Skocz do zawartości
IGNORED

Zwrotnica aktywna w domowym systemie audio


marcin555

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!

 

Mam pytanie, skierowane głównie dla audiofili i/lub osób technicznych w tematyce audio.

 

Koncepcja jest taka, żeby podłączyć poprzez XLR cyfrową zwrotnicę aktywną (np. Behringer 2496 lub Dynacord DSP 260) do domowego systemu audio.

Chodzi mi o to, aby uzyskać możliwie wyrównaną charakterystykę pasma przenoszenia poszczególnych głośników oraz w efekcie całej kolumny, poprzez eksperymentalny dobór ustawień filtrów cyfrowych tejże zwrotnicy i pominięcie zwrotnicy pasywnej w kolumnie.

 

Drugim celem jest korekcja całej charakterystyki częstotliwościowej aby dostosować ją do akustyki pomieszczenia odsłuchowego.

 

Wiem, że rozwiązania takie są stosowane przy sprzęcie estradowym. Czy celowe jest zastosowanie w/w rozwiązania do celów audiofilskich ? Obawiam się, że dźwięk może ulec niepożądanym zmianom lub nawet zniekształceniom w procesie zmiany sygnału z analogowego na cyfrowy (ADC), jego obróbce przez cyfrowe filtry i na końcu zamianie z cyfrowego na analogowy (DAC).

 

Oczywiście każde wyjście analogowe XLR podłączone jest do osobnego wzmacniacza i dalej do poszczególnego głośnika: niskotonowego, średniotonowego i wysokotonowego.

 

Drugie moje pytanie, to jakie polecacie końcówki mocy dla tych trzech głośników (trzech różnych pasm) ?

Czy warto na średni i wysoki ton zastosować lampę a na głośnik basowy tranzystor ?

 

Podobne rozwiązanie jest zastosowane np. w kolumnie aktywnej Avantgarde Acoustic ZERO 1 (

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Czy warto na średni i wysoki ton zastosować lampę a na głośnik basowy tranzystor ?

Teoretycznie ma to sens, praktycznie trzeba by sprawdzić czy jak zastosujesz końcówki mocy o różnym wzmocnieniu to czy robiąc głośniej w źródle/przedwzmacniaczu to czy nie rozjedzie się głośność poszczególnych głośników.

Jakie końcówki wybrać to też zależy od budżetu jaki posiadasz, efektywności poszczególnych przetworników, akustyki i całej reszty.

 

Filtrami możesz podrównać charakterystykę pomieszczenia, ale w ograniczonym zakresie. Zakładając że kolumna jest liniowa na basie +/-2dB, a w miejscu odsłuchu na pomiarze będziesz miał +/-15dB to część z tych podbić będzie spowodowana rezonansami pomieszczenia. Jak odejmiesz odpowiednią ilość decybeli w korektorze to w miejscu odsłuchu wyrównasz pasmo, ale kosztem dynamiki. Bo skoro kolumna była liniowa, bas potęgował pokój, to jak odejmiesz z kolumny, to pokój dalej będzie wzmacniał bas. Problem w tym że kolumna jak dostaje sygnał to od razu rusza głośnikiem, a pokój wzmacnia bas i powoduje że on zanika w jakimś określonym czasie. Dla ułatwienia zrozumienia forma graficzna:

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Oś pionowa to głośność, oś pozioma to czas. Kolor czerwony sygnał z głośnika, kolor niebieski wygasanie dźwięku w pomieszczeniu. x1 różnica głośności pomiędzy kolejnym dźwiękiem z kolumny, a wygasaniem poprzedniego dźwięku w pomieszczeniu jest mniejsza względem x2 prezentującego wzrost głośności względem ciszy w pomieszczeniu.

 

Podsumowując to tylko pierwszy problem, jest ich jeszcze kilka. Roboty przynajmniej na cały dzień, a potem mają dużo opcji zmiany można grzebać w tym w nieskończoność. Według mnie warto, bo efekty można uzyskać lepsze niż przy pasywnej kolumnie.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

www.AcousticLab.pl  Kompleksowe adaptacje akustyczne.
Projektowanie, pomiary, realizacja, doradztwo.

