Jump to content
IGNORED

Kalibracja telewizorów własnym sumptem i zaangażowaniem


Recommended Posts

23 godziny temu, Krzysiek71 napisał:

Czy wszyscy mamy już w domach "współczesny TV dający całkiem zadowalający obraz na ustawieniu Prawdziwe kino" ?

Ludzie oko lubi ciepłą barwę, więc jeśli obraz jest zadowalający to najczęściej jest niepoprawny 🙂

Nie siedzę w TV ale jakiś czas temu planowałem zakup więc się trochę naczytałem i ogólnie uważam że nowe TV pod tym kątem są gorsze. Niektóre pozornie dobre modele nawet po profesjonalnej kalibracji nie osiągają zadowalających rezultatów, co nie zmienia faktu że obraz może się podobać.

 

 

Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, burz napisał:

Z testów na forum Kopera wynika, że wszystkie fabryczne tryby maja za dużo niebieskiego (bardziej lub mniej). 

nie wiem nie śledziłem, bardziej zmartwił mnie fakt że mało który model był w stanie się zbliżyć do wartości referencyjnych  a fabrycznie wszystkie były tragiczne.

Nie uwzględniałem OLED, bo tych nie sprawdzałem.

Edited by fetek
Link to post
Share on other sites

Myślałem o swoich poprzednich wpisach i podtrzymuję stanowisko, że kalibracja pozwala optymalizować wyświetlane sceny.

Jeśli użytkownicy kierują się wiarą w technologię, nie sprawdzając jak to tak naprawdę jest wyświetlane, mogą latami oglądać przyjemny z pozoru obraz, ale nieprecyzyjny, niedokładny, nie do końca poprawny.

Czym to może się objawiać ?
Np. brakiem blasku w scenie. Niby kontrast jest, czerń jest jak marzenie o czerni, ale scena może być żywa blaskiem kolorów lub tylko przesycona kolorami. Próbuję to jakoś nazwać, ale tylko widząc to w porównaniu błędnego wyświetlania do poprawnego, widać o co chodzi.

 

Mój przykład z dzisiaj.

Mecz otwarcia Euro 2020.

Stwierdziłem, że to co jest w przekazie meczu można puścić jaśniej, bo jest tam dużo światła.

Dokalibrowałem kolory do większego kontrastu.

Z tak uzyskanej sceny wyszło mi, że mogę trochę zmniejszyć jasność.

I znów dokalibrowałem kolory.

 

Ktoś zapyta, co zrobiłeś ?

Dokalibrowałem TV do innej gammy niż poprzednio.

Nawet nie wiem do jakiej wartości gammy.

Po prostu dopasowałem gammę kolorów do kontrastu i jasności jaka mi pasuje z transmisji meczów w TVP1.

Dlaczego tak robię ?
Bo dostawca kablówki daje mi różną jakość kanałów.

Wyszło na bieżąco z jakości transmisji, że dotychczasowe ustawienia są za ciemne, że scena lepiej się prezentuje w wyższych jasnościach, w wyższej gammie.
I tyle.

Pomiar kolorymetrem, kilka ustawień w RGB w TV i voila ... meczyk marzenie na 10-letniej plazmie.

Nie jestem kibicem futbolu, ale mecz otwarcia warto było zobaczyć, jak i samo otwarcie.
3:0 ... było nawet co pooglądać.

Edited by Krzysiek71
Link to post
Share on other sites

Nie, oczywiście że nie.

Zamierzam tylko obejrzeć ten turniej z inną kalibracją, jako aktualne, ale rozciągnięte w czasie wydarzenie, dla którego warto zrobić zmianę.
Później wrócę do standardowych ustawień pod filmy.

Ale nie powiem, że na przykład ta impreza wygląda słabo, albo że ktoś źle mi skalibrował telewizor, albo że tv jest słaby, za stary, czy nie w topowej wszystkomającej technologii.

Po prostu, do tej pory oglądałem wszystko w jednym ustawieniu kalibracji, a teraz tą imprezę obejrzę w  specjalnie dostosowanej kalibracji.

Kto pamięta czasy kaset i ustawiania głowic, ten powinien sobie uzmysłowić o co mi chodzi.

Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

Czym to może się objawiać ?
Np. brakiem blasku w scenie. Niby kontrast jest, czerń jest jak marzenie o czerni, ale scena może być żywa blaskiem kolorów lub tylko przesycona kolorami. Próbuję to jakoś nazwać, ale tylko widząc to w porównaniu błędnego wyświetlania do poprawnego, widać o co chodzi.

😅 tia.. coś Ty chłopie wciągał ?

