Jump to content
IGNORED

Zestawy głośnikowe idealne dla wzmacniaczy lampowych


Sounddeco

Recommended Posts

Witam szanownych forumowiczów,

 

Z jakich zestawów głośnikowych korzystacie w połączeniu z Waszymi wzmacniaczami lampowymi? Na co zwracacie szczególną uwagę przy doborze kolumn? Jedynie efektywność a może coś jeszcze? Są jakieś konstrukcje, które wyjątkowo was urzekły?

 

Mieliście okazję słyszeć (na Audio Show lub w jednym z naszych sklepów partnerskich) konstruckję Sounddeco Alpha F3? Poprzez swoją konstrukcję jest ona bardzo przyjazna dla wzmacniaczy lampowych (efektywność 92 dB oraz stałe w funkcji częstotliwości obciążenie wzmacniacza mocy). Jeżeli tak to jakie są wasze spostrzeżenia na jej temat? Graliśmy Alpha F3 na Audio Show 2012 i udało nam się przy jej pomocy zdobyć nagrodę "Best Sound Audio Show 2012" magazynu High Fidelity.

 

Podzielcie się swoją wiedzą by inni byli bogatsi o wasze doświadczenie :)

Zachęcam do dyskusji!

 

Pozdrawiam.

Paweł

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Jest tu pewne ukryte założenie że wszystkie wzmacniacze lampowe grają podobnie tj. ciepło. I że mają małą moc. A to założenie nie zawsze jest prawdziwe !

Jeżeli wzmacniacze mają małą moc i grają ciepło to oczywistym wyborem są dla nich wysokoefektywne, jasno grające kolumny o bezpiecznej impedancji 8 Ohm.

Można wymieniać tu kolumny Energy, Paradigm, Mirage, JBL, Infinity, Klipsch, Cerwin Vega, JmLab, BC Acoustique, Kelly Transducers, Monitor Audio, Acoustic Energy.

Generalnie kanadyjskie, amerykańskie i francuskie ... :-)

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Guest NEWNEW

(Konto usunięte)

Paweł kilka uwag do Ciebie jako autora wątku:

1. Oznacz się jako branża, bo Cię tu zaraz odsądzą od czci i wiary że działasz jako kryptoreklamodawca, a Ty przecież jesteś legalnym pracownikiem działu marketingu Sounddeco;-);

2. Był już kiedyś taki wątek na forum i zakończył się spektalularną awanturą - ludzie skakali sobie do oczu w stylu co to za postawienie tematu, że to z logicznego powodu bzdura, że się dobiera wzmacniacz do kolumn a nie na odwrót - wątek miał tytuł "Na jakich kolumnach słuchacie swoich 300B";

3. Jello ma rację pisząc, że 92dB na 4 omach nie zapiera tchu w piersi, to jest tak jak 89dB na 8 omach. Gdyby F3 była 8-omowa to byłoby co innego, faktycznie miód dla lamp:-)

4. Namawiałem usilnie Grzegorza zarówno podczas AS 2012 jak i 2013 nad podjęciem projektu głośników nominalnie 8-omowych o wyrównanym przebiegu impedancji. Czy jest coś takiego w planach?

 

A odnośnie F3, to są wybitne w swej cenie głośniki, ale niekoniecznie do lampy;-) Mnie się podobało zarówno ich brzmienie z lampowymi Quadami (AS 2012) ale i z tranzystorowym AVM (AS 2013).

Link to comment
Share on other sites

Paweł kilka uwag do Ciebie jako autora wątku:

1. Oznacz się jako branża, bo Cię tu zaraz odsądzą od czci i wiary że działasz jako kryptoreklamodawca, a Ty przecież jesteś legalnym pracownikiem działu marketingu Sounddeco;-);

2. Był już kiedyś taki wątek na forum i zakończył się spektalularną awanturą - ludzie skakali sobie do oczu w stylu co to za postawienie tematu, że to z logicznego powodu bzdura, że się dobiera wzmacniacz do kolumn a nie na odwrót - wątek miał tytuł "Na jakich kolumnach słuchacie swoich 300B";

3. Jello ma rację pisząc, że 92dB na 4 omach nie zapiera tchu w piersi, to jest tak jak 89dB na 8 omach. Gdyby F3 była 8-omowa to byłoby co innego, faktycznie miód dla lamp:-)

4. Namawiałem usilnie Grzegorza zarówno podczas AS 2012 jak i 2013 nad podjęciem projektu głośników nominalnie 8-omowych o wyrównanym przebiegu impedancji. Czy jest coś takiego w planach?

 

A odnośnie F3, to są wybitne w swej cenie głośniki, ale niekoniecznie do lampy;-) Mnie się podobało zarówno ich brzmienie z lampowymi Quadami (AS 2012) ale i z tranzystorowym AVM (AS 2013).

 

Już odpowiadam na poszczególne punkty:

 

1) Grupę "Branża" aktywuje administrator forum i w dniu dzisiejszym zostało to zrobione. Dzięki temu nikt już nie powinien mieć żadnych wątpliwości :)

2) Liczę na to, że nadal korzystają z internetu osoby, które wyżej stawiają merytoryczną wymianę zdań od zawiści i awantur o nic.

4) Jesteśmy w trakcie rozmów na wiele tematów, w tym na temat dalszego rozwoju oferty produktowej. Póki co nie mówimy ani tak ani nie.

3) To punkt wymagający szerszej wypowiedzi, dlatego zostawiłem go na sam koniec.