Obawiam się, że dźwięk może ulec niepożądanym zmianom lub nawet zniekształceniom w procesie zmiany sygnału z analogowego na cyfrowy (ADC)

 

Przecież zwrotnicę można podpiąć do źródła cyfrowo, korzystanie z ADC konieczne może być jedynie przy czarnych krążkach, ewentualnie taśmach jeśli ktoś używa.

Korzystam od trzech lat ze zwrotnicy analogowej do zasilania układu aktywnego.

Takie rozwiązanie jest prostsze w realizacji i (jak podejrzewam) niesie mniej problemów natury fazowej. Sama charakterystyka nie jest najważniejszym elementem toru audio. Dla wielu osób "znikanie" i źródła pozorne są istotniejsze a te są ściśle związane ze zgodnością fazową. Próbowałem również z różnymi końcówkami mocy, ale właśnie ze względu na problemy fazowe odradzam różne końcówki a już mieszanie lamp i tranzystora czyni z doboru urządzeń loterie.

Teoretycznie ma to sens, praktycznie trzeba by sprawdzić czy jak zastosujesz końcówki mocy o różnym wzmocnieniu to czy robiąc głośniej w źródle/przedwzmacniaczu to czy nie rozjedzie się głośność poszczególnych głośników.

Nie rozjedzie się.

Roboty przynajmniej na cały dzień, a potem mają dużo opcji zmiany można grzebać w tym w nieskończoność.

Ale ta "robota" jest niezwykle fascynująca i edukująca. Polecam.

 

Przecież zwrotnicę można podpiąć do źródła cyfrowo, korzystanie z ADC konieczne może być jedynie przy czarnych krążkach, ewentualnie taśmach jeśli ktoś używa.

Jest wtedy problem z regulacją wzmocnienia. Musi być za zwrotnicą a o 6 kanałowy regulator (dwie kolumny 3 drożne) jest trudno. Nie ma w sprzedaży (przynajmniej ja nie znalazłem).

Próbowałem również z różnymi końcówkami mocy, ale właśnie ze względu na problemy fazowe odradzam różne końcówki a już mieszanie lamp i tranzystora czyni z doboru urządzeń loterie.

Najlepiej stosować takie same końcówki o równych mocach. Uzyskujemy wtedy ogromny zapas od przesterowania w sekcji wysoko i średnio tonowej co zapewnia przeniesienie dużych krótkich impulsów bez zniekształceń ze strony elektroniki. To naprawdę bardzo dobrze słychać. Np głośnik wysoko tonowy w krótkim impulsie może przenieść moc nawet do 1000W (np. f-ma Morel podaje taką wartość). Kontrola cewek głośników, zwłaszcza niskotonowych przez wzmacniacz w takim rozwiązaniu (aktywnym) najlepsza z możliwych do uzyskania.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Jest wtedy problem z regulacją wzmocnienia. Musi być za zwrotnicą a o 6 kanałowy regulator (dwie kolumny 3 drożne) jest trudno. Nie ma w sprzedaży (przynajmniej ja nie znalazłem).

Są sześciokanałowe potki Alpsa, Aktywnie też nie wielki problem, jak chcesz to Ci sprzedam :). No i ostatnia opcja to regulacja cyfrowo samym procesorem DSP, ale nie wiem czy ten Behringer taką posiada?

Nie miałem w rękach Behringera,sam bawię się procesorem Analoga i programem SigmaStudio. No i powiem szczerze do głowy nie przyszłoby mi regulować głośność na analogowym wejściu. Żeby zachować dynamikę conwerter AD powinien otrzymać maksymalną dla siebie amplitudę sygnału. Inna sprawa, że jak sam zauważyłeś ADC to w tym wypadku zło konieczne. Podczas gdy przy normalnym odtwarzaniu droga sygnału to np PCM-I2s-DAC, to tutaj będzie PCM-I2S-DAC-ADC-DSP-DAC. Sporo może się po drodze wydarzyć, więc osobiście widzę konieczność korzystania z cyfrowego źródła.

Aktywnie też nie wielki problem, jak chcesz to Ci sprzedam

Masz to w formie modułu do zamontowania wewnątrz ? Możesz dać więcej informacji ? Może link do tych 6 kanałowych Alpsów ?

