Jump to content
IGNORED

Adaptacja pokoju 11m2, bez oszczędzania, jest plan.


Alpinek

Recommended Posts

Witam.

 

Proszę o pomoc w odpowiednim umiejscowieniu ustrojów akustycznych w pokoju 325 x 342 (11m2), blok wielka płyta.

 

W pokoju jak wiadomo jest problem z niskimi tonami, wydaje mi się że będzie potrzeba około 18 absorberów niskich częstotliwości np. (100x50x10) PT80 oraz kilka dyfuzorów dla rozproszenia dźwięku.

 

Plan jest taki:

- nad łóżkiem w rogu dwa absorbery - dłuższym bokiem do sufitu, jak generalnie lepiej wieszać ?

- po drugiej stronie 2 lub 3 absorbery - j/w

- za miejscem odsłuchu, raz stojąc raz siedząc, cztery absorbery - j/w

- w rogach za kolumnami, po cztery - j/w

- na środku za subwooferem jeden absorber - j/w, między nim a TV dyfuzor, drugi dyfuzor nad TV

- na środkowym największym oknie dyfuzor

- na przeciwnej od okien ścianie dyfuzor większy lub kilka, ewentualnie dodatkowo absorber ?

- na suficie trzy absorbery po środku od TV do fotela - j/w

- na froncie biurka 170x90cm, dyfuzor ?

- na panelach gruby dywan

 

Wielkie dzięki za pomoc :)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

11to metrowy pokój to troszkę za mało, żeby cokolwiek osiągnąć jeśli chodzi o poprawność brzmienia.

Absorebery i ustroje niewiele na tym polu pomogą. A próbowałeś pozbyc się subwoofera? Bo problem z basem może leżeć po tej stronie właśnie.

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to comment
Share on other sites

11to metrowy pokój to troszkę za mało, żeby cokolwiek osiągnąć jeśli chodzi o poprawność brzmienia.

 

 

Fałsz.

 

W takim pokoju można wiele zdziałać.

W tym przypadku pierwsze co należy zrobić to pozbyć się biurka.

Cała reszta jest do opanowania.

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.

Link to comment
Share on other sites

Nie powiesz, chyba że akustyka takiego pokoju może równać sie akustyce pokoju 18, 20, 22 m czy więcej, a jeśli je zaadoptujemy akustycznie to już w ogóle nie ma o czym gadać.

Ne chodzi tu kto z nas ma rację, a kto nie.

Ale fizyki/akustyki nie oszukasz i w 11m pokoju nie jesteś w stanie zapewnić pewnych wartości fizycznych jak odległości od ścian, sluchacza, głośników etc.

Tym bardziej, że jest to praktycznie kwadrat.

Można by ratować sytuację pomiarami i zbudowaniem pułapki basowej.

Pomyślał bym o małych monitorach, albo o przejściu na słuchawki .

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to comment
Share on other sites

W tym przypadku pierwsze co należy zrobić to pozbyć się biurka.

 

Biurka jeszcze nie ma, dopiero zostanie wykonane na zamówienie, bez niego się nie obejdzie, lepiej zrobić otwarty front biurka ? Chciałem właśnie o to spytać.

 

Za kilka lat przeprowadzę się do domu na działce, na tą chwilę chcę wycisnąć z tego pokoju ile się da.

 

Subwoofer będzie stał na standzie 100cm, kolumny schodzą do 55hz sub wyżej nie będzie grał.

 

Nie wiem jeszcze jak to wszystko gra, czekam na standy a monitory z subem dopiero co kupiłem, na razie stoi jeszcze Radmor 5412 i Dynamic Speaker hx70 (Altus 75).

Link to comment
Share on other sites

Nie powiesz, chyba że akustyka takiego pokoju może równać sie akustyce pokoju 18, 20, 22 m

 

Jak u ciebie z praktyką?

 

Każdy z podanych przykładów w końcowym efekcie może byc gorszy od podanego tutaj.

Wszystko zależy od sumy błędów, przecież ideał nie istnieje.

Fizyka uczy pokory ale też nie jest nauką martwą (to nie łacina).

 

lepiej zrobić otwarty front biurka ?

 

Na pewno lepiej, jeśli już musi być.

Szkoda, że biurko musi być w tym miejscu bo to spora powierzchnia odbijająca i do tego przed miejscem odsłuchu.

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.

Link to comment
Share on other sites

@xniwax

Jak u mnie z praktyką?, a czy to coś zmieni jeśli powiem, że mam trochę praktyki?