Podstawą kalibracji jest znalezienie odpowiedniego punktu bieli więc największą różnica będzie temperatura barw obrazu i na tym się kończy standardowa świadomość Kowalskiego. Ustawienie kontrastu i jasności to jedyne elementy, które możemy zrobić sami bez sprzętu.

Pozostałe parametry dadzą nam detal, rozpiętość tonalną, prawidłowe odcienie i wiele innych pierdoł. Kalibracja nie dotyka funkcji związanych z saturacją. 

15 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

Mój przykład z dzisiaj.

Mecz otwarcia Euro 2020.

Stwierdziłem, że to co jest w przekazie meczu można puścić jaśniej, bo jest tam dużo światła.

Dokalibrowałem kolory do większego kontrastu.

Z tak uzyskanej sceny wyszło mi, że mogę trochę zmniejszyć jasność.

I znów dokalibrowałem kolory.

😅 na oko się umiera a nie ustawia TV.

2 godziny temu, Krzysiek71 napisał:

Zamierzam tylko obejrzeć ten turniej z inną kalibracją, jako aktualne, ale rozciągnięte w czasie wydarzenie, dla którego warto zrobić zmianę.
Później wrócę do standardowych ustawień pod filmy.

nie kalibracją tylko ustawieniami.

15 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

Dlaczego tak robię ?
Bo dostawca kablówki daje mi różną jakość kanałów.

"jakość" kanałów nie ma większego wpływu na poprawne ustawienie TV, z resztą nie rozumiem co TV kablowa ma do ustawień.

Edited by fetek
Link to post
Share on other sites

oprocz jasnosci i kontrastu jest jeszcze kilka inych parametrow, ktore mozna ustawic bez sprzetu (np gamma), ale trzeba uzyc odpowiednich obrazow wzorcowych

kiedys mialem takie ze strony Burosch.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Mozna tez pozyczyc „na godziny“ profesjonalne ustrojstwo do kalibrowania monitorow (x-rite itp. w studiach fotograficznych)

Link to post
Share on other sites
54 minuty temu, xajas napisał:

tak, podobnie jak kazdy szanujacy sie audioamator ma mikrofon.

zdecydowanie nie, większość fotografów wie że będzie miało problem z monitorem i kalibracją a potem zakładem, który im wywoła fotki zgodnie z profilem i różnymi sposobami starają się z tym walczyć. Audio amatorzy zawsze mają najlepszy sprzęt, wiedzą najwięcej, robią najwięcej a do mikrofonów mają wstręt i szkoda im kilku groszy.

Największym problemem i tak jest zakup monitora.

Edited by fetek
Link to post
Share on other sites

Jedno ustawienie do wszystkiego? No to na niezłą łatwiznę idziecie albo mało oglądacie. Tak na oko z 5-10% filmów ma nieprawidłowo ustawione kolory/kontrast/jasność itp., ogólnie coś jest z nimi nie tak. Ja mam na to sposób i stosuję kody w nazwie pliku, które madVR odczytuje i dostosowuje ustawienia, a zmienić można całkiem sporo.
Z ostatnich, które widziałem "The Father" ma zbyt ciemną gammę i wszystko ginie w czerniach, trudno tego nie zauważyć. Z meczami bym się tak nie bawił, ale wiem o czym Krzysiek71 pisze.

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Paradigm Monitor 9 v7 + Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, qbakos napisał:

ale wiem o czym Krzysiek71 pisze.

o ustawaniu TV na kablówce...

Godzinę temu, qbakos napisał:

Z ostatnich, które widziałem "The Father" ma zbyt ciemną gammę i wszystko ginie w czerniach, trudno tego nie zauważyć

takie kwiatki można korygować w wielu miejscach. PC (madvr) to jedyne miejsce gdzie problem występuje, w kinie niczego nie koryguje, niczego nie ustawiam obraz jest zawsze poprawny.

Jak się komuś w życiu nudzi to niech się bawi.

 

 

Edited by fetek
Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, fetek napisał:

tia.. coś Ty chłopie wciągał ?

Podstawą kalibracji jest znalezienie odpowiedniego punktu bieli więc największą różnica będzie temperatura barw obrazu i na tym się kończy standardowa świadomość Kowalskiego. Ustawienie kontrastu i jasności to jedyne elementy, które możemy zrobić sami bez sprzętu.

Pozostałe parametry dadzą nam detal, rozpiętość tonalną, prawidłowe odcienie i wiele innych pierdoł. Kalibracja nie dotyka funkcji związanych z saturacją. 

 

@fetek

Odkryłeś swoje karty, pisząc że coś wiesz o kalibracji monitorów od strony fotografii.

Ale między kalibracją monitora, sprzętową do LUT czy programową do profilu ICC, a kalibracją telewizora jest znacząca różnica. Mieszasz te zakresy, mieszasz pojęcia i z tego wywodzisz przeświadczenie że ja "coś wciągam".

Punkt bieli to kontrast. Uważasz że najważniejsze w kalibracji jest znalezienie odpowiedniego kontrastu podświetlenia ?

Moim zdaniem chciałeś na szybko mnie zdyskredytować i ci się omsknęły pojęcia.

Mam nadzieję że miałeś na myśli WB Balans bieli, który faktycznie jest najważniejszy.

 

Napisałeś "Kalibracja nie dotyka funkcji związanych z saturacją."
W monitorach tego nie dotykasz, bo oddajesz sterowanie programom, które wymagają w zasadzie określenia wartości gammy i jasności otoczenia do którego program ma samodzielnie ustawić jasność i kontrast.

Ale w TV kalibracja dotyka ustawienia gammy i jak najbardziej ustawia się też saturację np. przez RGB-DRV, która nie jest TINT/odcieniem.

 

 

Napisałeś "na oko się umiera a nie ustawia TV."
Łapiesz za słówka, nie dopytując o co chodzi, spieszysz się z zawaleniem mnie nietrafionymi argumentami, żeby lawiną swoich punktów widzenia dowieść swoją rację.

Zmartwię cię, na oko (po części) można ustawiać TV czy monitor, jak się ma wytrenowane oko.

Można niektóre parametry ustawić wstępnie na oko w pobliżu zakładanych parametrów, a dalsze ustawienia wykonać precyzyjniej sprzętowo i softaware'owo.

 

Napisałem "Zamierzam tylko obejrzeć ten turniej z inną kalibracją [...]"
Odpowiedziałeś "nie kalibracją tylko ustawieniami."

Jeśli ustawienia wykonywałem w Menu serwisowym telewizora ustawiając parametry Gammy na podstawie pomiaru kolorymetru do ustawień jasności i kontrastu ustawionych wcześniej na oko i znalezionej gammy z tych parametrów jasności i kontrastu, to uważasz że to są proste ustawienia z pilota dla przeciętnego Kowalskiego, jak to napisałeś wcześniej ?

Oświeć mnie zatem co miałbym zrobić jeszcze, żeby dla ciebie miało to wagę i znaczenie i nie było zbyt prymitywne, niegodne miana "Kalibracji" (przypominam, że określiłem swoje działania jako amatorskie, na użytek własny, zgodne z duchem tego tematu).

 

Napisałeś " "jakość" kanałów nie ma większego wpływu na poprawne ustawienie TV, z resztą nie rozumiem co TV kablowa ma do ustawień."

"Nie rozumiem" to jest właśnie klucz.

Dawniej prymitywne ludy wszystko czego nie rozumiały określały mianem czarów i demonów, a ludzi paliły na stosach.

Kablówka ma o tyle znaczenie, że jako usługa może być bardzo zaawansowana i doinwestowana sprzętowo, albo prymitywna i po taniości.

Mam dostawcę tego drugiego typu.

Wszystkie kanały które otrzymuję mają inne parametry obrazu, niemal nie da się znaleźć dwóch kanałów podobnych jakościowo.

I znów, przykład meczów z dzisiaj.

Na TVP1 Belgia-Rosja, na TVP2 Dania-Finlandia.

Oba kanały niby pochodzą z tego samego źródła.

Ale była widoczna różnica w jasności, a jak wiemy coś co jest głośniejsze i jaśniejsze człowiek stereotypowo uznaje za lepsze.

Była różnica w jasności, a skoro tak, to wpływało to również na podświetlenie matrycy pikseli.

Kalibrowałem i testowałem TV do TVP1 i z TVP2 była nieznaczna utrata jakości kolorów, właśnie ta utrata blasku przez nieznaczne przyciemnienie kolorów.

Trzeba też pamiętać, że transmisje odbywają się z różnych krajów, ja się spodziewam, że to jest wiele ekip telewizyjnych, które nie mają jednolicie precyzyjnie na 100% identycznych ustawień.

Ja napisałeś, jakość kanałów nie ma wpływu na ustawienie TV do wzorca, ale nadawcy i dostawcy sygnału musieliby trzymać się standardów, a nie zawsze tak jest.

Dlatego jeśli ustawię TV do jednego kanału który jest jasny, to inny kanał może być za ciemny.

Załóżmy że zaprosiłeś do swego TV kogoś do kalibracji.

Ustaliliście, że gamma 2.2 będzie OK.

A co zrobisz jak takie ustawienie w niektórych kanałach będzie za ciemne ?

Co zrobisz po odjeździe gościa od kalibracji ?

45 minut temu, fetek napisał:

Jak się komuś w życiu nudzi to niech się bawi.

Wciąż znajdują się ludzie, którzy nie czytają tematu i próbują wszystkich przekonać jak to we wszystkim mają rację.

Co ma do rzeczy z jakiego powodu robimy pewne działania ?

Temat jest po to żeby opisywać te działania.

Jeśli dla ciebie sama idea tych działań jest nie do zaakceptowania, to nie czytaj tego tematu i się nie wypowiadaj w duchu podważania sensowności takich działań.
Nie piszesz, że ktoś robi coś źle, że ty wiesz jak to zrobić lepiej i podajesz wskazówki.

Czyli nie masz nic do powiedzenia prócz tego że "jesteś za a nawet przeciw".

 

Czy mi się nudzi ?
Tłumaczę synowi, który jest jeszcze na etapie uczenia się i nabywania doświadczeń, że nuda jest dobra, bo wtedy człowiek zaczyna myśleć.

Czasem warto wystawić głowę ponad codzienną rutynę i posłuchać co ktoś ma do powiedzenia.
Wszak nie warto wciąż wymyślać koła na nowo.

Edited by Krzysiek71
Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, qbakos napisał:

Z meczami bym się tak nie bawił

Mecze w Euro 2020 są w bardzo dobrej jakości.

Jeśli można na czymś sprawdzić jak jest ustawiony TV w zakresie telewizyjnym, to właśnie na takiej jakości źródle.

Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, fetek napisał:

większość fotografów wie że będzie miało problem z monitorem i kalibracją a potem zakładem, który im wywoła fotki zgodnie z profilem i różnymi sposobami starają się z tym walczyć.

Większość fotografów wie, że wystarczy finalny plik/zdjecie zapisać do profilu sRGB, bo większość labów na takim woła odbitki. Warto mieć monitor z możliwością sprzętowej kalibracji, warto go skalibrować do warunków w jakich się z nim pracuje. Ale naprawdę nie trzeba sie rozkminiac nad kalibracją monitora pod odbitki, bo nie tedy drogą, a wtedy wyświetlone kolory musiały by być całkiem "przybrudzone".

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to post
Share on other sites
9 minut temu, sir.jax napisał:

wystarczy finalny plik/zdjecie zapisać do profilu sRGB, bo większość labów na takim woła odbitki

No nie, to jest akurat amatorka. 
CMYK wychodzi poza zakres sRGB i jeśli ktoś się przyłożył do zdjęcia i mu zależy, to trzeba lab spacyfikować żeby wydrukowali z AdobeRGB albo z CMYK.
Albo omija się "większość labów", ale też "cena czyni cuda".

Link to post
Share on other sites
8 minut temu, Krzysiek71 napisał:

No nie, to jest akurat amatorka. 
CMYK wychodzi poza zakres sRGB i jeśli ktoś się przyłożył do zdjęcia i mu zależy, to trzeba lab spacyfikować żeby wydrukowali z AdobeRGB albo z CMYK.
Albo omija się "większość labów", ale też "cena czyni cuda".

😁😁😁

Naprawdę? 

Powtarzasz wyczytane książkowe teorie, one mają uzasadnienie w poligrafii, ale w fotografii jako takiej -amatorskiej niekoniecznie.

Wiem wiem, tak jest bardziej PRO i tak "powinno" być, ale rzeczywistość jest trochę inna.

Każdy lab dlatego pracuje na sRGB, bo tak jest bezpieczniej, wiesz dlaczego, bo większość Kowalskich zanosi zdjęcia prosto z matrycy lub w najlepszym wypadku zrobionych w darmowych programach. A więc za każdym razem musieli by przestawiać maszyny.

Jak już,  to trzeba by pod Adobe RGB skalibrować lustrzankę, później monitor, a na końcu poprosić lab. Z drugiej strony zazwyczaj kalibracja monitorów nawet tych szerokogamutowych do zastosowań w fotografii odbywa się do profilu sRGB i punktu bieli D65, jak myślisz dlaczego?

Zapraszam na forum mva pl, tam jest wiele wątków wyjaśniających zasadność, a raczej jej brak używania Adobe RGB, czy CMYK w fotografii amatorskiej.

Swoją drogą to dość skomplikowane by w domowych warunkach stworzyć idealne i optymalne warunki dla takiego monitora, chodzi o stworzenie stałych warunków oświetleniowych otoczenia do tego o odpowiedniej temperaturze światła itd.

Ja mam szerokogamutowy monitor skalibrowany do przestrzeni sRGB i w takiej przestrzeni obrabiam zdjęcia i takiej zanoszę do labu, mam możliwość korzystania z profilu maszyny labu, bo udostępniają, ale nie widzę potrzeby. 

Odbitki jakie odbieram na papierze matowym Pro Silk są bardzo zadowalające, ale kiedyś skusze się o załadowanie ich profilu do PSa i cały proces obrobki zrobię na nim. Tak z ciekawości. 

 

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, fetek napisał:

takie kwiatki można korygować w wielu miejscach. PC (madvr) to jedyne miejsce gdzie problem występuje, w kinie niczego nie koryguje, niczego nie ustawiam obraz jest zawsze poprawny.

Można, ale komu się chce zmieniać ustawiania np. w odtwarzaczu BR do danego filmu? Za dużo zachodu... akurat w madVR to jest sekunda roboty i tam to rewelacyjnie rozwiązano. A wydaje mi się, że wina nie leży w PC, tylko w nie do końca poprawnie zripowanych plikach i występuje praktycznie tylko w wersjach z serwisów streamingowych. Na BR rzeczywiście takie kwiatki nie występują. Niestety płytki odchodzą powoli do lamusa, więc mamy to co mamy.

"Mank" ma ten sam problem - trzeba zjechać z kontrastem, bo film jest bardzo ciemny i źle się to ogląda. Ciekawy jestem wersji Blu-ray, czy zostawią tam ten skopany obraz.

 P.S. Nie wiem po co te wywody o fotografii. To coś wnosi do tematu?

Epson LS10000; Cambridge CXU + Arcam FMJ P7; Paradigm Monitor 9 v7 + Center 3 v7 + Studio 10 v5 + sub Paradigm Seismic 110; Schiit Asgard 3

Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

Ale między kalibracją monitora, sprzętową do LUT czy programową do profilu ICC, a kalibracją telewizora jest znacząca różnica. Mieszasz te zakresy, mieszasz pojęcia i z tego wywodzisz przeświadczenie że ja "coś wciągam".

Każda kalibracja czy nawet profilowanie monitora zaczyna się od poprawnego ustawiania jego samego. Punkt bieli ustawiasz fizycznie, sprzętowo  a profil to ostateczność. Tak samo wygląda proces w przypadku TV i projektorów, wszystko ustawiasz na urządzeniu.

BTW:  nie odróżniasz profilowania od kalibracji

10 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

Punkt bieli to kontrast. Uważasz że najważniejsze w kalibracji jest znalezienie odpowiedniego kontrastu podświetlenia ?

nie, punkt bieli to kompensacja składowych RGB.

10 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

W monitorach tego nie dotykasz, bo oddajesz sterowanie programom, które wymagają w zasadzie określenia wartości gammy i jasności otoczenia do którego program ma samodzielnie ustawić jasność i kontrast.

żaden program nie ustawi Ci jasności ani kontrastu, musisz to zrobić ręcznie na urządzeniu.

10 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

Ale w TV kalibracja dotyka ustawienia gammy i jak najbardziej ustawia się też saturację np. przez RGB-DRV, która nie jest TINT/odcieniem.

W monitorach również korygujesz gammę, niestety najczęściej programowo. Żaden standard TV nie obsługuje RGB, TINT odpowiada za balans bieli, to nie jest saturacja, gamma również. 

10 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

Zmartwię cię, na oko (po części) można ustawiać TV czy monitor, jak się ma wytrenowane oko.

nie można. Właśnie dlatego obraz po kalibracji wielu osobom się nie podoba.

10 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

Jeśli ustawienia wykonywałem w Menu serwisowym telewizora ustawiając parametry Gammy na podstawie pomiaru kolorymetru do ustawień jasności i kontrastu ustawionych wcześniej na oko i znalezionej gammy z tych parametrów jasności i kontrastu, to uważasz że to są proste ustawienia z pilota dla przeciętnego Kowalskiego, jak to napisałeś wcześniej ?

Oświeć mnie zatem co miałbym zrobić jeszcze, żeby dla ciebie miało to wagę i znaczenie i nie było zbyt prymitywne, niegodne miana "Kalibracji" (przypominam, że określiłem swoje działania jako amatorskie, na użytek własny, zgodne z duchem tego tematu).

ustawienia "na oko" dokonuje się na specjalnie do tego przygotowanym materiale, Twoje patenty korekcji na zmiennym obrazie to istne pośmiewisko.

9 godzin temu, Krzysiek71 napisał:

No nie, to jest akurat amatorka. 
CMYK wychodzi poza zakres sRGB i jeśli ktoś się przyłożył do zdjęcia i mu zależy, to trzeba lab spacyfikować żeby wydrukowali z AdobeRGB albo z CMYK.
Albo omija się "większość labów", ale też "cena czyni cuda".

matko....

9 godzin temu, sir.jax napisał:

Ja mam szerokogamutowy monitor skalibrowany do przestrzeni sRGB i w takiej przestrzeni obrabiam zdjęcia i takiej zanoszę do labu, mam możliwość korzystania z profilu maszyny labu, bo udostępniają, ale nie widzę potrzeby. 

my tu tak gadu gadu a np w mojej miejscowości są 4 laboratoria foto w tym jedno większe bo sporo działają w sieci. Żadne nie bawi się w profile, żadne nie ma skalibrowanych monitorów, żadne nie wywoła Ci identycznie dwa razy tego samego zdjęcia.

  

8 godzin temu, qbakos napisał:

A wydaje mi się, że wina nie leży w PC, tylko w nie do końca poprawnie zripowanych plikach i występuje praktycznie tylko w wersjach z serwisów streamingowych

całkiem możliwe, mało takich oglądam a często bardziej irytuje mnie upakowanie 2h filmu 4k z HDR w 8gb...

 

 

 

Edited by fetek
Link to post
Share on other sites

@fetek

Prezentujesz typowe bicie piany nie na temat, dla pokazania swojej wyższości mimo braku informacji o tym co jest faktem w działaniu osoby z którą dyskutujesz. 

 

Mimo że chciałem krótko wyjaśnić ci moje działania, odpowiadając ci na Twoje pyskówki, teraz w zasadzie widzę że stosujesz głównie dziecinne zwroty typu "matko".

Na każde Twoje zdziwienie mógłbym odpisać z uzasadnieniem, ale widzę że wszystko skwitujesz w ten sam sposób. 

Szkoda mego czasu na rzetelną dyskusję z tobą, zresztą konsekwentnie ją rozmydlasz wstawkami nie na temat. 

Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, sir.jax napisał:

Powtarzasz wyczytane książkowe teorie, one mają uzasadnienie w poligrafii, ale w fotografii jako takiej -amatorskiej niekoniecznie.

Wiem wiem, tak jest bardziej PRO i tak "powinno" być, ale rzeczywistość jest trochę inna.

Tu przyznaję ci rację, bo fotografią się nie zajmuję. 
Swoje twierdzenie wywodzę z tego, co czytałem na forach i oglądałem w kanałach które pisały i mówiły o kalibracji monitorów, gamucie i generalnie o parametrach obrazu.

W sumie napisałem tak po stwierdzeniu o "szanujących się" fotografach amatorach 😂

 

 

11 godzin temu, sir.jax napisał:

Zapraszam na forum mva pl, tam jest wiele wątków wyjaśniających zasadność, a raczej jej brak używania Adobe RGB, czy CMYK w fotografii amatorskiej.

Forum mva.pl czytam od dawna w zakresie który mnie interesuje.
Np. gdy dawno temu szukałem informacji o kalibracji monitorów PC do oglądania TV, odniosłem wrażenie że nie można mieć dobrego obrazu jak się nie kupi monitora NEC "special edition" od pewnego pana, który pozjadał wszystkie rozumy na temat dobrego obrazu do pracy w fotografii.
I gdy w jednym wpisie ktoś podpowiedział jak można by skalibrować monitor PC do oglądania TV (przypuszczalnie, bo nie robił tego i nie miał doświadczenia), zaskoczyło w mojej intuicji jak można to zrobić w normalnym konsumenckim monitorze PC z przeznaczeniem do gier, przy użyciu kolorymetru.
Do tamtej pory szukałem jakiejkolwiek informacji, czy kolorymetrem skalibruję telewizor, bo wszelkie opisy w sieci na temat kalibracji skupiały się na kalibracji monitorów PC w fotografii i pracy w 80 czy 120 kandelach.
Fora fotograficzne pozwalają zebrać informacje pomocne w zrozumieniu parametrów obrazu, ale z racji tematyki zawierają  niewiele przydatnych informacji dla kalibracji monitorów do oglądania telewizji czy samych telewizorów.

Tym niemniej dzięki strzępkom informacji z sieci doszedłem do czego służą w moim monitorze PC ustawienia 6 colours RGBCMY i jak można nimi dostroić jego Gamut.
Po kalibracji kolorymetrem z programie HCFR, później zrobiony profil ICC na tej bazie, pokazał minimalne korekty, wręcz kosmetyczne.

