Jump to content
IGNORED

3-way - inspiracja najlepszymi


Bogdan

Recommended Posts

Mam Dali Grandy , które są wspaniałe , ale cały czas korci mnie żeby zbudowac samodzielnie cos co zagra podobnie lub nawet lepiej.

Skupić chciałbym się na koncepcji 3-way z dużym mocnym basowcem.

Wymieńcie proszę najlepsze znane Wam przykłady z najwyższej pólki.

Przykłady ode mnie:

Spendor, Harbeth, ATC

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1532-0-45221200-1384775591_thumb.jpg

post-1532-0-73829800-1384775605_thumb.jpg

post-1532-0-60312400-1384775628_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

pokłosie tegorocznego AS i moje zauroczenie:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

....i pytanie z gatunku retorycznych-jak zrobić tak wybitną kolumnę z przetworników co najwyżej ze średniej półki.?

Link to comment
Share on other sites

Wilson Audio Sasha

 

pokłosie tegorocznego AS i moje zauroczenie:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

....i pytanie z gatunku retorycznych-jak zrobić tak wybitną kolumnę z przetworników co najwyżej ze średniej półki.?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Link to comment
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Myślę ze jeden z najbardziej udanych projektów Troelsa

Nie za bardzo rozumiem dlaczego cofał głośnik wysokotonowy żeby potem połączać głośnik średniotonowy w odwrotnej fazie. Przy płaskiej ściance fazę odwracałby tylko na głośniku niskotonowym. A tak wszystkie głośniki muszą mieć odwróconą fazy. Najpierw Niskie tony pracują w odwrotnej fazie co średnie tony później wysokie tony w odwrotnej fazie niż średnie tony. A teraz podstawowe pytanie. Po jaką cholerę cofnął ten głośnik wysokotonowy?

 

Akustycznego uzasadnienia nie ma to żadnego.

Link to comment
Share on other sites

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Tylko brak danych co do podziału, zwrotnicy.

 

Zaciekawiło mnie to "coś" :) fajna inspiracja do DIY już kawałek chodzą mi po głowie podobne OB ale niestety jakoś czasu brak na eksperymenty ....

 

P.S zauważcie kondensator bezpośrednio przy Głośniku niskotonowym toż to bipolar w koszulce możliwe że M.D.L one mają takie charakterystyczne nacięcia. :)

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Link to comment
Share on other sites

3 drogi w oddzielnych sekcjach, a niskotonowy skierowany w dół, w obudowie w kształcie walca - to by było dopiero coś ! :)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) post-3650-0-84284300-1384810119_thumb.png

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

pre lampowe Adagio Sound, końcówka Sugden Au51 P MKII, AVI Laboratory Series, strojenie kolumn Adagio Sound - wszystko spięte kabelkami ;-)) żeby grało

Link to comment
Share on other sites

Akustycznego uzasadnienia nie ma to żadnego.

Chyba miały być akustycznie głośniki w jednej płaszczyźnie i po to cofniecie wysokotonowego. Nachylenie charakterystyk przy podziale ok 3kHz są tez różne. Ani to Linkwitz sam nie wiem jak to ma działać no i ten pik w średniotonowym przy 4kHz jaki jest w wykresie Seasa przepadł.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gosc

(Konto usunięte)

Zaciekawiło mnie to "coś" :) fajna inspiracja do DIY już kawałek chodzą mi po głowie podobne OB ale niestety jakoś czasu brak na eksperymenty ....

 

P.S zauważcie kondensator bezpośrednio przy Głośniku niskotonowym toż to bipolar w koszulce możliwe że M.D.L one mają takie charakterystyczne nacięcia. :)

Są jeszcze większe konstrukcje Ardento Alter II, niskotonowy 18'' a średniak 8''. Ten kondensator przy niskotonowym służy do regulacji. Można go samemu do różnych wejść wpiąć i tym samym regulować wysterowanie basowca. Śreniotonowy i wysokotonowy mają potencjometry.