Zadzam się z Tobą, że w każdym z podanych przeze mnie wymiarów wiele zależy od sumy błędów w końcu nie ma ideałów.

Nie jest też tak, że każde 20m jest równe innemu 20 metrowemu pomieszczeniu, liczy się stosunek boków i adaptacja akustyczna, ale z pewnością to już wiesz jak domniemam po twojej praktyce.

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to comment
Share on other sites

...i w ten sposób doszliśmy do konkluzji.

Nie ma powtarzalności, nie ma ideału. w 11m2 może być bliżej do ideału niż w 20-tu i na odwrót.

 

Biurko będzie na kółkach, na czas odsłuchu siedząc stanie pod ścianą tam gdzie drzwi, natomiast odsłuch z biurkiem na stojąco, standy mają regulację wysokości.

 

 

Podziwiam za hard core :) ale czego się nie robi w pasji dla pasji :)

Znane są tysiące sposobów zabijania czasu, ale nikt nie wie, jak go wskrzesić.

Link to comment
Share on other sites

11to metrowy pokój to troszkę za mało, żeby cokolwiek osiągnąć jeśli chodzi o poprawność brzmienia.

Absorebery i ustroje niewiele na tym polu pomogą. A próbowałeś pozbyc się subwoofera? Bo problem z basem może leżeć po tej stronie właśnie.

Też się z Tobą nie zgadzam. Nie da się osiągnąć idealnych warunków, ale ustrojami, aranżacją i doborem sprzętu można osiągnąć bardzo dobre rezultaty. Twoja porada należy do tych zniechęcających. A tymczasem z praktyki wiem, że dobrze zaadoptowany pokój 11 m2 moze dawać lepszy dźwięk niż niezaadoptowany 40 m2. Więc zamiast dawać porady w stylu: „z 11 m2 to możesz tylko palnąć sobie w łeb” spróbuj poradzić jak to zmienić.

Ja osobiście odradzałbym tak dużą ilość absorberów. Najpierw uspokoiłbym dźwięk dyfuzorami. Na Audio Show w pokoju Avcomu można było usłyszeć jak brzmi totalnie przetłumiony pokój, porażka. W Twoim przypadku mamy prawdopodobnie do czynienia z podbiciami określonych częstotliwości na basie. Wtedy lepiej sprawdzają się dostrojone rezonatory Helmholtza. Absorbery niestety oddziaływują szerokopasmowo i odbijają się na tych częstotliwościach, których pozbywać się nie mamy zamiaru. Napisz jaki masz sprzęt. Kolumny? Może da się zatkać wylot bass-reflexu? Trochę niepokoi mnie bliskość tylniej ściany od miejsca odsłuchu. Tu jest dobre miejsce dla pochłaniaczy szerokopasmowych. Na bocznych w miejscach pierwszych odbić dałbym dyfuzory Schroedera 1D. Za kolumnamii 2D lub 1D, dyskretne pochłaniacze w narożnikach (nie za wiele) i ew. rezonatory.

Link to comment
Share on other sites

Kolumny to aktywne Fostexy NX-6A z wylotami bass-reflex, sub E-MU PS12.

 

Odległość tylnej ściany do głowy to około 90cm

 

Zrobię tak jak piszesz, dyskretne pochłaniacze w narożnikach blisko sufitu ? Prostokątne ?

Link to comment
Share on other sites

Też się z Tobą nie zgadzam. Nie da się osiągnąć idealnych warunków, ale ustrojami, aranżacją i doborem sprzętu można osiągnąć bardzo dobre rezultaty. Twoja porada należy do tych zniechęcających. A tymczasem z praktyki wiem, że dobrze zaadoptowany pokój 11 m2 moze dawać lepszy dźwięk niż niezaadoptowany 40 m2. Więc zamiast dawać porady w stylu: „z 11 m2 to możesz tylko palnąć sobie w łeb” spróbuj poradzić jak to zmienić.