 

Zgodnie z przyjętą powszechnie definicją, efektywność jest równoważna poziomowi ciśnienia akustycznego zmierzonego na osi urządzenia w odległości 1M, przy dostarczonej mocy elektrycznej 1W do rezystora, którego wartość jest równa impedancji znamionowej zestawu głośnikowego.

 

Alpha F3 ma impedancję znamionową 4 Ohm, a efektywność tego urządzenia została podana przy napięciu 2V, zgodnie z prostym równaniem P = U2/ R=22/ 4 Ohm = 1W, a więc przy dostarczonej do równoważnego rezystora mocy elektrycznej 1W.

 

Gdyby Alpha F3 miał impedancję znamionową 8 Ohm, wówczas jego efektywność określono przy napięciu 2.83V, zgodnie z tym samym równaniem P = U2/ R=2.832 / 8 Ohm = 1W, a więc przy dostarczonej do równoważnego rezystora takiej samej mocy elektrycznej 1W.

 

W obydwu przypadkach efektywność Alpha F3 byłaby taka sama. Wynika to z faktu, że efektywność głośnika nie zależy od rezystancji przewodu cewki drgającej, a od jego objętości. W przypadku głośników w wersji 4 lub 8 Ohm, objętość przewodu cewki jest zbliżona, jeżeli głośnik ma różnić się jedynie impedancją znamionową.

 

Wielu producentów podaje efektywność urządzeń o impedancji znamionowej 4 Ohm, zgodnie z własną definicją XXdB/2.83V/1m.

W przypadku urządzeń o impedancji znamionowej 4 Ohm, należy podawać efektywność przy napięciu 2V, a więc przy mocy 1W. Napięcie 2.83V powinno być używane dla zestawów o impedancji znamionowej 8 Ohm. Użyte dla 4 Ohm oznacza dostarczoną moc 2W, a efektywność jest zawyżona o 3dB. Przykładów tego rodzaju praktyki z zagranicznego i polskiego podwórka można przedstawiać wiele. Jeden z przykładów: 4 Ohmowa konstrukcja DALI Helicon 400 MK2 -->

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

To fakt, że z jednej strony impedancja 4 Ohm wymaga więcej od wzmacniacza mocy niż 8 Ohm. Z kolei impedancja 4 Ohm pozwala wykorzystać pełną moc wzmacniacza mocy. Pełna moc, dostępna przy słuchaniu muzyki na dużym i małym poziomie, zawsze oznacza mniejszy udział obciętych wierzchołków nieskompresowanego sygnału muzycznego.

 

Przebieg impedancji Alpha F3 jest wyjątkowo stały w funkcji częstotliwości, dzięki czemu jest on przyjazny dla wzmacniaczy mocy i nie generuje podbarwień dźwięku związanych z wachaniami napięcia na wyjściu wzmacniacza.

 

Pozdrawiam.

Paweł

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Guest NEWNEW

(Konto usunięte)

Jeden z przykładów: 4 Ohmowa konstrukcja DALI Helicon 400 MK2

 

Rozumiem. Czyli jakby mierzyć tak jak Dali czyli przy 2,83V to Alpha F3 miałaby 95dB?

Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

92 dB deklarowanej efektywności mocowej z dwóch wooferów po 89 dB każdy. Wasz akustyk łamie prawa fizyki, brawo.

 

Dodajmy, że woofery mają deklarowaną przez producenta efektywność napięciową 88,5 dB przy Re = 5,6 ohm. Tym większy szacunek.

 

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/8-sb23nrxs45-81/

Link to comment
Share on other sites

92 dB deklarowanej efektywności mocowej z dwóch wooferów po 89 dB każdy. Wasz akustyk łamie prawa fizyki, brawo.

 

Dodajmy, że woofery mają deklarowaną przez producenta efektywność napięciową 88,5 dB przy Re = 5,6 ohm. Tym większy szacunek.

 

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

To się nazywa umiejętne projektowanie zestawów głośnikowych :) Umiejętność polega na rozumieniu praw fizyki a nie ich łamaniu. Doświadczony konstruktor wykorzystuje całą swoją wiedzę i zdobyte doświadczenie, by poprawiać jakość dźwięku oraz osiągi projektowanych zestawów głosnikowych. Na tym polega zarówno postęp techniczny, jak i profesjonalizm.

Przykładów jest wiele. Istnieją samochody, które posiadają ten sam silnik a mimo to mają różne osiągi.

 

A teraz krótkie, merytoryczne wyjaśnienie poruszonego zagadnienia, powstałe po konsultacji z autorem konstrukcji Alpha F3:

 

1. Dwa głośniki pracujące w bliskim sąsiedztwie mają większą sprawność, ze względu na ich wzajemną impedancję promieniowania.

2. Głośnik jest urządzeniem kierunkowym, a efektywność uwzględnia efekty kierunkowe, zgodnie z jej definicją.

3. W zakresie większych częstotliwości dwa woofery są wspierane głośnikiem średniotonowym. Umiejętność projektowania na wysokim poziomie, umożliwia wykorzystanie oferowanego przez przetwornik średniotonowy wsparcia.

4. W zakresie mniejszych częstotliwości można uzyskać świetny bas przy jego nieznacznym wzmocnieniu. Umożliwia to umiejętnie zaprojektowana obudowa głośnikowa.

5. Kosztowna i sprytnie zaprojektowana zwrotnica głośnikowa, również wspiera bas tam gdzie jest to potrzebne.

 

Pozdrawiam.

Paweł

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

Tak tak, dlatego właśnie szacunek. Dla marketingu. Wspaniała "audiofilska poezja" :-) Na prawdziwie światowym poziomie. Focal, B&W i im podobne tuzy pieprzą takie same bzdury. Szkoda tylko, że pomiary brutalnie ujawniają oczywiste kłamstwa. Polecam wszystkim lekturę testów prowadzonych przez Andrzeja Kisiela.

Link to comment
Share on other sites

Guest NEWNEW

(Konto usunięte)

Focal, B&W i im podobne tuzy pieprzą takie same bzdury.

 

Może więc to nie są bzdury? A po za tym nie sama efektywność się liczy dla lampy. Wyrównany przebieg impedancji i brak dołków są ważniejsze. Nie znam wszystkich pomiarów Kisiela, ale super byłoby jak wziął na testy F3. Dla firmy to okazja do promocji. Jeśli kolumna jest dobra to się w pomiarach obroni.

Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

Może więc to nie są bzdury?

 

Może jednak poczytaj pomiary z laboratorium "Audio" i skonfrontuj to z "poezją", którą natchnieni marketingowcy wypisują w reklamach i tzw. materiałach firmowych.

Link to comment
Share on other sites

Guest NEWNEW

(Konto usunięte)

Może jednak poczytaj pomiary z laboratorium "Audio" i skonfrontuj to z "poezją", którą natchnieni marketingowcy wypisują w reklamach i tzw. materiałach firmowych.

 

Czytałem trochę pomiarów Kisiela. Mnie zawsze interesuje to w jaki sposób mierzą producenci a w jaki np Andrzej Kisiel. To co pisał Paweł o różnicy pomiędzy pomiarem na 2 a na 2,83V trochę mi rozjaśniło obraz. Jeśli obserwacje odnośnie błędnych wyników pomiarów się powtarzają, tzn. Focal, B&W itp podają przykładowo o 3dB więcej niż wychodzi Kisielowi to widocznie stosują inną metodą pomiarowę. Masz rację, że jest to ogłupianie dużej części czytelników, dla których 92 wygląda znacznie lepiej niż 89dB.

Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

Kolega Paweł to akurat napisał tak: "Alpha F3 ma impedancję znamionową 4 Ohm, a efektywność tego urządzenia została podana przy napięciu 2V, zgodnie z prostym równaniem P = U2/ R=22/ 4 Ohm = 1W, a więc przy dostarczonej do równoważnego rezystora mocy elektrycznej 1W." Deklaruje więc, że te kolumny mają 92 dB efektywności mocowej (co jest bzdurą). Wystarczy odrobinkę znać się na decybelach i działaniu obudów głośnikowych. Po kolei. Zastosowany woofer ma 88,5 dB efektywności napięciowej (dane producenta). Mocowej ma mniej, bo Re wynosi 5,6 Ohma, ale łaskawie pomińmy to. Para tych głośników ma więc 88,5 + 3 = 91,5 dB efektywności mocowej, przy pomiarze w półprzestrzeni (w ścianie). Kawałek o impedancji akustycznej i kierunkowości to baśń ludowa, to są dwa woofery w wąskiej obudowie, a nie klaster głośników. Jeśli są sprytni, to poświęcając jakość niskich tonów, mogą uzyskać około 3-decybelowe podbicie na basie, do zakresu do ok. 150-200 Hz przez zbyt wysokie strojenie portu BR. Od tej częstotliwości jest w stanie przejąć średniotonowy, więc zaliczmy im + 3 dB. Mamy 91,5 + 3 = 94,5 dB. A teraz proszę odjąć 6 dB pochodzące od baffle step (co to jest - załączyłem ilustrację). Jest to pomiar Founteka FW146 w obudowie o wymiarach frontu 40 x 17 cm. Sześciodecybelowy spadek w stronę niskich częstotliwości (wartość teoretyczna) widać jak na przysłowiowej dłoni.

 

Kisiel mierzył już nawet oszustwa po 8-9 decybeli.

Link to comment
Share on other sites

Tak tak, dlatego właśnie szacunek. Dla marketingu. Wspaniała "audiofilska poezja" :-) Na prawdziwie światowym poziomie. Focal, B&W i im podobne tuzy pieprzą takie same bzdury. Szkoda tylko, że pomiary brutalnie ujawniają oczywiste kłamstwa. Polecam wszystkim lekturę testów prowadzonych przez Andrzeja Kisiela.

 

Znam człowieka osobiście!!

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

To co pisał Paweł o różnicy pomiędzy pomiarem na 2 a na 2,83V trochę mi rozjaśniło obraz. Jeśli obserwacje odnośnie błędnych wyników pomiarów się powtarzają, tzn. Focal, B&W itp podają przykładowo o 3dB więcej niż wychodzi Kisielowi to widocznie stosują inną metodą pomiarowę

 

Niestety parametry mogą być przedstawiane na wiele różnych sposobów, przez co w zależności od wybranego stylu prezentacji są one albo korzystniejsze dla producenta i jego działu marketingu albo bardziej życiowe z punktu widzenia klienta. My wybraliśmy tą drugą drogę. Bez wiedzy w zakresie metodyki pomiarowej, ciężko jest klientowi (a często i sprzedawcy w sklepie) ocenić na ile wartość przedstawiona przez producenta X jest porównywalna z tym co przedstawia producent Y. Dotyczy to wielu dziedzin branży audio-video. Za przykład niech posłuży kontrast w telewizorach (dynamiczny, statyczny, różne wzory) lub moc w amplitunerach kina domowego (różna impedancja, poziom zniekształceń THD czy pomiaru dla wybranego pasma akustycznego względem pełnego). Nasze produkty mierzymy w taki sposób, by niezależnie od impedancji zestawu głośnikowego, moc elektryczna podawana na rezystor zawsze wynosiła 1W. Mamy dzięki temu pewność, że recenzent dokonując pomiaru własnego uzyska wynik zbliżony do naszego (podając 2,83V dla 8 Ohm lub 2V dla 4 Ohm) albo lepszy (podając 2,83V dla konstrukcji 4 Ohm).

