Skocz do zawartości
IGNORED

Rezystory-wplyw jakosci na dzwiek,typy rezystorow


xtr71

Rekomendowane odpowiedzi

Taki test trzeba robić na sygnale mono a nie stereo. Porównać można czy ...

 

Bezwzglednie zgadzam sie z tym wpisem kolegi. Rowniez nie raz przeprowadzalem testy polegajace na dokonaniu pewnych zmian w jednej kolumnie i porownaniu z druga w ktorej zmian nie bylo, ale oczywiscie nalezy zachowac wszystkie procedury o ktorych pisze Lech36. Bardzo ciekawe i dosc dokladne porownania. Pisze "dosc dokladne", bo oczywiscie takich aspektow jak np. przestrzen, czy rozdzielczosc oczywiscie nie porownamy, a glownie barwe. No i dochodzi kwestia roznic w akustyce jednej i drugiej strony pomieszczenia odsluchoweg, co powoduje, ze kazda z kolumn brzmi nieco inaczej. Np. u mnie - niezaleznie jakie beda kolumny - lewa gra glebszym, natomiast prawa plytszym basem, co wyraznie slychac. Zreszta nawet na mowie slychac z lewej kolumny wieksze wypelnienie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wtrącę się ogólnie dla wszystkich, od razu trzeba oznajmić, że słuch ludziki potrafi słyszeć najmniejsze różnice badanych rzeczy, choćby do tego nie stosować wyższej klasy audio rzeczy, to znaczy słuch i tak umie wyłuskać małe i wyraźne różnice, w tym przypadku dotyczące poprawy lub pogorszenia jakości, co nigdy potrafią wykazać najczulsze przyrządy.

 

Ale chęć wygrzewania i zobaczenia różnicy jakości jest niebezpieczną pułapką, bo są to tylko programy optymalizujące pewne rzeczy i załączane wolą audiofila, jeśli coś do tego zrobił lub kupił drogie bajery, mające też te programy i optymalizujące nie przewody i bezpieczniki, ale to co jest istotne, bo końcówkę mocy, żałosna-nie żałosna zabawa, a jednak jak sztylet dla audiofilów.

 

Ogólnie to kiedyś sobie przesłuchałem dzielniki rezystancji, na zrobionym wzmacniaczu słuchawkowym na VMOSFET i wiem na pewno, że wartość rezystancji dzielnika musi być w ograniczonym zakresie rezystancji: d1+d2<150k max, bo inaczej należy takie rezystory przyśpieszać kondensatorami, jak w oscyloskopach.

*Poza tym są rezystory cylindryczne, pracujące bardziej szeroko pasmowo i można ich łączyć szeregowo kilka sztuk na jedną wartość rezystancji.

*Rezystory większej rezystancji najlepiej stosować podwójne, jesli jeden stoi pionowo to drugi też ale górą są prosto i krótko do siebie połączone, aby dla dużej rezystancji ładunku elektronów ich bezwładność się kompensowała hi hi -jeden do góry pracuje a drugi w tym samym czasie na z górki do dołu i jest czysty i symetryczny bilans wagowy rozpędzanych elektronów.

*Rezystory sprzężenia zwrotnego zawsze się przyspiesza i dźwięk jest naturalniejszy i bardziej otwarty, jak na wolnej przestrzeni i o szerszej bazie dźwięków.

*Rezystory kl.A nie mogą się grzać, bo mają swoje zniekształcenia -równolegle i szeregowo można je sobie łączyć.

*Rezystory cylindryczne kl.A są dobre do przyśpieszania stopni wzmocnienia, bo istotne jest aby indukcyjności-długości zasilania i samych rezystorów były odpowiednio małe od zastosowanych kondensatorów zasilnia(elektrolit+tantal+ceramik) tych stopni wzmocnienia i całkowita długość dla +/- elektrody jest 2x 6cm, czyli w sumie nie przekracza 12cm, po to aby głęboko przyśpieszać i bez zniekształceń. Poco się przyśpiesza? symetryzuje czasy załączania w końcówkach mocy i dla wyrazistości dźwięku tylko w jednym miejscu opóźnia się czasy narastania, dla wolniejszego sterowania końcówki mocy, k tora z kolei jest też maksymalnie przyspieszona i takie czyste wzmacniacze są mojego projektu na forum: elektronika dla wszystkich.fora.pl

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam głównie RN60 Dale tam gdzie chcę lepszy efekt, a po prostu metalizowanych 1% gdzie indziej. Co do cyny to zauważyłem niepokojącą tendencję do szybszej degradacji cyny z dodatkiem srebra. Nie dziwi mnie to - mam sporo do czynienia ze srebrem i ono ma dużą tendencję do reagowania z innymi związkami i do utleniania - dlatego sam używam już tylko zwykłej cyny. Jak dla mnie sens ma tylko twardy lut srebrny używany w jubilerstwie - ale to wymaga 600-700 stopni...