Edited by Krzysiek71
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, fetek napisał:

my tu tak gadu gadu a np w mojej miejscowości są 4 laboratoria foto w tym jedno większe bo sporo działają w sieci. Żadne nie bawi się w profile, żadne nie ma skalibrowanych monitorów, żadne nie wywoła Ci identycznie dwa razy tego samego zdjęcia.

To ciekawe, bo ja gdziekolwiek zaniosę swoje, a ja pytam przy odbiorze czy tak mogą być przygotowane pliki, to zawsze uzyskuję odpowiedź:chcielibyśmy, żeby wszyscy nam takie zdjęcia przynosili 😁

Jeśli nie zadbasz o zapis przestrzeni kolorów w pliku, to później takie kwiatki wychodzą, to fakt.

Niemniej nie chce mi się wierzyć, że takie punkty nie dbają o sprofilowanie maszyn choćby do przestrzeni sRGB i nie chodzi mi o ich monitory.

4 godziny temu, fetek napisał:

nie można. Właśnie dlatego obraz po kalibracji wielu osobom się nie podoba.

Zgadza się,  zwłaszcza woczojebnych LEDach, ludzie uwielbiają cukierkowe kolory.

4 godziny temu, fetek napisał:

Żaden standard TV nie obsługuje RGB, TINT odpowiada za balans bieli, to nie jest saturacja, gamma również. 

Nieprawda, plazmy maja wbudowane zarządzanie kolorami i bardzo szerokie spektrum ich ustawień, LEDy mogą zapomnieć o takich, z tego powodu plazmy mają nadany certyfikat THX, nie mylić z wielokanałowym dźwiękiem 😁

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to post
Share on other sites
4 godziny temu, fetek napisał:

żaden program nie ustawi Ci jasności ani kontrastu, musisz to zrobić ręcznie na urządzeniu.

Nie do końca. 

W Spectra View II ustawiasz do jakiej przestrzeni kolorów chcesz kalibrować monitor, zadajesz faktycznie punkt bieli, jasność w nitach i kontrast, można też gammę, to epwszystko jako target do którego ma dążyć program wespół z kalibratorem. W moim przypadku jest to x-rite i1 display PRO.

Plik wynikowy zawiera wtedy dane wprowadzone i wynikowe w menu monitora niczego nie przestawiasz, a po kalibracji jak wchodzisz to suwaczki po przestawiane zgodnie z wynikiem kalibracji.

Monitor musi mieć możliwość sprzętowej kalibracji, bo nie wszystkie mają, mój ma do tego jeszcze wbudowana 10bit tablice LUT, co bardzo ułatwia taka kalibrację, mniej błędów wychodzi.

Tak wygląda jeden z opisów po kalibracji.

 

20210613_154722.jpgPrzestrzeń kolorów monitora i po kalibracji sRGB.

 

20210613_162854.jpg

Edited by sir.jax

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to post
Share on other sites

Kalibracja to wbrew pozorom temat rzeka, bo jest wiele rodzajów monitorów i telewizorów oraz przez to różne zakresy ich kalibracji.

Przez to że nie jest opowiedziana dostatecznie, jest jak mit.

W około tego mitu kręcą się "różnego autoramentu szemrane typy", mącące w umysłach lub szerzące zamęt 🙂

Link to post
Share on other sites

Oczywiście, dlatego na wstępie jak dołączyłem do rozmowy, to w przypadku monitorów i ich pracy w optymalnych warunkach czasem nie da się pogodzić w domowych warunkach. Chyba, że masz swój osobny gabinet z białymi ścianami, stałym może być sztucznym światłem 6500K i kilkoma innymi rzeczami, monitor kalibrowalny sprzętowo, dobry kalibrator, bo z tym też bywa różnie.

TV (plazma) mam skalibrowany w dwóch trybach "na dzień" i "na noc".

Racja jest jak dupa, każdy ma swoją.

Link to post
Share on other sites
26 minut temu, sir.jax napisał:

To ciekawe, bo ja gdziekolwiek zaniosę swoje, a ja pytam przy odbiorze czy tak mogą być przygotowane pliki, to zawsze uzyskuję odpowiedź:chcielibyśmy, żeby wszyscy nam takie zdjęcia przynosili 😁

Jeśli nie zadbasz o zapis przestrzeni kolorów w pliku, to później takie kwiatki wychodzą, to fakt.

Niemniej nie chce mi się wierzyć, że takie punkty nie dbają o sprofilowanie maszyn choćby do przestrzeni sRGB i nie chodzi mi o ich monitory.