 

A teraz czas na odrobinę polemiki z kolegą Father_PiO

 

Zastosowany woofer ma 88,5 dB efektywności napięciowej (dane producenta). Mocowej ma mniej, bo Re wynosi 5,6 Ohma.

 

Efektywność napięciowa? Efektywność jest kojarzona z mocą a z napięciem kojarzymy skuteczność.

Poza tym głośniki mają impedancję a nie rezystancję.

 

Efektywność mocowa nie jest związana bezpośrednio z rezystancją, ponieważ zależy ona od dwóch czynników:

1) Kwadratu prądu płynącego przez cewkę głośnika (prąd ten zależy od impedancji a nie rezystancji)

2) Części rzeczywistej tejże impedancji elektrycznej głośnika

 

Kawałek o impedancji akustycznej i kierunkowości to baśń ludowa

 

Nie jest to "baśń ludowa" ponieważ zostało to udowodnione dzięki pomiarom Politechniki Wrocławskiej. Wzajemna impedancja promieniowania ma wpływ na wzrost efektywności. W przypadku dwóch głośników jest to około 1,5 dB.

 

A teraz proszę odjąć 6 dB pochodzące od baffle step

 

O baffle step możnaby mówić gdyby klienci słuchali swoich nowo nabytych głośników w komorach bezechowych. Jak wiadomo większość słucha jednak w salonach lub skromnie wytłumionych pokoikach odsłuchowych.

 

Alternatywnie można wyskoczyć z samolotu wraz z zestawami głośnikowym w ramach realizacji odsłuchu muzyki w polu swobodnym :)

Nie polecam jednak powyższego rozwiązania :)

 

Pozdrawiam,

Paweł

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Guest rochu

(Konto usunięte)

Dwa pytania.

1. jakie przetworniki zastosowano w F3?

2. dlaczego założyciel niniejszego wątku poskąpił właścicielowi forum kasy za wątek sponsorowany?

Link to comment
Share on other sites

parametry mogą być (...) życiowe z punktu widzenia klienta.

 

W ten sposób, to można jeszcze uwzględnić wpływ na bas przeciętnego pokoju. W tym podbicie basu przy ustawieniu kolumny w jego narożniku.

 

Niektóre firmy wręcz panicznie boją się oddac kolumny do testu w "Audio" właśnie z powodu pomiarów i ryzyka ciętego komentarza odnośnie zmierzonych parametrów. Miło byłoby usłyszeć zapowiedź takiego testu. Jeśli już uprawiasz samochwalenie, to chociaż powołuj się na obce, inaczej zewnętrzne źródła. To byłaby odrobina przyzwoitości w tej przegince.

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Dwa pytania.

1. jakie przetworniki zastosowano w F3?

2. dlaczego założyciel niniejszego wątku poskąpił właścicielowi forum kasy za wątek sponsorowany?

 

AD 1. Są to duńskie przetworniki od SB Acoustics. Tweeter: SB29RDC-C000-4. Midrange: SB12MNRX25-4. Woofery: SB23NRXS45-8

AD 2. Co prawda jestem Poznaniakiem a Poznaniacy to podobno Szkoci, wyrzuceni ze Szkocji za rozrzutność lecz nie taki był powód "skąpstwa" :)

Temat został założony w ramach wymiany zdań o zestawach głośnikowych, idealnie współpracujących ze wzmacniaczami lampowymi i ich najważniejszych cechach. Z racji iż konstrukcja Alpha F3 została bardzo pozytywnie oceniona przez przedstawicieli branży właśnie pod kątem współpracy z wzmacniaczami lampowymi (min. Quad Classic Integrated) byłem ciekaw opini osób nie związanych z branżą na temat ich wrażeń odsłuchowych i oceny produktu. W momencie kiedy padł błędnie postawiony zarzut nieścisłości w podanej przez nas efektywności zestawów - warto było wyjaśnić zagadnienie. Poza tym nie zależy nam na wyświetlaniu tematu przez miesiąc na pierwszym miejscu w zakładce "Stereo" oraz możliwości blokowania dodawania komentarzy, ponieważ cenimy dialog i merytoryczną wymianę poglądów :)

 

W ten sposób, to można jeszcze uwzględnić wpływ na bas przeciętnego pokoju. W tym podbicie basu przy ustawieniu kolumny w jego narożniku.

 

Nie istnieje coś takiego jak "przeciętny pokój" tak jak i nie istnieje "przeciętny polak". Mark Twain wyróżnił trzy rodzaje kłamstw: Kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki. Wliczanie statystycznie uśrednionej akustyki pokoju nie przyniosłoby żadnej korzyści, ponieważ każdy pokój jest inny.

 

Niektóre firmy wręcz panicznie boją się oddac kolumny do testu w "Audio" właśnie z powodu pomiarów i ryzyka ciętego komentarza odnośnie zmierzonych parametrów.

 

Jeżeli ktoś ma czyste sumienie to nie ma czego się obawiać. Jeżeli pomiary są wykonywane poprawnie (a nie zakładam by było inaczej) i przy identycznej metodologii to nie może być drastycznych różnic w wynikach pomiarów.

 

Jeśli już uprawiasz samochwalenie, to chociaż powołuj się na obce, inaczej zewnętrzne źródła.