 

Ale po prawdzie powoli zaczynam mieć dość testowania na ucho różnic. Nie - nie to, że mam zamiar to mierzyć urządzeniami - wręcz przeciwnie - jak coś zmienię, to nie testuję, tylko słucham sobie muzyki - i tyle. Mam dość udowadniania innym, że słyszę tu taką a nie inną różnicę - po prostu - jak z czasem moje odczucia będą pozytywne, to znaczy że zmiana odniosła skutek. A jak nie to też dobrze, bo zawsze stary element na nowy wymieniłem a było to zajęcie które lubię. Wg. mnie jesteśmy zbyt ograniczeni aby móc opisać dobrze subtelne różnice w dźwięku jakie dają wymiany elementów biernych.

 

Poza tym łatwo zapomnieć o tym, że sprzęt ma nam sprawiać radość - zarówno słuchanie jak i grzebanie w nim - łatwo o tym zapomnieć w pogoni za ulepszaniem, próbą zmierzenia różnic i dyskutowaniem z osobami twierdzącymi, że nam się wydaje (nawet tak może być).

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasja audio rzeczami stanowi dla większości ich część życia i rzeczywiście trudno jest takich ludzi odzwyczaić od cudów i nie cudów. Te cuda nie cuda, to drogie bajery i chęć mieć lepszy sprzęt jaki już się ma i pisałem o tym, jeśli się o tym nie myśli to niema cudów, tym bardziej jeśli ktoś sam wykona precyzyjnie wzmacniacz i wtedy na takie coś prawie nie działają cuda, czyli wygrzewanie i drogie bajery.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 lata później...

nie ma tu voodoo - biorąc pod uwagę ilość rezystorów w torze sygnału( od lasera w CD do zwrotnicy w kolumnie głośnikowej ) ich jakość ma kluczowe znaczenie dla brzmienia , większe niż tranzystory i kondensatory .

 

wymieniłem kiedyś wszystkie rezystory we wzmacniaczu lampowym Manta ze zwykłych chińskich ( chyba metalizowanych ) na Allen Bradley . Nie poznałem wzmacniacza . To NAPRAWDĘ słychać . Nie chodzi o jakieś subtelne zmiany na granicy percepcji . To słychać bardzo wyraźnie , znacznie wyraźniej niż wymiana lamp czy kondensatorów .

cześć

Jak brzmią allen bradley?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...

cześć

Jak brzmią allen bradley?

Znakomicie i tragicznie (zależnie od aplikacji)

 

Osobiście nie lubię. I zgadzam się z opinią wyrażoną na DIYTRIODE że grają "brudnym" dźwiękiem, i że są niestabilne.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie później...

Lżejsze i zwiększą lekkością niż Riken, nie mają takiego wypełnienia i mięska jak one. Ciut papierowe w porównaniu z nimi. Jak ktoś chce więcej góry to ok.

 

Pozdrawiam

Pygar

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, a jak długo grały ? Bo spotkałem się ze słowami że "podobno" po jakimś czasie robią się mulaste, niestety człowiek nie potrafił odpowiedzieć po jakim czasie" i wiadomo jak jest z opiniami typu "podobno" ; )

 

Pozdrawiam

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • 4 tygodnie później...

Potrzebuje 2R 5W o dość kompaktowych rozmiarach.

 

Z tanich Jantzen Superes 5W 2R czy Mundorf M-Resist Metal Oxide 5W (1R+1R) czy może Mills 2R?

Dodam że na sekcje niskotonową to idzie. Warto coś innego szukać, bo zakładam że nie są tak kluczowe jak pod wysoko i średniotonowe?

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kluczowe nie są, chyba, że chodzi o ten klucz "u dozorcy" ;-)))

 

To jest w ogóle poza torem audio, równoległy do woofera, więc nie ma żadnego znaczenia.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiedziałem że są jakieś poza torem audio wewnątrz kolumny, czyli można wyrzucić i będzie grać dalej tak samo.. genialne

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy napisałem wyrzucić ?