Kalibracja maszyny to bardzo duży koszt,  płacisz za każdy kilometr a nawet nocleg serwisanta. Jeśli maszyna nie jest skalibrowana albo nadzwyczajnie pomija profile to możesz sobie osadzić co chcesz, po za tym pamiętaj że aplikacje do przesyłania zdjęć często usuwają nadprogramowe metadane. 

Za obsługę maszyny odpowiada klasyczny PC, nawet kilka, które najczęściej są dokładane przez właściciela a nie serwis.

36 minut temu, sir.jax napisał:

Nieprawda, plazmy maja wbudowane zarządzanie kolorami i bardzo szerokie spektrum ich ustawień, LEDy mogą zapomnieć o takich, z tego powodu plazmy mają nadany certyfikat THX, nie mylić z wielokanałowym dźwiękiem 😁

i jaki to ma związek z moją wypowiedzią ?

30 minut temu, sir.jax napisał:

W moim przypadku jest to x-rite i1 display PRO.

Plik wynikowy zawiera wtedy dane wprowadzone i wynikowe w menu monitora niczego nie przestawiasz, a po kalibracji jak wchodzisz to suwaczki po przestawiane zgodnie z wynikiem kalibracji.

Monitor musi mieć możliwość sprzętowej kalibracji, bo nie wszystkie mają, mój ma do tego jeszcze wbudowana 10bit tablice LUT, co bardzo ułatwia taka kalibrację, mniej błędów wychodzi.

Przed rozpoczęciem pracy podajesz model monitora, typ podświetlania (tzn sam wykrywa) i rzeczy o których piszesz. W kolejnych krokach aplikacja pyta czy masz możliwość fizycznej zmiany danych parametrów itd. Jeśli potwierdzasz to ręcznie ustawiasz kolory, jasność i kontrast czyli coś co oferuje praktycznie każdy monitor. Oczywiście można to profilować ale efekt będzie po prostu gorszy.

TV nie profilujesz tylko na bieżąco korygujesz jego ustawiania, identycznie jak w krokach opisach powyżej dlatego o tym wspomniałem. To co Ty opisujesz jest zupełnie inną czynnością i potężnym oftopem

BTW: widzę że z monitorem utknąłeś w poprzedniej erze.

2 godziny temu, Krzysiek71 napisał:

odniosłem wrażenie że nie można mieć dobrego obrazu jak się nie kupi monitora NEC "special edition" od pewnego pana, który pozjadał wszystkie rozumy na temat dobrego obrazu do pracy w fotografii.

to nie jest wrażenie... nie masz 10 tyś na monitor to nie zaglądaj na forum.

 

 

 

29 minut temu, Krzysiek71 napisał:

W około tego mitu kręcą się "różnego autoramentu szemrane typy", mącące w umysłach lub szerzące zamęt 🙂

bo to biznes, sprzedają się jak cała reszta branży. W audio coś lepiej ? myślisz że wszyscy mierzą głośniki ? tego nie robią nawet konstruktorzy.

31 minut temu, Krzysiek71 napisał:

Przez to że nie jest opowiedziana dostatecznie, jest jak mit.

Każdy element światłoczuły się zużywa, więc nasze kochane kalibratory powinniśmy regularnie odsyłać do kalibracji. Sam proces zależnie od tego jak zostanie przeprowadzany może zaowocować innym efektem a urządzenia typu spyder nie potrafią wykonać dwóch nawet zbliżonych pomiarów.

Po za tym tu nie ma żadnej filozofii, co najwyżej ktoś nie zrobi.

 

 

Link to post
Share on other sites
23 minuty temu, sir.jax napisał:

Oczywiście, dlatego na wstępie jak dołączyłem do rozmowy, to w przypadku monitorów i ich pracy w optymalnych warunkach czasem nie da się pogodzić w domowych warunkach. Chyba, że masz swój osobny gabinet z białymi ścianami, stałym może być sztucznym światłem 6500K i kilkoma innymi rzeczami, monitor kalibrowalny sprzętowo, dobry kalibrator, bo z tym też bywa różnie.

Ile razy Twój klient dostał do akceptacji proof ? zero ? to o czym my tu rozmawiamy... z innych fanaberii, co prawda to poligrafia ale znając kolory i przestrzenie nie musisz mieć skalibrowanego monitora bo i tak wiesz co wyjdzie. Kiedyś PRO monitor a do tego skalibrowany ? wszyscy korzystali z próbników i nikt nie miał problemów.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock podczas używania strony.

Zarejestrowani użytkownicy mogą wyłączyć ten komunikat.