 

Nikt tu nie uprawia żadnego "samochwalenia". Jakie informacje życzyłbyś sobie by zostały doprecyzowane poprzez podanie zewnętrznego źródła? Większość opisanych w poprzednich postach zagadnień związanych z efektywnością, została wyjaśniona na Forum Acusticum w duńskim Aalborgu w roku 2011 w ramach referatu na konferencji European Acoustics Association (EAA), pod tytułem "The Fundamentals of Loudspeaker Efficiency"

 

Pozdrawiam

Paweł

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Guest NEWNEW

(Konto usunięte)

Ale ja bym faktycznie rozważył zainteresowanie prasy audiofilskiej testem F3. Wtedy będą znane szerszej rzeszy audiofili. Umówmy się, że nie każdy był na AS 2012 czy 2013 i miał okazję osobiście zapoznać kolumny. A to się powinno przełożyć na lepszą sprzedaż. Pamiętam jak w numerze 04/2006 SAT AV ukazała się znakomita recenzja Harpii Amstaff i jakie to miało natychmiastowe przełożenie na wzrost zainteresowania tą kolumną.

Link to comment
Share on other sites

Ale ja bym faktycznie rozważył zainteresowanie prasy audiofilskiej testem F3. Wtedy będą znane szerszej rzeszy audiofili. Umówmy się, że nie każdy był na AS 2012 czy 2013 i miał okazję osobiście zapoznać kolumny. A to się powinno przełożyć na lepszą sprzedaż. Pamiętam jak w numerze 04/2006 SAT AV ukazała się znakomita recenzja Harpii Amstaff i jakie to miało natychmiastowe przełożenie na wzrost zainteresowania tą kolumną.

 

Po Audio Show 2013 zainteresowanie testem Alpha F3 wyraził zagraniczny, opiniotwórczy portal 6moons.com. Obecnie jesteśmy w trakcie "wygrzewania" egzemplarza na testy dla nich :) Jest też zainteresowanie prasy drukowanej innymi modelami ale rozmowy w tym zakresie dopiero się rozpoczęły. Na szczegóły będzie trzeba jeszcze chwilkę poczekać.

 

Pozdrawiam.

Paweł

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Guest NEWNEW

(Konto usunięte)

6moons.com to regularnie czytuje kilkanaście, no może kilkadziesiąt osób z naszego światka i to przeważnie tych mających grubsze systemy. A większość czytelników w PL czyta.... No właśnie, nie będę tu promował żadnego z wydawnictw, ale jednak ludzie czytają polską prasę audio, jaka by ona nie była.

Link to comment
Share on other sites

Nie istnieje coś takiego jak przeciętny pokój, ponieważ każdy pokój jest inny".

 

Trzymając się konsekwentnie tej logiki, to także nie istnieje przeciętny (uśredniony) wzmacniacz.

Wobec tego kolumny były pod jakiś konkretny strojone. Jakieś zasadnicze założenia (do spełnienia) były brane pod uwagę. Nic zatem prostszego, niż powiedzieć, z jaką marką elektroniki (wręcz modelem) kolumny te grają na 100%.

 

Od razu dopowiem, że wtedy odpowiednie pomieszczenie jest już zmartwieniem kupującego. A tymczasem mamy pytanie do użytkowników, jak te kolumny zagrały u nich z różnymi wzmacniaczami.

 

Czy to nie jest robienie z ludzi wariata?

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

A teraz czas na odrobinę polemiki z kolegą Father_PiO

 

A teraz czas na odpowiedzi.

 

>>>Efektywność napięciowa? Efektywność jest kojarzona z mocą a z napięciem kojarzymy skuteczność.

 

W nomenklaturze istnieją pojęcia efektywności napięciowej i efektywności mocowej. Polecam się doszkolić.

 

>>>Poza tym głośniki mają impedancję a nie rezystancję.

 

Uhuhuuuu, grubo! Nie wiemy, co to za parametr Re! Nie pozostaje nic innego, jak odesłanie do elementarza.

 

>>>Efektywność mocowa nie jest związana bezpośrednio z rezystancją

 

Nikt nie twierdził, że jest, bo ona WCALE nie jest związana z rezystancją i to jest własnie clou - znów wpadka.

 

>>>W przypadku dwóch głośników jest to około 1,5 dB.

 

Nawet jeśli, to i ile umiesz dodawać to wiesz, że nadaj jesteście "w plecy" ze swoimi deklaracjami, do których postanowiłeś się nie odnosić wcale. Zbieg okoliczności? Nie sądzę.

 

>>>O baffle step możnaby mówić gdyby klienci słuchali swoich nowo nabytych głośników w komorach bezechowych. Jak wiadomo większość słucha jednak w salonach lub skromnie wytłumionych pokoikach odsłuchowych.

 

Nie mieszaj room gainu z efektywnością zespołu głośnikowego, to się NIJAK nie łączy. Deklarujecie efektywność, nie max SPL ani nawet nie głośność (taka psychoakustyczna wielkość). To tak jakbyś próbował udowodnić, że twoje auto ma wyższą moc silnika od mojego, bo ma mniejszą masę i przez to lepiej przyspiesza - to kompletnie nie powiązane rzeczy. Mówimy o wyrażonej w decybelach sprawności kolumny (Pwy/Pwe), a nie o tym, jak głośno zagra w pokoju.

 

Generalnie - przeszkolili cię słabo. Mylisz podstawowe pojęcia, do deklaracji 92 decybeli nie odniosłeś się wcale.

Link to comment
Share on other sites

Guest rochu

(Konto usunięte)

Po Audio Show 2013 zainteresowanie testem Alpha F3 wyraził zagraniczny, opiniotwórczy portal 6moons.com.

 

6moons jest owszem zagraniczny ale trudno nazwać go opiniotwórczym.

Zajmuje się raczej tematem audio z pogranicza egzotyki.

Raczej dla ludzi, którzy są znudzeniu bo mieli już wszystko albo dla zatwardziałych poszukiwaczy chińskich okazji.

Link to comment
Share on other sites

Witam kolegów po weekendzie!

 

Wypoczęty i pełen energii zabrałem się za przeglądanie forum audiostereo i widzę, że pojawiło się kilka nowych wypowiedzi do których warto się odnieść/ustosunkować. Nie chcę jednak zbyt głeboko wchodzić w rozważania teoretyczne, ponieważ nie dość, że nie dla wszystkich ślędzących wątek muszą być one ciekawe to jeszcze znacząco odbiegamy od głównego tematu a nie taki był cel.

 

W ten sposób, to można jeszcze uwzględnić wpływ na bas przeciętnego pokoju. W tym podbicie basu przy ustawieniu kolumny w jego narożniku.

 

Rozwijając zagadbienie chciałbym dodać, że pokuszono się kiedyś o wprowadzenie pojęcia i definicji znormalizowanego pokoju odsłuchowego, jednak współczesna architektura skutecznie tą definicję zdewaluowała.

 

Podobnie wprowadzono szereg tak zwanych złotych proporcji pomieszczenia prostopadłościennego, które często okazały się nieprawdziwe, a niektóre nawet szkodliwe. Przekonano się o tym po tym, jak do badań zaczęto wykorzystywać modelowanie komputerowe poparte dokładnymi pomiarami akustycznymi. Polecam tutaj lekturę publikacji Journal of Audio Engineering Society.

 

Trzymając się konsekwentnie tej logiki, to także nie istnieje przeciętny (uśredniony) wzmacniacz.

Wobec tego kolumny były pod jakiś konkretny strojone. Jakieś zasadnicze założenia (do spełnienia) były brane pod uwagę. Nic zatem prostszego, niż powiedzieć, z jaką marką elektroniki (wręcz modelem) kolumny te grają na 100%.

 

Kolumny Sounddeco nie są strojone pod żaden konkretny wzmacniacz. Punktem odniesienia jest możliwie jak najbardziej liniowa charakterystyka i to ona (dążenie do niej) w sporej części definiuje brzmienie zestawu. Wzmacniacz poprzez swój indywidualny charakter ciągnie brzmienie kolumny w jedną lub drugą stronę. Od gustu słuchacza zależy na jaki model się on finalnie zdecyduje. Jedyne założenia dot. wzmacniaczy, które są brane pod uwagę przy projektowaniu zestawów Sounddeco to podstawowe parametry elektryczne. Przyjazny przebieg impedancji czy możliwie wysoka efektywność mają zapewnić jak największą uniwersalność konstrukcji. Każda nowa konstrukcja jest odsłuchiwana na kilku rodzajach elektroniki i jeżeli nie ma co do jej brzmienia żadnych zastrzeżeń tzn. że projekt jest udany. Słuchacze recenzują efekt naszej pracy, dlatego ich opinie są dla nas bardzo cenne i bierzemy je sobie do serca (pomimo świadomości, że każdy z nas ma inny gust i świata nie zbawimy).

 

- ... pieprzą takie same bzdury

- Polecam się doszkolić

- Nie pozostaje nic innego, jak odesłanie do elementarza.

- Nawet jeśli, to o ile umiesz dodawać

 

Nie rozumiem wysokiego poziomu negatywnych emocji, złośliwości i pogardy ze strony użytkownika "Father_PiO". Tak mają wyglądać rozmowy osób, których łączy wspólna pasja do dźwięku? Styl ten pozostawiam do poddania ocenie pozostałym czytelnikom lecz pragnę zaznaczyć, że na dalszą dyskusję w takim klimacie nie będę się godził.

 

Wracając do merytoryki:

 

W nomenklaturze istnieją pojęcia efektywności napięciowej i efektywności mocowej

 

Można definiować rozmaite efektywności w nieskończoność: napięciowe, ciśnieniowe, prądowe, siłowe, itp. Jednakże efektywność odnosi się do przemiany energii z możliwie małymi stratami, w przypadku urządzenia głośnikowego - elektrycznej na akustyczną. Dlatego po uproszczeniu czasu, w przypadku efektywności mówimy między innymi o mocy akustycznej i elektrycznej.

 

Nikt nie twierdził, że jest, bo ona (efektywność mocowa) WCALE nie jest związana z rezystancją

 

Nie jest bezpośrednio związana a nie wcale...

 

Efektywność jest związana z rezystancją cewki głośnika, ponieważ właśnie na tej rezystancji dochodzi do największych strat mocy w głośniku. W szerokim zakresie swojej pracy głośnik jest strukturą rezonansową, dlatego gdy jest mowa o efektywności, należy rozpatrywać częstotliwościowe charakterystyki modułów i części rzeczywistych odpowiednich impedancji.

 

nadaj jesteście "w plecy" ze swoimi deklaracjami, do których postanowiłeś się nie odnosić wcale. Zbieg okoliczności? Nie sądzę.

 

Opis w jaki sposób uzyskaliśmy omawianą efektywność podaliśmy już w naszej pierwszej odpowiedzi.

Dla przypmnienia. Złożył się na to cały szereg zjawisk:

 

- Wzajemna impedancja promieniowania (~+ 1.5dB)

- Kierunkowość

- Odpowiednia współpraca z głośnikiem średniotonowym

- Wsparcie przemyślanej obudowy i zwrotnicy

 

Nie mieszaj room gainu z efektywnością zespołu głośnikowego, to się NIJAK nie łączy.

 

Zarówno w świecie audiofilskim jak i profesjonalnym, powszechnie definiuje się efektywność głośników i urządzeń głośnikowych przy ich pracy w półprzestrzeni. Wynika to z faktu, że gdy urządzenie znajduje się na zewnątrz pomieszczenia, to i tak znajduje się ono w półprzestrzeni (urządzenie stoi na ziemi). W pomieszczeniu jest poprostu głośniej.

 

Mówimy o wyrażonej w decybelach sprawności kolumny (Pwy/Pwe)

 

Efektywność nie jest wyrażoną w decybelach sprawnością. Stosunek wytworzonej mocy akustycznej do pobranej mocy elektrycznej to istotnie sprawność. Efektywność 1W/1m głośnika (przetwornika), czy też zestawu (urządzenia) głośnikowego jest równoważna poziomowi ciśnienia akustycznego zmierzonego na osi urządzenia w odległości 1m, przy dostarczonej mocy elektrycznej 1W do rezystora, którego wartość jest równa impedancji znamionowej owego urządzenia, czy też głośnika. Pisałem już o tym wcześniej w jednym ze swoich poprzednich postów. Najistotniejszą różnicą pomiędzy wyrażoną w decybelach sprawnością, a efektywnością jest to, że efektywność uwzględnia efekty kierunkowe.

 

Zachęcamy zainteresowanych czytelników do lektury obszernej pozycji pt. „Wprowadzenie do psychologii słyszenia”, autorstwa Briana C.J. Moore'a. Można tam znaleźć interesujące wskazówki dotyczące budowania urządzeń głośnikowych.

 

Generalnie - przeszkolili cię słabo.

 

Jestem pasjonatem muzyki, dobrego brzmienia i sprzętu. Z wykształcenia jestem Technikiem Elektroniki, ponieważ do tematyki A/V ciągnęło mnie od najmłodszych lat. Nie czuje się jednak żadnym autorytetem w tym zakresie, ponieważ nigdy zawodu nie wykonywałem (często tak bywa). Swoją wiedzę zdobywałem poprzez zamiłowanie do tematyki i wieloletnią pracę w jednym z salonów Audio. Wszystkie powyższe informacje merytoryczne, były zamieszczane po wcześniejszej konsultacji z konstruktorem produktów Sounddeco. Nie jestem w stanie z nim polemizować, ponieważ nie zrobiłem żadnego doktoratu, nie wykonałem w życiu żadnych prac badawczych, nie napisałem żadnej publikacji naukowej oraz nie zdobyłem żadnej nagrody za osiągnięcia konstruktorskie - a on tak.

 

Kończąć tą długą, zawiłą i wydaje mi się, że nie do końca potrzebną dyskusję, chciałbym zachęcić zainteresowanych słuchaczy do samodzielnego zapoznania się z brzmieniem naszej Alpha F3. Jest to sporych rozmiarów zestaw głośnikowy, który projektowany był min. pod kątem możliwie dużej efektywności zestawów.

 

Zachęcam tym samym by powrócić do głównej tematyki wątku.

 

Pozdrawiam,

Paweł

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

Guest rochu

(Konto usunięte)

AD 1. Są to duńskie przetworniki od SB Acoustics. Tweeter: SB29RDC-C000-4. Midrange: SB12MNRX25-4. Woofery: SB23NRXS45-8

 

Hmm.

Duńskie powiadasz.

Chcesz rozumiem przez to przemycić przekaz, że przetworniki stworzyła duńska firma i wyprodukowała w Dani?

 

Chyba jest mały problem.

http://www.sbacoustics.com/index.php/about-us/

Z treści tej strony wynika, że przetworniki produkuje firma Baja Electric z Indonezji.

 

http://www.sbacoustics.com/index.php/contact/

Biuro firmy mieści się w USA 120 Avie Ct , Brookfield, WI 53045.

 

Co łączy więc SB Acoustics z Danią?

Ano SB Acoustics ma w Danii dystrybutora (firmę RABU Acoustics).

 

Ja to rozumiem tak, że SB Acoustics to amerykańska firma, produkująca swoje wyroby w Indonezji.

 

2CA12.5.1+sb+acoustic+SB29RDC-C000-4++2+CHANNELAUDIO+DIY+3WAY+rear.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Father_PiO

(Konto usunięte)

>>>Nie rozumiem wysokiego poziomu negatywnych emocji, złośliwości i pogardy ze strony użytkownika "Father_PiO".

 

Czyżbyś mówienie prawdy i przytaczanie faktów niekorzystnych dla ciebie nazywał negatywnymi emocjami, złośliwością i pogardą? Nie widzę tu ani złośliwości, ani pogardy. No, może nieco pogardy za kłamanie.

 

>>>Tak mają wyglądać rozmowy osób, których łączy wspólna pasja do dźwięku?

 

Tu nie chodzi o pasję. Tu chodzi o rzetelność i uczciwość producenta wobec klienta.

 

>>>pragnę zaznaczyć, że na dalszą dyskusję w takim klimacie nie będę się godził.

 

Jest guzik "zgłoś" do dyspozycji.

 

>>>Można definiować rozmaite efektywności (...)

 

Nikomu nie bronię. Ja używam dwóch pojęć, które są intuicyjnie zrozumiałe. Mówiąc w uproszczeniu: ilość decybeli, jaka powstanie metr od kolumny w polu swobodnym przy podaniu napięcia 2,83V RMS albo przy podaniu mocy 1W. Proste, prawda? Nie udawaj więcej, że nie rozumiesz.

 

>>>Opis w jaki sposób uzyskaliśmy omawianą efektywność podaliśmy już w naszej pierwszej odpowiedzi (...)

 

A ja mówię, że to bzdury, bo praw fizyki nijak nie oszukasz. Cudownie udało wam się podwoić sprawność wynikającą z parametrów zastosowanych głośników. A myślałem, że takie rzeczy to tylko w Erze.

 

>>>Zarówno w świecie audiofilskim jak i profesjonalnym, powszechnie definiuje się efektywność głośników i urządzeń głośnikowych przy ich pracy w półprzestrzeni.

 

Kompletna bzdura.

 

>>>Efektywność 1W/1m głośnika (przetwornika), czy też zestawu (urządzenia) głośnikowego jest równoważna poziomowi ciśnienia akustycznego zmierzonego na osi urządzenia w odległości 1m, przy dostarczonej mocy elektrycznej 1W do rezystora, którego wartość jest równa impedancji znamionowej owego urządzenia, czy też głośnika.

 

"Normalni" ludzie (np. A. Kisiel) podają efektywność przy przyłożeniu 2,83V RMS i wartość impedancji (choćby tą totalnie skompromitowaną znamionową, która zaciemnia obraz, zamiast go rozjaśniać). Wy wykombinowaliście sobie własną definicję: twierdzisz, że podajesz efektywność przy podaniu jednego wata, a kilka postów dalej przyznajesz, że podajecie znacznie więcej, przez przekręt z "rezystorem zastępczym".

 

>>>Najistotniejszą różnicą pomiędzy wyrażoną w decybelach sprawnością, a efektywnością jest to, że efektywność uwzględnia efekty kierunkowe.

 

A jakie to są efekty? Chętnie przeczytam.

 

>>>jestem Technikiem Elektroniki (...) nigdy zawodu nie wykonywałem. (...) nie zrobiłem żadnego doktoratu, nie wykonałem w życiu żadnych prac badawczych, nie napisałem żadnej publikacji naukowej oraz nie zdobyłem żadnej nagrody za osiągnięcia konstruktorskie

 

Skończyłem akustykę na Politechnice Wrocławskiej, nie zrobiłem doktoratu, wykonałem dziesiątki prac badawczych, dziesiątki godzin siedziałem w komorze bezechowej przy sprzęcie pomiarowym, nie zdobyłem żadnej nagrody, ale jeszcze ani razu nikt nie wyraził niezadowolenia z kolumn, które buduję na zamówienie od ośmiu czy czy dziesięciu lat.

 

>>>który projektowany był min. pod kątem możliwie dużej efektywności zestawów.

 

W takim razie dobór przetworników mogę nazwać tylko w jeden sposób: kuriozalny.

 

W celach instruktażowych załączam zdjęcie zespołów głośnikowych zbudowanych z myślą o wysokiej efektywności.

 

b2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolega Paweł to akurat napisał tak: "Alpha F3 ma impedancję znamionową 4 Ohm, a efektywność tego urządzenia została podana przy napięciu 2V, zgodnie z prostym równaniem P = U2/ R=22/ 4 Ohm = 1W, a więc przy dostarczonej do równoważnego rezystora mocy elektrycznej 1W." Deklaruje więc, że te kolumny mają 92 dB efektywności mocowej (co jest bzdurą). Wystarczy odrobinkę znać się na decybelach i działaniu obudów głośnikowych. Po kolei. Zastosowany woofer ma 88,5 dB efektywności napięciowej (dane producenta). Mocowej ma mniej, bo Re wynosi 5,6 Ohma, ale łaskawie pomińmy to. Para tych głośników ma więc 88,5 + 3 = 91,5 dB efektywności mocowej, przy pomiarze w półprzestrzeni (w ścianie). Kawałek o impedancji akustycznej i kierunkowości to baśń ludowa, to są dwa woofery w wąskiej obudowie, a nie klaster głośników. Jeśli są sprytni, to poświęcając jakość niskich tonów, mogą uzyskać około 3-decybelowe podbicie na basie, do zakresu do ok. 150-200 Hz przez zbyt wysokie strojenie portu BR. Od tej częstotliwości jest w stanie przejąć średniotonowy, więc zaliczmy im + 3 dB. Mamy 91,5 + 3 = 94,5 dB. A teraz proszę odjąć 6 dB pochodzące od baffle step (co to jest - załączyłem ilustrację). Jest to pomiar Founteka FW146 w obudowie o wymiarach frontu 40 x 17 cm. Sześciodecybelowy spadek w stronę niskich częstotliwości (wartość teoretyczna) widać jak na przysłowiowej dłoni.

 

Kisiel mierzył już nawet oszustwa po 8-9 decybeli.

O tak.... zgadzam się!!! p.Kisiel to fuzji w testach Audio dostawał jak kłamią wszyscy producenci z impedancją aby przyciągnąć klientów. Czytam jego poematy od 1999 r. i nie znalazłem lepszego technicznego eksperta od Kolumn. Podobno z impedancją to tylko "Duńczycy tylko nie kłamią" :-)

Pozdrawiam

Hidden Content

    Give reaction or reply to this topic to see the hidden content.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Link to comment
Share on other sites

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Archived

    This topic is now archived and is closed to further replies.

    Guest
    This topic is now closed to further replies.
    • Recently Browsing   0 members

      • No registered users viewing this page.
    ×
    ×
    • Create New...

    Important Information

    We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

                      wykrzyknik.png

    AdBlock blocking software detected!


    Our website lives up to the displayed advertisements.
    The ads are thematically related to the site and are not bothersome.

    Please disable the AdBlock extension or blocking software while using the site.

     

    Registered users can disable this message.