Ja osobiście odradzałbym tak dużą ilość absorberów. Najpierw uspokoiłbym dźwięk dyfuzorami. Na Audio Show w pokoju Avcomu można było usłyszeć jak brzmi totalnie przetłumiony pokój, porażka. W Twoim przypadku mamy prawdopodobnie do czynienia z podbiciami określonych częstotliwości na basie. Wtedy lepiej sprawdzają się dostrojone rezonatory Helmholtza. Absorbery niestety oddziaływują szerokopasmowo i odbijają się na tych częstotliwościach, których pozbywać się nie mamy zamiaru. Napisz jaki masz sprzęt. Kolumny? Może da się zatkać wylot bass-reflexu? Trochę niepokoi mnie bliskość tylniej ściany od miejsca odsłuchu. Tu jest dobre miejsce dla pochłaniaczy szerokopasmowych. Na bocznych w miejscach pierwszych odbić dałbym dyfuzory Schroedera 1D. Za kolumnamii 2D lub 1D, dyskretne pochłaniacze w narożnikach (nie za wiele) i ew. rezonatory.

Dlatego też napisałem, że warto zrobić pomiary i zastosować (obliczyć) jakąś pułapkę basową, a może nie doczytałeś?

Zgadzam się, że zbyt mocne tlumienie, czy rozpraszanie przynosi odwrotny skutek. Warto o tym pomyśleć, no i pytanie czy ten subwoofer jest niezbędny?

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to comment
Share on other sites

Jak będzie duży problem z subwooferem po prostu się go wyeliminuje, słucham muzyki elektronicznej gdzie niskie tony często schodzą poniżej 55hz - do tylu grają Fostexy.

Subwoofer 22 Hz – 135 Hz w tolerancji -/+ 2,5 dB lub 30 Hz – 100 Hz w tolerancji -/+ 1,5 dB jest dość precyzyjny z bardzo solidną obudową.

 

Nie zależy mi na mocnym kopie z suba, bardziej na delikatnym "podkładzie" najniższych częstotliwości pod sceną.

Link to comment
Share on other sites

Jak będzie duży problem z subwooferem po prostu się go wyeliminuje, słucham muzyki elektronicznej gdzie niskie tony często schodzą poniżej 55hz - do tylu grają Fostexy.

Subwoofer 22 Hz – 135 Hz w tolerancji -/+ 2,5 dB lub 30 Hz – 100 Hz w tolerancji -/+ 1,5 dB jest dość precyzyjny z bardzo solidną obudową.

 

Nie zależy mi na mocnym kopie z suba, bardziej na delikatnym "podkładzie" najniższych częstotliwości pod sceną.

To tymbardziej powinieneś zrobić sobie odsłuch bez suba, a nóż będzie dobrze.

Ja w narożnikach używam ćwierćwalce jest to jakaś alternatywa dla pułapek basowych no i mniej kosztowne :)

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to comment
Share on other sites

Kolumny to aktywne Fostexy NX-6A z wylotami bass-reflex, sub E-MU PS12.

 

Odległość tylnej ściany do głowy to około 90cm

 

Zrobię tak jak piszesz, dyskretne pochłaniacze w narożnikach blisko sufitu ? Prostokątne ?

Nie w okolicach sufitu, tylko w narożniku za kolumnami. Na dole. Ja miałem do zabawy 6 pochłaniaczy na bazie wełny mineralnej o rozmiarach 60x60x10 cm. Mogłem je dowolnie aranżować. Jeśli było ich za dużo, basu było mało ale był całkowicie pozbawionyo sprężystości i ataku. Tracił też zróżnicowanie barw. Ostatecznie zostało po jednym pochłaniaczu za oboma kolumnami przy zamkniętym BR. Musisz dobrze wycyrklować do swoich kolumn i pomieszczenia. Masz w kolumnie aktywnej możliwość regulowania podzakresu? Co ciekawe (i nie wiem od czego to zależy) wykorzystanie dyfuzorow 1D podniosło jakość basu. Ilość nie zmniejszyla się, za to znacznie mniej dokucza wzbudzanie się przy ok 50 Hz. Powtarzam, nie wiem czemu. Teoretycznie ustroje działają od 2400 Hz. Może dlatego, że są wypełnione pianką? W każdym bądź razie nie mam teraz żadnego pochłaniacza. Nie lubię ich wpływu na dźwięk. Tego, jak wysysają żywiołowość z muzyki.

Teoretycznie, nieduże pochłaniacze we wszystkich (w tym i gornych) narożnikach powinny pomóc.

Odległość głowy od ściany nieduża. Tu też mogłyby pomóc pochłaniacze za głową. Nie znam tych kolumn, ale pamiętając doświadczenia z kolumnami aktywnymi, bas nie powinien być wielkim problemem. Myślę, że będziesz miał większy z tzw. trzepoczącym pogłosem, wyostrzeniem wysokich i przestrzennością. Na to wg mnie nejlepsze są dyfuzory o jak najszerszym paśmie rozpraszania. Ja mam takie:

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Dlatego też napisałem, że warto zrobić pomiary i zastosować (obliczyć) jakąś pułapkę basową, a może nie doczytałeś?