No i powiem szczerze do głowy nie przyszłoby mi regulować głośność na analogowym wejściu. Żeby zachować dynamikę conwerter AD powinien otrzymać maksymalną dla siebie amplitudę sygnału.

Wiem, ale nawet profesjonalnie się to też tak robią. Behringer ma regulację napięć wyjściowych, ale prawdopodobnie w przetwornikach DA (nie znam struktury). Niestety dostępne są tylko oddzielnie dla każdego toru, choć fakt że nie sprawdzałem tego. Regulacja też jest ograniczona do -15dB (na plus też jest ale nie pamiętam wartości). To tylko regulacja do wyrównania skuteczności przetworników.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Regulacja też jest ograniczona do -15dB (na plus też jest ale nie pamiętam wartości).

+15

www.AcousticLab.pl  Kompleksowe adaptacje akustyczne.
Projektowanie, pomiary, realizacja, doradztwo.

Może link do tych 6 kanałowych Alpsów ?

 

potek -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

gotowy chiński moduł -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ale za jakość nie ręczę :)

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

potek -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

gotowy chiński moduł -

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

Ale za jakość nie ręczę :)

No wiadomo :-). Ten Chińczyk to ten sam Alps co w Conradzie. Ciekawostka że jest ze sterowaniem tańszy niż sam potencjometr.

Wielkie dzięki.

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

W zwrotnicy pasywnej jest zrealizowane dużo więcej funkcjonalności niż tylko podział pasma. Nie znam sią na tym zbytnio ale chyba dochodzi jeszcze:

 

- wyrównanie fazy

- wyrównanie pasma przenoszenia

- linearyzacja impedancji

 

co jeszcze?

 

Ogólnie raz po raz pojawiają się głosy, że to nie jest takie łatwe. W przypadku nagłośnienia estrady ważniejsze są wymagania ilościowe (moc) niż jakościowe.

 

Jeśli całość zrealizuje producent kolumny, to ok, w przeciwnym razie mam poważne wątpliwości co do rezultatu.

To jest ostatnie wolne miejsce na forum na Twoją reklamę...

Ku rozwadze:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Less is more

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler ...

- wyrównanie fazy

W zwrotnicach cyfrowych wyrównanie fazy jest bezproblemowe. Regulacja dla każdego kanału skokowa co 5 stopni. Oprócz tego jest płynna regulacja przesunięcia centrów promieniowania głośników względem siebie a to też wpływa na fazę.

- wyrównanie pasma przenoszenia

DCX i podobne jemu firmy robiące zwrotnice DSP ma możliwość korekty fragmentów pasma parametrycznym equalizerem. 9 punktów na każdy kanał plus oddzielnie 9 dla wejścia. Korekta +/- 15dB. Częstotliwość środkową regulacji ustawiamy płynnie w dowolnym miejscu pasma.

Wszystko obsługujemy z komputera przez złącze RS232 obserwując (słuchając) zmiany w czasie rzeczywistym nie ruszając się z miejsca odsłuchu. Naprawdę ciekawe doświadczenie.

- linearyzacja impedancji

Przy użyciu wzmacniaczy tranzystorowych nie ma potrzeby linearyzacji impedancji głośników. Przy lampowych można o tym pomyśleć na skrajach pasma, ale moim zdaniem też nie jest to konieczne. Trzeba to rozważyć indywidualnie.

 

Ku rozwadze:

Dla zachęty.

Opis (cytat) historyczny z jednego z klubów - mój, dotyczący początków mojej przygody z układami aktywnymi :

 