Link to comment
Share on other sites

proszę Was o ocenę tego głośnika basowego STX - bez nastawiania się że jak tanie to do niczego

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

czy ten głośnik zagra odpowiednio do 300-500 Hz ? czy ktoś go próbował ? ja w grudniu spróbuje , ale jeśli macie z nim jakieś doświadczenia , to proszę o wpis, czy z niego uzyskam głęboki ale i szybki bas ? do niego jakiś dobry 15-18 cm midwoofer i wysokie na wstędze albo na scanspeaku ( bo ten z Dali Grand to dla mnie wzorzec ). Jako midwófer chyba sprawdziła by się Vifa M17 ( miałem ją i średnica była wspaniała ).

chodzi mi o zestawienie możliwie tanich , ale dobrych głośników, bez zamykania sie na np. stx jeśli jest szansa na dobry dźwięk, przecież Harpia używała wooferów stxa o srednicy 22 cm i czytałem niemal wyłacznie zachwyty ( a technologicznie to to samo co powyzsza 30-tka )

Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

Ja mam ten głośnik, jest przeznaczony do niedrogiego suba. Ze względu na masę jego układu drgającego, nie polecam forsowania wysokiego podziału. Do 300 Hz powinien dać radę, ale wyżej już bym nie próbował. Bas, jak na bass-reflex, jest naprawdę dobry. JA bym Ci polecał dać parę tych głośników: http://www.stx.pl/w-stx-10-2-150-8-f-s-mc-1264.html zamiast jednego 12". Wymaga to oczywiście innego podejścia do układu głośników w kolumnie, ale dzięki temu mógłbyś zastosować obudowę zamkniętą.

 

Mam w dipolach Vify M21 na nagnezowych koszach. Świetne głośniki!

 

Ogólnie widzę że masz podobny pogląd na konstruowanie, jak ja - wywalić kupę kasy na kolumny to żadna filozofia, a zrobić coś dobrze i tanio to już jest coś.

Link to comment
Share on other sites

zwróciłem uwagę na te 10 stx , ale kiedys napaliłem się na kolumny closed i zrobiłem je na głosnikach i zwrotkach grundiga i jednak trochę się rozczarowałem, wiem że nie mozna tego porównywać , ale wydaje mi się że zamknietej budy nie uzyska się rozciągnięcia i swobody grania od dołu, ja wiem , że charakterystyka na dole opada łagodnie, ale ten dźwięk jest jak skompresowany i nie slychać odpowiednio sygnałów o niskiej częstotliwości i niskim poziomie, poza tym nie dam rady ze skomplikowaną zwrotką

jednak wolę jeden duży , mocny basior, tylko pytanie który,żeby nie mulił ten stx 12 ma group delay ok 12 ms, jak to wygląda w praktyce, czy np. kontrabas jest rozdzielczy czy "ciągnie", bas reflex napewno dam do przodu - jak u Harbeta czy Spendora

najbardziej pasuje mi uklad Spendora SP100R2, tylko żeby uzyskać tak holograficzną przestrzeń jak w Dali Grandach....

Link to comment
Share on other sites

Mnie intryguje konstrukcja z koncentrycznym głośnikiem. Do tego odpowiednio dobrany głośnik niskotonowy. Inspiracją niech będzie Bravo Consequence. Albo pierwotnie Gradient Prelude. Niestety, sam sobie takiej konstrukcji nie zaprojektuję :)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-426-0-00093500-1384872571_thumb.jpg

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

No i jeszcze kilka postów wyżej temamt był całkiem fajny, a teraz jak zwykle. Sam chciałem się dowiedzieć tego co Bogdan. Zamiast wydać 3-4 tyś na używane kolumny chciałbym zrobić sam równie dobre jak nie lepsze i może taniej, więc bardzo Panów proszę powrócić do tematu.

"cytat usunięty przez moderację" -  Bernard le Bovier de Fontenelle

Link to comment
Share on other sites

Ja jak kolega wyżej też jestem ciekaw czy pojawi się tu jakiś projekt kolumn które można wykonać. Widzę też że kolega KrzysiekA jest tu super konstruktorem, widział projekty Troelsa niech się pochwali swoimi, może znajdzie się ktoś kto równie krytycznie oceni jego pracę.

Może się nie znam, ale wydaje mi się że należy się trochę szacunku człowiekowi który zrobił parę paczek (Troels), i do tego pragnie się podzielić swoimi projektami z innymi.

Link to comment
Share on other sites

Nie za bardzo rozumiem dlaczego cofał głośnik wysokotonowy żeby potem połączać głośnik średniotonowy w odwrotnej fazie

 

To sa wylacznie czysto stylistyczne dzialania. Nie ma w tym nic zwiazanego z akustyka. I rzeczywiscie te kolumny wyglodalyby zbyt pospolicie bez tego zabiegu ;)

Link to comment
Share on other sites

To sa wylacznie czysto stylistyczne dzialania. Nie ma w tym nic zwiazanego z akustyka. I rzeczywiscie te kolumny wyglodalyby zbyt pospolicie bez tego zabiegu ;)

 

Może ktoś wreszcie pofatyguje się i przeczyta artykuły Gravesena dotyczące serii Jenzen.

Konstruktor opisuje tam powody przesunięcia głośników oraz efekty jakie uzyskał dzięki tym zabiegom.

Link to comment
Share on other sites

Ja jak kolega wyżej też jestem ciekaw czy pojawi się tu jakiś projekt kolumn które można wykonać. Widzę też że kolega KrzysiekA jest tu super konstruktorem, widział projekty Troelsa niech się pochwali swoimi, może znajdzie się ktoś kto równie krytycznie oceni jego pracę.

Może się nie znam, ale wydaje mi się że należy się trochę szacunku człowiekowi który zrobił parę paczek (Troels), i do tego pragnie się podzielić swoimi projektami z innymi.

Miałem styczność z dwoma projektowmi Troelsa.

Pierwszy to kolumny które kumpel kupił na Ebay na rewelatorze 15cm i SS9700 ze zwrotncą szeregowa. Jak mu kolumny przyszły to przylaciał do mnie i biadolił że to nie gra. Faktycznie nie dało się tego słuchać. Kolumny musiałem poprawiać.

Drugi raz jak robiłem zwrornicę do 18w8545. Postanowiłem sobie uprościć pracę i i skopiowałem zwrotnice ze strony Troelsa. Okazało się w pomiarach że z tą zwrotnica te głośniki nie mają wiele wspólnego z pomiarami ze strony Troelsa. Przede wszystkim pułapka nie trafiona w rezonans przy 700 Hz i do tego nieprawidłowa dobroć przez co po bokach robiły się dwa dołki.

Po prostu kleił pomiary bliskiego pola z pomiarem z bramką czasową przy 400 Hz mierząc z krótką bramką i mu za bardzo wygładziło.

Pod spodem wyniki z mojej zwrotnicy.Przy czym jego pomiar jego zwrotnicy naprawdę nie miał nic wspólnego z pomiarem który zamieścił na stronie.

Poza tym zauważ jakie indukcyjności stosuje. Przy tym podziale gdziekolwiek byś nie znalazł zwrotnicy do tych głośników indukcyjność jest około 1,6 do 2mH. On stosuje nawet 1 mH czyli że korekcja baffle step jest po prostu za słaba. Zresztą tak brzmiał ten na revelatorze. Waliło wysokimi i średnimi tonami tak jakby korekcji bafle step nie było w ogóle nie mówiąc że te dwa głośniki zupełnie do siebie nie pasują charakterem.

Człowiek ma po prostu dużo zapału i pieniedzy na przetworniki ale nie róbmy z niego Boga. Niektóre projekty ma nieudane. Zresztą nie ma się co dziwić przy tak hurtowym podejściu.

 

 

18W854500+9500_V2.jpg

 

I żeby nie było że źle pomierzyłem to wklejam jego pomiar bez zwrotnicy można sobie porównać z moim pomiarem. (czerwona linia)

Zauważcie jeszcze że klei pomiar bliskiego pola przy 400 Hz a nawet chyba przy 500Hz tylko zapomniał uwzględnić że pomiar bliskiego pola nie uwzględnia zjawiska baffle step przez co wklejone harakterystyki można sobie o kant stołu rozbić bo by tłumaczyło jego niskie indukcyjności jakie stosuje dla tego podziału.18W8545-K00-vs-18W8545-00.jpg

 

Może ktoś wreszcie pofatyguje się i przeczyta artykuły Gravesena dotyczące serii Jenzen.

Konstruktor opisuje tam powody przesunięcia głośników oraz efekty jakie uzyskał dzięki tym zabiegom.