Zgadzam się, że zbyt mocne tlumienie, czy rozpraszanie przynosi odwrotny skutek. Warto o tym pomyśleć, no i pytanie czy ten subwoofer jest niezbędny?

jeszcze nie udało mi się przedobrzyć z rozpraszaniem. A miałem już jednocześnie w pokoju 18 dyfuzorów. Mam teraz „tylko” 9, bo nie stać mnie na tyle :) Choć dolne pary 60x60x10 gdy finanse pozwiolą, zamienię na 120x60x10. Znacznie lepsze efekty. Dlatego jestem ich wielkim fanem. Wyjątek: gdy ustawi się za głową lub naprzeciwko głośnika basowego prostopadle do kierunku fali. Co innego z pochłaniaczami. Tymi można bardzo latwo przegiąć.

Link to comment
Share on other sites

... Co ciekawe (i nie wiem od czego to zależy) wykorzystanie dyfuzorow 1D podniosło jakość basu. Ilość nie zmniejszyla się, za to znacznie mniej dokucza wzbudzanie się

Przyznam, że też odnoszę takie wrażenie po tym jak wykonałem sobie dyfuzor 1D, mimo że mam wyliczony raczej na zakres średni do 2, 4kHz.

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to comment
Share on other sites

Masz w kolumnie aktywnej możliwość regulowania podzakresu?

Są dwie regulacje:

Lo EQ control 55Hz, ±3dB

Tweeter Level Control ±3dB

 

Odległość tylnej ściany do miejsca odsłuchu może ulec zmianie, zależy jak ustawione będą kolumny oraz jaka będzie odległość od nich do miejsca odsłuchu, będę testował i szukał optymalnego ustawienia.

 

Od czegoś trzeba zacząć, widzę to tak:

 

- Za miejscem odsłuchu na wysokosci głowy, dyfuzor 43N+1 szerokopasmowy.

- Za kolumnami dyfuzory 1D.

- W narożnikach za kolumnami oraz naprzeciwko absorbery niskich częstotliwości.

- Na bocznych ścianach w miejscach pierwszych odbić, dyfuzory 1D, rozumiem ze chodzi o powierzchnie mniej więcej po środku ścian bocznych, trochę bliżej kolumn patrząc na rysunek w pierwszym poście ?

Link to comment
Share on other sites

Są dwie regulacje:

Lo EQ control 55Hz, ±3dB

Tweeter Level Control ±3dB

 

Odległość tylnej ściany do miejsca odsłuchu może ulec zmianie, zależy jak ustawione będą kolumny oraz jaka będzie odległość od nich do miejsca odsłuchu, będę testował i szukał optymalnego ustawienia.

 

Od czegoś trzeba zacząć, widzę to tak:

 

- Za miejscem odsłuchu na wysokosci głowy, dyfuzor 43N+1 szerokopasmowy.

- Za kolumnami dyfuzory 1D.

- W narożnikach za kolumnami oraz naprzeciwko absorbery niskich częstotliwości.

- Na bocznych ścianach w miejscach pierwszych odbić, dyfuzory 1D, rozumiem ze chodzi o powierzchnie mniej więcej po środku ścian bocznych, trochę bliżej kolumn patrząc na rysunek w pierwszym poście ?

Odradzam 43N+1 za miejscem odsłuchu. Mam złe doświadczenia. Polecam spróbować pochłaniacze. Oczywiście spróbuj obu. Ale ten 43n-1 dałbym za kolumnami.

Jeśli chodzi o ściany boczne, to miejsce wyznacza się na podstawie tzw. pierwszego odbicia. Siedzisz sobie w miejscu odsłuchu a ktoś chodz z lusterkiem na wysokości głowy i głośników kolumn. Pierwsze odbicie po prawej będzie w miejscu, w którym (nie odwracając głowy) zobaczysz głośnik prawej kolumny. Tu musi znajdować się prawy dyfuzor. To samo z lewą. Sytuacja jest jeszcze lepsza, gdy masz na bokach 43N+1. Wtedy możesz pokusić się o zakrycie także punktu pierwszego odbicia z kolumny przeciwnej. To znaczy, że że w lusterku na prawej stronie zobaczysz też głośniki lewej kolumny. Wtedy jest dużo lepiej. Niektórzy używają zabawkowych laserów, łatwiej wyznaczyć.

Link to comment
Share on other sites

Odradzam 43N+1 za miejscem odsłuchu. Mam złe doświadczenia. Polecam spróbować pochłaniacze. Oczywiście spróbuj obu. Ale ten 43n-1 dałbym za kolumnami.

Jeśli chodzi o ściany boczne, to miejsce wyznacza się na podstawie tzw. pierwszego odbicia. Siedzisz sobie w miejscu odsłuchu a ktoś chodz z lusterkiem na wysokości głowy i głośników kolumn. Pierwsze odbicie po prawej będzie w miejscu, w którym (nie odwracając głowy) zobaczysz głośnik prawej kolumny. Tu musi znajdować się prawy dyfuzor. To samo z lewą. Sytuacja jest jeszcze lepsza, gdy masz na bokach 43N+1. Wtedy możesz pokusić się o zakrycie także punktu pierwszego odbicia z kolumny przeciwnej. To znaczy, że że w lusterku na prawej stronie zobaczysz też głośniki lewej kolumny. Wtedy jest dużo lepiej. Niektórzy używają zabawkowych laserów, łatwiej wyznaczyć.

 

Źle odczytałem Twój wcześniejszy post. Czyli tak jak wcześniej planowałem, pochłaniacze za miejscem odsłuchu,dyfuzor jeden lub dwa 43n+1 za kolumnami umieszczone centralnie, tak jak u Ciebie.

 

Niestety na tej ścianie będzie również telewizor do tego dochodzą dwie wysokosci kolumn (stojąc, siedząc) Więc jedyna opcja to umieszczenie dyfuzorów pod i nad TV, w przypadku ustawienia kolumn wyżej, będą na wysokości dyfuzora, gorzej kiedy kolumny będą nisko, wtedy na ich wysokosci będzie matryca, mówi się trudno. Ewentualnie dodatkowo można umieścić dyfuzory 1d/2d miedzy bokami TV a pochłaniaczami niskich tonów ale nad tym będę się później zastanawiał.

Link to comment
Share on other sites

 

Odradzam 43N+1 za miejscem odsłuchu. Mam złe doświadczenia. Polecam spróbować pochłaniacze. Oczywiście spróbuj obu. Ale ten 43n-1 dałbym za kolumnami.

Jeśli chodzi o ściany boczne, to miejsce wyznacza się na podstawie tzw. pierwszego odbicia. Siedzisz sobie w miejscu odsłuchu a ktoś chodz z lusterkiem na wysokości głowy i głośników kolumn. Pierwsze odbicie po prawej będzie w miejscu, w którym (nie odwracając głowy) zobaczysz głośnik prawej kolumny. Tu musi znajdować się prawy dyfuzor. To samo z lewą. Sytuacja jest jeszcze lepsza, gdy masz na bokach 43N+1. Wtedy możesz pokusić się o zakrycie także punktu pierwszego odbicia z kolumny przeciwnej. To znaczy, że że w lusterku na prawej stronie zobaczysz też głośniki lewej kolumny. Wtedy jest dużo lepiej. Niektórzy używają zabawkowych laserów, łatwiej wyznaczyć.

Witam! Wiem że z liczbą i wielkością dyfuzorów trudno przesadzić w sensie ewentualnego negatywnego wpływu na akustykę. Pokój ma zaledwie 11m2. Czy nie przesadzacie z tymi dyfuzorami 43N+1? Wydaje mi się że do tak małego pomieszczenia wystarczą zdecydowanie mniejsze. Chodzi mi o to żeby kolega zastosował optymalne dyfuzory a nie wydał bez sensu kupę kasy. No i dlaczego 43N+1 ? jeżeli już to 43N+12 rozprasza w szerszym zakresie. Mogę się jednak mylić więc proszę nie strzelać ostrą amunicją w twarz
Link to comment
Share on other sites

Mówiąc szczerze nie słyszałem o dyfuzorze 43N+12.