"W roku 1987 (psiakrew jak to dawno !!) będąc pod silnym wrażeniem muzyki wydobywającej się z kolumn Meridian M2 (niepozorne aktywne głośniki złożone z 2xKef B110 + T52 + 2 wzmacniacze chyba 70W + zwrotnice 24dB/okt) postanowiłem "wydłubać" swoje własne kolumny aktywne. W tym czasie zakończenie mojego "systemu" stanowiły" 2 Yamahy NS590 (to taka daleka namiastka NS1000M, które w tamtym czasie były moim "marzeniem" nieosiągalnym finansowo). Założeniem do "dłubanki" było, że przy pomocy głośników z firmy Tonsil, starannie wykonanej skrzynki, i równie starannie wykonanej sekcji wzmacniającej uda mi sie osiągnąć lepsze brzmienie niż z tych Yamah. Wziąłem się ostro do roboty. Wykonałem za pomocą własnych rąk i głowy, wspieranej licznymi publikacjami w prasie zagranicznej bardzo fajne panele wzmacniające (po latach dowiedziałem się z tego forum, że były to wzmacniacze o strukturze jaką stosuje firma Krell - ja opierałem się o publikacjie z "Wirless World" mocno modyfikowane). Wzmacniacze miały 70W mocy sinus (2szt) i zwrotnica 24dB/okt na elementach tradycyjnych (tranzystorach), zasilacze 250W na kolumnę z elektrolitami Rify po 44mF na kolumnę. Skrzynki też wykonane bardzo solidnie ze sklejki 24mm (30l). Wstawiłem w to głośniki Tosila GDN20/40/8 i taką szarą kopułkę, która w tamtym czasie miała opinię najlepszej z tej firmy. Trochę się przy tym napracowałem. Po skończeniu roboty w napięciu usiadłem i włączyłem ten mój pomysł. Już pierwsze dźwięki wydobywające się z tych głośników były bardzo dołujące. Porównanie z Yamahami" całkowicie nie miało sensu. Uznałem, że chyba straciłem czas na jałowe eksperymenty (cóż nauka kosztuje). Siedząc tak lekko załamany przed tymi konstrukcjami i słuchając kolejnych płyt powodujących coraz większego doła przyszła mi do głowy myśl. Kolega mieszkający "3" ulice dalej ma głośniki, które pasują idealnie do mojej koncepcji. Były to Visaton WSP21 i Audax HD100. Telefon do kolegi i głośniki wylądowały u mnie w domu. Okazało się, że ten Visaton ma rozstawy śrub prawie takie same jak Tonsil więc jeszcze tego samego dnia całość została podmieniona. Po tym co usłyszałem z Tonsili nie wiązałem z nowym zestawem wielkich nadziei (w końcu to też były dosyć tanie i dosyć standartowe głośniki). Po przeprowadzeniu prac zamiennych usiadłem spokojne w fotelu żeby ochłonąć a następnie włączyłem pierwszą płytę. Muszę powiedzieć, że szok był na bardzo wysokim poziomie. I to szok na +. Kolumny zagrały tak, że jak to młodzież mówi szczęka mi opadła. Nie mogąc ochłonąć z pierwszego wrażenia włączałem kolejne płyty i szok nie mijał. Lokalizacja pozornych źródeł, głębia, pełnia dźwięku, jego wielkość na naprawdę imponującym poziomie. Kolumny te grały u mnie kilka lat i do dziś są przez kolegów wspominane jako strzał w prawie 10 (piszę prawie bo idealnych rzeczy nie ma nawet za wiele tysięcy ojro czy dolarów). Głośniki które tkwiły w tej "dłubance" kosztowały - bas 160zł/szt a wysokotonowy coś koło 60zł/szt - mogę być tu nieprecyzyjny). Oczywiście kolumny Yamaha zostały wystawione na sprzedaż i jak przychodził potencjalny kupiec to te "dłubanki" wynosiłem do drugiego pokoju żeby przypadkiem nie poprosił o ich włączenie (chociaż w tamtym czasie wyglądały one zewnętrznie bardzo nieefektownie)"

 

Dodam tylko, że te kolumny grają do dzisiaj u jednego z moich kolegów. Ta uwaga po to żeby nie bać się aktywizacji i jej efektów.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Taki jeden persona non grata ma te ... no ... Oriony i jak pisze, wymiatają.

 

Sent from Tapatalk

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

Taki jeden persona non grata ma te ... no ... Oriony i jak pisze, wymiatają.

 

Sent from Tapatalk

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

osób technicznych w tematyce audio.

 

Zaprojektowanie i wykonanie zwrotnicy aktywnej do domowego systemu audio, jest poważnym i niezwykle trudnym przedsięwzięciem.

 

Sam opis występujących zjawisk, jakie trzeba uwzględnić, zająłby sporą objętość.

 

Takie działania podejmowane okazjonalnie czy indywidualnie, mogą okazać się rozczarowaniem w ich finale.

 

Nie mam intencji odciągać od realizacji nikogo, tylko informuje, żeby nie było zaskoczenia.

 

Pozdrawiam.

Takie działania podejmowane okazjonalnie czy indywidualnie, mogą okazać się rozczarowaniem w ich finale.

Od tego chyba jest to forum żeby podpowiadać sobie wzajemnie co robić żeby zminimalizować możliwość rozczarowania.

Zaprojektowanie i wykonanie zwrotnicy aktywnej do domowego systemu audio, jest poważnym i niezwykle trudnym przedsięwzięciem.

Autor wątku chce chyba oprzeć się o gotowe wyroby. Tak ja to przynajmniej zrozumiałem. Mój przykład wyżej to nie był gotowy wyrób i nie hi-end, ale bardzo skutecznie i przekonywująco pokazał mi zalety i możliwości układów aktywnych.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

co robić żeby zminimalizować

 

Proszę nie upraszczać, ani nie traktować powierzchownie trudnych zagadnień.

 

Nie da się przenieść przez klawiaturę komputera niezbędnego doświadczenia i rozumienia, na inną osobę, która dla własnego użytku dzięki temu sobie skonstruuje dowolne urządzenie.

 

Nawet kabla hi end nie da się w ten sposób pomóc skonstruować, gdyż istnieje mnóstwo pułapek.

Do tego, na prawdę mało co wychodzi dobrze w hi end za pierwszym razem, raczej po 20 latach niż po roku czy trzech.

 

pokazał mi zalety

 

Oczywiście że są zalety, lecz jest też bardzo duża jak na hi end, skala komplikacji, która może jako wada pokonać zalety.

Nie da się przenieść przez klawiaturę komputera niezbędnego doświadczenia i rozumienia, na inną osobę, która dla własnego użytku dzięki temu sobie skonstruuje dowolne urządzenie.

Można to doświadczenie nabyć drogą własnych eksperymentów. Chyba od tego jest hobby żeby eksperymentować. Ja tak postępuję od dawna i rzadko żałowałem podjętych decyzji. Najważniejsze to własne doświadczenie a droga którą chce obrać autor wątku w mojej opinii jest jak najbardziej słuszna (to moje doświadczenia).

Oczywiście zniechęcenia ewentualnymi wpadkami nie można wykluczyć, ale studiując to forum odnosi się wrażenie że większość eksperymentów robionych przez audiofilów to nietrafione decyzje (częstotliwość zmian na pewnym etapie rozwoju), ale może to tylko wrażenie.

Oczywiście że są zalety, lecz jest też bardzo duża jak na hi end, skala komplikacji, która może jako wada pokonać zalety.

Najważniejsze jest zacząć. Potem już jest tylko lepiej ......lub gorzej ;-).

Pozdrawiam

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Tak, Kolega ma rację, oczywiście że osoba, która dobrze się czuje z zagadnieniami, może sobie poradzić drogą indywidualnych doświadczeń, moja przestroga spowodowana była tym, że dość trudno poradzić sobie z uwarunkowaniami na wielu płaszczyznach, oczywiście traktowanie działań jako hobby, zmienia sytuacje na korzystną, gdyż uwalnia od odpowiedzialności.

Tak, Kolega ma rację, oczywiście że osoba, która dobrze się czuje z zagadnieniami, może sobie poradzić drogą indywidualnych doświadczeń, moja przestroga spowodowana była tym, że dość trudno poradzić sobie z uwarunkowaniami na wielu płaszczyznach, oczywiście traktowanie działań jako hobby, zmienia sytuacje na korzystną, gdyż uwalnia od odpowiedzialności.

Za efekt końcowy w naszym domu zawsze zawsze jesteśmy odpowiedzialni my sami. Mam przykłady z mojego otoczenia zakupów na wysokich pułapach cenowych firmowych kolumn, które w warunkach akustycznych danego klienta się nie sprawdziły i to w dwóch przypadkach bardzo mocno. Te zwrotnice DSP pozwalają na bardzo szybkie w czasie rzeczywistym sprawdzanie przyczyn niekorzystnych zjawisk w brzmieniu naszego systemu. Jednocześnie są doskonałą platformą edukacyjną w poznawaniu co ma największy wpływ na jakość brzmienia a co mniejszy lub marginalny. Wyniki tych prób często są bardzo zaskakujące. Na rynku w tej chwili jest bardzo bogata oferta zwrotnic DSP w różnej postaci od 4 do 8 kanałowych. Nawet firma Accuphase ma hi-end-ową propozycję dla ludzi mających zasobny portfel. To zwrotnica DF55 (ośmiokanałowa). Możliwości wyboru olbrzymie a zabawy później ogromna ilość. Zwłaszcza jak ktoś będzie jeszcze operował zestawami głośnikowymi DIY. Ta zabawa naprawdę potrafi dać satysfakcję. Oczywiście seksu nie zastąpi ;-) ;-).

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Zaprojektowanie i wykonanie zwrotnicy aktywnej do domowego systemu audio, jest poważnym i niezwykle trudnym przedsięwzięciem.

 

100% racji. W zasadzie potrzebna jest ta sama wiedza co przy projektowaniu zwrotnicy pasywnej. Tak samo konieczne są pomiary zestawu i umiejętność ich interpretacji. Jest jedna wielka zaleta. Kiedy już mamy zwrotnicę cyfrową jakakolwiek modyfikacja nie kosztuje nas nic. Nie potrzeba wiaderka kondensatorów i drugiego wiaderka cewek, a zmiana parametrów to kwestia paru kliknięć w komputerze.

Jest jedna wielka zaleta. Kiedy już mamy zwrotnicę cyfrową jakakolwiek modyfikacja nie kosztuje nas nic. Nie potrzeba wiaderka kondensatorów i drugiego wiaderka cewek, a zmiana parametrów to kwestia paru kliknięć w komputerze.

 

Najważniejsze jest to że każdą zmianę możemy sprawdzić w czasie rzeczywistym. Chodzi oczywiście o słyszalny w muzyce wpływ wprowadzonej zmiany. Wprowadzamy preset bez zmiany a potem preset ze zmianą. Ponieważ zmiana presetów jest natychmiastowa słychać wyraźnie co się zmieniło (lub nie). Ja byłem zaskoczony tym co na brzmienie ma wyraźnie słyszalny wpływ a co nie ma wpływu albo ma pomijalnie mały wpływ. Zwrotnicy DSP fabrycznej my nie projektujemy my ją tylko wykorzystujemy do uzyskania brzmienia zgodnego z naszymi wyobrażeniami.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

A co ma wpływ, a co nie ma ?

 

Sent from Tapatalk

"Po raz pierwszy w historii ludzkości możesz przenieść chorobę, na którą nie chorujesz, na kogoś, kto został na nią zaszczepiony !!!" u2be

A co ma wpływ, a co nie ma ?

 

Sent from Tapatalk

Zastosuj taką zwrotnicę to sobie odpowiesz. Ja nie chcę nikomu nic sugerować. Jestem zdania, że każdy powinien spróbować sam i wyciągnąć swoje wnioski. Te doświadczenia naprawdę są bardzo ciekawe, ale żeby nie było niedomówień, aktywność nie gwarantuje sukcesu. Ułatwia i to mocno, ale nie gwarantuje. Ten mój opis wyżej (z dawnych moich pierwszych doświadczeń) też to pokazuje. Z takich przykładowych to wybór częstotliwości podziału lub rodzaju filtru podziałowego - bardzo wyraźny wpływ na brzmienie (w ramach oczywiście "płaskich" charakterystyk wspólnych sąsiednich głośników).

Wszystkie eksperymenty z takim sprzętem (DSP) są dużo prostsze i szybko dają miarodajne słyszalne efekty.

Jakość wniosków w porównaniach audio jest zawsze zgodna z jakością procedury porównawczej.

