Jump to content
IGNORED

Trójdrożny monitor - obudowa zamknięta - jakie głosniki.


zoller

Recommended Posts

Mam w planie budowę trójdrożnych monitorów tak zwanych klasycznych, czyli trzy drogi, 25-30 cm basowiec itd. Najważniejsze - obudowa zamknięta. Macie może jakieś doświadczenia z takimi rozwiązaniami. Interesują mnie także Wasze opinie na temat głośników średniotonowych i oczywiście wysokotonowych. Ja sam mam jakieś własne przemyślenia i pomysły, ale to wyjdzie mam nadzieję w trakcie dyskusji. Dla informacji budżet na same przetworniki, to 3 - 3.5 kzł max 4.

Zapraszam

Nie myśl - słuchaj.

Link to comment
Share on other sites

Możliwości mnóstwo. Podałem przykładowe, skrajne charaktery brzmienia. Budżet wystarczający. Najtańszy przyzwoity:

1.

Dayton RS270-8

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dayton RS150-8

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Dayton RS28F (szmaciany)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

2.

Seas L26RFX/P

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Seas L15RLY

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Fountek Neo X 3.0

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

3. Mój faworyt, niestety najdroższy :(

SS 26W

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Vifa NE149

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Morel ST1048

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Klon Accuphase 7100 + RME ADI-2 DAC i Daphile

Kolumny CNC Audio SATORI i inne...

Link to comment
Share on other sites

To kwestię wysokiego już masz rozwiązaną. Vifa NE brzmi jak dobry papier ze świetnym napędem. Wersję 12cm za jakiś czas będzie można posłuchać u mnie. Łączę z ET338.

Klon Accuphase 7100 + RME ADI-2 DAC i Daphile

Kolumny CNC Audio SATORI i inne...

Link to comment
Share on other sites

Myślałem także nad Davis 13MP5GR

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

trochę w ciemno, ale lubię te firmę i wiem czego się sonicznie spodziewać. To interesujący głośnik, a mało o nim się mówi zapewne z braku dostępności w kraju i braku "prasy" na jego temat.

Nie myśl - słuchaj.

Link to comment
Share on other sites

Jak monitory to na ograniczona wielkość obudowy i to przy obudowie zamkniętej. Pierwsze co musisz wybierać to głośnik niskotonowy a dokładniej jego parametry TS. Małe Vas i wmiarę duże Qts i niska częstotliwość rezonansowa. Małe Vas limituje ci wielkość głośnika niskotonowego.

Musisz podać największy litraż jakiego nie chcesz przekroczyć i jak nisko ma schodzić bas. Wtedy można zastanowić się na jakich głośnikach to osiągniesz.

Do tego dobierasz resztę głośników.

Podstawowe pytanie to czy monitory będą aktywne czy pasywne. Bo wtedy można bas korygować elektronicznie.

Link to comment
Share on other sites

Tylko pasywne.

To wszystko co napisałeś jest dla mnie oczywiste. Co do basu, dla mnie wystarczy od ok 40Hz, a wielkość obudowy maksymalnie 30 litrów, optymalnie (warunki odsłuchowe) 20 - 22. Pojemność netto wymusi wielkość obudowy, i tyle.

Co zaś się tyczy głośnika basowego to wspomniany wyżej Davis ma taki głośnik

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) który ma Qtc 0,707 w niecałych 32 litrach. Całkiem to interesujące rozwiązanie, ale może skutkiem tego tematu pojawi się inne, lepsze itd.

Nie myśl - słuchaj.

Link to comment
Share on other sites

Podaj największy litraż jaki nie może być przekroczony to podam ci jaki ma być stosunek Vas do objętości obudowy przy różnych Qts. Lub inaczej ile ma wynosić Qts przy określonym Vas dla dobroci 0,7 dla obudowy zamkniętej żeby nie przekroczyć tej wielkości obudowy. Wtedy można wybrać głośnik który będzie schodził jak najniżej.

Link to comment
Share on other sites

30L to mało dla 10". Daytona RS270 pakuję w 55L. Słuchałem też w 70L. Dla Seasa L26 też koło 50L. Teoretycznie SS 26W do mniejszej budy. W każdym razie musisz wygospodarować >40L aby nie zmarnować potencjału woferów.

Ten Davis marniutko wypada, gorzej od Daytona. Lekka membrana walka o wysoką skuteczność. Przy SS to karzełek. Ile on kosztuje? Na pewno więcej niż 500zł?

Klon Accuphase 7100 + RME ADI-2 DAC i Daphile

Kolumny CNC Audio SATORI i inne...

