ff2f9.jpg

Czyli 2,5 kratki na cykl. Dorze myślę?

11 hours ago, toptwenty said:

Ale jeśli wzmacniacze znajdują się tuż obok siebie na jednej płytce, różnica między częstotliwościami powinna wynosić minimum 25 kHz. 

Tu są dość blisko...znaczy się mają się różnić o te 25KHz?

21 minutes ago, pingwing said:

Też się zasugerowałem tym opisem dopuszczalnych napięć, a optymalne to byłoby pewnie +-60V.

Coś czuję że skończy się na nowym trafie 300VA 2x40V...

 

EDIT: No i najważniejsze chyba - mierzę na zasilaniu na - (tam gdzie wchodzi -72V) i na obudowie cewek:

 

oscylo2.jpg.png

Edited by klinek

0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Godzinę temu, klinek napisał:

(tam gdzie wchodzi -72V) 

Nie - na masie ogólnej, nie na minusie zasilania

Potencjał = 0V. "Minus" ale - z wyjścia na kolumny!

Co do oscyloskopu - nie znam się na jego kalibracji. Ja mam zwykły woltomierz, który mierzy także Hz. 

Gdybym mógł, to bym Ci podesłał fotki, ale nie mogę, bo wyczerpałem możliwości na Bocznicy...

Edited by toptwenty
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 godzinę temu, klinek napisał:

OK, załatwiłem oscyloskop i wziąłem się do ustawiania. 

Poprawcie mnie jeśli się walnąłem ale z tego co rozumiem, to żeby ustawić 400KHz to muszę mieć cykl trwający 2,5us (mikro sekundy). Ustawiłem tak (na podziace po prawej 1us):

oscylo.thumb.jpg.240eee25b1857b7411114d80916ff2f9.jpg

Czyli 2,5 kratki na cykl. Dorze myślę?

Tu są dość blisko...znaczy się mają się różnić o te 25KHz?

Coś czuję że skończy się na nowym trafie 300VA 2x40V...

 

EDIT: No i najważniejsze chyba - mierzę na zasilaniu na - (tam gdzie wchodzi -72V) i na obudowie cewek:

 

oscylo2.jpg.png

Obawiam się, że taki oscyloskop to zbyt mało precyzyjne narzędzie. Nowe, cyfrowe oscyloskopy mierzą częstotliwość bezpośrednio.

Ja też używałem miernika z multimetru. Potencjometry na płytce są bardzo mało precyzyjne, ja u siebie wymieniłem na wieloobrotowe. Ważne, żeby miały śróbkę z góry, a nie z boku, bo nie będzie jak kręcić 🙂

Dodatkowo wymieniłem rezystory wejściowe. Te moduły mają fabrycznie wzmocnienie 39 razy, to dużo, miałem małą regulację głośności. Wymieniłem R7 w obu kanałach na ok. 6 kOhm za: http://larrynz911.blogspot.com/2013/03/class-d-audio-amplifier-irs2092s.html Daje to wzmocnienie około 20 razy, bliższe standardowym wartościom.

Usunąłem kondensatory wejściowe i wlutowałem zamiast nich zworę.

Zmieniłem kondensatory wyjściowe te no-name 0,47uF na Epcos MKP.

Edited by pingwing
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, pingwing said:

Obawiam się, że taki oscyloskop to zbyt mało precyzyjne narzędzie.

Bo ja wiem...ładnie wszystko pokazuje i da się ustawić częstotliwości bez problemu. Zawsze to z jakimś marginesem błędu ale te cyfrowe tez pewnie mają jakąś tolerancję...

No ale tak czy siak. Próbowałem z częstotliwością 400KHz jak i z 250KHz i niestety po chwili działania się wyłącza albo się ścisza i zaczyna dziwnie szumieć. Nie wiem czy to kwestia częstotliwości, temepratury czy po prostu ma za duże napięcie. Dzisiaj się w ogóle nie chciał włączyć a miernik pokazywał wtedy ciut ponad -+73V zasilania. Zdaje się, że kręce się w okolicach maksymalnego napięcia i on się po prostu nie włącza albo wyłącza w trakcie pracy. Dziwne bo w tej ich specyfikacji podają +-80V maks. 

Zamówię nowe trafo na 2 x 40V. Powinienem mieć po wyprostowaniu coś w okolicy 56 - 58V. Tylko pytanie o moc.

21 hours ago, toptwenty said:

Producent z Białegostoku nie radzi stosować zwykłych transformatorów toroidalnych przekraczających 300W.

Nie rozumiem dlaczego powyżej 300W może być źle... Dlaczego nie powinno się stosować większych traf? Zawsze myślałem, że zapas mocy na trafie to nic złego...

 


0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minut temu, klinek napisał:

Nie rozumiem dlaczego powyżej 300W może być źle... Dlaczego nie powinno się stosować większych traf?

Pewnie chodziło o transformatory w wersji 'standard' w aplikacjach audio. (tak mi się wydaje)

  • Confused 1

audiokarma.org

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, Waluch said:

Pewnie chodziło o transformatory w wersji 'standard' w aplikacjach audio. (tak mi się wydaje)

No ale że za duże, za ciężkie, że buczą, czy że producent ma ochotę sprzedać dwukrotnie droższą wersję audio..?

Teraz mam 500W i pięknie się wpasował. Buczenie słychać tylko z bliska. 

trafo.thumb.jpg.2463675e813e3867869bb14c47179513.jpg


0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Toroidy.pl zamieszczają taką uwagę:

!!! Uwaga !!! Transformatory o mocy 400VA i powyżej generują wysoki prąd rozruchowy. Zalecamy zastosowanie układu miękkiego startu ( soft start ).

Kiedyś stosowałem taki sam wzmacniacz 2x250W/8R Sure + zasilacz cyfrowy SMPS300R. Sure miał zabezpieczenie przed prądem stałym i zwarciem w kolumnach. Obudowa DiY, zestaw grał bardzo ładnie. Hz ustawiłem zgodnie powyższymi uwagami, 

Skusiłem się na podobny, L25D, bo miał lepsze recenzje niż Sure, też 2x250/8R. Tym razem zastosowałem zasilacz liniowy i musiałem dokupić trafo oraz zabezpieczenia, których L25D niestety nie ma. 

Nie chciałem dodawać niczego więcej, więc kupiłem trafo 300W, które i tak jest zawyżone, jako że nie słucham zbyt głośno,a kolumny mają moc max. 2x50W.

L25D rzeczywiście gra nieco lepiej, zwłaszcza wysokie tony, ale może to wpływ zasilacza liniowego. Hz ustawione za pomocą rezystorów.

Sure z zasilaczem cyfrowym trafił do szafy na czarną godzinę, ale gdyby ktoś był zainteresowany...

Edited by toptwenty

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dostałem odpowiedź od Sure na temat tej konkretnej końcówki IRS2092 AA-AB32291

"Thank you for your mail.
Yes ,it can be worked with 4Ω speaker.

Best Regards,
Sure Electronics Co., Ltd."

 

EDIT: Ja mam już soft start tak więc to nie problem.

Edited by klinek

0 + 2 = 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.