Pasja bez precyzji to chaos. DOBRZE ŻE JEST MUZYKA

Uzywam system z aktywna zwrotnica od 1,5 roku i jest to moj najlepszy okres w zyciu audiofila!

W zasadzie taki system, oprocz wyzszych kosztow (sprzet, kable), ma tylko i wylacznie zalety i zdecydowanie poprawia mozliwosci systemu.

Doskonala jest wlasnie mozliwosc uzycia roznych rodzajow koncowek na poszczegolne pasma. Ja z uwagi na moja konfiguracje, szczegolnie kolumny Infinity Renaissance 90, uzywam tylko 2x 2pasma z 2x 3pasmowej zwrotnice.

System w uproszczeniu - przedwzmacniac lampowy (kilka roznych), aktywna zwrotnica lampowa, koncowka na bas tranzystorowa, reszta pasma famozna koncowka lampowa AR-D76A.

Nie ma najmniejszej mowy o problemach z faza lub brakiem wspojnosci.

Dzwiek ktory mi sie w ten sposob udalo osiagnac jest dzwiek o jakim marzylem od dziecinstwa. Doslownie! Tranzystory, ktorych bylem jeszcze 1,5 roku temu zdecydowanym zwolennikiem, zamienilem na lampe (oprocz koncowki basowej) ze wzgledu na bezdyskusyjna poprawe wszystkich aspektow dzwieku.

 

NA PODSTAWIE WW POLECAM KONCEPCJE AKTYWNEJ ZWROTNICY ORAZ MULTIAMPINGU I TO ABSOLUTNIE!

 

Co jednak absolutnie nie polecam jest uzycie cyfrowej, czy nawet DSP zwrotnice.

Szkody, ktore na dzwieku wyrzadzi cyfra juz pozniej nie zreparuje nawet najlepsza lampa swiata. Wyfiltrowany (=brakujacy) signal jest k nie do rekonstrukcji! Nie mowiac o bladym "kolorze" i nie naturalnej strukturze dzwieku cyfry. Takie jest moje doswiadczenie.

Jezeli aktywna zwrotnica, to moim zdaniem wylacznie analogowa, najlepiej zbudowana na dyskretnych czesciach (tranzystorach), lub tak jak w moim przypadku, aktywna czysto lampowa zwrotnica (ja uzywam doskonaly model Luxman A-2003 2x3pasma na 8x ECC82).

Wyrownanie charakterystyki dokonuje sie w takim systemie delikatnym dopasowaniem poziomu pojedynczych pasm oraz dzielacej czestotliwosci/stromosci filtru. Ewentualnie drobna poprawa akustyki pomieszczenia. Szczegolnie przydatna jest mozliwosc regulacji glosnosci koncowki samego dolnego basu skoro roznice w masteringu utworow bywaja w tym zakresie nawet 6-10dB.

Czasami bardzo delikatne odebranie lub dodanie 1-2dB dolu potrafi zrobic cudu.

 

Oczywiscie swoim wpisem nikomu niczego nie narzucam. To co pisze jest to tylko szczera osobista opinia, ktora mam na podstawie funkcjonowania mojego REALNEGO systemu, ktory na codzien uzywam.

Moge tylko podkreslic, jestem wtedy w muzycznym raju! Kazdym razem jestem pod niesamowitym wrazeniem z dzwieku, ktory mi ten system oferuje i dziekuje audiofilskiemu bogu, ze mi takie doswiadczenie umozliwil :)

 

Zycze takiego szczescia dla kazdego audiofila! :)

 

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

 

A2003f.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

A jakie cyfrowe zwrotnice kolega testował?

Elektroboy, dość ciekawe acz kontrowersyjne są te dość kategoryczne stwierdzenia z Twojej strony,wiec podobnie jestem ciekaw z jakimi zwrotnicami DSP porownywales ?

  • Pokaż nowe odpowiedzi
  • Zarchiwizowany

    Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



    • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

      • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
    • Biuletyn

      Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
      Zapisz się
    • KONTO PREMIUM


    • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

      Ostatnio dodane opinie o albumach

    • Najnowsze wpisy na blogu

    ×
    ×
    • Dodaj nową pozycję...

                      wykrzyknik.png

    Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
     

    Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
    Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

     

    Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

     

    Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

    Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.