Skocz do zawartości
IGNORED

Upgrade zwrotnicy BW 601


Przemek13

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Dostałem do przejrzenia i przeczyszczenia i ewentualnego upgrade'u monitory B&W DM601.

Obudowa to 12mm płyta wiórowa (lub paździerzowa).

Wygłuszenie - kilka płatów 1-2cm gąbki niefalistej.

Zwrotnica złożona z dwóch cewek (wartości nieznane, rdzeniówki nawinięte cienkim drutem) oraz dwóch kondensatorów (elektrolity 4.7uF i 10uF) i rezystora cermetowego (wartość 7WR56J - kto to odszyfruje?) Bennic.

Kable połączeniowe to półtoramilimetrowe miedziane zwykłe linki.

Pytanie - czy warto ingerować w zwrotnicę i oklablowanie?

Co mam:

Mam czarne Jantzeny w tych wartościach, mam czopkową gąbkę, jestem w stanie zapłacić 20 złotych za 2 Millsy (ale i 2 złote za Superesy). Za PathAudio stówy nie dam :)

Kolumny są z roku 1996, więc mają już...za chwilę 17 lat

Czy po tylu latach elektrolity trzymają wartości? Czym okablować tanio ale solidnie?

Pozdrawiam,

PrzeM.

Odnośnik do komentarza
https://www.audiostereo.pl/topic/116954-upgrade-zwrotnicy-bw-601/
Udostępnij na innych stronach

Po wymianie 4,7 uF na mkp może trzeba będzie zwiększyć rezystor szeregowy kopułki.

Tego od basu 10 uF bym nie ruszał; nie ma większego znaczenia.

Co do okablowania, to górę warto zrobić cienką srebrzanką lub solidem miedzianym do 0,5 mm.

A dobrać rezystor szeregowy dopiero PO tych obu zabiegach

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Czołem

w/g mojego doświadczenia:

1. górną i dolna ściankę obudowy wyklej matami bitumicznymi

2. boczne ścianki wyklej płytką ceramiczną tak mniej więcej 2/3 wielkości ścianki

3. kondensatory na MKP jak najbardziej, w torze wysokiego (4.7uF) warto dać coś przyzwoitego (bialy Mundorf np)

4. przy wymianie tego 10uF na MKP trzeba będzie użyć rezystora ok 1R lub 1.5R,

5. w torze wysokotonowca wartość rezystora trzeba będzie zwiększyć tez o ok 1.5R

6. rezystory daj te po 2 zł , kup kilka zbliżonych wartości, aby można było poeksperymentować

7. kabel do wysokotonowki zmień na solid-core taki np ze skrętki komputerowej CAT-5, dla woofera kabelka bym nie zmieniał, ew dal ten, który masz pomiędzy wzm. a głośnikami

 

PS>

czy w symbolu rezystora nie ma czasami przecinka pomiędzy 5 i 6? bo wartość 0.56R jest podejrzanie niska, najlepiej go zmierzyć i pewnie wyjdzie ze jest to 5.6R,

warto także poeksperymentować z tłumieniem wełną w obudowie,

GŁOŚNIKOWY OPORNIK

Cześć,

Dzięki za zainteresowanie.

Równocześnie z pytaniem tutaj zadałem pytanie Bennicowi - odpowiedzieli że to 0,56Ohm, 7W, 5% tolerancji. Ufaj ale kontroluj - zmierzę.

10uF postanowiłem zaszaleć i połączyć dobre i tanie - chyba zakupię 2 sztuki Mundorfów E-CAP.

4.7uF - pomyślę czy zamiast czarnego Jantzena nie dać za całe 7USD sztuka Obbligato Film Oil.

Rezystor - zamówię w jednej przesyłce z Mundorfami.

Srebro mam 0.4mm - wysokotonówka, na dół pójdzie miedź 4mm2.

Gdybyście mieli uwagi - będę wdzięczny.

P.

Update.

Czy ktoś z Was umiałby rozrysować zwrotnicę z poniższych zdjęć?

połączenia:

kable brązowy i niebieski - niskośredniotonowy

kable czerwony czarny - wysokotonowy

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

post-1818-0-46350700-1419879881_thumb.jpg

post-1818-0-83417100-1419879886_thumb.jpg

post-1818-0-58818200-1419880149_thumb.jpg

post-1818-0-45566800-1419880155_thumb.jpg

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )
  • Moderatorzy

w tor wysokotonowy zamiast możesz dać dowolny mkp,

w torze średniotonowym jak wstawisz mkp to rozjadą się parametry więc wstawiasz ELEKTROLIT Mundorfa.

" Mądry głupiemu ustępuje więc głupota triumfuje"

Jeśli jest to III rząd na górze, to pewnie wygląda tak:

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Ukryta Zawartość

    Zaloguj się, aby zobaczyć treść.
Zaloguj się, aby zobaczyć treść (możliwe logowanie za pomocą )

Nie ma nic gorszego, niż człowiek wykształcony ponad własną inteligencję.   Jerzy Dobrowolski

Wymień elektrolity na Jantzena Cross-Cap, cewkę na powietrzną w torze wysokotonowego, bo o ile widzę to - paranojo - jest rdzeniowa (chyba, że się mylę). I na koniec - jak podpowiadają koledzy - rezystor eksperymentalnie. Kable możesz sobie odpuścić, z wyjątkiem usunięcia złączek przy głośnikach - jeśli występują! To ważne!

Jeśli znał byś indukcję cewki woofera, można by określić pasmo podziału, i zrobić mu nowy tor z filtrem drugiego rzędu.

Małe podsumowanie.

Powietrzną cewkę z drutu 1.4 (kawał miedzi fiu fiu) oraz czarne Jantzeny 10uF i 4.7uF znalazłem w swoich "archiwach" DIY :)

Cewka 0,15mH z drutu 1.0 i 2 sztuki rezystorów Superes 10W zamówione w Polinku.

Generalnie zwrotnica wyjdzie ze dwa, trzy razy większa niż oryginał. Sama cewka jest wielkości starej zwrotki.

Dziękuję wszystkim za pomoc. Gdybyście mieli jeszcze jakieś uwagi, jestem otwarty na propozycje.

Tak przy okazji - te Bowersy pokryte są czarną, sztuczną okleiną. Trochę zmatowiała, straciła blask. Czy znacie sposoby konserwacji tego rodzaju okleiny, jakieś Pronto, specyfiki. Czy może wystarczy szmatka z nieaudiofilskim płynem do naczyń? :)

A pomierzyles rezystancje starych cewek? i kupileś cewki o takich samych parametrach L i R?

 

To bardzo istotne gdyz nawet roznica 0,1ohma na cewce w torze wysokotonowym potrafi calkowicie pokrecic faza, byl ostatnio taki przypadek na diyaudio, ktos porwal sie na drogie cewki tasmowe i to kompletnie nie gralo pomimo roznicy 0,1ohma

Gotowe.

Wyprułem stare wytłumienie (gąbka). W jego miejsce wkleiłem podobne tyle że z gąbki falistej.

Obudowy wzmocniłem klinami drewnianymi w miejscach łączenia ścianek, wkleiłem również poprzeczkę pomiędzy bocznymi ściankami. na dolną i górną ściankę filc 3mm.

Zwrotnice na nowych elementach (jak na początku). Rezystory 10W Superes i cewki przyjechały z Polinku. Całość okablowałem Procabem LS25.

Co się poprawiło?

Najważniejsze co rzuca się w uszy od razu to to że zniknęło "pudełko" basowe. Bas się wypełnił, nabrał ogłady. Schodzi nisko, czasem zadziwiająco nisko, ale nie buczy, nie dudni i nie jest, jak poprzednio, jednostajny. Wysokie tony - tu tak dużej różnicy nie ma, może trochę więcej blasku i cyknięcia, ale na granicy percepcji. Natomiast w odsłuchu ogólnym - kolumny "dojrzały" i zniknęły w niektórych nagraniach. Wchodzę do pokoju a tu gra scena 3 metry przed nimi - a ich "nie ma". To chyba najlepsze określenie.

Jeszcze parę machnięć szmatką ze środkiem czyszczącym - i błysk :) - Bowersy dostały drugą młodość.

Pozdrawiam,

P.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.



  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Biuletyn

    Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi najnowszymi wiadomościami i informacjami?
    Zapisz się
  • KONTO PREMIUM


  • Ostatnio dodane opinie o sprzęcie

    Ostatnio dodane opinie o albumach

  • Najnowsze wpisy na blogu

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

                  wykrzyknik.png

Wykryto oprogramowanie blokujące typu AdBlock!
 

Nasza strona utrzymuje się dzięki wyświetlanym reklamom.
Reklamy są związane tematycznie ze stroną i nie są uciążliwe. 

 

Nie przeszkadzają podczas czytania oraz nie wymagają dodatkowych akcji aby je zamykać.

 

Prosimy wyłącz rozszerzenie AdBlock lub oprogramowanie blokujące, podczas przeglądania strony.

Zarejestrowani użytkownicy + mogą wyłączyć ten komunikat oraz na ukrycie połowy reklam wyświetlanych na forum.