Zakładając II rząd zwrotnicy

Jedna część sygnału idzie przez cewkę L1 ( umownie ).

Druga część przez C2 ( umownie ) i rezystor.

Pozostałe elementy mają drugorzędne znaczenie,

ale możesz oczywiście zainstalować Mills'a, czy co chcesz, jeśli Ci to poprawi samopoczucie ..;-))

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ring radiator rules

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafa

 

Musisz zainwestować i sprawdzić, a nie pytać kogoś kto nie ma Twojego systemu i uszu.

Każdy element będzie robił różnicę. Wymiana 1 rezystora będzie słyszalna o pierwszego włączenia.

Pocierpisz kilka miesięcy i znajdziesz optymalną firmę.

Sprawdzaj bardzo dokładnie tym samym miernikiem, to co masz w zwrotnicy do tego co wkładasz.

Zmiana wartości daje również słyszalne rezultaty ale tu chodzi o to żeby była równa,dokładne tyle co oryginały, bo tylko wtedy będziesz słyszał różnicę między różnymi rezystorami, bez "dokładania" efektu zmiany wartości.

 

Nie chodzi o to co jest napisane na rezystorze, tylko o to co pokazuje miernik (wartość Ohm ).

 

Pozdrawiam

Pygar

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sądziłem, że kiedykolwiek wypowiem się w takim wątku ale cóż.... Wydarzenia ostatnich miesięcy mnie do tego nakłoniły.

Skonstruowałem preampa schemat MBL'a i jak zawsze byłem wrogiem preampów i na dodatek scalonych to zostałem jego wielkim fanem. Dźwięk zyskał na werwie/ barwie i przede wszystkim na detalu. Porównanie obejmowało konkurencje/ trafo lundahl/ drabinka PVC/ dzielnik rezystorowy / preamp MBL.

Sterowanie to ak4396VF nieco już leciwy ale nie znalazłem nic godnego konkurencji (WM8740/1 jak dla mnie zbyt mułowate/PCM1704 leży nadal w szafie i niestety za drogi)

Różnica była na tyle duża, że został MBL/klon.

Przy pogoni za króliczkiem potrzebowałem wzmocnić sygnał bo sprzęt grał za cicho. Zmieniłem wartości rezystorów wokół ad797 na zalecane przez producenta (praca z rezystancją poniżej 1kR).

Zwiększyłem jego wzmocnienie z 10 do około 20. Do tego celu użyłem węglowych odpowiedników Bradley'a.

Dźwięk był głośniejszy ale bez barwy/ bez góry grało to jak boombox w MediaMarkt'cie.

Poczekałem (może za krótko>?) około 3 dni i niestety nie zauważyłem spektakularnej różnicy. Zmusiło mnie to do drążenia tematu...

Co się okazało>

W nocie katalogowej rezystorów (istnieją takowe<>? do tej pory nie wiedziałem) jak byk widnieje wykres charakterystyki względem częstotliwości sygnału. Okazało się że ze wzrostem częstotliwości rezystancja maleje co daje nam filtr górnoprzepustowy.

MBL klon grał jak kiszka bo ten rezystor założyłem w sprzężeniu zwrotnym. Powrót do MMELFA o tej samej wartości przywrócił dzwięk do normy. Brak wartości 4k7 RN55(przerabianej w <MBL clonie) nie pozwolił na konkretny pomiar akustyczny. Zgodnie z tym zabiegiem/ węglowy/MMELF poszedłem krok dalej. Wymieniłem rezystory MMELF w sygnale na RN55. Sygnal się zmienił/ czy na lepsze>? nie wiem. Jest na pewno inaczej, ale nie na tyle żebym mógł mówić, że to są bardzo dobre rezystory. Zmieniła się głównie barwa dzwięku. Detal scena charakterystyka dźwięku pozostała... RN55 są bardziej zimne/ ale w strone nienaturalnego zimna (troche za bardzo). Bas jest wyjątkowo nisko schodzący ale z drugiej strony brakuje wypełnienia/rezonansu który jest z MMELFów.

Niestety nie mam AB żeby sprawdzić w torze audio. Najłatwiej mi się sprawdza jak gra rezystor wymieniając go w sprzężeniu ujemnym. Wtedy słychać jak gra jakiś rezystor. Jak dźwięk traci coś z siebie to wiadomo już na 100%, że to zasługa rezystora, którego pojemność/ spadek rezystancji działa jak filtr. Pytanie tylko w jakim zakresie on to robi.