:(

Ty nie słyszałeś?, przecież dobrze znasz kalkulator QRDude. O.k. dokładnie nazywa się N43+12panel i jest zoptymalizowaną wersją N43+1panel o którym jeśli dobrze zrozumiałem wcześniej była mowa. Za szczerą wypowiedź dziękuję, mówiąc prawdę ( i tylko prawdę ) tylko na takie liczę. Pozdrawiam. P.S. kolejka za szczerość :)

Link to comment
Share on other sites

Witam! Wiem że z liczbą i wielkością dyfuzorów trudno przesadzić w sensie ewentualnego negatywnego wpływu na akustykę. Pokój ma zaledwie 11m2. Czy nie przesadzacie z tymi dyfuzorami 43N+1? Wydaje mi się że do tak małego pomieszczenia wystarczą zdecydowanie mniejsze. Chodzi mi o to żeby kolega zastosował optymalne dyfuzory a nie wydał bez sensu kupę kasy. No i dlaczego 43N+1 ? jeżeli już to 43N+12 rozprasza w szerszym zakresie. Mogę się jednak mylić więc proszę nie strzelać ostrą amunicją w twarz

To nie żadna przesada. Nie chodzi tylko o wielkość ale i zakres rozpraszanych częstotliwości. 43N+1 ma od 820 Hz - 7470 Hz. Zaś 17N+1 800 Hz - 5700 Hz. Jak widać szersze lepiej sobie radzą w krytycznym zakresie przełomu średnich i wysokich. Poza tym możliwość pokrycia punktu pierwszego odbicia od kolumny przeciwnej.

Dlaczego 43N+1? Bo takie znam :)

Nię będę sytrzelał w odpowiedzi na racjonalne pytania :)

Link to comment
Share on other sites

To nie żadna przesada. Nie chodzi tylko o wielkość ale i zakres rozpraszanych częstotliwości. 43N+1 ma od 820 Hz - 7470 Hz. Zaś 17N+1 800 Hz - 5700 Hz. Jak widać szersze lepiej sobie radzą w krytycznym zakresie przełomu średnich i wysokich. Poza tym możliwość pokrycia punktu pierwszego odbicia od kolumny przeciwnej.

Dlaczego 43N+1? Bo takie znam :)

Nię będę sytrzelał w odpowiedzi na racjonalne pytania :)

A jaki to krytyczny przełom średnich i wysokich tonów? Zakładając, że dolna granica średnich to ok.200 Hz, a górna 2000Hz to domyślam się, że ten przełom jest w granicy 2kHz. ;)

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to comment
Share on other sites

 

To nie żadna przesada. Nie chodzi tylko o wielkość ale i zakres rozpraszanych częstotliwości. 43N+1 ma od 820 Hz - 7470 Hz. Zaś 17N+1 800 Hz - 5700 Hz. Jak widać szersze lepiej sobie radzą w krytycznym zakresie przełomu średnich i wysokich. Poza tym możliwość pokrycia punktu pierwszego odbicia od kolumny przeciwnej.

Dlaczego 43N+1? Bo takie znam :)

Nię będę sytrzelał w odpowiedzi na racjonalne pytania :)

Przełom częstotliwości średnich i wysokich to jest max 3000 Hz chociaż najczęściej przyjmuje się 2000 Hz. Czy jest krytyczny i w jakim znaczeniu tego nie wiem ale może nam to wytłumaczysz. Zakres rozpraszanych częstotliwości przez dyfuzor zależy od kilku parametrów. Prawdopodobnie posługujesz się przykładami gotowych dyfuzorów 1d oferowanych przez bardzo swego czasu reklamowaną na tym forum firmę A.M. Jeśli mają to być kupne dyfuzory i zakładając że wspomniana firma nie robi dyfuzorów na indywidualne zamówienie to pozostaje wybór pomiędzy 7N+1 17N+1 i 43N+1. Czy do tego małego pokoiku potrzebne są w miejscach pierwszych odbić na bocznych ścianach te największe i dużo droższe nie wiem ale warto byłoby zapytać kogoś kto się na tym zna gruntownie. Na pewno nie zaszkodzą. Reasumując do każdego pomieszczenia należy dobrać rozwiązanie optymalne a nie koniecznie najdroższe. Wypowiadasz się dosyć autorytatywnie a coś mi mówi że akustyka wnętrz to nie jest temat w którym dysponujesz gruntowną wiedzą, z całym szacunkiem i bez urazy.

 

Mówiąc szczerze nie słyszałem o dyfuzorze 43N+12.

:(

Jeszcze w temacie tego dyfuzora 43N+1. Zaszło małe nieporozumienie. Kolega Woodolec operuje nazwą konkretnego producenta dyfuzorów a ja posłużyłem się nazewnictwem ze znanego tobie przecież doskonale kalkulatora QRDude. myślałem że to będą dyfuzory DIY a nie kupne. Ach te krytyczne przełomy ! Przez nie się pogubiłem, bywa i tak. Dużo zdrowia

 

 

Są dwie regulacje:

Lo EQ control 55Hz, ±3dB

Tweeter Level Control ±3dB

 

Odległość tylnej ściany do miejsca odsłuchu może ulec zmianie, zależy jak ustawione będą kolumny oraz jaka będzie odległość od nich do miejsca odsłuchu, będę testował i szukał optymalnego ustawienia.

 

Od czegoś trzeba zacząć, widzę to tak:

 

- Za miejscem odsłuchu na wysokosci głowy, dyfuzor 43N+1 szerokopasmowy.

- Za kolumnami dyfuzory 1D.

- W narożnikach za kolumnami oraz naprzeciwko absorbery niskich częstotliwości.

- Na bocznych ścianach w miejscach pierwszych odbić, dyfuzory 1D, rozumiem ze chodzi o powierzchnie mniej więcej po środku ścian bocznych, trochę bliżej kolumn patrząc na rysunek w pierwszym poście ?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

wkleiłem Ci linka do fajnego kalkulatora. Może się przyda. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Panowie widzę, że część z was troszkę zaczyna płynąć. Faktycznie kolega woodolec czyta broszurę jakiś firmowych dyfuzorów i wysuwa nieuprawnione wnioski.

Uproszczając można przyjąć, że głębokość studni odpowiada najniższej rozproszonej częstotliwości. Zaś szerokość studni odpowiada górnej granicy dyfuzora.

 

Teraz kalkulator QRDude korzysta z kilku patentów firmy RPG Diffusor Systems, dzięki którym optymalizowane są pod kątem minimalnej głębokości. Stąd też mogą być różnice względem innych wyliczeń tego typu zabawek.

 

Teraz wracając do wątku przewodniego tego tematu.

 

Na dobry początek powinieneś zakupić w miarę liniowy mikrofon. Względnie tani mikrofon do podstawowego pomiaru akustyki wystarczy. Kiedyś porównywałem mikrofon zabudowany w laptopie, wkładkę Panasonica, UMIK-1 i ECM8000. O ile rzetelność w pomiarze w okolicy 0,5 dB i mniej jest bardzo ważna jeśli chcemy mierzyć SPL kolumny. Lecz kiedy nas interesują czasy pogłosu tak tutaj wystarczy tani mikrofon. Pokaże co "dzwoni" w pomieszczeniu i jako taką równowagę tonalną.

 

Owszem można coś zrobić dla własnej radochy, ale nam chodzi o konkretny i rzetelny wynik.

 

Klasycznie powinieneś zacząć od pewnych założeń. Na moje oko dobór sprzętu i sposób adaptacji wskazuje, że chcesz miksować. Ja zaczął bym od przeczytania kilku książek traktujących temat adaptacji akustycznej reżyserek. Możesz podpatrzeć jak wyglądają konkretne pomieszczenia pod miks i dodatkowo będziesz wiedział z jakich rozwiązań korzystają studia na całym świecie.

 

Pozostanie Ci kwestia preferencji na temat pewnych rozwiązań. W większości przypadków inżynier dźwięku z akustykiem zupełnie inaczej buduje reżyserkę niż audiofil. Nie mi to oceniać co jest lepsze ale sam musisz to ocenić. Choć audiofile rzadko kiedy korzystają z bardzo dobrych rozwiązań ze względu, iż pokój odsłuchowy często jest salonem, sypialnią i kuchnią.

 

Więc najpierw pomierz pomieszczenie by wiedzieć jaki masz problem. Potem zastanów się nad sposobem i koncepcją adaptacji, gdyż to po części determinuje ustawienie sprzętu. Adaptacja w zakresie najniższych składowych jest najbardziej wymagająca względem objętości adaptacji. W jednym z wątków po pomiarach okazało się, że wełna kryta tynkiem plus wełna na 2 cm dystansie nie jest ustrojem szeroko pasmowym. Mody pomieszczenia bardzo wyraźne wymagające dalszej pracy.

 

Pochłanianie niskich składowych wełną, wymaga odpowiedniej dylatacji względem podłoża i nie są to 2 cm :). Zabudowa rogów pomieszczenia jest stosunkowo prosta. Masz dwie opcje albo są to ustroje przeponowe na zasadzie szczelnej membrany, czy zabudowy odpowiednią ilością wełny. Klasycznie można też skorzystać z Rezonatorów Helmholtza, które są strojone na konkretną częstotliwość. Osobiście jestem zdania, że odpowiednio montowana wełna jest dobrą szeroko pasmową adaptacją, która spokojnie niweluje problemy nawet bardzo nisko położonymi modami. Kwestię pochłaniania najwyższych składowych spokojnie można regulować przez odpowiednią zabudowę wełny.