Powiem szczerze że artykułu nie czytałem. Trochę za dużo czytania jak na moją znajomość angielskiego. Być może ma to jakieś uzasadnienie. Nie przeczę. Podział jest przy 3 kHz i przesunięcie głośnika o 5 cm daje nam przesunięcie fazy dokładnie o 180 stopni czyli gdyby tego głośnika nie przesuwać to można by podłączyć głośnik wysokotonowy i średniotonowy w tej samej fazie i ja bym tak to zrobił. Dlatego takie rozwiązanie wywołało u mnie zdziwienie.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Powiem szczerze że artykułu nie czytałem. Trochę za dużo czytania jak na moją znajomość angielskiego. Być może ma to jakieś uzasadnienie. Nie przeczę. Podział jest przy 3 kHz i przesunięcie głośnika o 5 cm daje nam przesunięcie fazy dokładnie o 180 stopni czyli gdyby tego głośnika nie przesuwać to można by podłączyć głośnik wysokotonowy i średniotonowy w tej samej fazie i ja bym tak to zrobił. Dlatego takie rozwiązanie wywołało u mnie zdziwienie.

 

Sam nie potrafię skonstruować kolumn głośnikowych, ale sporo czytam, porównuję i słucham. Wolę kopiować sprawdzone projekty.

Znam 3-W clasic, które nie zachwyciły chociaż nie były złe.

Troels rzeczywiście tworzy swoje konstrukcje jedna po drugiej jak karabin maszynowy, jednak zdziwiło mnie podejrzenie, że odwala fuszerkę tym bardziej że serię Jenzen traktuje jako swoje flagowe konstrukcje.

Może dobrze by było gdyby coś o nich napisał na przykład misomor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

A nie zauważył nikt, że Troels wszystkie konstrukcje stroi tak samo? On ma określony gust, stroi tak, żeby JEMU się podobało, żeby grało z jego elektroniką, jego muzę, w jego pokoju. Co w tym dziwnego? Kolumny, które robię na zamówienie prawie nigdy mi się nie podobają, bo i nie mnie mają się podobać. Z kolei moje kolumny nie podobają się prawie nikomu.

 

A co do przeżyć ze ze scanspeakami, to dowodzą tylko jednego: SS nie ma wcale "legendarnej" powtarzalności. Zwracam uwagę, że dość trudno jest produkować identyczne głośniki przez lata, w dodatku były kilka lat temu "zawirowania" pod tytułem Tymphany, produkcja w Chinach, spadek jakości, przenosiny nazad do Europy, itd.

Link to comment
Share on other sites

Są jeszcze większe konstrukcje Ardento Alter II, niskotonowy 18'' a średniak 8''. Ten kondensator przy niskotonowym służy do regulacji. Można go samemu do różnych wejść wpiąć i tym samym regulować wysterowanie basowca. Śreniotonowy i wysokotonowy mają potencjometry.

 

Widziałem i szczerze mówiąc ciekawa konstrukcja, wszystko ogólnie dostępne, obudowa banalna, przysiąść przy pomiarach i może to fajnie zagrać. Ja już bym coś takiego kopiował ale moim problemem jest też to że nie słuchałem żadnych OB.....

 

Pozdrawiam

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

moim problemem jest też to że nie słuchałem żadnych OB.....

 

Problem to będziesz miał dopiero, jak posłuchasz dobrych OB :-) Nie będziesz chciał więcej "pudełkowych" kolumn.

Link to comment
Share on other sites

Może ktoś wreszcie pofatyguje się i przeczyta artykuły Gravesena dotyczące serii Jenzen.

Konstruktor opisuje tam powody przesunięcia głośników oraz efekty jakie uzyskał dzięki tym zabiegom.

 

Wystarczy, ze spojrze na wykresy oraz zwrotnice by stwierdzic, czy te efekty wykorzystal. W modelu przedstawionym w tym watku, nie skorzystal z tych "Efektow".

Link to comment
Share on other sites

Problem to będziesz miał dopiero, jak posłuchasz dobrych OB :-) Nie będziesz chciał więcej "pudełkowych" kolumn.

 

Zawsze się zastanawiałem czy to w ogóle potrafi grać niskimi rejestrami i "mięsem"... :)

 

ogólnie konstrukcja interesująca ale musiał bym czegoś podobnego posłuchać wcześniej ....

Uprzejmie proszę użytkownika ---- bum1234 ---- o nie komentowanie powyższego postu, a z głuchymi o wpływie i budowie kabli nie ma sensu dyskutować :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.