Link to comment
Share on other sites

O ile się nie pomyliłem to dla 30 litrów dla dobroci 0,7 przy założeniu braku rezystancji w szeregu do głośnika wychodzi:

Dla Qts 0,3 Vas musi być 133l

Qts 0,35 Vas 90l

0,4 Vas 61l

0,45 Vas 43l

0,5 Vas 28l

0,55 Vas 19l

Na wszelki wypadek sprawdź.

Wzory wziąłem z tej strony.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Oczywiście im mniejszy Vas tym najprawdopodobniej mniejszy głośnik. Teraz chodzi o to żeby przy danej częstotliwości rezonansowej i danym Qts uzyskać jak najniższą częstotliwość rezonansową w obudowie. A tą uzyskamy tym niższa im wyższe będzie Qts a te będzie wyższe w mniejszych głośnikach przy określonej wielkości obudowy i określonym Qtc. Teraz trzeba pójść na kompromis i zdecydować jak mały może być głośnik niskotonowy. Bo z małego głośnika przy tej obudowie łatwiej będzie uzyskać niskie zejście.

 

Najlepiej zrób sobie jakiś arkusz kalkulacyjny w Exelu z wzorami z tej strony to będziesz mógł szybko sprawdzić co uzyskasz z danego głośnika.

Link to comment
Share on other sites

Musze jeszcze raz przeanalizować proporcję obudowy, żeby później przy pomiarach nie wyszedł jakiś kosmos. Cholera ale 40 litrów netto to chyba za dużo. Wiem, że ten SS to świetny głośnik, wiem też, że trudno w dzisiejszych czasach kupić duży głośnik do małej obudowy i jeszcze zamkniętej. Na ale cóż od czego są podobni mnie "wariaci", będziemy szukać. :)

Nie myśl - słuchaj.

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam za podpięcie do tematu, ale moje pytanie koresponduje z wątkiem, więc zadam je tutaj. :)

 

Planujemy z kolegą zbudować zestaw bazujący na walcowatych obudowach z głośnikiem niskotonowym

skierowanym do podłogi. Średnica i wysokotonowy w osobnych obudowach na szczycie tego walca.

Czy przy max. objętości 30 litrów dla niskotonowca ( i takim kształcie ) lepsze wyniki osiągniemy przy

obudowie zamkniętej, czy też lepiej pójść w bas refleks ?

Link to comment
Share on other sites

lepsze wyniki osiągniemy przy

obudowie zamkniętej, czy też lepiej pójść w bas refleks ?

Pytanie co oznaczają lepsze wyniki.

Poziom głośności, czętotliwość f3

Napewno podłoga lub ściana działa jak reflektor i podbije bas. Dlatego warto rozważyć jak będzie stał głośnik.

Stawiając kolumnę w rogu pokoju jak to czyni wielu z nas otrzymasz niekontrolowany bas i złą odpowiedz impulsową.

Można by pomyśleć o obudowie zamkniętej z dobrocią Qtc=0,5 i w ustawieniu narożnym podbicie +6dB uzupełni spadek dla Qtc=0,5 rzędu -6dB.

Tak i sam to zrobiłem w moim sabie MIVOC AWM104.

Trzeba poprostu pokombinować z obudową testową w danym pomieszczeniu.

Link to comment
Share on other sites

Przy moim pomyśle na obudowę te wspomniane wyżej 40 litrów jest niewykonalne. Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę osobna komorę dla średniotonowca i generalnie ona także ogranicza pojemność dla basowca. W każdym razie poszukiwania odpowiedniego woofera trwają i każda sugestia mile widziana.

Ma jedno pytanie do Was, w jaki sposób można zastosować i czy w ogóle w kompaktowej obudowie tandem, tzw izobaric. Jeżeli tak, to także jest rozwiązanie dla małej objętości. Może zwariowane, ale możliwe może do wykonania?

Nie myśl - słuchaj.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Od isobarica wolałbym po prostu woofer o wysokim Mms i silnym napędzie. W sensie łącznego Mms, czy BL w relacji do Re wyjdzie na to samo, tylko nie będzie zjawisk falowych na długości komory isobaric przy wyższych częstotliwościach.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

PS. Objętość komory isobaric nie liczy się do objętości czynnej, tak więc będzie ona tak jakby stracona - skoro będzie liczyła się do deficytowej objętości brutto.

 

Cudów nie ma - jak ma być niskie zejście w małej obudowie, trzeba poświęcić efektywność.

 

Zakładając że objętość czynna ma być 30dm3 można dać Seasa L26RFX/P albo W26FX001. Będzie 8ohm i napięciowe 88dB na IB (jakieś 82 - 85dB zależnie od BSC oraz podejścia do kwestii interakcji cewka - rezonans) przy zejściu typu Fc=52Hz i Qtc ok. 0.8 bez filtracji cewką.

 

Chcąc zejść niżej trzeba poświęcić efektywność mocową. Dayton RSS265HF-4 w objętości j.w. będzie miał Fc dokładnie na nucie E-kontra (41.2Hz) i Qtc ok. 0.68 a więc zejście na niskim basie lepsze. Efektywność napięciowa na IB będzie też ok. 88dB, ale kosztem 2x niższej impedancji. Właściwie ten Dayton ma parametry dość podobne do dwóch Seasów L26RFX/P złożonych w isobaric (z poprawką na nieco większe Sd) - ok. 2x większe Mms, podobne BL przy 2x niższym Re...

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

SB29SWNRX-S75-6 - do pasywki a więc i wysokiego cięcia ryzykowny - 0.63T w szczelinie przy braku faradaya i 4-warstwowej cewce to jednak hardkor jest.

 

SB34NRX75-6 z tej samej serii ma problemy ze stacjonarnością Levc zależnie od wychylenia:

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

i

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą ) obrazujący o co chodzi.

 

PS. Niskoefektywny głośnik musi rozpraszać sporo mocy. Metalowa membrana zrobi to znacznie lepiej niż papierowa, w przypadku której moc będzie się "kisiła" w małej obudowie zamkniętej.

Link to comment
Share on other sites

Cudów nie ma - jak ma być niskie zejście w małej obudowie, trzeba poświęcić efektywność.

 

 

To może jednak pójść na kompromis i wybrać membranę bierną, można by wtedy radykalnie zmniejszyć pojemność. Problem tylko w tym, że nie jestem sobie wstanie wyobrazić jaki będzie impuls.

Nie myśl - słuchaj.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Impuls dla MB będzie mniej więcej taki jak w BR tylko bez świstów i wycia powietrza na turbulencjach. A tak w ogóle to impuls jest przereklamowany IMO.

 

Poza tym to jestem raczej sceptykiem odnośnie jakości z takich wyżyłowanych małych obudów, jeszcze robionych pasywnie. Dobra, starannie zrobiona zwrotnica do takiej konstrukcji będzie potrzebowała dla siebie samej jakieś 10dm3 objętości, zwłaszcza jak odprowadzanie ciepła weźmiemy pod uwagę.

Link to comment
Share on other sites

Ja niestety jestem zmuszony do sporego kombinowania z kolumnami z racji takich a nie innych warunków mieszkaniowych/odsłuchowych.

Totalnie skomplikowana sprawa, raz że powierzchnia niewielka (ok 13 m kw.) to jeszcze proporcja nie ułatwia (4,26x3,00 m). Planuję na wiosnę remont, to zrobię adaptację akustyczną. Może będzie lepiej. W każdym razie basreflex tylko z przodu i już mi się przestało podobać. Z resztą kolumny stoją ok 30 cm od ściany a ja słucham hm... głowa 30 co od ściany. Generalizując - dupa jasiu. Myślę że czas spróbować inne rozwiązania. Najlepszym wydaje się obudowa zamknięta. Znaczy tak myślę

Nie myśl - słuchaj.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderatorzy

Obawiam się że OZ / BR / MB jest problemem zastępczym - fali stojącej jest wszystko jedno czy pobudza ją aktywny głośnik czy BR / MB. No i jej "dobroć" jest o wiele wyższa niż dla nawet słabego impulsowo BR.

 

Tak czy siak pomiary akustyczne pokoju mogłyby ew. wskazać częstotliwości przy których wypadałoby żeby kolumny nie wydzierały się zanadto.

 

Poza tym to nie wiem czy dobry nearfield nie byłby rozwiązaniem.

Link to comment
Share on other sites

Kto Ci zrobi zwrotkę 3way?

 

Mam dostęp do aparatury pomiarowej i komory bezechowej na UAM w Poznaniu, zwrotka to nie problem. Z resztą aktualnie mam monitory na Davisie 17KLV6A i Seasie 27TBC/G i w połączeniu z Baltlabem Epoca 2 i NADem S500 gra to znakomicie. Myślałem też nad bezkompromisowym monitorem, zresztą cały czas myślę, ale tematyczne monitory są tak silną pokusą...chcę spróbować. Jak efekt będzie lipny, to zbuduję "supermonitor"

 

Tak czy siak pomiary akustyczne pokoju mogłyby ew. wskazać częstotliwości przy których wypadałoby żeby kolumny nie wydzierały się zanadto.

Słusznie... czekam i już niedługo takowe się odbędą i z nadzieją spoglądam w przyszłość - szczególnie soniczną

 

Mimo wszystko te trzy drogi powstaną i pewnie ten bezkompromisowy monitor także, a co u mnie będzie grać - przyszłość pokaże. W każdym razie z Waszej pomocy nie omieszkam skorzystać.

Nie myśl - słuchaj.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

AdBlock blocking software detected!


Our website lives up to the displayed advertisements.
The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

 

Registered users can disable this message.