 

Teraz stawianie takich elementów jak dyfuzory bezpośrednio w osi kolumny jest bez sensu z wyłączeniem ściany za plecami słuchacza. Nie są to optymalne miejsca dla dyfuzorów, które powinny znajdować się w miejscach pierwszych odbić. Dyfuzory eliminują efekt podbarwiania dźwięku spowodowane nakładaniem się fali odbitej i bezpośredniej. Dyfuzor zmniejszając "siłę" fali odbitej, dodatkowo opóźnia ją w czasie. Dzięki czemu nie jest "dokładana" przez mózg jako fala bezpośrednia, a jako "echo" które nadaje efekt przestrzenności.

 

Więc podstawowym elementem będzie zaadaptowanie pomieszczenia pod najniższe składowe (wachlarz możliwości jest ogromny).

Kolejnym krokiem będzie określenie miejsca sprzętu jaki i sweet spotu, który da najlepsze efekty. Później zainstalował bym ewentualne meble, dywan, kanapę itp. Określisz jakie pochłanianie i ewentualną degradację wprowadza. Jest to o tyle ważne by nie rozminąć się z założeniami na końcu gdy wnosisz elementy użytkowe. Potem to już klasyka gatunku czyli montaż dyfuzorów w zależności od odległości miejsca i możliwości. Generalnie będziesz kilkakrotnie dokonywał korekty tak by uzyskać w miarę liniową odpowiedź pomieszczenia.

 

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Więc podstawowym elementem będzie zaadaptowanie pomieszczenia pod najniższe składowe (wachlarz możliwości jest ogromny).

Kolejnym krokiem będzie określenie miejsca sprzętu jaki i sweet spotu, który da najlepsze efekty. Później zainstalował bym ewentualne meble, dywan, kanapę itp. Określisz jakie pochłanianie i ewentualną degradację wprowadza. Jest to o tyle ważne by nie rozminąć się z założeniami na końcu gdy wnosisz elementy użytkowe. Potem to już klasyka gatunku czyli montaż dyfuzorów w zależności od odległości miejsca i możliwości. Generalnie będziesz kilkakrotnie dokonywał korekty tak by uzyskać w miarę liniową odpowiedź pomieszczenia.

 

 

Pozdrawiam

Ok, tak właśnie zrobię, łącznie z pomiarami.

 

Pozdrawiam.

 

Dołączam plik graficzny z kalkulatora, tak najprawdopodobniej będzie to wyglądać, niestety drzwi po prawej stronie zawężają pole manewru. Nie można ustawić kolumn bliżej tylnej ściany ponieważ wtedy pierwsze boczne odbicie zahacza o drzwi, futryna kończy się na 150 cm, początek odbicia jest na 158 cm, jakiś zapas zawsze się przyda to i tak raptem 8 cm.

 

Te czerwone pola podłogi i sufitu są to zapewne pierwsze odbicia i tam też powinny się znaleźć jakieś ustroje np. dywan na podłodze i dyfuzor na suficie ?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

panowie mam pytanie, nie stosowałem jeszcze zadnych dyfuzorów i nie chce zakładać nowego wątku, chce słuchać muzyki w małym popoju podobnie 11metrów, na dłuższej scianie kolumny, zainteresowały mnie dyfuzory od Cezarego, jest sens pakować dyfuzowy do tak małego pomieszczenia?

Link to comment
Share on other sites

Witam.

Nie chcę zaśmiecać forum tematem jakie kolumny ale już mnie ch... strzela o za i przeciw z tymi kolumnami.Posiadam rada 5412 słucham muzy elektronicznej czasami jakiś death metal no i sporo gram mój pokój to 24m2 w tym że to ani kwadrat ,ani prostokąt tylko nowoczesne budownictwo .

Takie kolumny typuje tylko dylemat które:

- zg 40c

-Alton zg80

-Koda k-5400f

-Eltax terminator q-20

-koda av 800t

-tonsil sundfinder 250

Pomóżcie bo już 4h siedzę przed monitorem i głowa mnie boli z tym wyborem.

 

 

 

 

 

-

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.