Aktualnie wartość rezystancji którą mogę sprawdzać to 4k7.

 

Powyższy wpis otwiera drogę do poszukiwania rezystorów tak samo jak i kondensatorów w torze... Można oczywiście 'na pałę' wstawiać jeden typ rezystora lub znaleźć 'ktosia który podobno słyszał i uważa że jest dobre'.

Ja tam wole sam sprawdzić. Zbieram na razie informacje na temat różnych typów rezystorów.

RN55 jest na pewno rezystorem 'bezpiecznym' z bardzo niewielką tendencją do ochłodzenia dźwięku. Jest z wyprowadzeniami miedzianymi oraz w technologii Pb czyli nie będzie problemów z utlenieniem wyprowadzeń.

 

Każdy z nas ma wzmacniacz. Najłatwiej przetrenować różne typy rezystorów w sprzężeniu zwrotnym. Zazwyczaj jest to 22kR. Kupić różne rezystory i sprawdzić który co zabiera z dźwięku. Póżniej taki typ rezystora wrzucić w tor jak czegoś nam w dźwięku brakuje. Taki rezystor wykona kawał dobrej roboty, lub można znaleźć rezystor, który w dźwięku najwięcej psuje...

 

 

Znakomicie i tragicznie (zależnie od aplikacji)

 

 

Ten wpis kolegi dowodzi o umiejętności wykorzystania danego typu rezystora. Pomiar da się przełożyć na brzmienie. Niestety nie do każdego pomiaru da się dotrzeć... Pozostaje więc próbować...

 

Ps. Zamówiłem miernik, który bada rezystancję w różnych częstotliwościach aż do 100kHz. Powinno starczyć do zapisania charakterystyki danego typu rezystora. Utrata/spadek rezystancji ze wzrostem częstotliwości itp...

PS' Uważam, że należałoby założyć wątek z wykresami różnych typów rezystorów. Na wykresach powinny się znaleźć

rezystancja/ częstotliwość

oraz wartość pojemności danego typu rezystora. To da nam możliwość wybrania danego typu rezystora w danej aplikacji.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz zainwestować i sprawdzić, a nie pytać kogoś kto nie ma Twojego systemu i uszu.

Każdy element będzie robił różnicę. Wymiana 1 rezystora będzie słyszalna o pierwszego włączenia.

Pocierpisz kilka miesięcy i znajdziesz optymalną firmę.

Tak zrobie.

Choc z tego co czytalem m.in. w tym watku to liczy sie glownie PathAudio i Mundorf Supreme. Te zamowilem na wysokie i na srednio-niskie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Potrzebuje 2R 5W o dość kompaktowych rozmiarach.

 

Z tanich Jantzen Superes 5W 2R czy Mundorf M-Resist Metal Oxide 5W (1R+1R) czy może Mills 2R?

Dodam że na sekcje niskotonową to idzie.

Jesteś pewien, że on idzie na sekcje niskotonową? A nie w szeregu do wysokotonowego?

Sprawdź jeszcze raz.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzilem uklad polaczen i sciezek. Na pewno jest na niskotonowym. Zapewne zrownowazenie impedancji tylko.

 

Na wysokotonowym jest 10W 1R2

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wklejalem w watku o kondensatorach

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

������ takie to też mam swoje. Myślałem, że może zrobiłeś od strony druku. I nadal obstaje przy swoim, że to do wysokotonowego. Do nisko za słaby 5W? A 20W do wysokotonówki???

 

Wysłane z tapciocha

20W jest do srednio-niskotonowego. Nie widoczny na zdjeciu a jest tuz ponizej.

Po lewej u gory toz obok kondensatora wysokich to jest ten 10W rezystor wysokotonowego.

Na dole po prawej maly, to jest to 5W. I jak juz wspomnielismy wczesniej nie jest sygnalowy a jedynie wyrowanie impedancji wiec nie potzrebuje wielkiej mocy.

 

Jak tam chcesz, ja jestem pewny swojego :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
Gato Audio AMP-150 (klasa A/B), Aqua La Voce S2, Open Baffle DIY
Tellurium Q Ultra Black, Hijiri HCI-R10, Ricable + DIY
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach
  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat.